TOPlist
shop.musicserver.cz
Katarzia, Malostranská beseda, Praha, 23.1.2024

Katarzia v Praze rozdávala lásku a pochopení

Vydáno: 25.01.2024 07:59 v sekci Naživo - Jan Trávníček | foto: Shotby.us

"Čauko, čauko!" hlásala na úvod svého koncertu slovenská rodačka Katarzia, která už od roku 2015 žije v Praze. Jednoduchý stage design zahrnoval zejména žlutá, oranžová a bílá světla, která občas prostoupil dým. Ten byl tím jediným, co zpěvačku zahalovalo. Příchozím se totiž nad očekávání odhalila.

Live:Katarzia

místo: Malostranská beseda, Praha
datum: 23. ledna 2024
Titulní fotografie je pouze ilustrační, na aktuálním koncertě jsme neměli fotografa. Pokud pro nás chcete fotit, ozvěte se na veznik@musicserver.cz.

Dneska to vezmu trochu osobněji. Pokud podobně jako já čtete od prvního čísla magazín Full Moon, je naprosto nemožné, že byste Katarzii neznali. S naším sesterským časopisem je provázaná už od svého debutu a veškeré texty na její adresu se vždy nesly ve velmi pozitivním duchu.

Bylo třeba je brát s rezervou, písničkářka z Nitry měla totiž ve Full Moonu odjakživa trochu privilegovanou pozici - ostatně jednu dobu do něj i sama přispívala formou tu lepších, tu horších sloupků, v nichž se věnovala převážně svému oblíbenému tématu - feminismu a (ne)rovnosti pohlaví obecně. Je tedy nabíledni, že se do ni v časopise těžko bude někdo z autorů strefovat, byť by její album bylo v danou chvíli sebehorší.

Spolupráce (prozatím) vyvrcholila velkým titulním rozhovorem z čísla 151 a obsáhlým textem k nové desce "Štastné dieťa". Jinými slovy - hype kolem její osoby by sice nevznikl bez jejího vlastního přičinění a bez toho, že její hudba skutečně někoho zajímá, ale buďme fér - málokdo dostane v jednom periodiku tolik prostoru, a tudíž se asi nedá příliš rozporovat, že ji tento mag podobně jako třeba Amelii Sibu a řadu dalších takzvaně "udělal".

A i to byl jeden z důvodů, proč jsem se k její dosavadní tvorbě stavěl poměrně rezervovaně. Všechna její alba jsem ve své době poslouchal, ale bylo to spíš proto, abych zůstal v obraze, než že bych na nich nacházel něco blízkého mému srdci. Ono to totiž není tak jednoduché, když jste posluchač - muž.

Katarzia se totiž podobně jako třeba Taylor Swift nikdy neostýchala to tomuto pokolení pořádně osolit. Její texty byly pro pánské ucho pichlavé, plné ostnů a výčitek, ne vždy úplně dobrovolně oči otevírající a místy dokonce až bolestné, či dokonce ponižující. To už je holt riziko hry - je velmi tenká hranice mezi bojem za rovnoprávnost a shazováním druhého pohlaví, ostatně aktuální filmový megahit "Barbie" by mohl vyprávět.

Na druhou stranu to, co mužům nebylo vždy úplně po chuti, si naopak našlo cestu do uší řady vysokoškolských studentek z převážně humanitárních oborů, které se rády pochlubí jedna druhé, jaké že tričko zrovna ulovily v nedalekém sekáči. Což není chabý pokus o vtip, ale reálný popis většinového publika, které na Katarínu Kubošiovou přišlo do Malostranské besedy, toho večera zaplněné po okraj. A nutno říct, že to bylo možná naposledy, co čtyřiatřicetiletá písničkářka v tak skromném prostoru hrála.

Teď totiž přichází ten twist - aktuální album "Šťastné dieťa" je pro ni přelomové a je moc dobře, že hrála převážně z něj. Ty starší, autotunem prolezlé věci stejně tolik nefungují a ani se k ní nehodí.

V prvé řadě se nyní proměnil její přístup k tvorbě - vůbec poprvé máte pocit, že pro ni nejsou klíčové jen texty, ale že tentokrát věnovala enormní pozornost i samotné hudební stránce. Po folkovém a elektronickém období se zde autorka nadechla k popu, jenž místy sklouzává až k r’n’b, a vykročila vstříc mainstreamověji zaměřenému posluchačstvu. A udělala dobře. Neskutečně dobře.

Když jsem "Šťastné dieťa" poslouchal poprvé, na mysl mi vytanul klenot slovenské tvorby, v Česku však stále prakticky neznámá skupina Fallgrapp. A to je velká poklona.

Jelikož se zpěvačka přiklonila zpět k akustickým nástrojům, a výsledek je tak o poznání vřelejší než to předešlé dílo, mnohem lépe na něm vynikne i její libozvučná slovenština. I to je potřeba přičíst mu k dobru.

Katarzia také příjemně obrousila hrany. Její texty už nejsou tak radikální, byť tnout do živého umí stále a o banalitách nezpívá. Pokud byste ale chtěli její momentální rozpoložení na novince shrnout do jediného slova, pak to bude výraz, který si s jejím jménem donedávna nešlo moc spojovat. Něha.

Je znát, jak moc je dcera herečky Evy Pavlíkové nyní plná vroucích citů a pozitivnějšího pohledu na svět. A jistě i sama spatřuje, že se v jejím publiku po vydání nové studiovky začalo objevovat daleko víc mužů než kdy dříve.

Neznamená to však, že by popřela samu sebe. Pořád za své ideály bojuje, ostatně na místě komentovala politickou situaci na Slovensku, která jí logicky nemůže být lhostejná.

To album je ale natolik silné, že ho nejen já, ale i další kolegové a kolegyně z redakce považujeme za její dosud nejlepší. Pro mě osobně je to dokonce vůbec nejlepší česko-slovenská nahrávka uplynulého roku. Až tak je skvělá.

Už teď je jasné, že zpětně na něj budeme koukat jako na zlomovou desku v její kariéře. Podobně jako "Krajina rovina" Jany Kirschner, "Umami" Ewy Farne nebo "Baromantika" Lenky Dusilové je i "Šťastné dieťa" počinem, u jehož poslechu máte pocit, že se na něm autorka konečně našla. A ačkoliv to je obrovské klišé, tak ano - dospěla.

Velkou radostí je následně vidět, že to není jen pocit. Projevuje se to i na koncertě. Ta míra sebereflexe, jakou Katarzia předvedla v Malostranské besedě, je ohromující, ba až učebnicová.

Třeba když přiznává, že se neztotožňuje se svými staršími texty a že zmiňovaný lůzr nebyl její tehdejší přítel, ale spíše ona sama. Když popisuje ženské přátelství v písni "Neveříš si" a uznává, že z její strany nebylo moudré pomlouvat úspěšnější kolegyni, a stydí se za to, že to dělala. Jak skromně komentuje písničku "Pohár mlieka", kterou prý kolegové z kapely označili jako nudnou, a přitom je tento song, věnovaný před dvěma týdny zemřelé babičce, jasným a dojemným vrcholem večera. Nebo jak na konci koncertu všem přeje plno lásky a porozumění.

Na tom všem je krásně vidět, jak autentická Katarzia je a že její nová deska naprosto dokonale reflektuje změnu myšlení, která se jí odehrála uvnitř. V hlavě i v srdci. Její promluvy k návštěvníkům tak nebyly jen výplní času, nýbrž podtrhnutím výše zmíněného. Když mluvila o tom, že píseň "Smutok" vyjadřuje pocit, který byl dříve konstantní a dnes už ho tolik necítí, bylo znát, že to myslí upřímně.

Neodpustím si ještě jedno klišé, které mi k jejímu vystoupení sedí - je na ní znát, že konečně vylezla z ulity a stala se motýlem. Snad z toho bude těžit co možná nejdéle.

"Děkujeme, že jste přišli. Bylo to krásné," loučila se. Tatáž slova bychom jí mohli odpovědět nazpátek.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Eloi Youssef & Kamerata Zuid, De Doelen, Rotterdam, Nizozemsko, 26.3.2025
Naživo: Takový koncert nikde jinde neuvidíte. Eloi Youssef z Kensington si v Rotterdamu zazpíval s orchestrem Indie rockeři Kensington odstartovali novou fázi své kariéry, na níž se už jejich původní zpěvák Eloi Youssef nepodílí. A protože nikdo vlastně pořádně neví, co dělá a co chystá, vydali jsme se do Nizozemska po jeho stopách a... čtěte zde
Vydáno: 30.03.2025 18:30 v sekci Naživo
Evanescence - Afterlife (lyric video) 8/10
Audio: Evanescence se vrhli na anime. Pro seriál "Devil May Cry" nahráli song "Afterlife" Krátce před premiérou animovaného seriálu "Devil May Cry", který pro příznivce stejnojmenné herní série připravil Netflix, se kapela Evanescence vytáhla s novým singlem "Afterlife". Atmosférická a elektrizující skladba je přímo... čtěte zde
Vydáno: 30.03.2025 11:36 v sekci Audio / Video | Audio
Camouflage, Barrák Music Club, Ostrava, 28.3.2025
Naživo: Synthpopoví Camouflage se v Ostravě ukázali jako výborná živá kapela Německá skupina Camouflage vyjela na turné k neuvěřitelnému čtyřicátému výročí existence. Retrospektivní show postavená na největších hitech pod názvem "Rewind To The Future And Goodbye" se odehrála i v ostravském klubu Barrák.... čtěte zde
Vydáno: 29.03.2025 19:30 v sekci Naživo
Anastacia, O2 universum, Praha, 28.3.2025
Naživo: Anastacia oslavila v O2 universu pětadvacet let na scéně a ohromila svým hlasem Anastacia už se na scéně nějaký ten rok pohybuje. Může se to zdát neuvěřitelné, ale od vydání jejího debutu "Not That Kind" uplynulo rovné čtvrtstoletí. Současné turné nazvala po své prvotině spíše symbolicky - zazněla z ní... čtěte zde
Vydáno: 29.03.2025 11:57 v sekci Naživo
musicserver je hudební všežravec. Jen ta dechovka nám chybí
Blogísek ultrapopaře: musicserver je hudební všežravec. Jen ta dechovka nám chybí Na musicserveru vyjde každý měsíc přibližně tři sta článků. A i když se nemůžeme věnovat všemu a všem - hudby prostě vzniká strašná spousta -, každý žánr u nás má dveře otevřené. I proto mě občas překvapí, jak... čtěte zde
Vydáno: 29.03.2025 08:00 v sekci Publicistika | Blogísek ultrapopaře
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Katarzia doplnila seriál "Děcko" písní "Dala jsem ti život" (16.03.2025 15:31)
- Groove Brno rozšiřuje program o Dirty Loops, Giacoma Turru či Janu Kirschner a láká na uvolněnou pohodu u Brněnské přehrady (11.03.2025 10:18)
- Video: Klára Vytisková s Janou Kirschner radí, že máte věci nechat plynout jako "Řeku" (08.02.2025 19:36)
- Nejvíc nej: Rok 2024 v hudbě podle Honzy Průši (26.01.2025 10:00)
- Nejvíc nej: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2024 podle musicserveru (5-1) (24.01.2025 15:00)
- Video: Píseň Jany Kirschner "Malá zem" se s jedinečným vizuálním doprovodem dostala na další úroveň působivosti (23.01.2025 16:49)
- Naživo: David Koller s kapelou hraje Lucii možná líp než Lucie bez Davida Kollera (05.12.2024 12:00)
- Naživo: Ewa Farna v Betlémské kapli potvrdila příchod Vánoc (02.12.2024 13:47)
- Na okraj: Kdo a proč sbírá hlasy v Českém slavíku aneb Velká výsledková analýza (30.11.2024 13:00)
- Na okraj: Český slavík jako okno do duše domácí populární hudby (30.11.2024 09:30)

ALBUM TÝDNE 12/2025

Steven Wilson
The Overview

Sledovat hudební cestu Stevena Wilsona může být pěkné drama. Doslova nevíte, co vás čeká za každým rohem. Od No Man po Porcupine Tree, od Blackfield až k nevyzpytatelné sólové kariéře. Všechno je to nesmírné dobrodružství. A to zřejmě nekončí s aktuálním počinem "The Overview", jenž na to jde zase odjinud.

10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 30.03.
Avantasia (DE) (Forum Karlín, Praha)
Po 31.03.
Benjamin Clementine (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 01.04.
Baby Lasagna (CH) (MeetFactory, Praha)
Út 08.04.
Dizzee Rascal (UK) (Roxy, Praha)
So 12.04.
Twenty One Pilots (US) (O2 arena, Praha)
Út 15.04.
Chase Atlantic (AUS) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 16.04.
Nemo (CHE) (Roxy, Praha)
St 16.04.
Bernard Allison (US) (Jazz Dock, Praha)
St 16.04.
P.O.D. (US) (Roxy, Praha)
Čt 17.04.
Composers Summit Prague - Galavečer filmové hudby (Obecní dům - Smetanova síň, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Prince Viktor Sheen Disturbed The Weeknd Pink Floyd Madonna Lady Gaga Beyoncé Coldplay Lucie Vondráčková Taylor Swift Hugo Toxxx Ed Sheeran Kabát Dua Lipa Queen Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím