Napěchované dvojcédéčko "Lipstick Traces" má trefný podtitul "A Secret History Of Manic Street Preachers". Album shromažďuje skladby neobsažené na řadových albech kapely a znamená tak netypický pohled na její tvorbu. V naší recenzi si můžete přečíst, že se nám deska líbí!
8/10
Manic Street Preachers - Lipstick Traces
Celkový čas: 76:32 a 42:08
Skladby: Disc 1: Prologue To History, 4 Ever Delayed, Sorrow 16, Judge Yr'self, Socialist Serenade, Donkeys, Comfort Comes, Mr Carbohydrate, Dead Trees And Traffic Islands, Horses Under Starlight, Sepia, Sculpture Of Man, Spectators Of Suicide, Democracy Coma, Strip It Down (Live), Bored Out Of My Mind, Just A Kid, Close My Eyes, Valley Boy, We Her Majesty's Prisoners; Disc 2: We Are All Bourgeois Now, Rock And Roll Music, It's So Easy (Live), Take The Skinheads Bowling, Been A Son, Out Of Time, Raindrops Keep Fallin' On My Head (Warchild Version), Bright Eyes (Live), Train In Vain (Live), Wrote For Luck, What's My Name (Live), Velocity Girl, Can't Take My Eyes Off You, Didn't My Lord Deliver Daniel, Last Christmas (TFI Friday Performance)
Vydavatel: Sony Music / Bonton
Odmyslíme-li si zřejmě nejhorší obal v historii
Manic Street Preachers a chuďoučký booklet (pravda, alternativní verze si můžete stáhnout z webových stránek skupiny), je album "Lipstick Traces" skvělým hudebním materiálem, jak raritním tak kvalitním. Proč podtitul "A Secret History Of Manic Street Preachers"? Na dvou discích jsou shromážděny singlová béčka, živé nahrávky, nevydané písně a skladby převzaté od jiných interpretů. Není to nápad nový (z nedávné doby vzpomeňme na výběr singlových béček
Oasis "The Masterplan" a podobná směska jako "Lipstick Traces" by měla letos ještě vyjít i skupině
Pearl Jam), ale pokud je zajímavých archiválií dostatek, proč je nevydat? Rozšiřuje se pohled na tvorbu kapely a jsme potěšeni překvapeními.
První disk ukazuje písně zkomponované kapelou, které nebyly uvedeny na řadových albech, ale rozhodně by se na nich neztratily. To je základní poznatek - není to žádný odpad nashromážděný za posledních dvanáct let, ale v naprosté většině plnohodnotná kvalita. Některé skladby jsou vynikající a mohly by být hity, týká se to obou "novinek", nikdy neuvedených písniček "4 Ever Delayed" a "Judge Yr'self" (u té je ještě autorsky podepsán zmizelý kytarista Richey Edwards) a hromady dalších, ať už jsou punkrockové (vypalovačka "Sculpture Of Man"), melodické ("Just A Kid") nebo náladotvorné ("Dead Trees And Traffic Islands" či trubkou ozvláštněná "Horses Under Starlight" bez slov). Jestli tohle vzniklo jaksi bokem, jen jako doplněk k albům, pak klobouk dolů, kdekdo může závidět.
Pro druhou desku převelice platí rčení "Každý pes jiná ves". Je to totiž kompilace coververzí a ukazuje se v nich zajímavý vkus předělávajících Manics. Od nich jako angažované kapely by se jistě daly čekat pecky
The Clash (zde "Train In Vain" a "What's My Name", obě živě), ale jinak zde najdeme zajímavý rozptyl od Chucka Berryho přes
Rolling Stones (jejich "Out Of Time" zde díky zvolené instrumentaci je projasněná a blízká třeba
Beach Boys) a
Guns N' Roses až po perličku "Bright Eyes" (
Art Garfunkel) a největšímu šoku na závěr v podobě skvělé verze "Last Christmas" od
Wham! V každém případě je vidno, že ze sebedivnější předělávky si Manics nedělají srandu - opravdu se jim ty písně líbí a interpretují je tak, že získávají zvláštní a netušenou krásu. Nejvíce se mi v tomto ohledu zalíbila fantastická "Raindrops Keep Fallin' On My Head" (původně Bacharachova píseň z filmu "Butch Cassidy a Sundance Kid") a mrazivá "Been A Son" (nebohý
Kurt Cobain).
Jak vidno z výše uvedeného, "Lipstick Traces" není žádná nuda a také si nemyslím, že by tohle napěchované album bylo slizce předurčeno k bezuzdnému tahání peněz z kasiček a peněženek. Je to velmi pestrý a mnohdy i překvapivý pohled na výbornou kapelu a směle si tato dvě cédečka ve strakatém papírovém obalu můžete bez uzardění postavit vedle loňské výběrovky největších hitů
Manic Street Preachers "Forever Delayed".