Marie Puttnerová - V nahrávacím studiu se děla krása

Marie Puttnerová - V nahrávacím studiu se děla krása

Vydáno: 12.11.2023 09:00 v sekci Rozhovory - Jiří V. Matýsek | foto: Tereza Kunderová

O albu "Laila Tov" Marie Puttnerové bylo v čase jeho vydání hodně slyšet - a uslyšíme o něm ještě v době, kdy se budou skládat žebříčky toho nejlepšího, co letošní rok na hudební scéně nabídnul. V rozhovoru jsme si povídali nejen o reakcích, ale i o dlouhých přípravách desky, o mateřství a budoucnosti. Nakonec vznikl na dálku.

Jak se dají skloubit mateřské a muzikantské povinnosti?

Na tento rozhovor mi trvalo odpovědět bezmála víc než tři měsíce. Možná byste mi mohl položit otázku, jak se dá skloubit mateřství s jakoukoliv jinou činností. Odpověděla bych, že se to vždycky nějak dá. Je zapotřebí sofistikovanějšího přístupu k osobnímu (rodinnému) životu a tomu, co se odehrává na pozadí. Najednou jsou priority dané potřebami dětí a nelze je bez empatie přehlížet a silou přetlačovat.

Marie Puttnerová s kapelou, Sluňákov, Horka nad Moravou, 13.4.2023
© Petr Čejka / musicserver.cz
Pro mě je dost často složité utrhnout pro sebe alespoň kus nějakého času. Deset minut denně pro vlastní myšlenky je někdy až utopickým přáním. V rámci koncertování je pak velmi náročná logistika, hlídání pro obě děti - řešíme dvoje hlídání pro dvě děti, jedno hlídání doma, druhé pro doprovod v místě koncertu nebo pak pro obě v místě koncertu. Dost často to musím řešit s nějakou externí silou, neboť můj muž (Martin Novák - pozn. aut.) hraje mnohem častěji a je málokdy k dispozici. S tím je spojené náročné cestování, únava a výčitky svědomí. Je to o dost úsilí navíc a dost často se sama sebe ptám, jestli to ještě zvládám, nebo jsem na pomyslné hranici vyčerpání, pak ale nakonec to muzikantské pnutí rozhodne, že ještě zvládám, a jedeme nanovo.

"Hudební událost roku", "čarokrásná a neskutečná" - i to zaznívá o vaší desce "Laila Tov". Jak se to poslouchá?

Od samého počátku nás ke tvorbě alba pojilo odhodlání. Neměli jsme očekávání konkrétního charakteru. Chtěli jsme natočit album, které s námi bude cloumat a za kterým si budeme stát. Pakliže tu jsou posluchači a recenzenti, kteří podobným podobným způsobem vnímají podstatu našeho konání, radost z něj se tak násobí. Poslouchá se to tedy moc hezky, musím říct.

Příprava trvala velmi dlouho, ale nakonec nahrávka naopak vznikla velmi rychle. Kdy přišla ta myšlenka na sólové dílo? Co bylo vaší motivací se pustit do, řekněme, neprobádaných vod?

Myšlenka na sólové album se mi v hlavě zrodila skutečně už někdy dávno. Ukryla jsem ji do police tajných přání. Bylo nejspíš zapotřebí nabrat zkušenosti, sebevědomí a dostatečné odhodlání. Taky bylo nutné potkat spoluhráče. Jakmile jsem zjistila, že už mi nic, ani já sama sobě, nebrání, pustili jsme se s vervou do toho. Nicméně ty vody ve výsledku nebyly až tolik neprobádané, přece jen jsem za svůj život tak na desítce desek pracovala, na dalších hostovala a podobně. Touto výjimečnou zkušeností se ale určitě prohloubily. Celý proces je mnohem dobrodružnější a náročnější, neboť nese moje jméno. Člověk si do doby, než se do něčeho podobného pustí, úplně přesně neuvědomuje, co za komplexní dovednosti v sobě musí najít, aby daný projekt dokončil. Máme za sebou obrovský kus práce.

Jak se k tomu dostal Eddie Stevens?

Na Eddieho jsme mysleli v úplném počátku, pak jsme na něj lehce zapomněli, ale nakonec zvědavost oslovit jej zvítězila. Udělal to Martin a Eddie tu nabídku poměrně záhy přijal. Byl to neuvěřitelně nádherný a kreativní čas. V nahrávacím studiu se děla krása; lidsky hluboká, muzikantská, všeobjímající.

Marie Puttnerová s kapelou, Sluňákov, Horka nad Moravou, 13.4.2023
© Petr Čejka / musicserver.cz
S jakou představou jste šla do tvorby alba a jak moc ji právě Eddie Stevens proměnil?

Měli jsme nazkoušený a proaranžovaný repertoár, na kterém jsme pracovali společně s úžasným muzikantem a kamarádem, opavským kytaristou Petrem Uvirou a s mým mužem Martinem. Ten je primárně vynikajícím bubeníkem, ale pro náš účel vzal do rukou kytary a sestavili jsme trio postavené na prolínajících se elektrických kytarách a zpěvu. Naše představa byla tedy definována už tímto vývojem, nicméně jsme věděli, že pokud chceme spolupracovat s producentem Eddieho formátu, jdeme do dobrodružství, které může dopadnout jakkoliv. Protože jsme znali Eddieho přístup, jenž byl zásadním faktorem a stimulem této spolupráce, těšili jsme se, že prožijeme něco výjimečného. Eddie vzal v potaz veškeré naše nápady, vyšel z nich, ale proces, do kterého nás následně vtáhnul, jejich výsledný kabát v zásadě proměnil. My jsme si to celé moc užili, kluci byli jako ve snách. Myslím si (neskromně), že tajuplná magie, která celý nahrávací proces opanovala, je z výsledku znát. Jsme za ni velmi vděční.

Jakou roli ve vašem životě hraje poezie? A jakou právě ta Zahradníčkova? Kdy jste se s ní setkala prvně a čím vás oslovuje?

Odjakživa jsem měla blízko k říkankám, básničkám v čítankách českého jazyka, později pak v básnických sbírkách, které jsem nacházela u maminky v knihovně. O Janu Zahradníčkovi jsem slyšela prvně na gymnáziu v souvislosti s Jakubem Demlem. Když mě pak Ondra Mikula a Jakub König pozvali k nazpívání kusů hudby pro představení "Jediný život" věnované nejtěžšímu životnímu období Jana Zahradníčka, neváhala jsem. Jan Zahradníček se mě hluboce dotýká, nejen vrcholným básnictvím, ale v kontextu svého životního osudu také hlubokou, byť často zkoušenou vírou v Boha a pro mě neuvěřitelnou vnitřní silou, která byla opakovaně srážena těmi nejtěžšími překážkami života, které si ani v těch nejtemnějších snech nedovedeme představit. Jan Zahradníček mě fascinuje v celé své šíři: obsahem, vytříbeným jazykem, poetikou, neuvěřitelnou pokorou. Byl mistrem svého řemesla, tento geniální a dnes "znovuobjevovaný" básník.

Marie Puttnerová

Marie Puttnerová je zpěvačka a muzikantka. Narodila se v Brně. Je členkou kapely Jablkoň, s Michalem Němcem působí i v jeho odnoži Půljablkoň. V letech 2008 až 2012 hrála ve skupině Cymbelín, spolupracovala i na dalších hudebních projektech, mimo jiné byla členkou souboru Zvíře jménem Podzim, podílela se na desce Mirka Kemela "Vlčí stopy". Sólově debutovala v roce 2023 skvěle přijatým albem "Laila Tov".

Na obou Zahradníčcích, tedy "Písni o domově" a "Pozdravu", se podílel také Jakub König. Je to náhoda, že právě na těchto?

Jak už jsem předeslala, obě básně byly zhudebněny pro představení "Jediný život". Jakub König byl tím hlavním hudebním impulsem. Zpívala jsem tou dobou v kapele Zvíře jménem Podzim, jejímž principálem Jakub byl, předpokládám, že ta spolupráce vyšla právě z tohoto nastavení. Pro představení však byly použity jen krátké verze nebo spíš útržky, a tak když se schylovalo k něčemu, jako je sólová deska Marie Puttnerové, vzpomněla jsem si na ty písně a začala přemýšlet o tom, že by bylo dobré vnést Jana Zahradníčka do veřejného prostoru. Tuhle jsme s Martinem lehce pozměnili harmonii, jinde dopsali refrén. Dopracovali jsme je ke koncertní produkci.

Čtyři texty napsal Vlasta Třešňák. Čím vás jeho slova oslovila?

Píseň "Martine", jediná převzatá skladba na albu, mi před několika lety byla Vlastou a jeho ženou Martinou nabídnuta k volnému hraní. Neměla jsem, vzhledem k silnému osobnímu příběhu, moc odvahy se do něčeho podobného pouštět. Nicméně v posledních letech jsme si ji s Martinem doma hráli jen tak pro sebe, velmi nás oslovovala a při každém hraní rozechvívala hlouběji a hlouběji. Nakonec jsme se osmělili a zeptali autora, zda ji můžeme natočit. Vlasta nám dal požehnání. Další text, "Chandra", mi věnoval k narozeninám. "Baronetu Prášilu" jsem si vybrala z kupičky dalších textů, které mi dal k dispozici, a "Laila tov" vznikla z prosby.

Dva texty jsou vaše. Jak píšete? Co vás inspiruje?

Na desce jsou ve skutečnosti moje texty tři, ale posluchač se k nim dostane náhodou. Mě inspirují různé věci, musím je prožít. Nepřicházejí na zavolání, a pak je ještě nějaký čas musím tříbit. Není to pro mě úplně nejjednodušší proces.

Těch devět textů na albu je docela různorodých - lidovka, poměrně tvrdá "Chandra", Zahradníček… Co pro vás musí splňovat dobrý písňový text?

Měl by v sobě mít nějaký obsah. Nezáleží, zda bude explicitně přímočarý nebo naopak poetický. Musí se mi líbit jeho melodie, rytmus, musí mi jít do úst a především bych ho měla dokázat cítit. Musí ve mně probíjet, podněcovat něco hlubšího. Čeština je nádherný a složitý jazyk. Obě básně Jana Zahradníčka i texty Vlasty Třešňáka měly možnost pár let na mě působit; tito dva autoři jsou etalonem dokonalosti českého jazyka. Budu je vždycky obdivovat.

Vaše album "Laila Tov" je velmi intimní, ale zároveň nadějeplné. Což je v dnešní době potřeba. Myslíte, že hudba může změnit svět?

Myslím, že hudbu můžeme v obecné rovině považovat přímo za konstantu v proměnlivosti světa. Vždyť přece ovlivňuje cítění i myšlení všech, kterým taková proměna není lhostejná, ale dokáže oslovit i takzvané "kolemjdoucí". Co se stalo se světem, když se poprvé objevili Beatles? "Prorocký" Bob Dylan byl za své texty oceněn Nobelovou cenou za literaturu. Jeho "Times As They're Changing" znají statisíce lidí napříč generacemi na celé planetě a tak bych mohla pokračovat dál. Píseň je přece jen fenomén, který nás formuje od samého počátku lidského věku.

Každý, ještě nenarozený, lidský tvor slyší a cítí rytmus skrze tlukot srdce jeho maminky ještě v břiše. Později reaguje na ten samý tlukot, hlas a melodie matky, která se ho snaží svým zpěvem uchlácholit a utěšit. Je jeho oporou, jistotou, bezpečím. Až trochu povyroste, broukání je téměř prvním náznakem samostatného vnitřního hloubání. Tam, kde se zpívá a hraje, je vždycky veseleji než tam, kde pro píseň žádný prostor nevzniká. Vždyť je o tom ji jedna slavná česká filmová pohádka. Moje roční dítě ještě pořádně nechodí, ale v poledne slyší bít na kostele zvony a tančí. Hudbu máme v sobě zakódovanou, je součástí naší nejniternější podstaty, dělá s námi zázraky od prvních krůčků. Pokud posluchač desky "Laila Tov" v ní najde alespoň homeopatické množství naděje a vnitřní radosti, bude mě to velmi těšit. To album totiž se světlem na konci tunelu rozhodně počítá.

Jaké s ním máte další plány? Lze vůbec tuto zvukovou krajinu plnohodnotně převést do koncertní podoby?

Na podzim jsme odehráli koncerty, které jsme si velmi užili. Pro účely živého hraní jsme svoje trio ve složení Petr Uvira, Martin Novák a já rozšířili o hráče na klávesové nástroje, Martina Brunnera. Chtěli jsme se co nejvíce přiblížit zvuku desky a myslím, že se nám to docela hezky povedlo, z čehož máme velikou radost. Srdečně zveme všechny, kteří by nějaký ten kus radosti chtěli prožít s námi. Kromě hudby nás totiž pojí i hezké přátelství.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Lucie, LOGSPEED CZ Aréna, Plzeň, 19.12.2025
Naživo: Sedm tisíc lidí, dvacet dva hitů a jedna jistota. Lucie uzavřela turné k oslavě 40 let v Plzni Lucie odehrála poslední koncert své výroční šňůry. Ten potvrdil její sílu v aktuální sestavě, stále rostoucí jistotu Viktora Dyka i fakt, že skupina není skanzenem, ale živou a fungující kapelou, která se sice také chce a umí... čtěte zde
Vydáno: 20.12.2025 16:30 v sekci Naživo
Lewis Capaldi - Survive 8/10
Minirecenze: Lewis Capaldi přináší na EP "Survive" comeback bez vaty Hudební i životní cesta Lewise Capaldiho by nedojala snad jen člověka se srdcem z kamene. Nijak zvlášť pohledný mladík s obrovským smyslem pro humor a psychickými i fyzickými problémy si svými písněmi dokázal podmanit spoustu... čtěte zde
Vydáno: 20.12.2025 08:00 v sekci Recenze | Minirecenze
Till Lindemann, O2 arena, Praha, 18.12.2025
Naživo: Till Lindemann nahradil v Praze šok mírnou rutinou Till Lindemann se vrátil do Prahy s vizuálně extrémní, ale téměř totožnou show jako minule, možná i proto byla O2 arena jen částečně zaplněná. Zatímco nováčky ohromily explicitní projekce a dekadentní cirkus, zkušenější... čtěte zde
Vydáno: 19.12.2025 16:00 v sekci Naživo
Pavel Čadek - Nebaví mě dělat věci stále stejně, nechci vypadat zajímavě jako cvičený medvěd na koloběžce
Rozhovory: Pavel Čadek - Nebaví mě dělat věci stále stejně, nechci vypadat zajímavě jako cvičený medvěd na koloběžce Písničkář Pavel Čadek patří do podobné krevní skupiny jako kolegové Pokáč či Michal Horák. Zkraje října vydal povedené čtvrté album "Cellem vpřed!", kterým se náladou odklonil od předchozího melancholického "Stepního vlka".... čtěte zde
Vydáno: 19.12.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Tame Impala - Deadbeat 7/10
Recenze: Tame Impala se na "Deadbeat" v pravidelném tepotu taneční elektroniky poněkud vytrácejí Kevin Parker se znovu pouští za hranice toho, co si pod zvukem Tame Impala běžně představujeme. Projekt, kdysi ukotvený v neo-psychedelii, postupně nasákl r'n'b, popem i elektronikou, aniž by přišel o svou barevnost a typické kouřmo.... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2025 13:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Rozhovory: Jakub König - Nové desce předcházela hluboká krize. Zvažoval jsem, jestli a jak pokračovat dál (02.11.2025 14:00)
- Naživo: Unikátní a magičtí Imodium v Nové Spirále připomněli časy "MTV Unplugged" (30.10.2025 20:30)
- Naživo: Jakub König pokřtil "Astronauty" po svém - klidně, teď a tady (25.10.2025 19:30)
- Recenze: "Astronauti" přinášejí hodně intenzivní vzájemné objetí s Jakubem Königem (20.10.2025 00:00)
- Nové desky 40/2025 - od Jacoba Colliera přes Vladimíra Mišíka po Khalida (15.10.2025 15:00)
- Video: Astronauti Jakuba Königa přiletěli na Letnou ke kyvadlu (09.09.2025 19:30)
- Rozhovory: Jakub König - Letíme do neznáma na kusu skály a nemůžeme s tím vůbec nic dělat (05.05.2025 14:00)
- Výstava "Ještě jsme tady jenom jednou" přináší obrazy inspirované čtyřiadvaceti písněmi (03.05.2025 11:05)
- Fotogalerie: Na koncertě pro Michala Ambrože vystoupil po čtyřiceti letech Dáda Albrecht (10.02.2025 20:07)
- S Jasnou pákou po čtyřiceti letech v neděli zahostuje Dáda Albrecht. Na koncertě pro Michala Ambrože vystoupí i Vlasta Třešňák či David Koller (05.02.2025 15:48)

ALBUM TÝDNE 50/2025

Honza Nedvěd mladší a Příbuzní
Chlapský slovo

Jeden návrat je definitivně dokonán. Honza Nedvěd mladší s Příbuznými brázdí s úspěchem česká i slovenská pódia už nějaký čas, na nové písničky jsme si však museli počkat. Album "Chlapský slovo" navazuje tam, kde jeho táta s bráchou Františkem skončili - a to v té nejlepší podobě.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)
Ne 25.01.
Raye (UK) (O2 arena, Praha)
So 31.01.
Benjamin Amaru (CH) (Café V lese, Praha)
Čt 05.02.
Béla Fleck / Edmara Castañedy / Antonio Sánchez (US/CO/MEX) (Archa+, Praha)
So 07.02.
Alfa Mist (UK) (MeetFactory, Praha)
Po 09.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Sono Centrum, Brno)
Po 09.02.
All Time Low (US) (SaSaZu, Praha)
Út 10.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Prince Ewa Farna Lady Gaga Beyoncé Madonna Coldplay Kryštof
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe