Letošní Basinfirefest se překlopil do své druhé poloviny a vnější okolnosti ukázaly svou usměvavější tvář. Počasí se ukázalo být festivalově ideálním, sobota se pozitivně podepsala na zvýšené návštěvnosti. A pak tu byl další headliner - Ville Valo alias VV. Lákali ale i Paradise Lost nebo Airbourne.
Plnější areál byl už zhruba kolem druhé odpoledne. Hustěji v pivním stanu, o něco delší fronty u klobás, falafelu, pivních speciálů i grilovaných specialit. Kdo by byl kdy býval řekl, že bude rád, když uvidí delší fronty. Na třetím dnu Basinfiru to tak bylo. Člověk si v tu chvíli oddychne i za organizátory. A protože šetřím síly - program je v sobotu nabitý a přece jen je to už třetí den -, na festivalovou louku vcházím právě ve chvíli, kdy dohrávají progresivní thrasheři
Urne.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
První set, který si tak dávám, jsou olomoučtí metalcoristi
Sunset Trail. Velké pódium jim sedí a jejich místy hodně
linkinparkovský nu-metal přítomné až velmi překvapivě rozhýbal. Hlavně prostorově náročná choreografie dvou borců přede mnou vyvolávala pozitivní údiv a leckterý z kolemjdoucích se zastavil, podíval se, případně natočil.
Sunset Trail svou zhruba půlhodinku odehráli velmi energicky, a přestože si myslím, že metalcore je už poněkud za zenitem, tohle naživo stále hodně baví. Palec nahoru.
Nizozemští
Pestilence platí za klasiky kontinentálního death metalu a jako takoví prostě táhnou. Techničtí, ale zároveň siloví Holanďani v čele s Patrickem Mamelim jsou koncertní jistota. Jejich muzika sice nepřináší příliš zvratů, v podstatě se nese v jednom naostřeném tempu, jejich energie ale doslova válcuje. Starosvětsky pojaté, ale stále originální a s nakažlivou energií.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
Velkým lákadlem soboty byli, jak se ukázalo,
Hämatom. Tady ale budu asi trochu příkrý. Němečtí
Rammstein z Wishe sice hrají tvrdě, hezky to dusá do tance, ale snaha přiblížit se celosvětově známějším kolegům doslova bije do očí. Celé to působí tak nějak papundeklově, na sílu a směšně. To když třeba z kytar začnou létat jiskry. Jak originální a vůbec nic to nepřipomínalo, stejně jako bubeník plující po rukou diváků.
Tenhle electrometal aus Deutschland chce strašně být něčím, co prostě není - a nikdy nebude. Inu, proti gustu… My se ale asi kamarádit nebudeme.
To s následujícími teutonskými souputníky
Tankard je to jiná. Jejich setu jsem byl přítomen už potřetí, a ačkoliv jsem si je vychutnával jenom zdálky, neviděl jsem je takhle spokojené, radostné a energické. Jistě, ten výkon je jiný než u mladých kapel à la páteční
Evil Invaders nebo
Vektor, přesto má jejich thrash postavený kolem piva a hospodské kultury své kouzlo.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz I na větší vzdálenost zabodovali. Rychlostí stíhačky projeli svou diskografií, dali ochutnat z loňské desky "Pavlov's Dowgs" a dobře bavili. Oni se totiž, zvlášť v písních jako "The Morning After", "One Foot On The Grave", "Beerbarians" nebo "A Girl Called Cerveza", neberou ani trochu vážně.
Dost vážně se naopak brali následující
Paradise Lost. Jejich vystoupení sice zdobily sluneční paprsky, vytvářející v souhře s kouřem na jevišti poutavé efekty, výkon samotných hráčů ovšem nebyl z nejlepších.
Že jsou zadumaní Seveřané z britského Halifaxu v pódiové prezentaci spíše introvertní, na tom není nic divného. Ale nemůžu se zbavit dojmu, že Nick Holmes prostě nebyl v kondici. Zpíval o něco výše a tak trochu působil dojmem, že to chce mít rychle za sebou.
A to byl ten set lahůdkově devadesátkový, doplněný několika zářezy ze stále aktuálního alba "Obsidian". Gotický rock, doom metal, growl i čistý vokál, všechno bylo na svém místě, ale tentokrát to ve Spáleném Poříčí bohužel úplně nefungovalo.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
Ville Valo alias
VV byl docela otazníkem. Pro mnohé
too much pop (reakce po oznámení právě tohohle vystupujícího nebyly bezvýhradně nadšené), relikt přelomu tisíciletí, love metal. A přesto to byl jeden z nejlepších okamžiků, které letošní Basin nabídnul. A poslouchat Ville Vala před kulisou zapadajícího slunce, to byl kýč jak bič a zároveň kouzelný a nezapomenutelný zážitek.
Hodinový set patřil zhruba z poloviny sólové tvorbě z alba "Neon Noir", druhou složkou setlistu byly hitovky z éry
HIM. A všechno to spolu dobře lícovalo, popově se klenulo i metalově riffovalo. Všechno spojoval, slovy
Pražského výběru řečeno,
divnej patron Ville. Vyhublý, s propadlými tvářemi a podmalovanýma očima, skrytý pod bekovkou, jen lehce se pohupující do rytmu a občas sázející mírně creepy úsměvy.
Přesto byl jakési ztělesněné charisma a těžko z něj spustit oči. Euforické momenty u "Join Me To Death", "Right Here In My Arms" byly doslova hypnotické, své místo si ale vybojovaly i nové kousky ze zpěvákovy sólovky. A třeba hitová "Run Away From The Sun" zahrála přesně na ty správné, temné struny v duších. Tady ten, do jisté míry, risk Obscure Promotion vyšel.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
Z úplně jiného soudku byli
Airbourne. Už od brzkého odpoledne oproti předchozím dnům mírně zvýšená hlasitost stage napovídala, že se tady chystá solidní nářez. Muzikanti na jeviště vlétli skutečně s intenzitou leteckého náladu. Hradby marshallů, světelný park, ale hlavně hudební energie, v níž se míchal naostřený zvuk
AC/DC s ozvěnami melodiky
Kiss.
Venku už se citelně ochladilo, ale frontman Joel O'Keeffe pobíhal po jevišti i po molu jen do půl těla a do toho si ještě stihl pohrát na barmana a kapele a pár jedincům z řad diváků namíchat drink. Tohle byl čistý hard rock, pocta rock'n'rollovým hrdinům v čele s Lemmym Kilmisterem, intenzivní, přímočará, neskrývaná. A se skvělou, pozitivní energií.
Sobota, třetí den festivalu, byla plná skvělých vystoupení a to ještě večer uzavírali blackaři z Portugalska Garea. Přiznám se, že jsem je neviděl, únava si vyžádala svou daň. A pořád nekončíme. Závěrečný den přinese třeba Fever 333,
Pain nebo progrockový tandem
Haken a
Riverside.
Den třetí pohledem Ondřeje Hricka
Třetí den lákal především na druhé nejhvězdnější jméno letošního line-upu - Villeho Vala. Snad i díky němu byla návštěvnost o něco přívětivější. Zaplněnější hlediště už v brzkých odpoledních hodinách tak mohli ocenit třeba tuzemští coroví Sunset Trail nebo evropští deathmetaloví nestoři Pestilence.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Pořádný nával měli až němečtí Hämatom, kteří si v Česku vybudovali slušnou základnu fanoušků spoluprací s domácími Dymytry. Právě spojení s populární rockovkou partou lídr Thorsten Scharf několikrát připomněl. Ve svým dlouhých mluvených intermezzech lákal také na prosincový koncert s bubeníkem Milošem Meierem a jeho Drumming Syndrome. Divácky kvitovaným momentem byla píseň "Ser na system", kterou Hämatom nahráli společně se zmiňovanými Dymytry.
Při sledování jejich setu se přes snahu napojit se co nejvíce na fanoušky nedalo nevnímat určitou umělohmotnou pachuť. Hudebně jde o rozbředlou variaci na neue deutsche härte, kdy se ale nejedná ani o béčkovou ligu, kterou hrají Stahlmann nebo Tanzwut, ale spíš o céčkovou s tupými refrény a agrometalovým groovem. Faktem ale je, že mnoho přítomných jejich kouzlu podlehlo a oni jako jedni z mála vystupujících zvládli v kotli zrežírovat solidní wall of death.
Přesně opačný koncert předvedli jejich krajané - thrashoví veteráni Tankard. Zpěvák Andreas Geremia by mohl kandidovat na největšího sympaťáka
Basinu. Rozdával úsměvy, přirozeně laškoval s divačkami, ocenil i dámské kalhotky, které mu přistály k nohám, načež je pověsil na mikrofon, nebo pokoušel sekuriťáky a snažil se narušit jejich profesionální pracovní mód. Jednomu třeba zaťukal z mola na hlavu, aby si s ním přátelsky potřásl rukou.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz
Tankard přivezli pouť svou dlouhou historií a kromě loňské a opravdu zdařilé studiovky "Pavlov’s Dawgs", ze které zahráli výtečné "Beerbarians" a "Ex-Fluencer", nechali nahlídnout do průřezu diskografií. Nechyběla hitovka "Zombie Attack" z roku 1986 nebo třeba o rok mladší "Chemical Invasion". Z mladších pak přes deset let stará skočná "A Girl Called Cerveza".
Ville Valo si nemohl své vystoupení lépe naplánovat. Takřka po celý jeho koncert bylo nebe zabarvené do červánků a vysílalo narůžovělou barvu, kterou se vizuálně prezentoval i na pódiu. Celé to v rytmu jeho melancholických balad zafungovalo a zapadlo do sebe jako trochu kýčovitý, ale krásný obraz. Tančící zasloužilí metalisté pohupující se na zamilované love songy v růžovém světle, to je pohled, který se naskytne opravdu málokdy.