Makrorecenze "Midnights" Taylor Swift

Makrorecenze "Midnights" Taylor Swift

Vydáno: 19.01.2023 08:00 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: Universal Music

Pokud by se mělo hlasovat, kdo je aktuálně největší globální hvězdou, na stupně vítězů by se určitě snadno dostala také Taylor Swift. I proto jsme její aktuální desku "Midnights" podrobili makrorecenzi. Co si o nahrávce myslí čtveřice našich redaktorů?

Taylor Swift - Midnights
© facebook interpreta
Na co Taylor Swift sáhne, to se promění ve zlato. Alespoň tedy, co se komerčního úspěchu týká, ačkoli zpěvačka rozhodně nemůže ani říci, že by si na ni zasedli hudební kritici, i ti ji povětšinou mají v oblibě. Hlavní recenzi na podzimní nahrávku psal její fanoušek Tomáš Navrátil, který ale z "Midnights" zrovna nadšený nebyl. Své hodnocení končil slovy: "Prozatím se jedná o to nejslabší, co nám Taylor Swift dosud nachystala." Hodnocení 6/10 jasně signalizovalo, že i když se nejedná o vyložený průšvih, má umělkyně za sebou už mnohem lepší desky.

V minirecenzích dalších čtyř redaktorů se nám snad poprvé stalo, že je průměrné hodnocení ve výši 72,5 % vyšší než známka v hlavní recenzi. Dvě osmičky, jedna sedmička a jedna šestka, taková jsou čísla, která kolegové desce dali. Níže najdete i jejich odůvodnění.

Pokud byste "Midnights" chtěli vlastnit na fyzickém nosiči, v našem shopu najdete po čtyřech barevných verzích na CD i na vinylech.


Tomáš Parkan - Velmi niterná deska (8/10)
Vztah k interpretovi: Fanoušek od "Tim McGraw" s mírným útlumem v době "1989".

Asi všichni čekali, s čím Taylor Swift po výborném dvojalbu "folklore/evermore" přijde. Někteří si možná přáli pokračování ve stejném stylu, někteří návrat k ultrapopu a jiní třeba ke country. Americká megastar překvapila zřejmě všechny, když vydala nahrávku založenou na elektronice s drobnými příměsemi synth-popu, dream popu, bedroom popu a chill-outu.

Výsledkem je její zřejmě nejméně komerční a posluchačsky nejnáročnější deska, kterou kdy vydala. Jistě, dokážete ji poslouchat v tramvaji, vlaku, práci, ale vlastně nic extra z ní nemáte. Nedostanete z ní to podstatné, díky čemuž je skvělá. To přijde teprve tehdy, když se totálně odstřihnete od okolního světa a poměrně soustředěně se zaposloucháte do všech těch zvukových variací a smyček, které vám do té doby přišly lehce přeprodukované. Nejsou, pouze je potřeba si k nim najít cestu, stejně jako k písničkám a jejím tématům. Ta jsou opět osobní, ale tentokrát by se dalo říct, že spíše až niterná. Osobně mi tato deska velmi připomíná "Both Sides" Phila Collinse, k níž si posluchač musel také hledat cestu, nehledě na to, že má i velmi podobný, místy poměrně strohý zvuk, leckdy oholený na dřeň rytmiky. A protože toto Collinsovo album je jednou z mých nejoblíbenějších nahrávek, s "Midnights" to mám v podstatě stejně.


Dan Hájek - Bezesné noci v romantické optice Taylor Swift (8/10)
Vztah k interpretovi: Nebýt desek "folklore" a "evermore", asi bych její tvorbě tolik na kloub nepřišel. Jsou určitými vodítky k jejím začátkům i budoucnosti.

Nahrávka "Midnights" je však k této dvojici desek relativně vzdálená, ačkoliv se drží onoho minimalističtějšího pojetí. Naopak má blíže k sekvencím z "Lover" nebo popovým strukturám z "1989". Má však i cosi navíc. Jedná se soubor záznamů z probděných nocí, které Taylor sepsala do osamocených příběhů, které nečekaně dotvářejí silný, až konceptuální mikrosvět. Nechybějí ani její typické tvůrčí postupy, s natáčením jí pomáhal její osvědčený team a k tomu přizvaných devět spoluautorů jednotlivých písní.

Synth linky a komorní elektronika z tohoto kompletu vytvářejí houževnatý soundtrack pro hlubokou noc. Sama hlavní aktérka mezi jednotlivými zákoutími nabídne špetku romantiky, taktéž nemálo své odtažitosti, možná až s cynickým nadhledem, záleží, jak moc jste naladěni na její tón vyprávění. Skladby na "Midnights" si hoví ve svém podsvětí, nikam nechvátají, jedinou slabší chvilkou je song "Snow on the Beach" s hostující Lanou del Rey, kdy je posluchač náhle zmaten, kam samotnou píseň vlastně zařadit. Na Taylor Swift je poslední roky sympatické, že si jde striktně vlastní cestou, nejen s nově přetočenými nahrávkami "Fearless" a "Red", ale i na běžných studiovkách. Samotná kolekce "Midnights" je dalším nakročením do neznámého prostranství, v němž jsou patrné rozpoznávací prvky v mnohem současnějším pojetí, a dá se očekávat, že další pokračování bude opět v jiném hudebním oceánu emocí a námětů.


Josef Martínek - Slušná popová deska bez výrazných vrcholů (7/10)
Vztah k interpretovi: V momentě, kdy jsem jako teenager v roce 2008 poprvé viděl klip k "Love Story", si mě svým chytlavým princeznovským country-popem získala. To nejlepší od ní ale přišlo až o dvanáct let později s nahrávkami "folklore" a "evermore".

Po intimní písničkářské éře zahrnující poslední dva karanténní počiny se dal od Taylor Swift jakožto protřelé byznyswoman očekávat návrat do světa nablýskaného popu. Desátá studiovka "Midnights" je sice popovou deskou, nablýskanou ale až tak ne. Naopak na ní s výjimkou prvního, takřka stadionově opojného singlu "Anti-Hero" chybí jednoznačně hitové melodie, které byly pro Taylor charakteristické v časech jejího nejpompéznějšího prodejního trháku "1989".

Zpěvačka zvolila atraktivní téma půlnočního rozjímání a do této nálady zasadila své typicky stavěné příběhové texty. Ty se často odehrávají na pozadí zvukově docela neotřelých a spíše elektronických ploch, jako je tomu v úvodní "Lavender Haze" nebo v potemnělé "Vigilante Shit". V minimalistickém songu "Labyrinth" lze ocenit nápaditou práci s hlasem a budování zasněné nálady, z uměleckého hlediska je to asi nejsilnější písnička, jakou na "Midnights" najdeme. Půlnoční celek ale funguje spíše jako příjemná kulisa, chybí v něm prvek pro Swift zcela samozřejmé přitažlivosti, který se táhne celou její dosavadní diskografií, ať už měla odlesky country, popu nebo námluv s indie scénou. Nic vás příliš nenutí se ke třináctce novinek vracet - dokonce ani vysoce očekávaná spolupráce s Lanou Del Rey, jejíž backvokály ve "Snow On The Beach" sotva postřehnete. Mimořádný komerční úspěch alba je tak v tomto případě spíše dílem Taylořina jména a obchodního talentu než výjimečného obsahu. 


David Böhm - Nejslabší popová Taylor (6/10)
Vztah k interpretovi: Od "Red" posluchač, od "folklore" fanoušek.

Dvaatřicetiletá Taylor Swift vydala v říjnu svou již desátou řadovku. Zdá se tak, že dech jí vůbec nedochází a nápadů pro tvorbu má přehršel. Opak je ale, zdá se, pravdou. "Midnights" se dá popsat jako taková temnější verze "Lover", zpěvaččina zřejmě nejdětinštější nahrávka. Tuto stránku bohužel ukazuje hudebně třeba singl "Bejeweled", textově zase "Karma". Když interpretka líčí, že karma je jako kočka, která jí přede v klíně, nezbývá než trochu kroutit očima.

Celkově album zní tak trochu jako sbírka zbytků. Zvukově totiž sází spíše na minimalistické pojetí, které ovšem spíše otravuje tím, jak je nevýrazné. I tak si ale z této sbírky člověk může vybrat povedené písničky. Mezi ně patří například "Labyrinth", kde Swift za doprovodu tepavého beatu střídá nádherné výšky, aby v refrénu klesla do nižších, také zajímavých poloh. Přidejte skvělou práci se syntetizátory říznutými "Melodramatem" od Lorde a vyjde z toho opravdový poklad. A pokud se přenesete přes úvodní pachuť, která vznikne, když zjistíte, že ve "Snow On The Beach" dělá Lana Del Rey tak maxinálně backvokály, je tu další favorit. Jako celek bohužel půlnoční songy působí až příliš nevzrušivě, produkce Jacka Antonoffa zní vyčerpaně, a "Midnights" tak z popových nahrávek Taylor Swift vychází jako ta nejslabší.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pavel Čadek - Nebaví mě dělat věci stále stejně, nechci vypadat zajímavě jako cvičený medvěd na koloběžce
Rozhovory: Pavel Čadek - Nebaví mě dělat věci stále stejně, nechci vypadat zajímavě jako cvičený medvěd na koloběžce Písničkář Pavel Čadek patří do podobné krevní skupiny jako kolegové Pokáč či Michal Horák. Zkraje října vydal povedené čtvrté album "Cellem vpřed!", kterým se náladou odklonil od předchozího melancholického "Stepního vlka".... čtěte zde
Vydáno: 19.12.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Tame Impala - Deadbeat 7/10
Recenze: Tame Impala se na "Deadbeat" v pravidelném tepotu taneční elektroniky poněkud vytrácejí Kevin Parker se znovu pouští za hranice toho, co si pod zvukem Tame Impala běžně představujeme. Projekt, kdysi ukotvený v neo-psychedelii, postupně nasákl r'n'b, popem i elektronikou, aniž by přišel o svou barevnost a typické kouřmo.... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2025 13:00 v sekci Recenze
Pohled do českých hitparád - 50. týden 2025
David Guetta, Teddy Swims a Tones And I si společně podmanili český éter Týden před Vánocemi zatím českým žebříčkům kralují jiné hity než ty sváteční. Do čela rádiového přehledu se dostali David Guetta, Teddy Swims a Tones And I zásluhou "Gone Gone Gone", na prvním místě pořadí digitálních... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2025 09:00 v sekci Novinky | České hitparády
Vánoce v O2 areně, O2 arena, Praha, 16.12.2025
Naživo: Ani slavná jména nenalákala. "Vánoce v O2 areně" přitáhly jen srdcaře Týden před Vánocemi se známé tváře popu spojily se symfonickým orchestrem a Kühnovým smíšeným sborem v pražské O2 areně. Účinkovali Tomáš Klus, Michal Horák, Jiří Korn, Václav Neckář, Martina Pártlová, Eva Burešová a... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 20:00 v sekci Naživo
Nové desky 49/2025 - od limitky Andyho Bella přes reedice Blur či Pink Floyd po živák The Cure
Nové desky 49/2025 - od limitky Andyho Bella přes reedice Blur či Pink Floyd po živák The Cure Konec roku se blíží, a tak nejspíš dorazila i poslední várka zajímavých nahrávek. Minulý pátek ještě stihl vyjít třeba živák The Cure, novinka od noiserockových Health, sběratelská limitka Andyho Bella z Erasure, soundtrack k... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 17:30 v sekci Novinky | Nové desky
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Viktor Sheen ovládl český albový žebříček i pod alter egem Buka, na paty mu šlapali 4 Tenoři (20.11.2025 08:00)
- Xindl X se vrátil do čela rádiového žebříčku, albovou top desítku rozvířila Lucie Bílá (13.11.2025 09:00)
- Tanec mrtvých Lady Gaga už rozhýbal i česká rádia, první místo si uzmul Kamrad (06.11.2025 19:30)
- Xindl X a PTK si podrželi vedení v českých žebříčcích, digitálním singlům vládne virální hit "Navždycky blázen" (30.10.2025 14:00)
- PTK přeskočil v albovém žebříčku Taylor Swift, Sofian a Ben startují na třetím místě (23.10.2025 08:00)
- Na Taylor Swift nikdo nemá. Zpěvačka po přepsání rekordu v USA kraluje i českému albovému a singlovému žebříčku (16.10.2025 09:00)
- Nové desky 39/2025 - od Taylor Swift přes Jamese Morrisona po Mayday Parade (08.10.2025 15:00)
- Recenze: Taylor Swift na "The Life of a Showgirl" nahrála nudu, která se ale hezky poslouchá (08.10.2025 08:00)
- Taylor Swift otevřela kufřík plný tajemství - nová deska "The Life of a Showgirl" je na cestě (12.08.2025 13:13)
- Audio: Lana Del Rey dojme emotivní country baladou "Henry, come on" snad každého (18.04.2025 12:25)

ALBUM TÝDNE 50/2025

Honza Nedvěd mladší a Příbuzní
Chlapský slovo

Jeden návrat je definitivně dokonán. Honza Nedvěd mladší s Příbuznými brázdí s úspěchem česká i slovenská pódia už nějaký čas, na nové písničky jsme si však museli počkat. Album "Chlapský slovo" navazuje tam, kde jeho táta s bráchou Františkem skončili - a to v té nejlepší podobě.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)
Ne 25.01.
Raye (UK) (O2 arena, Praha)
So 31.01.
Benjamin Amaru (CH) (Café V lese, Praha)
Čt 05.02.
Béla Fleck / Edmara Castañedy / Antonio Sánchez (US/CO/MEX) (Archa+, Praha)
So 07.02.
Alfa Mist (UK) (MeetFactory, Praha)
Po 09.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Sono Centrum, Brno)
Po 09.02.
All Time Low (US) (SaSaZu, Praha)
Út 10.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Prince Justin Bieber Ewa Farna Lady Gaga Beyoncé Madonna Kryštof Coldplay
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe