Jsou zpátky. Tři roky trvalo, než se festival Colours Of Ostrava mohl uskutečnit v celé své šíři, a i když je znát, že se šetří, pořád nabízí přehršel zážitků, kvůli kterým se do Ostravy sjela velká část redakce musicserveru. Jen je potřeba ty nejlepší kousky v programu dobře hledat. Zkusili jsme to.
Live: Colours Of Ostrava 2022, den 1
místo: Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
datum: 13.-16. července 2022
vystoupili: Twenty One Pilots, Meduza, Sam Ryder, Modest Mouse, Fatoumata Diawara, Life, Jan Fic, Hrubá hudba, Bazookas, Edsun a další
setlist Twenty One Pilots: Heathens, Morph / Holding On To You, The Outside, Lane Boy, Chlorine, Bennie And The Jets (Elton John cover), Mulberry Street, I Can See Clearly Now / My Girl / Home / Careless Whisper / House Of Gold / We Don't Believe What's On TV, Co jste hasiči, Jumpsuit, Heavydirtysoul, Saturday, Level Of Concern, Ride, Car Radio, Stressed Out, Shy Away, Trees
© Marie Trávníčková / musicerver.cz "Pamatujete si ještě na to, jak nám zakázali zpívat?" pronesla dojatá ředitelka
Zlata Holušová při svém proslovu u zahájení Colours Of Ostrava, ještě než představila všechny sponzory a dala prostor prvním vystupujícím. Vzpomínka na jedno z nesmyslných nařízení minulé vlády i dnes vyvolává údiv, ten je však o to větší, když vzpomeneme na období pár let zpátky, kdy právě peníze Agrofertu pomáhaly festivalu k existenci a sama ředitelka v rozhovoru pro Aktuálně.cz přiznala, že bez vládní pomoci by musela propouštět.
To ale ani náhodou není obrana expremiéra a nesmyslných restrikcí, které mimo jiné
pohřbily NeFestival aka "Malé Colours" v průběhu léta 2020, jen je to tak trochu chucpe. Celá redakce musicserveru má samozřejmě obrovskou radost z toho, že jeden z nejdůležitějších domácích festivalů je po třech letech konečně zpátky, člověka ale takové poznámky prostě zarazí. Nic to však nemění na tom, že jsme všichni rádi, že se už nějaký ten pátek zpívat zase může.
Naštěstí je to ale zatím skoro to jediné, co lze v úvodu akce jejím pořadatelům vytknout. Protože například z ucpaného vstupu do areálu v klíčovou hodinu před zahájením je už jenom šedivá vzpomínka. Letos fronty u vstupu nebyly, páskovací místa ve třech největších městech tak splnila svůj účel. Samotné zahájení doplnil
Cirk La Putyka a ano, všichni ti tanečníci, akrobaté a hudebníci se i díky salvě konfet postarali o pěkný start. Zase je ale nepřechvalme, oproti libovolné konkurenci na Szigetu ještě mají co dohánět.
© Marie Trávníčková / musicerver.cz Možná ještě stojí za zmínku, že letos přešel festival od vratných kelímků zpátky k jednorázovým a i jako už několik let v řadě je tady problém najít jak nepřecpaný odpadkový koš, tak volný záchod. Záchodů je dokonce snad ještě o něco méně než v minulosti, jejich stav s přibývajícími hodinami byl bohužel alarmující. Čipy na festivalové pásce slouží naštěstí jen ke geolokaci opilců, kteří by se ve spletitém areálu mohli nad ránem ztratit, platí se stále hotově nebo kartou, což je potěšující zjištění. Ovšem proč kartou v jednom stánku zaplatíte a ve druhém ne, už zůstává záhadou.
Stejně tak jako kvalita pokrmů v bezpočtu stáncích. Jsou tady jak vynikající výrobky (avokádový stánek nedaleko Gongu, ovocné vafle ve veganské čtvrti), tak průměr (smažené nudle u Liberty stage), tak i tragédie hned vedle zmiňovaných vaflí, kde vám klidně dají ještě napůl syrové brambory a naúčtují si 169 Kč
(za zmínku stojí rovněž připálená hmota bez chuti pojmenovaná jako "moravský bramborák" u cesty ke Drive Stagei - pozn. ed.). Do příštích let prosíme o revizi a nekvalitní stánkaře vyházet. Doby, kdy jste se museli bát, co vám stánkař prodá, už jsou na konkurenčních festivalech dávno minulostí.
© Marie Trávníčková / musicerver.cz Zmínku zasluhují také všudypřítomné fronty. Lidí přišlo dost, přesto prý vyprodáno není. Na místě, kde dříve stály Kofola stage a Fresh, respektive Agrofert stage je dnes už jen jedno pódium, a tak i na Colours je vidět, že se šetří a kapel je méně.
Zmíněná scéna je obráceně, nese název glo stage a jedním z prvních vystupujících byl Edsun. Lucemburský rodák se otevřeně hlásí mezi queer umělce, na scéně měl čtverec sloužící jako taneční plocha, a své r'n'b tak doplňoval choreografií okoukanou od
Beyoncé. V ženských šatech nám prezentoval lajdácky odzpívanou "Love Don't Cost A Thing" od
Jennifer Lopez, silnější dojem ze své hudby ale nezanechal.
Sam Ryder skončil v letošním ročníku Eurovize druhý. Jelikož ale kontroverzní soutěž bývá ovlivněna politickou situací, a zejména letos tak vítězství Ukrajiny nebylo překvapením, mnozí kritici soutěže tak za
"pravého" vítěze označovali právě reprezentanta Velké Británie. A je třeba pořadatele velmi pochválit za to, že ho na Colours přivezli právě letos. Je to totiž právě teď, kdy je trendy a dost možná i na vrcholu, vidět tak v Ostravě tak žhavé zboží proto potěšilo dvojnásob. Škoda jen, že dlouhovlasý blonďák sice má rozsah, ale bohužel mu zatím chybějí písničky s nosnými nápady. A taky příjemnější barva hlasu. Ve výsledku tedy spíše zklamání, přesto je dobře, že přijel.
Modest Mouse hrají od roku 1992 a bylo to na nich vidět. Tak znuděnou kapelu aby člověk na festivalu pohledal. Zvlášť bubeník vypadal, že je tam za trest, a ani těch lidí na ně moc nepřišlo. A i ti, co ano, tak v průběhu spíše odcházeli. Nezměnil to bohužel ani velký hit "Float On", který byl odehrán a odzpíván ledabyle a bez větších emocí. Přitom je to ve studiové podobě dodnes taková pěkná, hravá, indierocková písnička. O rozruch se tak postaral až jeden výtržník, který se dostal na stage a sekuriťáci ho museli zpacifikovat.
Perličky Tomáše Parkana
© Marie Trávníčková / musicerver.cz Ten, jehož krevní skupinou nebyl
Sam Ryder, mohl vyrazit v tu samou chvíli na Drive, kde hrála
Hrubá hudba, což není nějaká punková úderka, ale společný projekt Jiřího Hradila z nu-jazzové kapely
Lesní zvěř a Horňácké muziky Petra Mičky. Jejich pohled na folklór byl velmi příjemným zpestřením a krásně zapadl do pestrobarevné mozaiky prvního dne a ti, kdo sem zavítali, už tam většinou zůstali.
Kdo ale dostal chuť na zmíněnou punkovou řež, stačilo mu přejít na Gló, kde to v půl osmé roztočil pravý anglický punk s kvartetem
Life. Frontman Mez Green se svými pohybovými kreacemi a jeho spoluhráči s nepřehlédnutelnou baskytaristkou Lydií Palmeirou se do toho opřeli hned od počátku a velmi brzo s sebou strhli i obecenstvo.
Kdo naopak pocítil touhu po troše klidu a mírnější hudbě, přesunul se na vedlejší Full Moon Stage, kde svoje lehce snové, indie-folk-popové písničky rozehrála
Amelie Siba. Její vystoupení sice patřilo k těm méně energickým, ale lidem to rozhodně nevadilo. Během několika prvních songů zaplnila prostor takovým způsobem, že bylo evidentní, že příště může hrát i na větší scéně.
Bezesporu jedním z vrcholů prvního dne, byl koncert Fatoumaty Diawary z Mali, která dokonale připomněla
worldmusicový duch Colours. Stačilo několik málo chvil a Drive Stage proměnila v jednu velkou africkou párty. Za asistence výborných muzikantů, looperu a svého hlasu rozjela afro-popový set s neskutečnou náloží energie, náboje a pozitivní atmosféry. V krásných šatech dokázala zároveň působit jako bojovnice, šamanka, vládkyně, ale s elektrickou kytarou v ruce i jako (ne)obyčejná a výborná muzikantka. Svým neutuchajícím hudebním proudem podpořeným neustálou komunikací s diváky nejenže zaplnila kompletní plochu před scénou, ale také většinu příchozích okamžitě roztancovala a ke konci svého setu i rozezpívala. Po konci jejího vystoupení všichni odcházeli na koncert hlavních hvězd rozžhavení do ruda.
© Marie Trávníčková / musicerver.cz Trio producentů
Meduza nebo taky MEDVZA, jak je jejich název stylizován, vystupuje jako DJ set tvořený jedním člověkem, tedy žádná kapela ani vokalistky, jen gramce. Světelný park neohromí, projekce jsou repetitivní a hudbu příliš nepodporují. I ona muzika je spíše monotónní a těch pár popových refrénů, které znáte z rádia, i když o tom možná ani nevíte, se v tom housovém setu trochu ztrácely. Což je škoda, bavíme se tady totiž o tak unikátních zpěvácích, jako jsou
Dermot Kennedy,
Hozier,
Florence Welch nebo
Becky Hill.
Ale! Vystoupení Mattia Vitaleho bylo důležité hlavně z toho důvodu, že bylo podle všeho doopravdy míchané živě. A to je v době, kdy všichni ti Guettové a Harrisové jen mačkají "Play", velká devíza. Co by tak laik mohl označit za tuc tuc diskošku, byla ve skutečnosti prvotřídní klubová párty, jakou byste čekali třeba v Roxy. Za sympaticky staromilský přístup k řemeslu si tak italský rodák minimálně zaslouží další sledování. Teď už jenom aby se mu povedlo složit ještě třeba pět stejně dobrých hitů.
Jedním takovým se ve světové živé premiéře rozloučil. Jmenuje se "Bad Memories", spolupracovali na něm James Carter, Elley Duhé a Fast Boy a oficiálně vyjde už 22. července. Jen počkejte. Však on nám ještě ukáže.
© Marie Trávníčková / musicerver.cz Ohledně
Twenty One Pilots jsem se
vypsal v reportáži z Open’eru, kde s totožným programem vystoupili o třináct dní dříve. V Ostravě už jejich show nebyla narušená počasím, proto jsem tím víc docenil úvod koncertu, kde hráli jen ve dvou a postupně odkrývali jak doprovodnou kapelu, tak pomalu rozjíždějící se show. Budu se opakovat, ale je skvělé, že i přesto, že mají svůj program vypiplaný do posledního detailu, pořád to pro nepřipravené oko vypadá úplně přirozeně.
Až časem si tak uvědomíte, že mají přesně naplánované, kdy Josh Dun udělá salto z klavíru, kdy se Tyler Joseph projde po molu, kdy si skočí na ruce diváků odzpívat "The Ride" a podobně. Záleží opravdu na všem. I na tom, kdy které světlo zasvítí a jakou barvou to bude. Podle toho, jaká písnička z kterého alba právě zní, se tak stage barví do červena, žluta, modra či zelena. Laik se tak baví pestrou show mixu žánrů i písniček, ve které je všude připravená choreografie, dlouholetý příznivce místo toho hledá skryté symboly nebo obdivuhodně sleduje, jak v "HeavyDirtySoul" frontmanovi dvakrát vždy jen na chvíli přiletí do rukou tamburína nebo jak si duo nacvičilo pozdravy publika v češtině.
© Marie Trávníčková / musicerver.cz Ve starším reportu jsem čtenářům cíleně zatajil, že show
Pilotů se drobně obměňuje podle toho, kde zrovna hrají, protože mi to přišlo jako spoiler. V části, kdy se hrálo u ohýnku, jsme si tak mohli vychutnat na trumpetu zahranou klasiku "Co jste hasiči", přičemž každá zastávka na turné má pochopitelně svou
národní chvilku.
Zbytek je ale už stejný. Bubnování na rukou diváků, závěrečné konfety v "Trees" nebo lezení na konstrukci v závěru "Car Radio". To všechno jsou už zase propriety, které můžete vidět na všech koncertech aktuálního turné. Kolem a kolem jsou ale rodáci z Ohia neskutečně zábavní a po čtvrtém tuzemském vystoupení můžeme přidat i dovětek, že už mají i plno hitů. Ve své momentální formě tak jsou i nadále jednou z nejlepších živých formací, které jsou momentálně k vidění.
První den očima a ušima Hanky Bukáčkové
Colours otevřeli akrobaté z Cirk La Putyka, prvnímu dni kralovali Twenty One Pilots
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Letos to je přesně dvacet let, co se festival začal klubat. Tehdy to bylo v oblasti Stodolní ulice, na výstavišti Černá louka a v klubu
Boomerang. Jezdím až od roku 2015, takže nemám adekvátní srovnání. Ale asi nikoho by tenkrát nenapadlo, do jakých rozměrů tato událost vyroste.
Na Colours jsem se těšila stejně jako další tisíce návštěvníků. Ani mi nepřišlo, že by byla mezi posledním a aktuálním ročníkem tříletá pauza, jako kdybych tu byla loni. Náladu mi od rána zkazilo zpoždění vlaku. Ať žijí České dráhy! Jako hodinu a půl mít zpoždění před výjezdem z výchozí stanice - to se jen tak nevidí. Prý porucha vozu. To, že se mi ten děly divné věci odkazuji na to, že bylo třináctého, i když nebyl pátek.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Asi nejsem jediná, kdo si všiml, že Colours jdou proti proudu. Jinak si neumím vysvětlit, proč se vrátili ke klasickým plastovým kelímkům. Krok zpět a to fest. Podle mě byli jedni z prvních, kde se vůbec zavedly vratné kelímky. Nyní jsou už všude. Ale na Colours je nehledejte, leda že si přineste své nebo si je zakoupíte u festivalového merche, ale v duchu letošního roku budete hledat marně, viděla jsem pouze ty se starým vizuálem. Je válka, covid, tak prďme na ekologii, na kterou se bral důraz ještě v době, kdy bylo vše normální, že. To by chtělo ale zajistit více košů, pak se nemůže stát, že se budou válet odpadky včetně kelímků po zemi. V minulosti jsem právě žasla nad tím, jak je festival eko a patřil k nejčistším místům. Letošek tomu zatím moc nenasvědčuje
(ač pomocná síla pobíhá po areálu oblečená do triček s nápisem "zelený festival"; zřejmě jsou z roku 2020 - pozn. ed.).
Asi jsem rozmlsaná po letošní návštěvě hradeckého Rock for People, kde se mi původně moc nelíbila myšlenka platby pouze NFC náramky. Ale už během festivalu jsem změnila názor. Jsem spíš klasik a moc v některých věcech nejdu s dobou. U tohoto cítím neakceptování nové doby. V areálu se dalo víceméně platit až na pár výjimek hotovostí, takže to znamenalo neustále hledání drobných po kapsách, čímž pak dochází k větším frontám. I tohle vidím jako úkrok stranou.
© Marie Trávníčková / musicerver.cz I přes to, že festival nehlásí vyprodáno, tuším, že před covidem ročník vyprodaný byl, hned první den zavítalo do vítkovického areálu velké množství lidí, které spíš roste až s příchodem víkendu. K tomu jsem už četla pár stížností na menší množství toalet a vody na mytí - ale i pití v areálu.
Oficiální zahájení a zdravice si vzali krom pořadatelky Zlaty Holušové a generálních partnerů mimořádně i expremiér Bhútánu Tshering Tobgay, který je po Wim Hofovi hvězdou letošního Meltingpointu, na svá bedra artisté z Cirku La Putyka. Jejich show zahájili akrobati mezi lidmi a postupovali směrem od zvukařů až na pódium. Jeden skákal na trampolíně, dámy se točily v obručích a visely hlavou dolů. Show se pak přesunula na pódium a člověk nestačil sledovat jednotlivá artistická čísla. Vše ukončil společný přípitek a odpálení barevných konfet - stejně jak tomu bývá v posledních letech.
© Marie Trávníčková / musicerver.cz Celkově se nezdálo, že by pořadatelé areál něčím vylepšili, maximálně rozšířili nákupní fashion zónu, je tu nově barber shop, dámy si můžou nechat nalepit kamínky a třpytky, nechat zaplést copy - ale to bývá i jinde. Jiné je ale rozložení stageí. Zatímco ty hlavní dvě stojí stále na stejném místě, Kofola, kde hráli výhradně čeští interpreti, je zrušená. Fullmoon stage se posunula a dostalo se jí adekvátnějších větších prostorů. Ovšem letošní umístění Reflex stage mi nepřijde jako dobře zvolené - když jsem tam chtěla jít na
tajný koncert, bylo tam tak těsno a nedýchatelno, že jsem radši odešla. Pamatuju si dodnes, jak v roce 2019 na tajném koncertě hrála
Mňága a Žďorp a stan, kde to tenkrát bylo, celý poskakoval v rytmu jejích hitovek. Ale letos je to potemnělé, zašité a nevzdušné.
Ale teď k samotnému programu. První den jsem spíš pendlovala a ochutnávala jednotlivé interprety a jejich tvorbu. Ne že bych ji neznala, ale ne vždy to umělo splnit moje očekávání a strhnout natolik, abych tam vydržela na celý set. Ještě než byl oficiální začátek, tak jsem na Drive viděla Jana Fice s kapelou, kterou tvoří
Martin Kyšperský a Aleš Pirgl z
Květů. Nebylo to špatné, na úvod příjemný start. Při odchodu, aniž by to bylo plánované, zněla píseň, kde se zpívá:
"Možná je čas vypadnout" - jak výstižné, že. Bazookas otevřeli hlavní scénu. Pamatuju si, jak v roce 2015, kdy jsem byla prvně na Colours, hráli v areálu na autobuse. Již tenkrát mě získali energickou smrští v rytmu Balkánu a ska, se kterou všechny lapili do svých spárů.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Davy lidí byly zvědavé na Sama Rydera. Interpret se dostal do většího povědomí během letošního klání v Eurovizi, kde, nebýt Ukrajiny, bere vítězství. Ale jeho vystoupení mě moc neoslovilo. Takový Střihavka bez koulí. Vlasovou výbavou mi zmiňovaného interpreta připomněl. Krapet i hlasově se tomu přiblížil, ale hlasový fond neuměl využít a pohyboval se v jedné rovině oproti
rozezpívačkám mezi písněmi v duchu
Freddieho Mercuryho. Ale na mě to působilo přeslazeně, nezáživně, bez energie.
Pravý opak ukazovali LIFE na Gló stage, kde se rozjel mezi fanoušky pogovací kotel. Tahle rock'n'rollovka mi připomíná české
Deaf Heart. Časově se s nimi kryla o kousek vedle talentovaná
Amelie Siba, která posbírala řadu cen za všelijaké objevy a uznání za debutovou desku.
Offline naživo si neumí získat takovou pozornost, jako když ji posloucháte v tichosti doma.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Meduzu jsem slyšela zpovzdálí a nijak mě to neuhranulo, abych na monolitické
tuctuc puštěné z repráků šla pařit ještě za světla. Živočišná exploze čekala na Drive stagei.
Fatoumata Diawara uměla zapojit fanoušky, ti s ní tančili a hýbali se do rytmu, jak zavelela, přitom nenuceně. Stálo za to ji sledovat, jak si to užívá, tancovala jak o život, do toho stíhala hrát na kytaru a nahrávat do looperu jednotlivé party. Nechyběl nápaditý africký šat. Za mně nejmilejší překvapení prvního dne.
Závěr obstarala čím dál populárnější partička Twenty One Pilots. Duo Tyler Joseph a Josh Dun bylo rozšířeno o doprovodné muzikanty. Pro někoho hřeb celého festivalu už v první den. Ortodoxní fandové si drželi svá místa i několik hodin před startem. Koncert byl ze začátku špatně nazvučený, jakoby utlumený, naštěstí se to časem zlepšilo. Pánové notnou část setlistu postavili na coverech. Na začátku a na konci skryli tváře pod proslulé masky. Celkově to měli pojaté jako dobře postavené představení. Ať už se to jednalo o dobře nasvícenou show, která byla obohacena dobrou choreografií, tak tanečními kroky nebo seskoky z piána, bubeník s bicí soupravou posazenou na rukách lidí, nebo zpěvák stojící na rukách lidí nebo šplhající na konstrukci uprostřed plochy.
© Marie Trávníčková / musicerver.cz Nechyběla ani čeština a pár naučených hlášek, které vždy zalichotí místnímu publiku. Všechny zaskočili trumpetistovým sólem notorické písničky "Co jste hasiči" v polkovém rytmu, který textově doplnili zpívající návštěvníci. Byl to odkaz na to, že jeden ze zpěvákových předků se před dvěma sty lety narodil v Česku. A že si v půlce setu udělají táborák uprostřed stage - no a, však se to patří na hvězdy světové kategorie, kam aktuálně patří. Byla to promyšlená a dobře uchopitelná devadesátiminutovka, ze které bylo vidět, že si to sami interpreti užívají.
V souhrnu na mě první den udělal rozpačité dojmy. Věřím, že se to postupně zlepší.
Colours Of Ostrava pokračují, ve svém druhém dni by měly přivítat například
Hiromi, Princess Nokia,
Franz Ferdinand nebo
The Killers.