Festival Rock for People je tu konečně zpět a po nucené odmlce se vrací s dosud nejsilnějším line-upem ve své historii. Pořadatelé už dlouho dopředu ohlašovali vyprodání, a i proto bude letošní ročník jedním z nejdůležitějších. První den lákal na celou řadu talentů i populární Biffy Clyro nebo Wolf Alice.
Live: Rock for People, den 1
místo: Park 360, Hradec Králové
datum: 15.-18. června 2022
vystoupili: Biffy Clyro, Idles, Wolf Alice, The Hara, Skywalker, Skindred, Slowthai a mnoho dalších
setlist: Wolf Alice: Smile, You're a Germ, Formidable Cool, Beautifully Unconventional, Delicious Things, Lipstick on the Glass, Bros, Safe From Heartbreak (If You Never Fall in Love), How Can I Make It OK?, Play the Greatest Hits, Visions of a Life, Silk, Giant Peach, Moaning Lisa Smile, The Last Man on Earth, Don't Delete the Kisses
setlist: Skindred: Under Attack, Rat Race, Doom Riff, Pressure, That's My Jam, Smile Please, Kill the Power, Big Tings, Nobody, Warning
setlist: Idles: Colossus, The Beachland Ballroom, Car Crash, Mr. Motivator, Grounds, Mother, Divide and Conquer, Never Fight a Man With a Perm, Crawl!, A Hymn, The Wheel, Danny Nedelko, Rottweiler
Dva dny po konci rakouského monstr-festivalu Nova Rock, kterému jsme věnovali
čtyři rozsáhlé reporty, jsme se s kolegou Honzou Trávníčkem přesunuli na jeden z největších tuzemských festivalů Rock for People. Shodli jsme se, že je pro nás nejen srdeční záležitostí, ale také, že letošní line-up nás neskutečně láká. Pořadatelé dokázali přivést neokoukaná jména rezonující světovou scénou napříč žánry. Návštěvníci si mohou vychutnat ostré metalové kytary, blues, hip hop, pop, samozřejmě rock i přehlídku domácích jmen. Vrcholem každého dne budou hlavní hvězdy, které jsou letos velice lákavé, ať už jsou to kytaroví šílenci Biffy Clyro, rytmikou posedlí
Royal Blood nebo pop-punkoví velikáni
Fall Out Boy. Vyvrcholením celého ročníku pak budou punk-rockoví matadoři
Green Day. Tak hurá do toho!
Kdo je kdo
Jan Trávníček: Je jen velmi málo věcí a lidí, které Honza miluje více než právě Rock for People. Byl na desítkách festivalů, větších i menších, než je právě tato, pro něj až posvátná akce, a to jak u nás, tak i v zahraničí. Přesto je pro něj RFP srdcová záležitost a stále je to číslo jedna. Poprvé jel na tento festival v roce 2007 kvůli The Killers a už mu to zůstalo. Od té doby chyběl jen v roce 2008 a 2020 a dodneška ho to mrzí. Každoročně sepisuje reportáže z festivalu pro musicserver a dokud bude moct, bude v tom s velkou chutí pokračovat. A i když už dávno neřeší, zda přijede ten nebo onen, letos mu složení line-upu dělá větší radost než kdykoliv dřív.
Ondřej Hricko: Pro musicserver píše od roku 2011 a snaží se zde pokrýt zejména rockovou scénu s přesahem do metalu i alternativy. Na hudební festivaly jezdí pravidelně, zejména na ty domácí. Jeho vůbec nejoblíbenějším je právě Rock for People, a to zejména díky neotřelému výběru interpretů, který nutí návštěvníky rozšiřovat si obzory. Právě tohle je pro něj největší důvod návštěvy festivalů - víc než ohlašované hvězdy.
© Marie Trávníčková
Honza: Ahoj Ondro, tak pro velký úspěch si to dva dny po Nova Rocku zase zopakujeme na Rock for People, co? Já myslím, že nejsem jediný, kdo se těší na letošní ročník víc jak na Vánoce. Rovnou začnu tím, že mě mrzí odpadnutí velké části už oznámených kapel, ale chápu, že letošní festivalové léto je v mnoha směrech neobvyklé a nepředvídatelné, takže to organizátorům nemám za zlé. Určitě jsou ti první, koho mrzí, že ta nebo ona kapela nakonec nepřijede. Čí absence tě mrzí nejvíc?
Za sebe tam mám hlavně
Daughtry,
The Pretty Reckless a
Fickle Friends. Nejenže to jsou všechno naživo vynikající kapely, ale i jejich aktuální studiovky patří mezi to nejlepší z jejich diskografie. Takže to zamrzí. Na druhou stranu se ale nemůžu dočkat všech ostatních. Rock for People má letos pro mě osobně nejlepší line-up ve své historii a strašně moc mu i sobě přeju, aby všechno dopadlo, jak má. Zvlášť po těch hubených letech. Myslím, že celý tým potřebuje pořádnou vzpruhu a teď k ní má našlápnuto jako nikdy dřív.
Ondra: Já doufám, že sis za ty dva dny pauzy pořádně odpočinul, protože line-up je skutečně našlapaný. Kapely startují už kolem poledne a ty poslední hrají ještě dlouho po půlnoci. Navíc tu máme hned čtyři plnohodnotné hudební stage plus několik dalších, včetně jedné přednáškové se zajímavými tématy o ekologii, politice nebo aktuálních společenských tématech. Člověk by se musel rozčtvrtil, aby vše slyšel a viděl. Mé největší koně naštěstí nezrušili, ale The Pretty Reckless mě rovněž hodně mrzí. Snad jindy. S tím pořadatelé bohužel nic neudělají. A co říkáš na první dnešní kapely?
© Marie Trávníčková
H: Z domácích luhů a hájů bych z dua
The Complication a
Skywalker zvolil jako zábavnější druhé jmenované, více jsem byl ale zvědav na zahraniční produkci. Moc bych si přál, abych mohl letos jenom chválit, ale to, co předvádí zvukař ve stanu Evropy 2, je naprosto tristní. I před covidem bývalo šapitó zvukově problematické, ale už teď můžu říct, že fanoušci
Creeper i
Hot Milk měli kvůli tomu z koncertů houby. Potěšilo mě však, že na druhé v pořadí již bylo docela plno, takže kdo v té kouli hluku rozeznal i nějaké melodie, bude mít možná díky extrémnímu nasazení formace chuť na jejich samostatný koncert někdy v budoucnu. Slyšel jsi to jinak?
O: Bohužel nemůžu jinak než souhlasit. Zvuk u Hot Milk na Evropa 2 stagi byl otřesný. Kapela s ním bojovala srdnatě svým nasazením, kdy od prvního momentu dravě vběhla na pódium a hned svým nadšením nakazila houfně přichystané publikum. Jenže zvukově v kondici nebyli ani mladíci As Everything Unfolds hrající v dalším šapitó ČT Art stage. Kapela sice funguje od roku 2013, ale na pódiu působila trochu zakřiknutě, až bojácně. Zpěvačka se každopádně snažila a zejména v growlových pasážích budil její zpěv respekt. Ale chce to lepší práci s publikem a poutavější pódiovou prezentaci.
© Marie Trávníčková
Tou se mohli pyšnit
Trash Boat. Jejich pop-punk řezal a kousal, a i když slunce dosahovalo své největší síly, zvládli početné publikum slušně vyhecovat. Trochu si zafuckovali směrem k ruskému Voldemortovi, přičemž reakce domácího publika byla mnohem hlasitější než na pár dní starém Nova Rocku v Rakousku během koncertu
In Flames. Klasikou festivalových pódií jsou pro mě Skindred. Reggae metal zafungoval i na Rock for People a rozpohyboval dav do nakažlivých rytmů. Fanoušci kromě klasik slyšeli po letech studiového mlčení i jednu úplnou novinku - "Smile Please". Byl ses na ně podívat?
H: Byl jsem na všem a se vším, co říkáš, stoprocentně souhlasím. Ještě bych ale rád vyzdvihl návštěvnost. Je skvělé vidět, kolik lidí se díky většímu počtu návštěvníků přišlo podívat třeba na Wolf Alice. A jen doufám, že toho pořadatelé maximálně využijí a pozvou tyto kapely i na samostatné koncerty do Prahy, jak to jen půjde. To bychom se pak například v případě Ellie Rowsell a její party nemuseli bát o zaplnění drobného Paláce Akropolis jako posledně. Jaký k nim máš vlastně vztah a jak se ti koncert líbil? Taky jsi jim propadl už u debutu díky skvělé recenzi od naší kolegyně Simony Knotkové jako tehdy já?
© Marie Trávníčková
O: Je vidět, že Rock For People má náročné publikum, které chodí i na kapely mimo hlavní proud. Já se místo na Wolf Alice byl nejprve podívat na rockové trio z Manchesteru The Hara, které nebylo špatné, ale něco mu k zapamatovatelnosti chybělo. Proto jsem se přemístil právě na Wolf Alice, o kterých jsem rovněž poprvé slyšel z recenze naší kolegyně. Já jim sice nepropadl, ale jejich tvorbu respektuji a naživo dnes ukázali, že jsou výbornými hudebníky. Jejich set mě bavil a příště budu muset zajít i na jejich samostatný koncert.
Ještě než jsem na ně zavítal, zkusil jsem mimohudební aktivitu na Conference stage, kde přednášel profesor z VŠCHT o oběhovém hospodářství. Úsměvné bylo, že diskuzi moderoval
Radek Škarohlíd z
Hentai Corporation, který je absolventem a zaměstnancem této univerzity. Zamířily tvé další kroky k hlavním hvězdám dne Biffy Clyro, na které Wolf Alice kolegiálně lákali?
© Marie Trávníčková
H: Rozhodně. Předtím jsem ještě chvíli strávil u
Idles, ale ti jsou stejně zajímaví spíš pro své vylomeniny na stagei, než pro hudbu samotnou. A podobné dojmy jsem měl i ze Slowthaie, který přišel po headlinerech. Víc než rap samotný mi z toho koncertu utkvělo, že se svlékl až do trenek. A že na konci pustil
Aquu.
Co se týká věhlasných Skotů Biffy Clyro, vypsal jsem se v samostatné
reportáži, takže ti tady jen nechám prostor pro euforické výkřiky, protože jsem si jistý, že nic jiného k tomu říct nejde. Ještě bych ale dodal, že nad ránem se desítky návštěvníků sešly v aktivistické části areálu kolem Gem Tower, kde tajnou show předvedli Bootie Baker, což je folkové trio disponující okouzlujícím vokálem a skladbami připomínající
Mighty Oaks. Takže nabídli krásně vyklidněný závěr prvního a už teď velmi povedeného dne.
O: Já jsem místo Idles vyzkoušel nový projekt bývalého zpěváka
Eskimo Callboy (nyní Electric Callboy) Sebastiana "Sushi" Bieslera GHØSTKID. Ten se oddělil od zbylé party, o které jsme psali v
reportu z nedávného festivalu Nova Rock. Zatímco původní parta najela na nový
crazy styl, GHØSTKID působí temně a ponuře. Ve svém setu, opět přizabitém mizerným zvukem na ČT Art stagi, přehráli takřka celý debut a úplně ignorovali písně od původní formace. Fanoušci ale šíleli a Sushimu zobali doslova z ruky.
© Marie Trávníčková
Na adresu Biffy Clyro tradičně nelze říct nic špatného. Oni jsou naživo prostě famózní. Osobně mě sice zarazil rozvláčnější začátek, ale od mé oblíbené písně "Black Chandelier" si mě zase získali. Pak už to byla jenom nespoutaná jízda. Jsem zvědavý, cos o nich napsal v samostatném reportu.
Rappera Slowthaie jsem si nechal uniknout a těšil se na chváleného domácího undergroundového krále Redzeda. Jeho set ale museli organizátoři z technických důvodů zrušit a bude přesunut na jiný den a čas. Zatím jsem s ním neměl tu čest a rád bych zjistil, co je na chvalozpěvech k jeho tvorbě pravdy.
Další den nás opět čeká náročný program, kdy svůj um představí třeba talentovaní
Boston Manor, domácí
The Drain, oblíbení
Skillet nebo hlavní hvězdy dne
Royal Blood.