Čtvrteční křest alba "Neviditelný" se držel existenciálních příběhů v něm obsažených a Bára Zmeková svým způsobem dodržela symboliku spojenou s názvem této kolekce. Komorní koncert měl hned několik znamenitých momentů a potvrdil fakt, že spojení Davida Pomahače a jeho syna Jáchyma je po všech stránkách funkční.
Live: David Pomahač
místo: Café V lese, Praha
datum: 26. května 2022
© Barka Fabiánová Ti, kteří nedali přednost hokejovému mistrovství nebo souběžným akcím (jako připomínka stačilo potkat jednoho natěšeného fanouška
Scorpions, který na celé metro pouštěl
ulovené zvukové vjemy skladeb "Still Loving You" a "Wind Of Change"), mohli prožít komorní oslavu "Nevidetelného". Desky, na které
David Pomahač spojil síly s Martinem Hůlou a pisateli těchto řádek se na několik momentů vybavily fragmenty rozhovoru s
Bourkem (jak jej na pódium volalo publikum), které s těmito příběhy najednou zarezonovaly.
© Barka Fabiánová Samotný večer byl pomyslně rozdělen na tři části. V té první odezněly v pozměněném pořadí všechny songy z novinky. Coby intro nepřekvapivě zafungovala instrumentální skica "Bez konce", která
"Neviditelného" uzavírá a která svým pojetím naznačila mnohé. Následoval "Klid" - důmyslně zvolený start.
Díky vrstevnatosti bezpočtu zvukových stop nemálo věcí organizovaně spouštěl Jáchym ze své
strojovny okolo sebe. David na několik písní dokonce odložil i kytaru a plně se nechal vtáhnout do ruchových linií a příběhů, mnohdy plných melancholie a pocitů osamělosti. Bylo to téměř představení pro sólistu, jenž dalších slov příliš nepotřebuje.
Příjemně zaplněné Café V lese mu rozumělo a nechalo se touto minimalisticky pojatou prezentací ovládnout a pečlivě poslouchalo. Vynikl tak "Dlouhý" nebo naživo podstatně syrovější kontrast "Nádech". Dojemný "Klaun" celý tento balíček nálad skvěle doplnil a stmelil.
David se vlastně rozmluvil až v závěru bloku s titulním kusem z kolekce, prvně když uváděl Martina, kdy si drobet rýpnul, že desku začínal natáčet s Martinem Tvrdým a dokončil ji s Martinem Hůlou. Bourek, chcete-li
Bonus, se pak chopil basové kytary a připojil se ke skladbě "Nikdo", kterou označuje za svou nejoblíbenější z této nahrávky. Na úplný závěr pak zazněla "Dovolená", jež celý existenciální sci-fi příběh vlastně otevírá, ale pro tento večer dostala drobet jinou úlohu. Po ní totiž přišla řada na dalšího hosta, kterým byla
Bára Zmeková.
© Barka Fabiánová Ta se v podvečer vracela z koncertního výletu do Řecka, a všichni se strachovali, jestli let nebude mít zpoždění. Nakonec vše klaplo a ona vykouzlila humorný moment, kdy pantomimicky otevírala
neviditelné šampaňské a polila jím vinyl s "Neviditelným".
Její účast ale nebyla náhodná, spolu s Pomahačem pak na tři písničky zavzpomínali na doby
Kieslowski. Sice se obávala, ačkoliv se texty naučila, že se jí přece jen nějaké to slůvko zatoulá, ale zvládla to. Pro jistotu v ruce měla ručně psaný tahák, z čehož vzešel vtípek na čtecí zařízení a storky s iPady Jaromíra Švejdíka.
Na start tohoto minibloku vybrali "Doteky" z
rozlučkové "Mezi lopatky", aby bylo jasno, že toto spojení by mělo dostat minimálně ještě jedno opakování - v akustickém pojetí a s dvojhlasem Báry a Davida. Bylo to krásné a křehké zároveň. Žádný markantní výpadek nenastal, a ačkoliv nebylo příliš prostoru na nazkoušení, vše si sedlo. Možná se do budoucna dočkáme něčeho dalšího.
© Barka Fabiánová Večer se překlenul do své poslední části. Ta byla vyplněna výběrem z debutu
"Do tmy je daleko". "Obvykle", roadmovie "K Baltu" nebo "Do tmy je daleko" překročily z fiktivního světa do mnohem civilnějšího, komorního. Tyto úkroky pro Pomahače nejsou problém a jsou nepřehlédnutelným unikátem s jeho vlastními pravidly.
Před trojicí přídavků se v tu dobu již rozjařené publikum začalo dožadovat mnoha dalších kousků. Musely však postačit "Za světlem", "Špinaný prádlo" a roztančené "Kouzlo", které se zatím na žádnou Davidovu studiovku nedostalo.
"Neviditelný" a "Do tmy je daleko" jsou dva světy, které k sobě mají přesto blízko. Fungují na autenticitě a komornosti vypravěčství, v kterém je
David Pomahač rozpoznatelný. Jeho rukopis vykrystalizoval už v dobách Kieslowski a čtvrteční křest ukázal, jak je vše decentně pospojované a může znovu kdykoliv ožít.
Stejně tak zafungovalo spojení s Martinem Hůlou, je otázkou, zda by nestálo pro jednou udělat výjimku a pro další album si tohoto producenta ponechat, ale to jsou zatím jen přání a dohady. Večer s celou paletou emocí (mnohými rezonovala smutná zpráva o odchodu klávesáka
Depeche Mode Andyho Fletchera) ale vyšel skvěle, ke spokojenosti všech zúčastněných.