TOPlist
shop.musicserver.cz
"2112" a "Moving Pictures": dva milníky tvorby skupiny Rush, které by vás neměly minout (první část)

"2112" a "Moving Pictures": dva milníky tvorby skupiny Rush, které by vás neměly minout (první část)

Vydáno: 22.01.2022 11:35 v sekci Slavná alba - Tomáš Rozkovec | foto: Mercury Records

Pořad Slavná alba si tentokrát vzal na paškál rovnou dvě nahrávky, které vystřelily kapelu Rush vstříc ku slávě. Snažili jsme se proto zachytit ty nejdůležitější okamžiky jejich vzniku i za cenu toho, že bude nakonec nutné článek rozdělit. Kolekce "2112" a "Moving Pictures" z let 1976 a 1981 totiž stojí za to.

Pro mnohé představují kanadští Rush skupinu, která spojila tradiční zeppelinovký hard rock s prvky art rocku. Udělali to tak šikovně, že si tím vlastně rozjeli svoji vlastní ligu a styl, ze kterého dodnes těží mnohé progrockové/metalové veličiny jako Dream Theater, Haken, Steven Wilson a další. To vše vždy v triu, bez dalších studiových hráčů. I při použití velkého množství nástrojů při natáčení dokázali výsledek podat i naživo. Vždy si udrželi svojí tvář a osobitý styl.

Pro vydání třetí řadovky "Caress of Steel" se formace v ustálené sestavě Geddy Lee (zpěv, baskytara), Alex Lifeson (kytary) a Neil Peart (bicí) ocitla s nožem na hrdle od vydavatelské firmy Mercury Records. Kolekce se neprodávala podle přestav a následné turné bylo pro úbytek fanoušků pokládáno za neúspěšné. Lupou času lze však pohlížet na zmíněnou desku jako na tu, bez které by se ta následná jistě nedočkala takového úspěchu. Ale zpět do roku 1976.

"Byl to jediný okamžik naší kariéry, kdy jsme mysleli, že skončíme." Lifeson

Skupina se dostala do finančních potíží a od vydavatelské společnosti jí na stole přistálo ultimátum: Buď změníte styl a přiblížíte se více komerčnosti, nebo následující nahrávka je vaše poslední u nás.

Navzdory varování a s podporou producenta si Lee s Lifesonem udělali vše po svém. (Naštěstí!) Jestliže předchozí studiovka obsahovala dvě rozsáhlé několikadílné progrockové kompozice (sice s příběhem, ale s nejednoznačnými texty), na nově tvořeném počinu měla být jen jedna jediná s epickou vesmírnou linií. Suita o délce dvaceti minut dostala název "2112" a po ní pak skupina pojmenovala i celé album.

"Pamatuji si, že jsme si mnohokrát pokládali otázku, co budeme dělat. Pokusíme se udělat další mini-Led Zeppelin desku, nebo uděláme to, co uděláme, a budeme pokračovat vpřed, ať se stane cokoliv?" Lifeson

Rush 76 live
© Fin Costello
Alex s Geddym tvořili společně novou hudbu a bubeník Neil psal texty pod vlivem svých milovaných sci-fi příběhů. Začali komponovat již během zmiňovaného turné. Odkládali si nápady a uzpůsobovali je podle toho, co Peart otextoval. Již od samotného počátku měli v hlavě myšlenku, že kompozice, kterou tvoří, by měla být hratelná i na živo. Proto kupříkladu zdvojení jednotlivých nástrojů používali jen minimálně. Část skladeb vznikala před vlastními koncerty, přímo během zvukových zkoušek. Některé zase v tourbusech a obytných karavanech, zejména jejich akustické prvky. Jako poslední dokončili "Overture". Během šesti měsíců byl kompletní materiál hotov.

S ním se pak pánové odebrali do Toronto Sounds Studios, kde pod dohledem dlouholetého spolupracovníka a koproducenta Terryho Browna během čtyř týdnů natočili kompletní základy. Studio bylo osazeno čtyřiadvacetistopým mixážním pultem Studer, který umožnil kapele tvořit nevídaná zvuková kouzla a hlavně mohutný, silný a prostorový, pro ně typický sound.

Lifeson při nahrávání střídá kytary Gibson ES-335 z roku 1968 a Gibson Les Paul Standard. Křehké akustické sekce hraje na dvanáctistrunný Gibson B-45 a šestistrunný Gibson Dove. Jednu výjimku činí skladba "Discovery", na které využívá zapůjčeného Fendera Stratocaster. Lee se naopak drží jen své baskytary Rickenbacker 4001 se stereo výstupem, který zvukový mistr pouštěl jedním směrem do pultu a kompresoru, druhým do repro Electro-Voice čímž vznikl onen hutný, místy zvonivý zvuk jeho nástroje.

Album je bráno jako koncepční, což ovšem není tak docela pravda. Příběhovou linku drží úvodní dvacetiminutová futuristická titulní sci-fi kompozice, která se rozprostírá na celou první stranu vinylu. Druhá obsahuje pět jednotlivých kratších songů. Ty jsou hudebně odlišné - přinášejí, a možná dokonce i splňují onen požadovaný komerčnější ráz a mírné odlehčení v hardrockovém hávu. Tematicky se však pětice skladeb dotýká úvodní filozofické linky v duchu motta: "Svoboda není zadarmo!"

" 'A Passage to Bangkok' je cestopis ke všem místům na světě, kde se pěstuje nejlepší plevel," komentuje Lee text, ve kterém zmiňuje Bogotu, Jamajku, Acapulco, Maroko, Bangkok, Libanon, Afghánistán a Káthmándú či Nepál. Oproti tomu je "Lesson" jednou z mála písní, kterou celou napsal Lifeson. Ten působil v kapele spíš jako spolutvůrce a hlavně jako jakýsi lakmusový papírek pro určování nefunkčních částí jednotlivých kompozic. Za zmínku stojí i mellotron, který můžeme zaslechnout v romantické skladbě "Tears". Ale zpět ke stěžejnímu kusu celého počinu.

Úvod "2112" v podobě "Overture" obstarávají zvuky syntezátoru ARP Odyssey s pedálem Echoplex Delay, který nahrál grafický designér a hudebník Hugh Syme. Ten má na svědomí mimo jiné i obal "Caress of Steel" a logo Starmana (viz níže). Do instrumentální předehry a "Grand Finale" muzikanti zakomponovali krátkou sekvenci z díla Petra Iljiče Čajkovského a po verši z Ježíšovy teze (Kniha Žalmů 37:11 a Matouš 5:5): "A mírní zdědí zemi," se příběh rozjíždí naplno.

Vykresluje situaci v době, kdy válka v celé galaxii vyústila v okamžik násilného připojení planet ke Sluneční federaci symbolizované Rudou hvězdou. Ve městě Megadon vládne v roce 2112 totalitní režim. Individualismus a kreativita jsou zakázány kabalou zlovolných kněžích. Ti sídlí v chrámech Syrinx a přijímají příkazy z obřích počítačů, které řídí banky z hal příslušných svatyň. Hudba a ostatní emoce jsou v tomto světě neznámými pojmy.

Jednou však Bezejmenný nalezne v opuštěné jeskyni starou kytaru, a objeví tak ztracené umění hudby. Nástroj vezme ke kněžím do chrámu, aby jim pomocí něj představil své nové myšlenky, které by mohly zlepšit život obyvatel ve městě. Kněží však díky znalosti toho, co hudba dokáže, a též pod tíhou nových obav z toho, že by mohli přijít o svůj vliv, kytaru zničí a hlavního hrdinu s pohrdáním vyženou.

Bezejmenný muž se ve své samotě uchyluje do opuštěné jeskyně, kde sní o nové planetě, na níž žijí kreativní lidé. Ze sna se probouzí v depresi. Děsí ho, že nikdy nebude žít ve společnosti, ve které je hudba běžnou součástí, a rozhodne se odejít dobrovolnou smrtí. V ten okamžik začíná další meziplanetární válka, další snaha vymanit se z totality Sluneční federace. Nahrávka, respektive příběh "2112" nekončí příliš pozitivně. Mechanický hlas skrze oblaky končící meziplanetární války hlásá: "Pozor, všechny planety Sluneční federace, převzali jsme kontrolu."

" '2112' bylo první album, na kterém jsme zněli už jako Rush." Lifeson

Rush - Starman
© Rush logo
S celým dílem souvisí i obal se symbolem takzvaného Starmana, známého též jako logo "Man In The Star". Ten byl přijat fanoušky a později i členy kapely jako její znak. Neil Peart vysvětluje: "Vše, co postava nahého muže vyjadřuje, je abstraktní postoj osamoceného a čistého člověka bez příkras v podobě oblečení, stojícího proti masám. Červená hvězda symbolizuje jakoukoli kolektivistickou mentalitu."

Kolekce "2112" vyšla 1. dubna 1976 a od společnosti Polydor, distributora alb Mercury Records, získala silnou propagaci. Stala se druhým titulem po "Fly by Night", který se dostal do první desítky kanadského albového žebříčku (5. místo). V USA dosáhla na 61. příčku hitparády Billboard Top LPs & Tape. Což znamenalo, že od 29. května 1976 během sedmatřicetitýdenního pobytu v žebříčku jako první pronikla do americké top 100.

Album se prodávalo rychleji než kterýkoli z předchozích počinů Rush. V listopadu 1995 dosáhlo trojnásobné platiny za prodej více než tří milionů kopií a stalo se druhým nejprodávanějším po "Moving Pictures".

Jestliže se nahrávka "2112" se stala vstupní branou ke kolosálnímu úspěchu, ta další, "Moving Pictures" z roku 1981, zachycuje kapelu ve vrcholné formě. Více si o ní budete moci přečíst v připravované druhé části článku.

Detailní pohled do zákulisí vzniku desky "2112" a "Moving Pictures" nabízí další díl cyklu televize BBC Slavná alba, který odvysílá ČT art v pátek 28. ledna 2022. Za týden vám přineseme zmíněný druhý díl.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Michal Prokop & Framus Five - Ostraka 10/10
Recenze: Noblesní Michal Prokop přináší "Ostrakou" vlídnou nahrávku pro nevlídné časy Michal Prokop je v pozici veterána, který nemusí nic. Nemusel by se harcovat po klubech, nemusel by točit desky. A přesto to dělá. Zavřel se do studia s omlazeným Framusem Five a společně nahráli album "Ostraka". Bez přehnaného... čtěte zde
Vydáno: 28.04.2025 00:00 v sekci Recenze
Letní festivaly jsou prostě fajn. A už se blíží!
Ultrapopařův koutek: Letní festivaly jsou prostě fajn. A už se blíží! Do léta sice zbývá ještě docela dost času, pozvolna ale probíhají Majálesy a už se blíží opravdové teplo a s ním i několikadenní hudební festivaly. Tak proč se na ně nezačít těšit třeba malým osobním vzpomínáním? čtěte zde
Vydáno: 27.04.2025 08:00 v sekci Publicistika | Ultrapopařův koutek
Jiří Schelinger a Skupina F. R. Čecha - Báječní muži 6/10
Recenze: "Báječní muži" od Skupiny F. R. Čecha jsou silně rozháraní, ale pro domácí rock přesto důležití V dnešní době můžete nahrát a vydat desku poměrně rychle. Kapela Františka Ringo Čecha čekala na první album celých sedm let a především kvůli tehdejším poměrům se z něj stal trošku podivný slepenec "Báječní muži". Dobrá... čtěte zde
Vydáno: 26.04.2025 16:30 v sekci Recenze
Pink Floyd: Živě v Pompejích 8/10
Hudba v TV: Audiovizuální manifest "Pink Floyd: Živě v Pompejích" zub času nahlodal, velké plátno mu ale i po letech sluší Doba všemožných remasterů a reedic může vzbuzovat dojem - byť falešný -, že to nejlepší už máme za sebou a nová srovnatelná kvalita nevzniká. Zároveň dává příležitost některé počiny ochutnat v kvalitě a podobě roky... čtěte zde
Vydáno: 26.04.2025 08:00 v sekci Recenze | Hudba v TV
MIKOLAS, FU Club & Lounge, Praha, 24.4.2025
Naživo: Jen pro zvané: MIKOLAS se před světovou premiérou singlu "Samba" nechal potetovat uprostřed koncertu MIKOLAS, dříve známý jako Mikolas Josef, stále zůstává dosud nejúspěšnějším českým reprezentantem v Eurovizi. Své šesté místo z roku 2018 by ale jednou rád ještě vylepšil. Ještě předtím plánuje vydání nového alba, a... čtěte zde
Vydáno: 25.04.2025 18:00 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 12/2023 - od Depeche Mode přes Lanu Del Rey po Fall Out Boy (28.03.2023 17:30)
- Slavná alba: "2112" a "Moving Pictures": dva milníky tvorby skupiny Rush, které by vás neměly minout (druhá část) (24.04.2022 09:00)
- Nové desky 15/2022 - od Jewel přes Nazareth po Swedish House Mafia (20.04.2022 11:00)
- Primus v rámci světového turné "A Tribute To Kings" zahrají poprvé v Praze (23.03.2022 19:56)
- Zaprášenosti: Rush - Permanent Waves (23.04.2020 11:00)
- Zemřel Neil Peart, bubeník Rush (12.01.2020 17:30)
- Zaprášenosti: Rush - Hemispheres (27.12.2018 14:00)
- Video: Geddy Lee z Rush si zahrál "Roundabout" s Yes (08.05.2017 10:07)
- Nové desky pro 50. - 52. týden (20.12.2016 15:00)
- Nové desky pro 46. týden (21.11.2016 10:53)

ALBUM TÝDNE 17/2025

Michal Prokop & Framus Five
Ostraka

Michal Prokop je v pozici veterána, který nemusí nic. Nemusel by se harcovat po klubech, nemusel by točit desky. A přesto to dělá. Zavřel se do studia s omlazeným Framusem Five a společně nahráli album "Ostraka". Bez přehnaného předbíhání - takových děl u nás mnoho nevzniká.

10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 29.04.
Oddisee (US) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 01.05.
Mark Ambor (US) (Roxy, Praha)
Pá 02.05.
Joe Bonamassa (US) (O2 Universum, Praha)
So 03.05.
David Garrett (DE) (O2 universum, Praha)
Pá 09.05.
Tyler The Creator (US) (O2 arena, Praha)
Pá 09.05.
The Murder Capital (IRL) (MeetFactory, Praha)
Ne 11.05.
Ghost (SWE) (O2 arena, Praha)
Ne 11.05.
Bbno$ (CAN) (Roxy, Praha)
Po 12.05.
Alfie Jukes (UK) (Rock Café, Praha)
Po 12.05.
IAMX (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Linkin Park Vladimír Mišík Prince The Prodigy Justin Bieber Beyoncé Lady Gaga Pink Floyd Lucie Vondráčková The Weeknd Ed Sheeran Madonna Hugo Toxxx Queen Viktor Sheen Kabát Taylor Swift Coldplay Dua Lipa Slash
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím