Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Rush - Hemispheres

Rush - Hemispheres

Vydáno: 27.12.2018 14:00 v sekci Zaprášenosti - Tomáš Rozkovec | foto: facebook interpreta

Album "Hesmipheres" kanadského tria Rush se letos zařadilo mezi čtyřicátníky. I když jeho tracklist obsahuje pouhé čtyři položky, jedná se o nahrávku, která právem patří do zlatého fondu progresivního rocku. Jak zní v roce 2018, po čtyřech dekádách existence?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    

Rush - Hemispheres

Datum vydání: 29.10.1978
Producent: Rush & Terry Brown
Skladby: 1. Cygnus X-1 Book II: Hemispheres 2. Circumstances, 3. The Trees, 4. La Villa Strangiato (An Exercise in Self-Indulgence)

Rush Hemispheres
© facebook interpreta
Kanadská skupina Rush se začala formovat v letech 1968-69 v Ontariu. Stylově byla rozkročena od blues až po hard rock. Vystřídalo se v ní několik hudebníků, nakonec zakotvila v sestavě Alex Lifeson (kytara), Geddy Lee (basa, zpěv) a John Rutsey (bicí). V té době ji bylo možné vnímat jako jakýsi klon Led Zeppelin. V tomto duchu natočili muzikanti v roce 1974 eponymní debut. Ještě to léto vystřídal u bicích stávajícího Rutseye vynikající a pro duši kapely velmi důležitý člen, stylotvorný bubeník Neil Peart. A od druhé studiové nahrávky s názvem "Fly by Night"(1975), kde si skladbou "By-Tor and the Snow Dog" poprvé vyzkoušeli složitější kompozici, lze formaci pokládat za zakladatele progresivního metalu, na které se odkazují mimo jiné třeba Dream Theater.

Skupina, která si vždy, a to i při živých vystoupeních, vystačila vždy jen ve třech a bez stálých klávesových ploch, se přes tento zdánlivý handicap zcela oprávněně dostala do škatulky art rocku, kterým se tenkrát honosily takové ostrovní značky jako King Crimson, Yes, Genesis, Jethro Tull či Pink Floyd. Nakonec tato škatulka byla vždy rozmanitá a stejně jako třeba Gentle Giant byli Rush na zcela jiné platformě než ostatní. Dokonce i ve zcela jiném souhvězdí. Jak bylo zmíněno, po většinu skladeb si vystačili s jen chytrou kytarou Alexe Lifesona, filigránsky pojatými bicími Neila Pearta a s doprovodem mistrovsky ovládané basy Geddyho Lee, který kompozice podporoval svým vysoko položeným expresivním zpěvem. Zmíněnou artovost hudebníci podtrhovali střídmým používáním pedálových a klasických kláves.

Po natočení příběhu "The Necromancer" a "The Fountain of Lamneth" na "Caress of Steel" (1975) dostala kapela chuť točit ještě rozmáchlejší věci. Na řadu tak přišly sci-fi opery, jejichž příběhovou a textovou část vždy obstarával fanoušek žánru bubeník Neil Peart. První v řadě "2112" (1976) je do dneška klenotem, jenž muzikantům vytyčil cestu nejen k úspěchu, ale zároveň je nechtíc, na nějaký čas, uzavřel do jakési tvůrčí, myšlenkové i hudební kazajky. Jestliže nahrávka z roku 1977 s názvem "A Farewell to Kings" byla velmi příjemným nezávislým pokračováním předchozího elpíčka, byť opakovala schéma předchozí desky, hudebně i výrazově se od svého předchůdce lišila. Následující "Hemispheres", která uzavírá pomyslnou sci-fi trilogii, lze však jak zvukově, tak tematicky považovat za dvojče předchozího díla.

Celou desku skupina natočila ve studiu Rockfield Studios ve Walesu a zkušenosti z natáčení její členové popisují jako "velmi děsivé". Studio mělo snad všechny neduhy, chyběla i pohovka, na které by mohli hudebníci odpočívat. Přesto s natáčením souhlasili a vstoupil do něj po čtrnáctidenním intenzivním zkoušení, které příliš nenapovídalo, jakým směrem se bude novinka odebírat. Nutno říci, že se rodila skutečně v bolestech, včetně těch fyzických. Natáčení a finalizace trvala téměř tři měsíce (předchozí dvě nahrávky nevznikaly déle než pět týdnů) a výsledek se stal jejich nejdražším albem.

Rush Hemispheres vnitřek
© facebook interpreta
Titulní osmnáctiminutová skladba je pokračováním počinu "Cygnus X-1 Book I: The Voyage". Je složena ze šesti častí, které jsou vzájemně propojeny. Původní Leeho nápad byl však jiný. To Peart trpěl tím, že "Book I" uzavírající předchozí desku končila otevřeně, tedy vstupem vesmírné lodi jménem Rocinante do černé díry. Štvalo ho, že se příběh dál nerozvíjí, a proto se zasadil o jeho pokračovaní. "Book II" popisuje konflikt mezi bohy Apollónem a Dionýsem. Každý chtěl lidstvu dát něco ze sebe, něco, co pokládal za důležité pro jeho rozvoj. Apollón rozum a mysl a Dionýsos lásku. Jak to však bývá, oba silné atributy nemohou stát samy o sobě. Dojde k rozkolu, který musí narovnat až Cygnus - vesmírná černá díra, nosič rovnováhy -, který tvrdí, že srdce a mysl jsou člověku prospěšné jen tehdy, když se používají vyváženě. Hudebně se jedná o velmi dynamickou, byť lehce nevyváženou kompozici, jež má své velmi silné stránky. Zejména "Prelude", "Cygnus (Bringer of Balance)" a závěrečné smíření v duchu "The Sphere (A Kind of Dream)" stojí rozhodně za zmínku. Prostřední část vyplňují hudební motivy sloužící ke sdělení názorového střetu, které až příliš dokola opakují ústřední téma. Ač se jedná o slušný kus, síly fanoušky oblíbené skladby "2112" nedosáhl.

Další dvě písně jsou kratší a ukazují, kam se bude formace ubírat dál. "Circumstances" je úderkou, která by však klidně mohla být součástí úvodního eposu. Zato "Trees" vypráví až tolkienovským duchem o konfliktu mezi duby a javory, kdy duby ubírají světla javorům a ty žádají rovnoprávnost, kterou mohou nastolit až sekery a pily. Skladba dá vzpomenout na to, proč jsou Rush právem zahrnováni do škatulky art/prog rocku. Jedná se o pomyslný vrchol desky. Poslední instrumentální suita s názvem "La Villa Strangiato (An Exercise in Self-Indulgence)" se skládá z dvanácti částí. Každá z nich vyjadřuje strachy a obavy provázející muzikanty na turné. Každá z částí je právě reakcí na tyto noční můry. Záměr byl natočit kompozici v živém pojetí, tak aby měl posluchač dojem, že slyší skupinu hrát naživo. To se však ne zcela zdařilo. Údajně až čtyřicet nahrávacích frekvencí trvalo, než byli pánové s výsledkem spokojeni. Vznik tohoto opusu trval déle než tvorba alba "Fly by Night". Hudebníci dřeli čtyři dny a noci, trpěli bolestí rukou a únavou mysli. Stvořili však devět minut technického progresivního šílenství, na kterém by si mnohé dnešní kapely pravděpodobně vylámaly zuby.

Ač se "Hesmispheres" až přespříliš hudebně odkazují na předchozí Krále, stále patří do zlatého období ve vývoji Rush. Album je prověřeno časem a u fanoušků této formace má své nezastupitelné místo. Lze tak říci, že skupina jim dala to, čeho si často (až nekriticky) žádali. Na úkor toho se však postupně ze skladeb začala vytrácet originalita a nápaditost. Mohlo by se tak zdát, že se muzikanti ocitli na slepé koleji. Další kapitola ve vývoji jejich tvorby dokazuje odklon od dlouhých opusů. Nové zlaté období, které trvalo od alba "Permanent Waves" až do roku 1982 ("Signals"), respektive 1984 ("Grace Under Pressure"), přináší progresi a kompozice opět plné skvělých nápadů. Poté už přicházejí zcela jiní Rush. To už je ale jiná kapitola.

Rush Hemispheres exp
© facebook interpreta

V současné době vychází kompletně zremasterovaná a vyčištěná nahrávka původního alba rozšířená o záznam živého vystoupení z holandského Pinkpop festivalu z roku 1979. Navíc je obohacená o celou koncertní verzi skladby "2112" z americké Arizony, která tak vychází vůbec poprvé.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Michal Worek - Občas se sám divím, co se mi pod těmi prsty děje
Rozhovory: Michal Worek - Občas se sám divím, co se mi pod těmi prsty děje "Vyhovuje mi poslouchat, skládat nebo aranžovat každou chvíli něco úplně jiného. Užívám si tu změnu, když dodělám třeba aranž Mozarta a jdu se pustit do rockové písně," říká Michal Worek, skladatel, aranžér a pianista v... čtěte zde
Vydáno: 30.10.2020 13:05 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Pohled do českých hitparád - 43. týden 2020
Viktor Sheen slaví double, v albové hitparádě obsadil první i druhé místo Český albový žebříček vyhrála očekávaná novinka Viktora Sheena "Barvy". Pokud bude zájem o ni stejně stabilní jako v případě jeho předešlé řadovky "Černobílej svět", bude v následujících týdnech těžko hledat konkurenci.... čtěte zde
Vydáno: 29.10.2020 19:07 v sekci Novinky | České hitparády
7
Robert Křesťan & Druhá tráva - Díl první 8/10
Recenze: "Díl první" Roberta Křesťana a Druhé trávy je jen částí původního záměru. Polovičatou? Ani náhodou Devět let bez nového studiového materiálu, to může kapelu odeslat do zapomnění. Ne tak Druhou trávu, již vede charismatická osobnost Roberta Křesťana. V roce, kdy formace pomalu uzavírá tři dekády na scéně, se vrací - a hned s... čtěte zde
Vydáno: 29.10.2020 07:30 v sekci Recenze
1
Nové desky 42/2020 - od Bruce Springsteena přes Gorillaz po Melody Gardot
Nové desky 42/2020 - od Bruce Springsteena přes Gorillaz po Melody Gardot Hudebníci, včetně těch největších hvězd, vydávají nové desky, jako by žádná pandemie ani nebyla. Tentokrát se tak můžete těšit na novinky Bruce Springsteena, Gorillaz, Melody Gardot, Major Lazer, Ty Dolla $ign a po deseti letech... čtěte zde
Vydáno: 28.10.2020 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
3
Krajina Ró - Hotel Blázen 8/10
Recenze: Zase další Jablkoň Michal Němec má nový projekt. Jmenuje se Krajina Ró a obklopil se v něm skvělými muzikanty z kapely The Bladderstones a zpěvačkou Annou Břenkovou. Společně natočili pestrou a rozmanitou desku "Hotel Blázen", která by ale klidně mohla... čtěte zde
Vydáno: 27.10.2020 08:00 v sekci Recenze
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Audio: Na dvě chystaná alba Roberta Planta upozorňuje potemnělé blues "Charlie Patton Highway" (01.08.2020 11:05)
- Zaprášenosti: Gentle Giant - Gentle Giant (24.07.2020 08:00)
- Video: David Gilmour v prosluněném klipu "Yes, I Have Ghosts" vzdává hold Leonardu Cohenovi (04.07.2020 18:45)
- Koncertní film Rogera Waterse "Us + Them" se dočká vydání na fyzických nosičích (17.06.2020 18:16)
- Ian Anderson z Jethro Tull trpí chronickou obstrukční plicní nemocí (19.05.2020 12:04)
- Zaprášenosti: Rush - Permanent Waves (23.04.2020 11:00)
- Zaprášenosti: Genesis - Duke (05.04.2020 15:30)
- Nick Mason ohlašuje živák a v květnu se vrátí do Prahy (08.03.2020 16:00)
- Robert Plant představuje novou kapelu Saving Grace (05.03.2020 17:42)
- Genesis ohlásili turné (04.03.2020 15:17)

ALBUM TÝDNE 43/2020

The Struts
Strange Days

The Struts se za osm let existence dokázali stát takovou malou britskou senzací klasického rock 'n' rollu. Dokonce takovou, že jim na nabídku spolupráce na třetí desce "Strange Days" kývla taková jména jako Robbie Williams, Joe Elliott s Philem Collenem z Def Leppard či Tom Morello.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 01.11.
The Weeknd (CAN) (O2 Arena, Praha)
Pá 06.11.
OneRepublic (USA) (O2 Arena, Praha)
Pá 06.11.
Asking Alexandria (UK) (Forum Karlín, Praha)
So 07.11.
David Keenan (IE) (Chapeau Rouge, Praha)
Út 10.11.
Dives (AT) (Café V lese, Praha)
So 14.11.
UpTone: Will & The People (UK) (Cross Club, Praha)
Pá 27.11.
Woodkid (FR) (Forum Karlín, Praha)
So 28.11.
The Dead South (CAN) (Forum Karlín, Praha)
Po 30.11.
Ben Caplan (CAN) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 03.12.
Tempers (USA) (Café V lese, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars AC/DC Lady Gaga Beyoncé Coldplay Kryštof Adele Madonna Rihanna Taylor Swift Katy Perry Metallica Dua Lipa Miley Cyrus The Cure Sia Ewa Farna Britney Spears Ava Max Lana Del Rey
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver