shop.musicserver.cz
Psychedelická žravá hydra Grateful Dead na cestě k opravdové hudbě pro opravdové lidi

Psychedelická žravá hydra Grateful Dead na cestě k opravdové hudbě pro opravdové lidi

Vydáno: 23.10.2021 15:52 v sekci Slavná alba - Jiří V. Matýsek | foto: Wikimedia Commons

Až dosud se náš pravidelný seriál pod hlavičkou Slavná alba vždycky soustředil na jednu desku. Tentokrát učiníme výjimku a pokusíme se, opřeni o cyklus BBC, ve stručnosti zrekapitulovat vývoj kapely Grateful Dead od "Anthem of the Sun" po "American Beauty". Změna stylu, která se v tomto období odehrála, nemohla být větší.

Fenomén kapely Grateful Dead je výraznější ve Spojených státech, její vliv v Evropě až tak silný nebyl. Do historie rockové hudby se tahle parta zapsala jako živelná koncertní formace - však také podstatnou část její diskografie tvoří živě pořízené záznamy, v současnosti už jich je více než sto a zatím poslední vyšel začátkem října. Grateful Dead dobře dokázali trefit dobu. Druhá polovina šedesátých let patřila hippies a San Francisco, to byl jejich příslovečný ráj. A i v obrovském boomu tehdejší hudební scény si tyto muzikanty dokázalo mladé posluchačstvo najít, ačkoliv oni sami se k označení hipíci stavěli poměrně rezervovaně.

Specifický zvuk vznikl spojením osobností s odlišným hudebním backgroudem. Měli dva bubeníky odkojené jazzem a world music, Mickeyho Harta a Billa Kreutzmanna. Jerry Garcia měl kořeny v bluegrassu a folku. Ron McKernen byl ztělesněním blues. Phil Lesh vyrůstal převážně na jazzu, klasice a elektronické muzice a tehdy sedmnáctiletý Bob Weir byl spíše rockový typ. Nesourodé persony si ale skvěle rozuměly a kromě obliby marihuany a psychedelik (ale taková už byla doba) je pojila i láska k hudebnímu experimentování.

A protože v San Franciscu ve své době doslova probíhal hon na nové skupiny, dostali se i Grateful Dead, kteří prosluli svými mnohahodinovými koncerty, do studia.

"Lidé z hudebního byznysu objevovali jednoho muzikanta za druhým," vzpomíná Jerry Garcia. "S každým hned chtěli podepisovat smlouvu. Ocitli jsme se v jedinečné situaci. Už v té době jsme si hraním docela slušně vydělávali na živobytí, takže nám bylo vcelku jedno, jestli vydáme desku, nebo ne. Byli jsme trochu pány situace. Lidi od labelů nás nezajímali. Pokud by s námi někdo chtěl podepsat smlouvu, muselo by být po našem," dodává.

A bylo. Kapela podepsala smlouvu s vydavatelstvím Warner Bros. a vydupala si možnost strávit ve studiu neomezenou dobu. Jenže místo nahrávání pohltily její členy technické možnosti a vrozené, ničím neomezované hračičkářství. Natáčecí tempo bylo pomalé, band měl ve studiích pověst šílenců, kterým se raději všichni vyhnuli, a snaha pokusit zachytit jeho živou atmosféru - a taky zvuk "hutného vzduchu", o což se pokoušel Bob Weir - k ničemu nevedla.

Nakonec vznikla jen třetina alba a zbytek stopáže doplnily dobové živé záznamy. Energie Grateful Dead se propojila s jejich experimentální náturou, která si pohrávala i s náročnou hudební klasikou, například s inspiracemi dílem skladatele Karlheinze Stockhausena. Výsledkem nakonec byla jejich druhá řadovka "Anthem To The Sun."

Ne že by výsledek zástupce vydavatelství nějak těšil (což ostatně platilo i pro další desky). Doba přála singlům na čtyři minuty a Grateful Dead nebyli továrna na hity. Vlastně nevydávali žádné. Měli ale pověst skvělé koncertní skupiny a na turné trávili šest sedm měsíců v roce. Leč bez nějakých větších úspěchů v prodejích, což byl v očích lidí z labelu problém. "Zeptal jsem se členů kapely, jestli by nechtěli nahrát něco kratšího než pětačtyřicet minut, co by se dalo rozdělit po čtyřech minutách a zároveň to mělo melodii, kterou by si lidé mohli pobrukovat," popisuje Joe Smith z tehdejšího vedení Warner Bros.

Další kolekce "Aoxomoxoa" poněkud obrousila experimentální hrany, pořád to ale bylo pro běžná rádia příliš velké sousto. A navíc bylo riziko, že pokud by v nastoupené cestě muzikanti pokračovali, bylo by to pro ně nakonec zničující.

Ale jako by se změny přirozeně děly i v sestavě, věčně obklopené chaosem, která se cítila bezpečně a ve svém prostředí pouze ve studiu. "Zkoušeli to s akustickými nástroji. Nikoliv proto, že to mělo komerční potenciál, ale proto, že si to žádala hudba samotná," popisuje proměnu Grateful Dead autor biografie skupiny Dennis McNally a dodává: "Diamanty vznikají pod obřím tlakem a přesně to se stalo tady."

Tím klenotem se staly desky "Workingman’s Dead" a "American Beauty". Pánové jako by se z vesmírných výšin vrátili zpět na zem. Ubrali na hlasitosti, do rukou vzali akustické nástroje a přihlásili se k americkému hudebnímu dědictví. A najednou se dopředu dostaly texty. A rázem se změnil i přístup úředníků z Warneru. Ti, kteří dříve prchali a zamykali se ve svých kancelářích, kdykoliv se hudebníci objevili, se najednou hrnuli k Joeu Smithovi, aby si, obzvláště album "American Beauty" poslechli.

Tehdy se dostavil i kýžený úspěch v žebříčcích. Nahrávka se dostala na 30. příčku albového pořadí a asi nejznámější píseň skupiny "Truckin’" na 64. místo v singlové hitparádě. Jak muzikanti zpětně ohodnotili, podařilo se jim vytvořit opravdovou hudbu pro opravdové lidi. Bylo to ale jen završení úspěchu, který Grateful Dead u fanoušků měli. Prodeje nejsou očividně všechno, kultem se mohou umělci stát i úplně jinak.

Detailní pohled na divoké a chaotické začátky Grateful Dead přináší další díl z cyklu Slavná alba, který v pátek 22. října odvysílala ČT art. Za týden bude náš seriál pokračovat vyprávěním o úhelném kameni heavy metalu, desce "British Steel" od Judas Priest.

Série článků vzniká ve spolupráci s Českou televizí.


NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nightwish - Perfume Of The Timeless 8/10
Video: Nightwish se vracejí s osmiminutovým klipem "Perfume Of The Timeless" Finská metalová hvězda Nightwish před pár dny oznámila vydání svého desátého alba "Yesterwynde", které vyjde 20. září. Za ústřední téma kolekce formace tentokrát zvolila čas a právě tato veličina se objevuje i v prvnímu... čtěte zde
Vydáno: 25.05.2024 08:00 v sekci Audio / Video | Video
Kamasi Washington - Fearless Movement 9/10
Recenze: Kamasi Washington se na "Fearless Movement" inspiroval otcovstvím. Nahrál jiskřivě strhující opus Saxofonistovi Kamasimu Washingtonovi můžeme vyčítat možná až přepjaté megalomanství, těžko ale zpochybnit fakt, že jde o nepřehlédnutelnou osobnost. A to nejen vzhledem. Na svých dlouhohrajících albech zatím nešlápl vedle,... čtěte zde
Vydáno: 24.05.2024 17:30 v sekci Recenze
The Beach Boys - Byl zázrak, že jsme v roce 1969 mohli v Československu zahrát
Rozhovory: The Beach Boys - Byl zázrak, že jsme v roce 1969 mohli v Československu zahrát Ve své době se v Americe těšili větší popularitě než The Beatles, vytvořili unikátní sound, posouvali hranice práce ve studiu. The Beach Boys se stali jedním ze symbolů šedesátých let. Už 24. května zamíří na streamovací... čtěte zde
Vydáno: 24.05.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Benson Boone - Fireworks & Rollerblades 8/10
Recenze: Benson Boone na "Fireworks & Rollerblades" ukazuje svůj (nejen) skladatelský talent Americký zpěvák Benson Boone na svém debutu "Fireworks & Rollerblades" pracoval několik let, během nichž sice vydal pár singlů, ale song "Beautiful Things" si nechal až na opravdový start své kariéry. Skladba záhy oběhla celou planetu... čtěte zde
Vydáno: 23.05.2024 17:00 v sekci Recenze
Připravte se na pražský koncert Bruce Springsteena aneb Bossových sedm strhujících živáků
Nejvíc nej: Připravte se na pražský koncert Bruce Springsteena aneb Bossových sedm strhujících živáků Když na pódium vstoupí Bruce Springsteen s E Street Bandem za zády, začíná zážitek. Ačkoliv letos The Boss oslaví pětasedmdesátiny, nijak nezpomaluje - stále hrává i tříhodinové koncerty. Než vystoupí 28. května v pražských... čtěte zde
Vydáno: 23.05.2024 08:00 v sekci Publicistika | Nejvíc nej
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 43/2020 - od Ariany Grande přes Keitha Jarretta po B-Side Band (04.11.2020 07:32)
- Nové desky 24/2019 - od Santany přes Jelen po Avishaie Cohena (12.06.2019 06:01)
- Nové desky pro 47. týden (22.11.2015 14:28)
- Na okraj: Pekelnické memento (09.12.2009 10:02)
- Na okraj: Bída českých hudebních podcastů (16.03.2009 05:00)
- Grammy za celoživotní dílo dostanou The Doors či Joan Baez (23.12.2006 09:13)
- Recenze: Dlouhej kouř, pohoda a country (06.12.2003 05:00)

ALBUM TÝDNE 21/2024

Billie Eilish
Hit Me Hard And Soft

Už ve dvaadvaceti letech se její polička prohýbá pod tíhou Grammy, Oscarů a mnoha dalších prestižních ocenění. Vstupenky na koncert v Praze, který se uskuteční za více než rok, fanoušci vykoupili za pár minut. Nyní Billie Eilish vyslala do světa své třetí album "Hit Me Hard And Soft".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 26.05.
Myles Smith (UK) (Rock Café, Praha)
Út 28.05.
Bruce Springsteen & The E Street Band (US) (Letiště Letňany, Praha)
Po 03.06.
Rakim (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 04.06.
Sting (UK) (Amfiteátr Lochotín, Praha)
St 05.06.
Charlotte Sands (US) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 06.06.
Nickelback (CAN) (O2 Arena, Praha)
Čt 06.06.
††† (Crosses) (US) (Roxy, Praha)
Pá 07.06.
Alfie Jukes (UK) (Café V Lese, Praha)
So 08.06.
Dropkick Murphys (US) (Velký sál Lucerna, Praha)
Ne 09.06.
Troye Sivan (AUS) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber Prince Vladimír Mišík The Prodigy Adele Sia Bono Rush Queen Taylor Swift Beyoncé Kabát Dua Lipa Mirai mp3.com Billie Eilish AC/DC Liam Gallagher Lady Gaga Nicki Minaj
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu