shop.musicserver.cz
Makrorecenze "Jedna nula" Tata Bojs

Makrorecenze "Jedna nula" Tata Bojs

Vydáno: 18.12.2020 08:30 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: Salim Issa

Vůbec nezastíráme, že máme na musicserveru Tata Bojs opravdu velmi rádi. Jejich "Nanoalbum" bylo dokonce úplně první nahrávkou, kterou jsme podrobili makrorecenzi. A tak je jasné, že pod drobnohledem pěti redaktorů skončila i jejich nová řadovka "Jedna nula".

Tata Bojs - Jedna nula
© facebook interpreta
Pětice Tata Bojs je tradičně silná na koncertních pódiích, kterých si letos bohužel moc neužila, nikdy ale nenatočila ani slabou desku. Jejich letošní novinka nazvaná "Jedna nula" si dokonce v hlavní recenzi Honzy Průši odnesla absolutní hodnocení a slova jako: "Tata Bojs s nadhledem a hravostí sobě vlastní popisují dnešní svět složený z jedniček a nul (každý chce být jedničkou a nikdo nulou), a vydávají tak své svědectví o roku 2020." Další pětka redaktorů je v názorech sice poněkud rozpolcená (nechybí desítka, ale ani pětka), nadšení a vysoká čísla však mezi příspěvky převažují. Celkový průměr tak vyšel na opravdu vysokých 80 %.



Hana Bukáčková - Tata Bojs zabodovali "Jedna nula" v roce dva nula, a proto jim dávám jedna nula (10/10)
Vztah ke kapele: Jsou pro mě zárukou poslechové i vizuální kvality. Navíc jsou stále krok vepředu.

Na novou desku Tata Bojs jsem se hodně těšila, už léta patřím mezi jejich skalní fanoušky. Vždy totiž přijdou s něčím novým a neotřelým. Líbí se mi koncept názvu "Jedna nula". V těchto dvou slovech je ukryto tolik významů! Desátá deska. Digitální svět. Protipóly. A v neposlední řadě určité soupeření, hra, kdy kapela z Hanspaulky ukázala svoje přednosti a že na to i po třiceti letech svojí existence stále má. To vše zabalené do souvisejícího kabátku.

Pro mě je to jasná výhra jedna nula pro domácí. Ověřená pětka totiž vsadila na melodičnost, taneční rytmy, ale především na hrátky se slovy s podprahovým poselstvím. A že jich je. Kritika dokonalé bezcitově založené společnosti v "Holce z plakátu" ("...většina krásy vznikla retuší, inkasuje různý částky, nabízí všechno kromě lásky..."), vztahové peripetie v "Zavazadlu", přehodnocení priorit ve "Velkém třesku" nebo nádech politického rýpnutí ("... odláknutý život Čechů potřebuje novou střechu..." ve "Zvonech", které bijí na poplach. Ty rýmovačky mě prostě baví. Co začal "výbuch? - ví bůh" ve "Velkém třesku I.", tak "Minoritní" je jejich finální přehlídka. Co absurdní spojení, týkající se menšiny ve většině ("jedinej klaustrofobik uvnitř jeskyně, jedinej dietář v závodní kantýně, jedinej Pražák, co se veze v šalině, jedinej outsider v sociální bublině, jedinej abstinent ve sklípku na víně, jedinej ekolog na ropný plošině"), to perla.

Tatáči do nahrávky nezapomněli zakomponovat i svou milovanou Francii, jak v anglické písni "Kraftwerk in Saint Tropez" s francouzským přízvukem, tak v rozverném "Tajemství" s Emmou Smetanou. Francouzština u nich i tak působí stále svěže a neokoukaně. Z desky mě nejvíc baví krom už vyjmenovaných frankofonních písní ty rozjuchanější věci typu "Minoritní", "Zvony", "220 Travoltů", "Holka z plakátu". Čekací pětiletka stála za to. Pěšáci rock'n'rollu navázali tam, kde skončili, tedy u prvotřídně odvedené práce a mám touhu zvolat: "Dokud můžu, poslouchám taneční múzu," tedy Tata Bojs!


Pavel Parikrupa - Devět dva (9/10)
Vztah ke kapele: Moje dlouhodobě nejoblíbenější česká skupina.

První dvě upoutávky na nové album Tata Bojs, singly "Zvony" a "Kraftwerk In Saint Tropez", jsou pro mne nejslabší položky desky "Jedna nula". Tedy ne že by to byly špatné písně, to vůbec. Jen jsou slabší v porovnání se zbytkem nahrávky plné několika potenciálních hitů a spíše dávají smysl v kontextu alba, když ho posloucháte jako celek. Už hned první dvě položky, "Holka z plakátu" a "Minoritní", jsou totiž instantní hity, které budou určitě stálou položkou jejich koncertního setu, až zase někdy budou koncerty pro živé lidi. A ti budou při poslechu těchto dvou pecek (a samozřejmě další pařící hymny "220 Travoltů") křepčit jak zběsilí.

Co tu máme dál? Pověstné hříčky s češtinou ("Minoritní"), obligátní poctu Francii a oblíbeným hudebníkům/hudebnicím ("Spolek holek"), typický humor i erotické dusno s Emmou Smetanou ("Tajemství"), ale taky vážnější témata ("Velký třesk", "Zavazadlo" a koneckonců i "Vlasní brácha"). Prostě všechno, proč máme Tata Bojs rádi. A to vše je jednou nohou retro a tou druhou futuro. Možná si někdo řekne, že tohle jsme už u nich desetkrát slyšeli a opakují se. Já to vnímám tak, že se v tom svém všem typickém pořád zdokonalují.


Dan Hájek - Svět jedniček a nul v Tata provedení (9/10)
Vztah ke kapele: Nejdříve to bylo jen prosté hudební oťukávání, poslední roky už jsem však plně lapen jejich universem.

"Jedna nula" je pro mě trochu hanspaulský atyp. U většiny předchozích desek Tata Bojs jsem měl vždy záhy jasno, jak se jim daná řadovka povedla. K novince překvapivě vedla delší cesta, o to je ale nyní stabilnější v pozici chápání a významů. Navíc si myslím, že více než dříve ty ukryté teprve ještě objevím. Ve svém důsledku mám takový typ nahrávek asi nejraději, kdy na jednu stranu dostanete jasné obrazce tvorby daného uskupení, které jsou lety dopilovány a vybrušovány do vlastní verze dokonalosti. Na tu druhou vždy zůstane nějaký ten nemalý prostor pro pátrání, hledání nových postřehů a schovaných vtípků. "Jedna nula" si v tomto směru bude žít dlouho svým životem.

V plné polní byla pro mě ona cesta vedena přes fakt skvěle vystavěné texty, kterým nechybí rozpoznávací humor kapely, ale i chytré dějové zápletky a nečekané vsuvky. "Jedna nula" balancuje nad digitální současností ("Holka z plakátu" má jasnou a drsně pravdivou pointu), ale umí se schovat i do jakéhosi rýpání se ve vzpomínkách a stesku. Prezentace však nesklouzává k žádnému patosu, rýmy jsou přímočaré, neberou si servítky a odsýpají. V tomto se nevytrácí ani slovní hříčky ve "Spolku holek", které mohou být vnímány jako určité pokračování Mardošových "Kamarádek".

V neposlední řadě bych rád vypíchl vyšperkované aranže smyčců a dechů od Marka Doubravy: "Zvony", lehce nanoalbový dovětek "Vlasní brácha" nebo "Velký třesk" (spojení slov velký třesk - clean desk - čistý stůl jen tak nevytřepu z hlavy) tak získaly na emoční intenzitě. "Jedna nula" je povedený budič jedniček a nul v precizním Tata provedení.


Jiří V. Matýsek - S jistotou, grácií, ale vlastně stejně (7/10)
Vztah ke kapele: Jsem spíše příležitostný posluchač, který ale se zájmem sleduje, s čím kapela přijde.

Tata Bojs považuji za jednu z jistot domácí muziky. A také za spolehlivý originál, který si uchovává svůj zvuk a přístup k věci. Ale jak ukázala aktuální deska "Jedna nula", možná na něm lpí až příliš tvrdě. Předesílám - nové album není vůbec špatné. Jen mému uchu až příliš připomíná ta, která natočili v poslední dekádě. Nahrávka na začátku příjemně překvapí hutně elektronickou "Holkou z plakátu" (že by to byla cesta do budoucna? Funguje to výborně!). Jenže pak už to trochu sklouzne až do příliš zajetých kolejí.

Texty kapely vždycky stály na slovních hříčkách, na spojování slov s podobným zvukem (výbuch - ví Bůh apod.), subtilním humoru a legráckách. Tenhle trademark zůstal i na novince. "220 travoltů" i obsahově výborný "Vlastní brácha", francouzštinou kořeněné "Tajemství" - to jsou všechno songy, ke kterým se, navzdory tomu, že deska je venku jen poměrně krátce, opakovaně vracím. "Jedna nula" je ale každopádně deska, která bohužel trochu hraje na jistotu. Na druhou stranu - nekoná se ani nijak výrazný kvalitativní sestup, což nelze než kvitovat s povděkem.


Jaroslav Hrách - Jedna nula je nejslabší deskou Tata Bojs. Bohužel (5/10)
Vztah ke kapele: (Zklamaný) fanoušek.

Skutečné "Opakování" z "Ležaté osmičky" jsem u Tata Bojs pocítil až teď s jejich novinkou "Jedna nula". Možná jsem měl příliš vysoká očekávání, když jsem čekal svěží nahrávku plnou originálních nápadů, nového zvuku a zábavných textů, ale namísto toho jsem dostal naleštěný komprimát desek minulých, jen s jinými slogany uvnitř. Neustálá snaha o čím dál promyšlenější slovní hříčky působí příliš nuceně a ve výsledku vyprázdněně. To, co dřív fungovalo skvěle, nemusí fungovat dnes a nevidím důvod, proč to lámat přes koleno, sorry.

U Tata Bojs se mi vždycky líbila hudební inspirace od zahraničních kapel, ale že to zajde až do takových extrémů, mě zaskočilo. "Zvony" začínají úplně stejně jako "There Are Too Many of Us" od Blur, "Velký třesk, Pt. 1" silně připomíná "Weird Fishes" Radiohead, a kdybych se hodně snažil, najdu podobnosti i u dalších skladeb. Pokud se zaměřím na sebeinspiraci (neodborně vykrádat sám sebe či recyklovat), jasně mi z toho vycházejí skladby "Zavazadlo", "Kraftwerk in Saint Tropez" či "Tajemství" (tam to překousnu, protože mě baví její dramaturgie, ale už prosím dost francouzštiny).

Poslední věc, která mi na "Jedna nula" vadí, je její nenápadná politizace. Tata Bojs nejprve bojují proti nezdravému vnímání odlišností songem "Minoritní" (který zní jak podbízivá agitka libovolné levicově-liberální strany dneška), aby se vzápětí vymezili proti genderové korektnosti ve "Spolku holek". Prostě proč? Jdu si zhrzele pustit "Futuretro"...

NÁZORY
  • Je to divný (Spravedlivý, 18.12.2020 08:57) Reagovat

    Když si čtu tu "makro" recenzi, je to jak když recenzenti hodnotili každý úplně jinou desku. Ale budiž, názory mohou být různé, ale kvalita textů, to už je trochu k pláči. S nostalgií vzpomínám na Rock&Pop v dobách, kdy mu šéfredaktoroval Vojtěch Lindaur ....

    • Re: Je to divný (Pavel, 18.12.2020 11:35) Reagovat

      Ano Rock&Pop a devadesátá léta, to bylo něco.

    • Re: Je to divný (strom-z, 18.12.2020 17:48) Reagovat

      tehdy ovšem bylo povolání hudebního recenzenta taky lépe placené :)

  • Přidávám srovnání "Tajemství" se s... (Anonym, 18.12.2020 10:06) Reagovat

    Přidávám srovnání "Tajemství" se skladbou "Time" od Hanse Zimmera z Inception. Refrény jsou totožné.

    • Re: Přidávám srovnání "Tajemství" se s... (tomio, 18.12.2020 14:44) Reagovat

      Jo, tak v tomhle případě je ta inspirace víc než jasná.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Innersphere - In the Shadow of the Sun 8/10
Recenze: "In the Shadow of the Sun" od Innersphere nabízí mystickou atmosféru i promyšlenost Pozice plzeňských melodických deathmetalistů Innersphere na scéně je už spolehlivě vycementovaná. Být žánrovou jistotou ale s sebou nese i riziko větších očekávání. Albu "In the Shadow of the Sun" vydláždila cestu trojice... čtěte zde
Vydáno: 01.03.2024 19:00 v sekci Recenze
Pohled do českých hitparád 8. týden 2024
Ofenbach se s oživeným hitem Kim Wilde protančili do čela rádiového žebříčku Po pěti kolech v čele musela Dua Lipa přepustit vedení v tuzemském éteru francouzským DJům Ofenbach. Jejich vítězný singl "Overdrive" čerpá z déle než čtyři desítky let starého hitu Kim Wilde. Na nejvyšší příčku v albovém... čtěte zde
Vydáno: 01.03.2024 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
Marcell & fiedlerski, Roxy, Praha, 28.2.2024
Naživo: Marcella & fiedlerskiho na křtu v Roxy podpořili i jejich rodiče Marcell & fiedlerski vydali koncem loňského roku společnou desku "Duše, která opustila tento svět, váží 21 gramů", na níž se vyrovnávali s úmrtím tatínka Ondry Fiedlera. Své únorové turné na podporu tohoto alba zakončili v klubu... čtěte zde
Vydáno: 29.02.2024 11:34 v sekci Naživo
Nové desky 8/2024 - od Roda Stewarta přes MGMT po Amaranthe
Nové desky 8/2024 - od Roda Stewarta přes MGMT po Amaranthe Aktuálním hudebním novinkám vládnou rock a metal. Svorně je zajistili MGMT, kytarista Mötley Crüe Mick Mars, The Snuts, Amaranthe, Borknagar, Darkest Hour a Ace Frehley. Swingem konkurují pouze Rod Stewart a Jools Holland, folkem Hurray For... čtěte zde
Vydáno: 28.02.2024 22:30 v sekci Novinky | Nové desky
WYFE - Do You Ever Wonder? 9/10
Recenze: "Do You Ever Wonder?" od WYFE je velká deska malé kapely Trojice (+ bubeník, jakého zrovna seženou) WYFE se na podzim roku 2021 blýskla povedeným debutem "Good Times". Na ten nyní navazuje po všech stránkách dotaženější, jen trochu kratší druhou studiovkou. Ta nese název "Do You Ever... čtěte zde
Vydáno: 28.02.2024 08:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Jak se Tata Bojs loučili s Divadlem Archa (10.12.2023 12:45)
- Naživo: Tata Bojs na hlučínské Štěrkovně možná naposledy zahráli kompletní "Nanoalbum" (30.07.2023 13:31)
- Tata Bojs zahrají na Štěrkovně Open Music v Hlučíně kompletní "Nanoalbum" (25.07.2023 09:43)
- Video: Tata Bojs předělali patnáct let starého "Spáče" (13.06.2023 17:13)
- Naživo: Závěr Rock For People ukázal rockového Bena Cristovao, skvělé Nothing But Thieves a samozřejmě Muse (13.06.2023 14:16)
- Rock for People doplnil českou scénu o Tata Bojs, PSH Live Band nebo Cocotte Minute, doprovodný program nabídne legendární AZ kvíz, Terapii sdílením LIVE nebo Dekkadancers (13.02.2023 13:48)
- Naživo: Tata Bojs zavzpomínali na album "Kluci kde ste?" a loučili se s klávesákem Jurou Hradilem (25.11.2022 08:22)
- Tata Bojs připomenou 15 let alba "Kluci kde ste?" vinylovou reedicí a speciálním koncertem (05.11.2022 16:23)
- Nové desky 24/2022 - od Foals přes Sigmu po Grey Daze s Chesterem Benningtonem (22.06.2022 13:10)
- Naživo: Kluci kde ste? aneb Jak Tata Bojs hráli v O2 universu (13.05.2022 11:57)

ALBUM TÝDNE 09/2024

Declan McKenna
What Happened to the Beach

Od vítězství v soutěži Glastonbury Emerging Talent v pouhých 15 letech prošel anglický písničkář Declan McKenna dlouhou cestou. Zaujal už jeho debut "What Do You Think About the Car?", ze kterého pochází hit "Brazil". Po druhé řadovce "Zeros" letos začátkem února vyšla další, "What Happened to the Beach".

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 06.03.
Zara Larsson (SWE) (Forum Karlín, Praha)
Čt 07.03.
DJ Shadow (US) (Roxy, Praha)
Ne 10.03.
Madison Beer (US) (SaSaZu, Praha)
Po 11.03.
Idles (UK) (SaSaZu, Praha)
St 13.03.
Avatar (SWE) (SaSaZu, Praha)
Pá 15.03.
Sophie Ellis-Bextor (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Út 19.03.
Katapult (CZ) (Forum Karlín, Praha)
Pá 22.03.
Ewa Farna (CZ) (O2 arena, Praha)
Ne 24.03.
Jason Derulo (US) (O2 arena, Praha)
Ne 24.03.
Mother Mother (CAN) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

The Prodigy Prince Justin Bieber Vladimír Mišík Karel Gott Depeche Mode Dua Lipa Humanist Blackosh Taylor Swift Madonna Lucie Vondráčková Viktor Sheen Ed Sheeran Queen BTS AC/DC Billie Eilish Lady Gaga Kanye West
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu