Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Makrorecenze "Jedna nula" Tata Bojs

Makrorecenze "Jedna nula" Tata Bojs

Vydáno: 18.12.2020 08:30 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: Salim Issa

Vůbec nezastíráme, že máme na musicserveru Tata Bojs opravdu velmi rádi. Jejich "Nanoalbum" bylo dokonce úplně první nahrávkou, kterou jsme podrobili makrorecenzi. A tak je jasné, že pod drobnohledem pěti redaktorů skončila i jejich nová řadovka "Jedna nula".

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Tata Bojs - Jedna nula
© facebook interpreta
Pětice Tata Bojs je tradičně silná na koncertních pódiích, kterých si letos bohužel moc neužila, nikdy ale nenatočila ani slabou desku. Jejich letošní novinka nazvaná "Jedna nula" si dokonce v hlavní recenzi Honzy Průši odnesla absolutní hodnocení a slova jako: "Tata Bojs s nadhledem a hravostí sobě vlastní popisují dnešní svět složený z jedniček a nul (každý chce být jedničkou a nikdo nulou), a vydávají tak své svědectví o roku 2020." Další pětka redaktorů je v názorech sice poněkud rozpolcená (nechybí desítka, ale ani pětka), nadšení a vysoká čísla však mezi příspěvky převažují. Celkový průměr tak vyšel na opravdu vysokých 80 %.



Hana Bukáčková - Tata Bojs zabodovali "Jedna nula" v roce dva nula, a proto jim dávám jedna nula (10/10)
Vztah ke kapele: Jsou pro mě zárukou poslechové i vizuální kvality. Navíc jsou stále krok vepředu.

Na novou desku Tata Bojs jsem se hodně těšila, už léta patřím mezi jejich skalní fanoušky. Vždy totiž přijdou s něčím novým a neotřelým. Líbí se mi koncept názvu "Jedna nula". V těchto dvou slovech je ukryto tolik významů! Desátá deska. Digitální svět. Protipóly. A v neposlední řadě určité soupeření, hra, kdy kapela z Hanspaulky ukázala svoje přednosti a že na to i po třiceti letech svojí existence stále má. To vše zabalené do souvisejícího kabátku.

Pro mě je to jasná výhra jedna nula pro domácí. Ověřená pětka totiž vsadila na melodičnost, taneční rytmy, ale především na hrátky se slovy s podprahovým poselstvím. A že jich je. Kritika dokonalé bezcitově založené společnosti v "Holce z plakátu" ("...většina krásy vznikla retuší, inkasuje různý částky, nabízí všechno kromě lásky..."), vztahové peripetie v "Zavazadlu", přehodnocení priorit ve "Velkém třesku" nebo nádech politického rýpnutí ("... odláknutý život Čechů potřebuje novou střechu..." ve "Zvonech", které bijí na poplach. Ty rýmovačky mě prostě baví. Co začal "výbuch? - ví bůh" ve "Velkém třesku I.", tak "Minoritní" je jejich finální přehlídka. Co absurdní spojení, týkající se menšiny ve většině ("jedinej klaustrofobik uvnitř jeskyně, jedinej dietář v závodní kantýně, jedinej Pražák, co se veze v šalině, jedinej outsider v sociální bublině, jedinej abstinent ve sklípku na víně, jedinej ekolog na ropný plošině"), to perla.

Tatáči do nahrávky nezapomněli zakomponovat i svou milovanou Francii, jak v anglické písni "Kraftwerk in Saint Tropez" s francouzským přízvukem, tak v rozverném "Tajemství" s Emmou Smetanou. Francouzština u nich i tak působí stále svěže a neokoukaně. Z desky mě nejvíc baví krom už vyjmenovaných frankofonních písní ty rozjuchanější věci typu "Minoritní", "Zvony", "220 Travoltů", "Holka z plakátu". Čekací pětiletka stála za to. Pěšáci rock'n'rollu navázali tam, kde skončili, tedy u prvotřídně odvedené práce a mám touhu zvolat: "Dokud můžu, poslouchám taneční múzu," tedy Tata Bojs!


Pavel Parikrupa - Devět dva (9/10)
Vztah ke kapele: Moje dlouhodobě nejoblíbenější česká skupina.

První dvě upoutávky na nové album Tata Bojs, singly "Zvony" a "Kraftwerk In Saint Tropez", jsou pro mne nejslabší položky desky "Jedna nula". Tedy ne že by to byly špatné písně, to vůbec. Jen jsou slabší v porovnání se zbytkem nahrávky plné několika potenciálních hitů a spíše dávají smysl v kontextu alba, když ho posloucháte jako celek. Už hned první dvě položky, "Holka z plakátu" a "Minoritní", jsou totiž instantní hity, které budou určitě stálou položkou jejich koncertního setu, až zase někdy budou koncerty pro živé lidi. A ti budou při poslechu těchto dvou pecek (a samozřejmě další pařící hymny "220 Travoltů") křepčit jak zběsilí.

Co tu máme dál? Pověstné hříčky s češtinou ("Minoritní"), obligátní poctu Francii a oblíbeným hudebníkům/hudebnicím ("Spolek holek"), typický humor i erotické dusno s Emmou Smetanou ("Tajemství"), ale taky vážnější témata ("Velký třesk", "Zavazadlo" a koneckonců i "Vlasní brácha"). Prostě všechno, proč máme Tata Bojs rádi. A to vše je jednou nohou retro a tou druhou futuro. Možná si někdo řekne, že tohle jsme už u nich desetkrát slyšeli a opakují se. Já to vnímám tak, že se v tom svém všem typickém pořád zdokonalují.


Dan Hájek - Svět jedniček a nul v Tata provedení (9/10)
Vztah ke kapele: Nejdříve to bylo jen prosté hudební oťukávání, poslední roky už jsem však plně lapen jejich universem.

"Jedna nula" je pro mě trochu hanspaulský atyp. U většiny předchozích desek Tata Bojs jsem měl vždy záhy jasno, jak se jim daná řadovka povedla. K novince překvapivě vedla delší cesta, o to je ale nyní stabilnější v pozici chápání a významů. Navíc si myslím, že více než dříve ty ukryté teprve ještě objevím. Ve svém důsledku mám takový typ nahrávek asi nejraději, kdy na jednu stranu dostanete jasné obrazce tvorby daného uskupení, které jsou lety dopilovány a vybrušovány do vlastní verze dokonalosti. Na tu druhou vždy zůstane nějaký ten nemalý prostor pro pátrání, hledání nových postřehů a schovaných vtípků. "Jedna nula" si v tomto směru bude žít dlouho svým životem.

V plné polní byla pro mě ona cesta vedena přes fakt skvěle vystavěné texty, kterým nechybí rozpoznávací humor kapely, ale i chytré dějové zápletky a nečekané vsuvky. "Jedna nula" balancuje nad digitální současností ("Holka z plakátu" má jasnou a drsně pravdivou pointu), ale umí se schovat i do jakéhosi rýpání se ve vzpomínkách a stesku. Prezentace však nesklouzává k žádnému patosu, rýmy jsou přímočaré, neberou si servítky a odsýpají. V tomto se nevytrácí ani slovní hříčky ve "Spolku holek", které mohou být vnímány jako určité pokračování Mardošových "Kamarádek".

V neposlední řadě bych rád vypíchl vyšperkované aranže smyčců a dechů od Marka Doubravy: "Zvony", lehce nanoalbový dovětek "Vlasní brácha" nebo "Velký třesk" (spojení slov velký třesk - clean desk - čistý stůl jen tak nevytřepu z hlavy) tak získaly na emoční intenzitě. "Jedna nula" je povedený budič jedniček a nul v precizním Tata provedení.


Jiří V. Matýsek - S jistotou, grácií, ale vlastně stejně (7/10)
Vztah ke kapele: Jsem spíše příležitostný posluchač, který ale se zájmem sleduje, s čím kapela přijde.

Tata Bojs považuji za jednu z jistot domácí muziky. A také za spolehlivý originál, který si uchovává svůj zvuk a přístup k věci. Ale jak ukázala aktuální deska "Jedna nula", možná na něm lpí až příliš tvrdě. Předesílám - nové album není vůbec špatné. Jen mému uchu až příliš připomíná ta, která natočili v poslední dekádě. Nahrávka na začátku příjemně překvapí hutně elektronickou "Holkou z plakátu" (že by to byla cesta do budoucna? Funguje to výborně!). Jenže pak už to trochu sklouzne až do příliš zajetých kolejí.

Texty kapely vždycky stály na slovních hříčkách, na spojování slov s podobným zvukem (výbuch - ví Bůh apod.), subtilním humoru a legráckách. Tenhle trademark zůstal i na novince. "220 travoltů" i obsahově výborný "Vlastní brácha", francouzštinou kořeněné "Tajemství" - to jsou všechno songy, ke kterým se, navzdory tomu, že deska je venku jen poměrně krátce, opakovaně vracím. "Jedna nula" je ale každopádně deska, která bohužel trochu hraje na jistotu. Na druhou stranu - nekoná se ani nijak výrazný kvalitativní sestup, což nelze než kvitovat s povděkem.


Jaroslav Hrách - Jedna nula je nejslabší deskou Tata Bojs. Bohužel (5/10)
Vztah ke kapele: (Zklamaný) fanoušek.

Skutečné "Opakování" z "Ležaté osmičky" jsem u Tata Bojs pocítil až teď s jejich novinkou "Jedna nula". Možná jsem měl příliš vysoká očekávání, když jsem čekal svěží nahrávku plnou originálních nápadů, nového zvuku a zábavných textů, ale namísto toho jsem dostal naleštěný komprimát desek minulých, jen s jinými slogany uvnitř. Neustálá snaha o čím dál promyšlenější slovní hříčky působí příliš nuceně a ve výsledku vyprázdněně. To, co dřív fungovalo skvěle, nemusí fungovat dnes a nevidím důvod, proč to lámat přes koleno, sorry.

U Tata Bojs se mi vždycky líbila hudební inspirace od zahraničních kapel, ale že to zajde až do takových extrémů, mě zaskočilo. "Zvony" začínají úplně stejně jako "There Are Too Many of Us" od Blur, "Velký třesk, Pt. 1" silně připomíná "Weird Fishes" Radiohead, a kdybych se hodně snažil, najdu podobnosti i u dalších skladeb. Pokud se zaměřím na sebeinspiraci (neodborně vykrádat sám sebe či recyklovat), jasně mi z toho vycházejí skladby "Zavazadlo", "Kraftwerk in Saint Tropez" či "Tajemství" (tam to překousnu, protože mě baví její dramaturgie, ale už prosím dost francouzštiny).

Poslední věc, která mi na "Jedna nula" vadí, je její nenápadná politizace. Tata Bojs nejprve bojují proti nezdravému vnímání odlišností songem "Minoritní" (který zní jak podbízivá agitka libovolné levicově-liberální strany dneška), aby se vzápětí vymezili proti genderové korektnosti ve "Spolku holek". Prostě proč? Jdu si zhrzele pustit "Futuretro"...

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Je to divný (Spravedlivý, 18.12.2020 08:57) Reagovat

    Když si čtu tu "makro" recenzi, je to jak když recenzenti hodnotili každý úplně jinou desku. Ale budiž, názory mohou být různé, ale kvalita textů, to už je trochu k pláči. S nostalgií vzpomínám na Rock&Pop v dobách, kdy mu šéfredaktoroval Vojtěch Lindaur ....

    • Re: Je to divný (Pavel, 18.12.2020 11:35) Reagovat

      Ano Rock&Pop a devadesátá léta, to bylo něco.

    • Re: Je to divný (strom-z, 18.12.2020 17:48) Reagovat

      tehdy ovšem bylo povolání hudebního recenzenta taky lépe placené :)

  • Přidávám srovnání "Tajemství" se s... (Anonym, 18.12.2020 10:06) Reagovat

    Přidávám srovnání "Tajemství" se skladbou "Time" od Hanse Zimmera z Inception. Refrény jsou totožné.

    • Re: Přidávám srovnání "Tajemství" se s... (tomio, 18.12.2020 14:44) Reagovat

      Jo, tak v tomhle případě je ta inspirace víc než jasná.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Dvacet nejlepších domácích desek roku 2020 podle musicserveru (20-16)
Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2020 podle musicserveru (20-16) Rok 2020 byl podivný, hudební svět nevyjímaje. Přesto i loni vyšly nějaké ty desky, a tak jsme je i tentokrát zrekapitulovali a vybrali ty nejlepší. Jednadvacet redaktorů a redaktorek by ocenilo celkem sto dvacet pět domácích... čtěte zde
Vydáno: 22.01.2021 08:00 v sekci Publicistika
1
Pohled do českých hitparád - 2. týden 2021
Český rádiový žebříček se uložil k zimnímu spánku, Sergei Barracuda obstaral nejžádanější albovou novinku Rádioví dramaturgové buď hromadně čerpají dovolené, anebo zapomněli na to, že i v lednu vycházejí nové singly. V uplynulém týdnu do éteru nic čerstvého nevpustili. Albové pořadí alespoň trochu obměnil Sergei Barracuda s deskou... čtěte zde
Vydáno: 21.01.2021 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
10
CARM - Song of Trouble (feat. Sufjan Stevens) 10/10
Audio: CARM písní "Song of Trouble" se Sufjanem Stevensem ohlašuje jedno z alb roku 2021 Na rovinu - jméno CARM si zapamatujte. Budete ho zřejmě slýchat často: jednak v příštích dnech, kdy vyjde debutová deska tohoto projektu, jednak dost možná i v prosinci, kdy se budou rekapitulovat nejlepší alba roku 2021. Za... čtěte zde
Vydáno: 20.01.2021 16:15 v sekci Audio / Video | Audio
2
Deset objevů domácí scény roku 2020
Top 10: Deset objevů domácí scény roku 2020 Za rokem 2020 jsme rychle otočili list - pandemie zkrátka obrátila svět naruby. Dala stopku všem koncertům, to ale podnítilo mnohé muzikanty k větší skladatelské aktivitě. Činili se ostřílení interpreti i nováčci. Zde je... čtěte zde
Vydáno: 20.01.2021 08:30 v sekci Publicistika | Top 10
7
Nové desky 2/2021 - od Zayna přes Voodoo Circle po Zemětřesení 2
Nové desky 2/2021 - od Zayna přes Voodoo Circle po Zemětřesení 2 Druhému lednovému týdnu v hudebních novinkách kraluje Zayn společně s americkým boybandem Why Don't We, Zemětřesením 2 a také metalovými Voodoo Circle. K nim se dále připojí Australan Illy, rockoví You Me At Six, Islanďan Axel... čtěte zde
Vydáno: 19.01.2021 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Rozhovory: Tata Bojs - Jedna nula. Vyhráli jsme sami nad sebou (16.12.2020 08:00)
- Albovým žebříčkem zatřásly novinky Yzomandiase, Anety Langerové a Tata Bojs (09.12.2020 15:30)
- Cenu Apollo za rok 2020 mohou vyhrát Tata Bojs, Lenka Dusilová či Květy (07.12.2020 15:52)
- Nové desky 47/2020 - od Miley Cyrus přes Tata Bojs po Garyho Barlowa (01.12.2020 08:10)
- Recenze: "Jedna nula" od Tata Bojs je nejzábavnější motivační album v historii rock 'n' rollu (30.11.2020 00:00)
- Na nové desce Tata Bojs si zazpívala i Emma Smetana (07.11.2020 12:51)
- Video: Mardoša (Tata Bojs) ON AIR: Dostali jsme do textu i slovo nejneobhospodařovávatelnějšími (28.10.2020 14:21)
- Video: Funky Tata Bojs vyrazili s Kraftwerk do Saint Tropez (02.10.2020 19:17)
- Putovní festival Energie pro kulturu právě odstartoval. Zavítá do šesti regionů (31.07.2020 13:08)
- Naživo: NeFestival Colours Of Ostrava bohužel naplnil význam svého jména (19.07.2020 17:49)

ALBUM TÝDNE 03/2021

Axel Flóvent
You Stay By The Sea

Axel Flóvent procestoval nemalou část Evropy, nakonec se ale vrátil do svého rodného Reykjavíku. Právě zde vznikla většina skladeb jeho debutu "You Stay By The Sea". Písničkářství s islandskou tradicí, melancholie o koncích čehosi hezkého a o nových začátcích, to jsou témata, která se na albu protínají. A krásně.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 31.01.
Holy Fuck (CAN) (Futurum Music Bar, Praha)
Čt 11.02.
The Dead Daisies (AUS) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 14.02.
The Score (USA) (Roxy, Praha)
Ne 14.02.
Zola Blood (UK) (Rock Café, Praha)
Ne 21.02.
Men I Trust (CAN) (Rock Café, Praha)
Út 23.02.
Harry Styles (UK) (O2 Arena, Praha)
Út 23.02.
Axel Flóvent (ISL) + Plàsi (SWE) (Chapeau Rouge, Praha)
Ne 14.03.
Elderbrook (UK) (MeetFactory, Praha)
St 17.03.
Avril Lavigne (CAN) (Tipsport Arena, Praha)
Čt 18.03.
Fontaines D.C. (IR) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Bruno Mars Lady Gaga Kryštof Beyoncé Ewa Farna AC/DC Viktor Sheen Ariana Grande Kylie Minogue Deftones Lana Del Rey Mirai Pokáč Rammstein Tata Bojs Jaromír Nohavica Dua Lipa Tři sestry Karel Gott Adam Lambert
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2021 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu