Slovinští provokatéři
Laibach letos slaví čtyřicet let od svého vzniku. Toto výročí měl před několika dny připomenout velký koncert s řadou mezinárodních hostů i bývalých členů skupiny, který byl posléze upraven do streamovací podoby a nakonec kvůli striktním protipandemickým opatřením přesunut na příští rok. Fanoušci si tak musejí vystačit s letošním albem
"Laibach Revisited", výpravnou reedicí eponymního debutu z roku 1985, obsahující také znovunatočenou verzi desky.
Mezi písně, které Laibach při této příležitosti revidovali, patří i skladba "Smrt za smrt". Tu sice na zmiňované prvotině nenajdeme, patří ale do repertoáru slovinské formace už od jejích počátků. Zatímco starší verze z koncertních záznamů stojí na deklamaci brutálně explicitního textu o mučení zločinců s doprovodem nekoordinované industriální hudební změti, aktualizované podobě z "Laibach Revisited" vládne vojenský řád a jednoduchý hudební motiv, který prostupuje takřka celou skladbou. Je vidět, že tito pánové dekonstruují své songy se stejným nadšením jako světové hity typu "Live is Life" nebo "The Final Countdown", které je dostaly do obecného povědomí.
V písni a doprovodném černobílém animovaném klipu je vše, co fanoušek kapely potřebuje: pochodový rytmus, ozvěny industrialu, hrátky s totalitními symboly i soudobou vážnou hudbou, specifický bas frontmana Milana Frase a v tomto případě také tísnivá atmosféra, kterou se muzikantům daří udržovat po celých šest a půl minuty. Síly čtyři roky staré
verze se symfonickým orchestrem sice novinka nedosahuje, i tak je ale výsledek nadmíru působivý.
8/10