Už dávno neskládá jen hity. Naopak je dnes spíše rád, když ještě nějaký ten singl do rádií na pár týdnů protlačí. Přesto mu však stále svět (mínus USA, jak vždy rád podotkne) léta leží u nohou a koncerty má tak efektní a bombastické, že když už ne hudebně, tak co do výpravy se od něj mohou mladí stále učit.
Live: Robbie Williams
místo: Letiště Letňany, Praha
datum: 19. srpna 2017
support: Erasure
setlist Erasure: Victim Of Love, Drama!, Love You To The Sky, Oh L'Amour, Chorus, Blue Savannah, Love To Hate You, Sometimes, Stop!, Chains Of Love, A Little Respect
setlist Robbie Williams: The Heavy Entertainment Show, Let Me Entertain You, Monsoon, Party Like A Russian, Minnie The Moocher (Cab Calloway and His Orchestra cover), Freedom 90 (George Michael cover), Love My Life, medley, Come Undone / Never Forget, Millennium, Somethin' Stupid (Carson and Gaile cover), Rudebox, Kids, Sweet Caroline (Neil Diamond cover), Feel, Rock DJ, Seven Nation Army (The White Stripes cover), She's The One (World Party cover), Angels, My Way (Claude François cover)
"Z reakcí fanoušků se tak potvrdila domněnka, že ačkoliv byla swingová zastávka velmi povedenou hudební delikatesou, nejspíš bychom byli všichni rádi, kdyby nám zpěvák příště přivezl i svůj běžný koncertní program. Škoda jen, že jej v České republice není kde uspořádat."
Tak končila reportáž z
poslední zastávky v Praze (nepočítáme-li tu soukromou pro ruského oligarchu), když se u nás
Robbie Williams zastavil v roce 2014, jedenáct let od své české premiéry. Stačily tři roky a z letiště v pražských Letňanech je vyhledávaná koncertní lokalita, kam se jezdí za těmi největšími -
AC/DC,
Linkin Park,
Guns N' Roses a dalšími. A buďme za to vděční, jakkoliv jsou následné cesty domů v přeplněné MHD stále ještě trnem v patě, tak gigantická scéna, jakou britský zpěvák dovezl, by se do O2 areny asi ani nevešla.
Pódium, do jehož středu míří dva Williamsové s boxerskými rukavicemi, kteří slouží jako obrovská promítací plocha a uprostřed je hvězdice symbolizující velké "Bang!" jako z komiksů, vychází z obalu aktuální řadovky
"The Heavy Entertainment Show". A je moc dobře, že z ní zazněly jen tři písně. Producentsky rozháraná deska totiž míchá žánry a aranže jako Andrej Babiš názory a na dvě špatné písničky (titulní, přeplácaný song sloužící spíše jako prodloužené intro a úvodní singl, ohněm doprovázená "Party Like A Russian") připadá jedna dobrá ("Love My Life", čistý, popový hit bez zbytečností, který zpěvák doprovodil milým úvodem o svých dvou dětech).
Ještě než to ale všechno začalo, zahráli nám předskokani
Erasure. A na ty máme v redakci odborníka:
Erasure ušima Dana Hájka
Byl to velmi dobrý tah, vzít si Erasure jako svůj koncertní support. Sice svůj setlist vystavěli na hitech ze svých nejdůležitějších alb - "The Circus", "The Innocents", "Wild!" a "Chorus" (z každé dvě skladby), ale to vůbec ničemu nevadilo, ba naopak. Z novinky "World Be Gone" začlenili jen první singl "Love You To The Sky" (aby se neřeklo), který velmi dobře zapadl. Andy Bell i po těch všech letech nikterak nezklamal, hlasově to bylo bezchybné, i s jeho klasickými průpovídkami, Vince Clark schovaný za svými mašinkami a akustickou kytarou a coby bonus dvě doprovodné zpěvačky, které však byly tím nejslabším článkem a Andymu to občas i trošku kazily. Stačily však hitovky "Oh L'Amour" a "Love To Hate You" (ty zná snad každý), případně závěrečná "A Little Respect" a měli publikum na své straně. Starým věcem i trochu upravili zvukový kabát, ale nebyly vynechány žádné typické prvky z melodických struktur, tak typické pro Vinceho. Bylo to takové zkrácené best of, mělo to spád a kdy zažijete předkapelu, kdy si s ní po většinu času zpívá nemálo lidí? Kdysi si Take That (v rámci tour k desce "Progress") na své tour vzali Pet Shop Boys, Robbie si vybral Erasure a taktéž neudělal žádný přehmat. Nebylo to jen jakési poohlédnutí zpátky nebo pouhá retro manýra, Erasure zůstávají svoji a odvedli poctivou průpravu na celý večer.
Třiačtyřicetiletý zpěvák má oproti své popové konkurenci jednu obrovskou výhodu. Humor. A ten nespočívá jen v tom, že si na sebe navlékne sukni jen proto, aby vám po úvodním pozdravu mohl ukázat rozkrok a hned potom i zadek. Jeho vtipy jdou dál. Skvěle si umí střílet sám ze sebe, geniálně se ale zvládá strefovat do věcí, které si svou nabubřelou důležitostí a do absurdna vyhnanou snahou o autoritu o zesměšnění vyloženě říkají. A v tom je Robbie fantastický. V poslední době ale kromě masky grázlíka a komika zároveň ukazuje i svou citlivou stránku, pro kterou je důležitá rodina. A na to všechno v Praze došlo.
Tradiční otvírák "Let Me Entertain You" byl tentokrát odsunut až na druhé místo, rachejtle z něj ale opět udělaly velkolepou podívanou. A tak to bylo vlastně se vším. Každá píseň měla svůj vlastní úvod, scénář a určitou pódiovou prezentaci, která z ní dělala spíše hudebně-divadelní číslo, odtrhnout oči tak bylo takřka nemožné.
Ve swingovém coveru "Minnie The Moocher" se rozezněly kvákadla na trumpetách početné doprovodné kapely, následně zpěvák zavzpomínal na rok 1994, kdy se poprvé setkal se svým idolem Georgem Michalem v Německu, kde zrovna s
Take That nahrávali
"další příšernou desku" a jak se sám nechal slyšet:
"Nejsem sice gay, ale byl jsem z něj tak paf, že bych mu ho hned vykouřil". Přezpívaný hit "Freedom 90" vystřídal zmíněný nový singl "Love My Life", který umělec v poslední době hojně využívající botoxové injekce odzpíval na obří boxerské rukavici a pak jen tak sám, bez kapely, zkoušel rozezpívávat publikum úryvky známých hitů. Na
Bon Jovi nebo
Amy Winehouse se lidé ještě chytali, s vlastní peckou "Candy" už to bylo horší.
Nakonec si interpret vybral jednu divačku z první řady a za to, že znala první verše "Come Undone", jí věnoval tričko. Samotnou píseň doprovodil navazující prupovídkou:
"Zpívejte, text vám běží za mnou na projekci!", načež celá projekční plocha začala zrnět jako rozbitá televize. To je prostě celý on.
Pravda, pár vtípků se opakovalo, jeden moment se ale na turné odehrál poprvé. A to během "Somethin' Stupid", kdy si místo dívky z publika pozval na pódium vlastní manželku Aydu Field, kterou během těch pár minut nesčetněkrát zlíbal.
"Rodinný Robbie" se o pár minut později ale projevil znovu, tentokrát ve vzpomínce na svého otce Petera, zpěváka a baviče, při jehož výstupu s evergreenem "Sweet Caroline" v televizi na přelomu sedmdesátých a osmdesátých letech si budoucí držitel sedmnácti Brit Awards usmyslel, že chce být jako on. A jen co to dychtivému publiku dovyprávěl, na pódiu se objevil jeho otec a zazpíval si tuto píseň s ním v připraveném gauči na molu vybíhajícím do davu. Zde ještě pobavil drobný detail, to když si to vystoupení Williams mladší tak užíval, že zapomněl, že další part zpívá on a jeho zkušenější rodič mu to posunkem nenápadně naznačil.
Ještě před povinnými hity "Kids", "Rock DJ", "Feel" nebo "She's The One", před níž na pódiu proběhla žádost o ruku u dvojice fanoušků, kteří na něj byli přizváni, vystřihl dřívější bojovník s alkoholem, drogami i depresemi také dnes už pozapomenutý hit "Rudebox", dost možná největší experiment, kterého se v kariéře dopustil, v roce 2006 se totiž rozhodl rapovat. Tehdejší kritická i fanouškovská obec byla k takovému kroku hodně nekompromisní, dnes se naopak zdá, že singl paradoxně vůbec nezestárl a mohl by se chytit i dnes.
Závěr patřil pochopitelně baladě "Angels", kterou v tom nezapomenutelném kytarovém sólu hned několikrát doprovodily rachejtle a ještě před coverem Sinatrou proslavené "My Way" jen podtrhly to, co se zdálo být jasné už od začátku. Koncertu v Letňanech sice lze vyčítat fakt, že se pár vtipů recyklovalo, že novější singly zůstaly opomenuty, že zpěvákův rozsah je spíše průměrný nebo že v hitu "Millenium" chyběly na pódiu smyčce, které hrály jen z podkresu. To všechno ale drtivě přebíjí skutečnost, že to byl koncert, který překonal jak swingové turné v roce 2014, tak to
festivalové na Szigetu o rok později, kde už se sice hrály klasické hity, veškerá show kolem ale byla sotva poloviční. Proto právě toto byl ten nejlepší koncert Robbieho Williamse, na kterém jste měli a chtěli být.