Fanoušci, kteří se zajímají o country, folk a trampskou muziku, znají velmi dobře festival Porta. Ten letos slaví padesát let od svého vzniku a vydavatelství Supraphon se ohlíží za jeho půl století trvající historií. Na dvojalbové kompilaci se nachází směs toho nejzásadnějšího, co se zde zatím odehrálo.
7/10
50 let Porty - 50 nejznámějších písní
Vydáno: 10.06.2016
Celkový čas: 75:27 + 72:27
Skladby: Vlajka vzhůru letí (Vlajka), A tak já zas v tom lítám (Salty Dog Blues), Abilene, Ten zatracenej pistolník, Pole s bavlnou (Cotton Fields), Colorado, Můj rodný dům (Home On The Range), Krinolina, Bedna vod whisky, Tereza (Osamělý město), Zelené pláně (Greenfields), Čekání na vlak (Waiting For A Train), Pojedou, Matterhorn, Jdem zpátky do lesů, Kytky stále ještě voní, Dálnice č. 5 (Early Morning Rain), Jsem jen tulák, Zloděj koní, Milej pane Nováku, Mississippi blues (Charlie), Orinoko, Já a můj náklaďák, Zlaté zvony (I'm A Lonesome Fugitive), Starý klaun (Help Me Make It Through The Night), Tunel jménem čas CD 2: Rosa na kolejích, Ročník 47, Kamarád, Toulavej, Jak dravá voda, Proč jsem mrtev?, Blues o touze létat (Try Me One More Time), Panenka, Osado, ach osado, Vandrovní, Žebřík, Blázni umírají nadvakrát, Stokrát, Do města, Písně vlaků (Midnight Flyer), Amazonka, Ráno bylo stejný, Tisíc dnů mezi námi, Návrat, Zachraňte koně, Káně nad řekou, Proudy světel, Jsem holka, která překáží, No to se ví
Vydavatel: Supraphon
I když všechny tři jmenované styly mají stejný základ a podobnou filosofii, v některých aspektech se samozřejmě rozcházejí. Zatímco trampská muzika je záležitostí především silných mužských sborových táhlých chorálů, country nachází svou inspiraci v americkém rokenrolu šedesátých let a nebojí se do svého nástrojového obsazení zařadit i bicí a basovou kytaru, folk je zase více zaměřen pro ty, co mají rádi romantiku a ženské hlasy. Nic z toho ale není mantrou, která musí být vždy a ve všech případech vodítkem. Platí to i zde, při poslechu dvojalba s nejednoznačným názvem.
Zatímco v reklamních tiskových zprávách je jako podtitul uváděno "Písničky s darem nerezivět!", na samotném CD je jednodušší "50 nejznámějších písní". To je ale bezvýznamný detail a důležitější je hudba, která se line z reproduktorů. Hlavně na prvním CD má prim ta trampská, do country se víc přelije až na druhém albu a folk dostane prostor hlavně ke konci kompilace. Možná je to dáno i tím, že hranice mezi jednotlivými žánry se s postupem doby hodně mažou a třeba
Kamelot si bere od každého trochu a k tomu ještě přidává špetku popu.
Vloženě dřevní a na kost ohlodanou trampskou muziku zde prezentují
Kapitán Kid,
Hoboes či
Wabi Ryvola. Ty, kteří nejsou vyloženými znalci žánru a teprve ho objevují, možná překvapí i
Brontosauři (na snímku) ve skladbě "Vlajka". Ta totiž opravdu nezní jako "Ptáčata" nebo "Hlídej lásku, skálo má", ale k trampské muzice má hodně blízko.
Stejně zajímavý je i dámský vokál Jarky Hadrabové - Kavkové v kapele
Rangers, kterou mají mnozí spojenou s klasikou "Pole s bavlnou", jež zde taktéž nesmí chybět. Zatímco starší skladby pokládají základ
člověčí muziky, jak ji pojmenovali pořadatelé spřízněného festivalu Folkové chvojení, ty novější přinášejí čerstvý vítr do plachet pro některé z dávno zapomenutých žánrů, které však pořád žijí, i když z masmédií v podstatě nejsou slyšet.
Tento výběr je složen ze základních stavebních kamenů, které provázely a stále provázejí legendární festival. Ten i v současnosti generuje zajímavé osobnosti. V roce 2008 Portu vyhrál jistý
Xindl X. Ten se na kompilaci nenachází, nechybí však tehdy druzí Přelet M.S. i další relativně noví interpreti -
Volupsije,
F.T. Prim či
Sem-Tam. V kombinaci se
Žalmanem,
Wabi Daňkem, AG Flekem,
Poutníky popřípadě
Greenhorny se jedná o zajímavou a vyváženou sondu do hlubin stylu, který má u nás stále dost početné množství věrných fanoušků.
Celý komplet doplňuje i povedený booklet s pěknou dokumentací a sleevenotem Mirka Černého. Ti, kteří chtějí mít podrobnější audiotéku z festivalu, však budou muset sáhnout po kompilacích Porta 1 až Porta 7.