Tři roky po prvním sólovém pokusu sezval irský písničkář Glen Hansard spřátelené muzikanty a dal dohromady album "Didn't He Ramble", na němž nijak neodbočuje ze svého folkrockového žánru, svůj skladatelský sval ale tentokrát napíná trochu více. Výsledkem je podzimně rozjímavá kolekce povětšinou dotažených písní.
Bez většího humbuku vyšla dříve velmi populárnímu
Glenu Hansardovi nová deska. Irský zpěvák, který v letech 2007-2008 prodal svůj pohádkový příběh o lásce k
Markétě Irglové, jehož titulní píseň dnes znají i desetileté děti, do celého světa, se po rozpadu vztahu a hibernaci domovských
The Frames musel přeorientovat na sólovou dráhu. A i když se sály i ochotně naslouchající publikum zmenšily, nadšené ohlasy na jeho koncerty zůstaly.
Hlavní myšlenkou pro nástupce nezaslouženě přehlíženého sólového debutu "Rhytm And Repose" z roku 2012 byla dle Hansardových slov snaha dát si tentokrát mimořádně záležet na textech.
"Zhruba někdy po čtyřicítce se mi to psaní docela změnilo a stalo se pro mne hodně důležité, abych se při pohledu na některou ze svých písní dokázal podívat zpátky a přesně věděl, co jsem jí chtěl říct a co jsem chtěl posluchači předat," říká k novince pětačtyřicetiletý umělec a po překladu textů mu lze dát jedině za pravdu. Pryč jsou neurčité metafory a libozvučně znějící slova, jejichž význam si musíte domýšlet, držitel Oscara je tentokrát neobvykle přímý, a co chce říct, říká naplno.
Změnila se i témata písniček. Zatímco dříve byla většina písní o lásce, "Didn't He Ramble" se věnuje spíše přátelství. Důkazem je například první singl "Winning Streak", v němž se zpívá o důležitosti mít s sebou stále nějakého parťáka, který se postará o to, aby vaše vítězná jízda nikdy neskončila. Zaujme i rytmický dupák "Lowly Deserter",
odehraný i na Folkových prázdninách, který pojednává o nutnosti být bojovníkem a jít do všeho buď naplno, nebo vůbec. Do třetice lze zmínit i "My Little Ruin", kde polovina dua
The Swell Season zpívá, že se nic nezměnilo a že jeho kamarád se může vrátit, kdykoliv bude chtít.
Své irské kořeny v Dublinu narozený zpěvák nedával v hudbě nikdy nějak zvlášť na odiv, tentokrát ale v "McCormack's Wall" udělal výjimku. V závěru hospodské písně o chlastu mu sólo na housle hraje John Shaehan z The Dubliners a k dokonalé iluzi chybí už snad jen tuplák Guinesse v ruce. Druhá sólovka je hudebně vůbec poměrně rozmanitá.
Kromě obligátní akustické kytary s nepřehlédnutelnou dírou uprostřed uslyšíte třeba také klavír nebo housle, kterými si písničkář tříbí "Grace Beneath The Pines", kterou napsal po nepříliš povedeném koncertě na festivalu v Rakousku, kde mu, jak je v této zemi zvykem, přihlíželo mnoho beznadějně opilých jedinců. A tak se po vystoupení naštvaně sebral a pod stromem nacházejícím se mimo areál napsal soulový základ písně, z níž pak časem spíše než gospel udělal jakousi spirituální modlitbu.
Výrazné jsou také dechy, a to zejména v gradující písni "Her Mercy", která zní jako čirá oslava hudby. Pravdou však je, že v jednoznačně nejimpozantnější skladbě letošního počinu se zpívá o tom, že když si to partnerčino odpuštění doopravdy zasloužíš, tak nakonec přijde. A bude to tak povznášející pocit, že se z něj ještě dlouho nevzpamatuješ.
Vedle fantastických kompozic, jakou je právě "Her Mercy" nebo také lyricky vytříbená "Paying My Way", v níž si zpěvák uvědomuje, že nic není zadarmo a že proto, aby mohl hrát po celém světě až do šedesátky, jak plánuje, musí také něco udělat, se na albu pojmenovaném podle písně, kterou se zpěvákovi nakonec nepodařilo dokončit v uspokojivé kvalitě, nachází i trošku té vaty.
Folkrockový nádech ustupuje do pozadí v "Just To Be The One", "Wedding Ring" i "Stay The Road", a deska se tak stává o něco vláčnější, byť třeba poslední dvě zmíněné leccos dohánějí svým textem. Úhrnem však lze prohlásit, že jeden z nejvýraznějších písničkářů své generace opět natočil dílo, na němž má co říct a které by vám ani tentokrát nemělo uniknout.