Vydavatelství a hudební agentuře Championship Music se mimořádně daří. Umělecký ředitel Lukáš říká, že hudba, kterou jeho tým produkuje, musí být úspěšná na třech frontách: u fanoušků, v mediích i marketingově. V rozhovoru se s námi podělil o zkušenosti ze zákulisí hudebního byznysu.
Zkušený tým agentury Championship Music poskytuje začínajícím i zavedeným umělcům široký katalog služeb, který zahrnuje produkci, management, vydávání nosičů a distribuci hudebních děl. Většinu umělců agentura zastupuje po stránce PR, koncertů i marketingu a zajišťuje také kvalitní distribuci jejich hudby k posluchačům. Zhruba polovina aktivit se bezprostředně týká vzniku nové hudby a děl s tím spojených a druhá polovina s ní úzce souvisí. Jedná se zejména o marketingové vedení projektů, tak aby po této stránce obstály i ve vztahu ke komerčním klientům.
Co se děje u Championship Music
Ben Cristovao - na loňském album "Made In Czechoslovakia", které se stalo nejúspěšnějším na Deezeru i iTunes, zpěvák aktuálně navazuje ambiciózním podzimním turné s bohatou taneční show, které završí v pražském prostoru Forum. Během turné navíc Cristovao finišuje novou desku, která má do konce roku vyjít.
FiHA & Václav Neckář - ostravská parta posununula dosavadní spolupráci s žijící legendou Václavem Neckářem a společně natočili singl Zpívá a videoklip k němu. Spojujícím motivem písničky je bourání hranic mezi zralým věkem a mládí
FanFan - tříčlenné trio, ve kterém se snoubí energie a cit pro chytlavé melodie letos vydalo slaďoučký klip ke skladbě "Krásnobruslařka" a na jaro příštího roku chystá nové EP
Cavalier - raper, který na sebe vloni upozornil spoluprací s Benem Cristovao na singlech "Těžký váhy" a "Nemůžu si dovolit", pod záštitou Championsip Music music brzy vydá debutové album
© Championship Music Letošním rokem firma slaví deset let od svého založení. Historicky agenturou prošla jména jako
Xindl X,
Charlie Straight,
Voxel,
Joe Karafiát a v aktuálním katalogu figuruje
Ben Cristovao,
Michal Pelant,
Boris Carloff, raper
Cavalier, Reginald,
Calm Season kapely
FiHa nebo FanFan a letošní podzim se nese v duchu tří nejzásadnějších projektů. Turné Bena Cristovao završené koncertem v pražském Foru Karlín, nového singlu a videoklipu kapely
FiHa s názvem Zpívám, ve kterém si zahostoval
Václav Neckář, a natáčení pilotních dílů TV série
Struneři o českých kytaristech.
Šéf agentury,
Lukáš Rychtařík nám v minulosti poskytl obsáhlý
rozhovor, v němž jsme rozebírali, zda se hudebníkům vyplatí pracovat s agenturami jako je Championship Music, nebo jít dnes tolik oblíbenou cestou DIY. Tentokrát jsme se k tématu vrátili.
Na dotaz, v čem spatřuje klíč k úspěchu, v první řadě uvádí pečlivý výběr dlouhodobých projektů a interpretů, s nimiž společnými silami zvažují každý podniknutý krok na jejich hudební dráze.
"Za dobu existence společnosti jsme dostali nepřeberné množství, často i bizarních, nabídek ke spolupráci od kapel, ale i klientů (sponzorů), které nám nezbývalo než ve slušnosti odmítnout. Lidé, kteří věří, že stačí vyložit peníze na stůl, a my v jejich prospěch nebudeme váhat použít náš kredit a knowhow, se hluboce mýlí. Takhle to u nás nechodí," vysvětluje Rychtařík.
© Championship Music A co je tedy důležité pro navázání obchodního vztahu s umělcem, který vede k oboustranné spokojenosti?
"Pro mě je zásadní pracovat s člověkem, který má talent a potenciál zaujmout, přičemž v ideálním případě musí jít zároveň o někoho, s kým si rozumíme také na lidské úrovni. S umělci, které zastupujeme, jsme neustále v úzkém kontaktu, spolupodílíme se na formulování a rozvíjení kreativních a marketingových strategií, což je proces na dlouhou trať, který by těžko vedl k optimálním výsledkům ve chvíli, kdy na jedné nebo na druhé straně něco skřípe. Mnoho času navíc strávíme přesvědčováním obchodních partnerů o kvalitách námi zastoupených klientů, a to bych rozhodně nedokázal bez víry v to, co se snažíme prodat," shrnuje svůj přístup k rozšiřování katalogu umělců a projektů, které Championship Music zastupuje.
Lukáš Rychtařík je svým založením byznysmen ale zároveň velký fanoušek hudby, který už jako malý sbíral desky a ke kariéře v hudebním průmyslu měl cestu tak říkajíc předurčenou. Jeho otec v roce 1990 založil spolu s Petrem Schierem první soukromou gramofonovou firmu POPRON, která vydávala jména jako
Wanastowi Vjecy,
Anna K nebo
Richard Müller a licencovala alba většiny zahraničních kapel tehdejší doby, čímž rychle získala výsadní postavení, jelikož zhruba do roku 1995 na českém trhu chybělo zastoupení tehdejších major labelů.
Léta praxe jsou velkou výhodou, ani ty však nedokážou podle Rychtaříka zaručit neomylnost při výběru stájových koní agentury.
"Nic takového jako neomylnost neexistuje. Někdy se může zdát, že proti vám sedí jednotlivec či kapela, kterým na první pohled všechno hraje do ruky, faktorů, které se uplatňují na cestě k úspěchu je však tolik, že nikdy dopředu stoprocentně neodhadnete, jestli se dostaví. My můžeme pouze vynaložit maximum úsilí pro to, aby se tak stalo. Zbytek je o štěstí, ale také o přístupu konkrétního umělce. Pokud selže lidská rovina, s tím už bohužel nic neuděláme."
© Championship Music Ptám se, zda v Championship Music znají recept na to, jak nastartovat hvězdnou kariéru i tam, kde k tomu konstelace není nakloněna. Rychtařík se na problematiku uměle vytvořených projektů sice nedívá černobíle, zdůrazňuje ale, že v praxi lze zaznamenat bezpočet odstrašujících příkladů, jak se takové cílené tahy za slávou dělat nemají, a proč se jich vyvarovat.
"Češi kladou silný důraz na to, aby nově vznikající projekty byly naprosto autentické a přirozené. Není-li tomu tak, s oblibou je potom zatracují. Pokud za mnou přijde nováček s písničkami, které jsou v základu kvalitní, nicméně je potřeba na nich dál pracovat, aby se odstranily mezery způsobené jejich omezenými možnostmi, říkám si, proč se nezasadit o to, aby se takový člověk posunul dál? Uchopit potenciál a upgradovat jej, třeba nahráváním v lépe vybaveném studiu, nebo vyrobením efektivního klipu, to je přeci zcela legitimní postup a mnozí by se možná divili, kolik jejich oblíbené muziky vzniklo touhle cestou a kolik práce a investic za ní stojí. Lidé by měli citlivěji přistupovat k určování hranic mezi tím, co odsoudit a čemu dát zelenou. To, že někomu k úspěchu pomohly peníze, přeci není žádný argument. Na penězích stojí celý svět," vyvrací představy o tom, že pouze talent stačí k tomu etablovat se na hudební scéně.
Čím Championship Music nejvíc zabodovali?
Xindl X - dvě zásadní alba, a to debut "Návod ke čtení manuálu" a jeho následovníka "Praxe relativity" zpěvák vydal právě u Championship Music
Charlie Straight - ve spolupráci s Championship Music kapela vydada album She's a good swimmer, za které v roce 2009 obdržela cenu Anděl za nejlepší album roku
Ben Cristovao - loňské albun "Made In Czechoslovakia" se jen pár dní po vydání vyšvihlo na první místo v iTunes. Singl "Sweet Chilli" převzala téměř všechna mainstreamová česká rádia včetně Evropy 2.
Yemi A.D. – za podpory agentury vedené Lukášem Rychtaříkem, vydal úspěšný performer své debutové album "Equals", jehož produkce probíhala v Čechách a USA
Peníze nepochybně hýbou světem, i tím hudebním, kde ale hledat prostředky k financování ambiciózních projektů v dnešní době, kdy se prodejnost nosičů pohybuje ve směšných číslech, a ani tržby za digitální hudbu nejsou zdaleka nosným příjmem? Rychtařík přiznává, že jde o náročný úkol, nikoli však nereálný. Řešení spatřuje v uplatňování širokého spektra obchodních mechanizmů.
"V současnosti ubylo tolik příjmů za nákup hudby, že je nezbytné tento deficit neustále něčím kompenzovat. Být silným a zkušeným vydavatelstvím zdaleka nestačí. Cestou je dobře se orientovat zároveň v marketingu a umět prodat naše produkty, ať už jde o jednotlivé umělce nebo celé projekty, potenciálním sponzorům. Sponzoring, který se s hudební scénou provazuje čím dál více, je pro nás klíčový. Když stojíme na počátku nového projektu, vždy se snažíme směrovat jej tak, aby byl jednak zajímavý z hlediska rozvoje katalogu Championship Music, a zároveň ušitý na míru naším obchodním partnerům," odhaluje, v čem tkví základ obchodních strategií úspěšné agentury.
© Championshio Music "Nedávno jsem byl konfrontován s dotazem, jestli našim umělců nevadí, že musí prodávat svou tvorbu komerčním značkám. Na to jednoznačně odpovídám, že hudebníků se pokaždé ptám a nemají s tím problém. Možná jde o štěstí, že na věc pohlíží stejně jako my. Každopádně to, že by umělecká práce pro širokou veřejnost - což děláme my – bylo sponzory nějak znásilňované, je nesmysl."
"Interpreti, které zastupujeme, sdělují svou hudbu, skrze písně, videoklipy nebo aktivity na sociálních sítích, a pokud existují značky, které toho chtějí být součástí a v těchto zcela přirozených rovinách jsou vidět, tak je to podle mého názoru v pořádku. Každý přeci někdy jezdí autem, chodí do banky, obléká se apod.,"dodává Rychtařík k této specifické oblasti působení agentury.
Důležité nástroje, díky kterým v Championship Music dokáží optimalizovat zisky umělců i agentury, se realizují na poli digitálního prodeje hudby. Jedná se především o streaming prostřednictvím aplikací jako Deezer nebo Spotify, monetizaci videí na internetových kanálech a prodej mp3 nahrávek. Jenom v těchto oblastech agentura meziročně zaznamenala nárůst zisku o 160 %. Rychtařík je na úspěch pyšný, nicméně zdráhá se přikládat zásluhy připisovat pouze správně zvoleným obchodním strategiím.
"V poskytování služeb se samozřejmě neustále vyvíjíme a jdeme nahoru, zásadní podíl na aktuálních výsledcích má ale také nárůst internetové gramotnosti populace v ČR a technologický rozvoj, který provází stoupající prodejnost chytrých telefonů a tabletů. Každý, koho zaujmou naši umělci a umí alespoň trochu pracovat s těmito zařízeními, sleduje jejich videa na youtubu nebo poslouchá jejich nahrávky pomocí streamingových aplikací. A pokud tak činí, v drtivé většině případů se setkává s platformami, které pro umělce i agenturu generují nějaký zisk. Jsme instituce certifikovaná jako premium partner Googlu a co do rozsahu autorských práv na zpeněžování video obsahu se řadíme mezi cca tři nejsilnější společnosti v odvětví. To vše zní sice optimisticky, bohužel to však neznamená, že výdělky z hudby dosahují takové úrovně, abychom mohli ustat v hledání dalších obchodních příležitostí. Nesmíte zapomínat, že provoz agentury a investice do umělců také něco stojí," vysvětluje dvousečnost obchodních úspěchů poslední doby.
© championship Music Služby Championship Music v oblasti digitální distribuce jsou na rozdíl od jiných dílčích služeb, zejména dlouhodobých kreativních projektů, plně otevřené pro každého.
"Pokud nás osloví kapela s hotovou nahrávkou a žádá mě, abych do ní investoval výměnou za stoprocentní podíl na veškerých následných ziscích, taková nabídka zní sice dobře, ale agentuře se vůbec nevyplatí. Z obchodního hlediska nemám nikdy nejmenší jistotu, že nahrávka se bude prodávat nebo, že lidé budou chodit na koncert dané kapely.
Na druhou stranu digitální distribuce je již zprocesovaná záležitost, která funguje jednoduše a naším klientům pomáhá. To samé by totiž museli sami složitě zařizovat přes nejrůznější online agregátory, ve kterých by byli pouze jedním z trilionů ve frontě. My jsme naopak s jednotlivými prodejci hudby v osobním kontaktu, a tak umíme dosáhnout kýženého cíle snadněji. Dám příklad. Nachází-li se kapela v jedno pololetí na zajímavém vzestupu, my jí nabídneme distribuci, a pokud za dalšího půl roku třeba zaujme s konkrétní písničkou v televizní reklamě, jednoduše zvedneme telefon a zajistíme na iTunes takové promo, díky kterému se několikanásobně zvýší její prodejnost. Takové procesy nabízíme každému, aniž bychom do nich museli vstupovat s nějakým očekáváním a investicí. Dlouhodobé projekty ale fungují odlišně. Agentura s umělcem komplexně řeší, kým je, co může nabídnout, komu, a za jakých podmínek. V momentě, kdy s někým naskočíte do tohoto rozjetého vlaku, musíte si být maximálně jistí návratností vašich investic," říká Rychtařík k tomu, proč se nevyplatí omezovat na poskytování některých dílčích služeb jako pouhé vydání alba.
© management Michala Pelanta I když se Lukáši Rychtaříkovi díky mnohaletým zkušenostem podařilo osvojit si mechanismy, které z původně malé agentury učinily silného a prosperujícího obchodního partnera, trochu staromilsky přiznává, že nedokáže určit, se kterou érou hudebního průmyslu sympatizuje více, zda s tou, které vládl prodej hudebních nosičů, nebo té novodobé, kde prim hraje digitalizace a streaming.
"V oblasti uživatelské přístupnosti došlo k obrovskému pokroku, který však na druhou stranu drasticky devalvuje hodnotu nově vznikajících nahrávek. Dřív, když si chtěl člověk koupit cédéčko, investoval do něho sice třeba i 600 Kč, ale skutečně se z něho těšil. Nyní stačí zaplatit třetinovou částku a na dosah máte miliony tracků, s nimiž můžete dál pracovat. Já jsem osmdesátý druhý ročník a vyrostl jsem na muzice, ke které jsem si hledal cestu klasicky skrze časopisy nebo zahraniční televizní kanály. V kvantech muziky, které dnes mohu libovolně konzumovat, se musím orientovat daleko složitěji a kolikrát je otázkou, zda vůbec naleznu to, co hledám," uzavírá svůj pohled na spletitý hudební trh, který nepřestává mít své pro a proti.