Dělat seriózní umění v zemi, která si za svého reprezentanta zvolí neexistující postavu, musí být hodně těžké. Snad proto má humor nezastupitelné místo i v české kultuře, hudbu z toho nevyjímaje. Naši prarodiče měli svého Suchého & Šlitra, rodiče zpívajícího právníka Iva Jahelku a my zase třeba
Báru Polákovou,
Čokovoko nebo
Midi Lidi. Všímáte si? Až na výjimky jde o umělce, kteří kromě hudby zasahovali i do jiných kulturních disciplín, například do divadla. S divadlem má co do činění i autor našeho aktuálního podcastu.
David Doubek je zakladatelem královéhradeckého souboru Nejhodnější medvídci, coby
DJ Ventolin pak produkuje syrovou elektronickou hudbu, v níž mají hlavní slovo analogové syntezátory a další mašinky. Pozoruhodná je i pódiová prezentace, kterou Doubek pro svá vystoupení zvolil - brýle, licousy, šusťákovka, především ale zběsilý tanec, který v nepřipravených návštěvnících jeho koncertů vzbuzuje dojem, že má co do činění s nějakou hudební obdobou výtvarného stylu art brut.
Zdání ale klame. Doubek není žádný insitní performer. V civilu je profesorem kulturní antropologie na katedře psychologie Univerzity Karlovy v Praze. Ventolinem je od roku 2007 a od té doby si stihl zahrát na prestižních festivalech typu pražského Spermu či bratislavského Wilsoniku. Na kontě má též tři roky staré album "Totem", na které letos navázal dvojskladbovým EP "Playbour". Níže si můžete pustit povedený videoklip ke skladbě "Supersonik", který má na svědomí česko-holandské designérské studio The Rodina.
Ventolin je jedním ze tří projektů, které budou reprezentovat Českou republiku na letošním ročníku festivalu Tauron Nowa Muzyka v polských Katovicích. Při té příležitosti vznikl podcast pro naši sérii, který Doubka představuje coby hudebního fajnšmekra střídajícího s nadhledem žánry od směsi IDM a breakbeatu přes organické techno až po psychedelický rock, field recording a dokonce i operu. Doubek sám svůj mix přirovnává k rádiovému vysílání, jaké by ho bavilo právě teď.