Jestli se takto v Baltimoru vyjadřují emoce, nevzrušiví Češi by se tam měli jet rekreovat. Výstřední, a přitom ten nejpřirozenější citový projev Samuela T. Herringa z Future Islands byl totiž drásavý tak, že by porazil i nejstatičtějšího flegmatika. Až z něj šel někdy strach.
© Čestmír Jíra / musicserver.cz Upřímně, když jsem se s Herringem a jeho
Future Islands setkala tváří v tvář, respektive ušima čelem poprvé, nic kromě jeho vskutku exotického tanečního přístupu mi nepředal. Ach ano - tanec. Víceméně díky způsobu, jímž se předák svěřenců legendárního vydavatelství 4AD pere na pódiu s ďábly i anděly vlastní minulosti, se stal hrdinou potomků současné generace rodičů. A kapela v důsledku zvýšené pozornosti pak senzací. Skoro by se dalo hovořit o jakémsi kultu současné mládeže dychtivé po svérázu - na Herringův tanec vznikl dokonce
manuál.
Když se potom synthpopová skupina objevila v Noční show Davida Lettermana, majáček zvědavosti v hlavě se rozblikal. Nejen u mě. O vystoupení se psalo jako o velkolepém. Nejen díky frontmanově pružným kolenům. I přesto v tom ale něco nehrálo. A co teprve naplněný Lucerna Music Bar.
© Čestmír Jíra / musicserver.cz Zazněla úvodní skladba "Give Us The Wind". A já se přestala ptát a nechala své tělo napospas vnitřním démonům.
Jejich hybatelem nemohl být nikdo jiný než zpěvák sám. Snad nikdy nebyla postava frontmana tak klíčová jako právě u osm let staré trojice. Jejich popový zvuk sestrojený podle post-rockového modelu, tedy dle principu frustrace z oddalovaného vrcholu ve prospěch drtivější exploze, a umožňující snazší ponor do vzpomínek, ovšem se záchvěvy stesku spíše než radosti, není sám o sobě terno. Pravda, bez syntezátoru by museli ze ztráty identifikace změnit jméno, neboť je jejich hlavou. Ve Future Islands však diktuje duše. Netřeba napínat - duše jménem Samuel Herring.
Zní to možná příliš pateticky, ale ještě se neřeklo všechno.
Nejviditelnější postava americké formace totiž
jen nezpívá. Ale prožívá teď a tedy všechny bolesti a hezké okamžiky. Tak intenzivně, že se její tělo křečovitě svíjí, aby vzápětí na znamení boje zatnula pěst a bušila jí o svou hruď tak, že to slyšeli až u baru. A někdy svoje zkušenosti předávala z očí do očí, ze vzdálenosti několika centimetrů od příznivce. Aby si to lépe zapamatoval.
© Čestmír Jíra / musicserver.cz Herringovy příběhy díky emoční teatrálnosti nesnesly ignoraci. Ani podezření ze zfalšování autentičnosti. Stačilo se na něj podívat. Představte si býka v kleci, před nímž někdo zvenčí natřásá rudý prapor. Představte si německého ovčáka zasaženého šípem. Zkrátka Hannibal Lecter, jenž správně nakládá se srdcem, beránek v rouše vlčím. Pokaždé, když spustil za doprovodu tanečních rytmů ať už nejsilnějších písní "A Dream Of You And Me", "Doves", "Seasons (Waiting On You)", "Spirit" a jednoho ze tří přídavků "Fall From Grace", bylo to jako nemilosrdný kopanec do půlek. Tři košile zbavené svými majiteli během pilotního hitu kritikou posvěcené desky "Singles" zpečetili viralitu Future Islands i materiálně.
Synthpopová trojice (na koncertech čtveřice) potvrzuje následující teorii: stojí-li v čele kapely naprosto identifikovatelný muzikant, a ještě lépe podivín, šance stát se ikonou se tím pro kapelu zvyšuje.
Future Islands se to podařilo. I když zatím jen na předměstí hudební scény.