"Land (1975 - 2002)" je název nevšedního výběru americké rockerky a básnířky Patti Smith. Dvojalbum s třiceti písněmi zachycuje hudební milníky zpěvačky z let 1975 až 2002. Krásný obal, krásná hudba, krásný zážitek. Přečtěte si naši pochvalnou recenzi, doplněnou několika postřehy Ivana Krale.
9/10
Patti Smith - Land (1975 -2002)
Celkový čas: 71:49 + 72:21
Skladby: Disc 1 - Dancing Barefoot, Babelogue, Rock 'N' Roll Nigger, Gloria, Pissing In A River, Free Money, People Have The Power, Because The Night, Frederick, Summer Cannibals, Ghost Dance, Ain't It Strange, 1959, Beneath The Southern Cross, Glitter In Their Eyes, Paths That Cross, When Doves Cry (Unreleased Studio Track-2001) / Disc: 2 - Piss Factory (Track, 1974), Redondo Beach (Demo, 1975), Distance Fingers (Demo, 1975), 25th Floor (Live: Eugene, Oregon 1978), Come Back Little Sheba (Studio Outtake, 1996), Wander I Go (Track, 1996), Dead City (Live: Denmark, 2001), Spell (Live: Portland, Oregon, 2001), Wing (Live: Paris, 2001), Boy Cried Wolf (Live: Paris, 2001), Birdland (Live: Los Angeles, CA, 2001), Higher Learning - Contemplation (Unreleased Studio Track, 2001), Notes To The Future (Live: St. Mark's Church, New York, N.Y., 2002), Tomorrow (Live: Philadelphia 1978)
Vydavatel: BMG
Jsou kompilace a kompilace. Jedny se vydávají před Vánocemi, obsahují ty nejprovařenější hity ze všech tří desek nějakého průměrného interpreta a vydělají těžký balík, protože to je jediná věc, proč to album vzniklo. Pak jsou ale i takové, u nichž máte pocit, že držíte a posloucháte hudební kroniku, pečlivě sestavenou z těch nejpodstatnějších zážitků uplynulého čtvrtstoletí. Přesně takové je výběrové dvojalbum s názvem "Land" (Země) americké zpěvačky a básnířky, chcete-li, pak i punkerky a aktivistky,
Patti Smith. Krásný papírový obal jistě bude kandidátem na obal roku - celý v černobílém, tlustý booklet plný unikátních fotek a dokumentů a na titulu Patti se zavázanýma očima.
"Land" je sbírkou třiceti písňových milníků z let 1975 až 2002, i když to tvrzení není tak úplně přesné, protože první položka druhého disku, "Piss Factory", je datována už do roku 1974. Novinkou a nejmladší skladbou je překvapivá coververze Princovy "When Doves Cry". Kompilace je pestrá, písně jsou drsné i něžné, odhodlané i bezbranné, ukřičené k zachraptění i tiché k zalknutí. Vysvětlení klíče, jímž byl výběr sestaven, podává sama
Patti Smith v bookletu: Disk 1 - vybrali jste vy pro mne, Disk 2 byl vybrán pro vás. Takže "jednička" největší hity (jestli se to tak dá nazvat), "dvojka" rarity, demáče, živáky, překvapení, ale palebná síla obou je v pohodě srovnatelná.
Hity... Těžko používat toto označení, ale hity tady opravdu jsou, největší průnik
Patti Smith do hitparád, "Because The Night" z roku 1978, po letech oprášená skupinou 10 000 Maniacs v MTV Unplugged (opět velký hit), "Dancing Barefoot" našeho rodáka a tehdejšího kytaristy
Patti Smith Group Ivana Krale, "People Have The Power" a "1959" (přísahal bych, že je obě zpívá
Chrissie Hynde), skoro popová "Frederick" a další docela zpěvné věci. Doplněním o přeci jen syrovější druhé cédečko, kde hrají prim neučesané živé nahrávky, získává posluchač ucelený pohled na tvorbu
Patti Smith.
Když se mi "Land" dostalo do ruky, napadlo mne požádat Ivana Krale, jestli by mi nenapsal pár stručných informací ke vzniku písní z doby, kdy s Patti hrál. Odpověď z Ameriky přišla za pár hodin a já si dovolím tyto zajímavosti od Ivana zde uvést:
""Dancing Barefoot" jsem napsal ještě v Praze, když mi bylo dvanáct let. Patti potřebovala jednu skladbu na dokončení alba "Wave". Basu nahrál Todd Rundgren, v té době též náš producent. "25th Floor" jsem napsal pro Patti v hotelu v dánské Kodani. Děly se "věci" na záchodě v 25. poschodí. "Ain't It Strange" vzniklo v době, kdy jsme se zamilovali jako kapela do reggae. "Pissing In The River" bylo inspirováno jinou melodií, než jakou ji Patti nazpívala a později se objevila i v nějakém hollywoodském filmu. Pro "Ghost Dance" byla inspirací Lynette, Indiánka kmene Spokane. "Because The Night"... Patti Smith mi hrála přes telefon dva demosnímky Bruce Springsteena. Překvapila mne, že se vůbec chtěla dostat na hitparádu. V době, kdy jsme ji nahrávali v New Yorku ve studiu B v Record Plant, Bruce nahrával ve studiu A své nové album. Chodil jsem za ním, protože jsem chtěl znát jeho názory a později jsem si od něho vypůjčil jeho slavnou kytaru Broadcaster a doslova okopíroval saxofonové sólo Clarence Clemmence. Díky Bruce Springsteenovi se písnička vyšplhala na americké hitparádě do Top 20."
Ano, každá píseň, kromě toho, že sděluje pocity a myšlenky, radosti a smutky, má i svůj příběh o tom, jak vznikla. Při poslechu písní na albu "Land" je ale podstatnější myslet na to, proč vznikly. Tak ať se vám hezky přemýšlí...