Předchozí nahrávka "Tonight" skotského kvarteta Franz Ferdinand málem zapříčinila jeho rozpad. Pánové se ale otřepali a na albu číslo čtyři "Right Thoughts, Right Words, Right Action" se rozhodli opět najít své ztracené mojo. Světe, div se, ono se to povedlo!
Po přečtení několika prvních reakcí na nové album
Franz Ferdinand nevycházím z úžasu, protože najednou zjišťuji, že údajně jejich předchozí deska
"Tonight" byla vlastně docela průser. Některé nahrávky se sice s odstupem mohou zdát možná trochu přeceněné, ale zrovna v tomto případě musím nesouhlasit. To jenom pro pány samotné nebyla studiová
trojka zrovna moc šťastnou. Nejenže její natáčení mělo daleko k pohodové atmosféře, ale i navazující turné bylo pro čtyři skotské muzikanty spíše utrpením a vztahy mezi nimi dosáhly bodu mrazu. Je pravda, že následný oddechový čas, kdy se každý z členů věnoval svým aktivitám, nakonec pomohl pročistit atmosféru, ale opravdu nechybělo málo a kapela se mohla před dvěma lety rozpadnout.
Nakonec buďme rádi, že vše dopadlo dobře, protože s novinkou "Right Thoughts, Right Words, Right Action" se Franz Ferdinand vrací v plné slávě. Když jim před pěti lety nevyšla spolupráce s popovým producentským týmem
Xenomania, přišli s vysvětlením neúspěchu:
"Zjistili jsme, že nejsme opravdu popová kapela." Na "Tonight" se nám to snažili tak trochu dokázat a na novince možná sami trochu protestují (
Don't play pop music/You know I hate pop music v závěrečné "Goodbye Lovers & Friends"), ale nevěřte jim to. Zvláště proto, že se úspěšně vrací k původnímu zvuku, tak jak jej známe z jejich raného období. Zpátky jsou staccatová intra, nečekané změny tempa a s nimi povědomé novovlnné vzory (
Echo & The Bunnymen, The Teardrops, Orange Juice,
Blondie). "Right Thoughts, Right Words, Right Action" zní jako eponymní debut natočený pro příští dekádu.
Album bylo představeno hned dvojicí singlů "Love Illumination" a "Right Action", které naznačili taneční jízdu temným punk-popem plným sekaných kytarových rifů. Tyhle dva kusy plus píseň "Evil Eye" pak společně nahrávku otevírají a společně mají za úkol posluchače přesvědčit, že kapela neztratila nic ze své působivosti. Zvláště "Love Illumination" je s riffem kytaristy Nicka McCarthyho jak ve stylu Magazine a nádherným klávesovým zvratem a textem, v němž frontman Alex Kapranos vrhá fantazii proti realitě podobným způsobem jako kdysi
Prince v singlu "Pop Life", přímo fascinujícím zážitkem. A když už jsme u textové stránky, nemůžu nezmínit výbornou "The Universe Expanded", v níž zpěvák vymazává bolest z nešťastného vztahu způsobem, že otáčí šipku času nazpět tak dlouho, dokud se pár neodloučí jako šťastní lidé, kteří se nikdy nepotkali.
V případě "Fresh Strawberries" se plni přehnaných představ vrací do šedesátých let s písní, která zní, jako kdyby
Devo natáčeli někdy v roce 1967. A úžasným momentem, i když možná ne hned na první poslech, je "Stand On The Horizon" hrající si zpočátku na zamilovaný song, aby se postupně rozjel do postapokalyptického diska (ta hra s atmosférou je přímo bravurní) se skvěle zaranžovanou smyčcovou sekcí v režii
Owena Palletta a produkčním dohledem norského DJe Todda Terjeho. Toho pak na zbytku alba ještě produkčně doplnili
Joe Goddard a Alexis Taylor (oba
Hot Chip), Björn Yttling (
Peter Bjorn And John) a sám Alex Kapranos uvedený pod pseudonymem Prince House Rabbit.
Franz Ferdinand si správně utřídili myšlenky, slova a činy a přišli s nahrávkou, která se vyrovná debutu. Jak už jsem psal v úvodu, nemyslím si, že by "Tonight" byla špatná deska a stejně tak považuji za podařenou
"You Could Have It So Much Better", i když se na ní značně podepsala uspěchanost, ale ani jedna z nich se skvělému debutu nevyrovnala. Na "Right Thoughts, Right Words, Right Action" zní Skotové jako znovuzrozeni. Vracejí se na ni k hrubé, art-rockové smyslnosti a znějí u toho vyzráleji, dospěleji, což je avšak důsledkem přirozeného vývoje, ale to je fuk vzhledem k tomu, že i v roce 2013 dokážou být téměř bezkonkurenční mistři dance-rocku.