Visací Zámek slaví letos třicet let od svého vzniku. A to byl důvod zalovit hluboko v archivu šustících a ohraných kazet. Výsledek se dostavil. Je z toho "Atentát na kulturu", který vyniká zejména příšerným zvukem a bookletem postrádajícím jakékoliv textové uvedení nahrávky do kontextu.
3/10
Visací zámek - Atentát na kulturu
Vydáno: 29.04.2012
Celkový čas: 60:55 + 68:09
Skladby: CD1: Začátek konce, Traktor, Stánek, Dopravní značky, Domovnice, Stromeček, Babice, Visací zámek, Ponocný, Cigára, Průjem, Tys mě nikdy nemiloval, Zvukový týdeník, Návraty, Žulový vůl, Podvodník, Vitana / CD2: Vítězství, Utrácení, Krkavec Rall, Alibi, Fotky a diáčky, Podvedený kameloti, Výměna, Uniformy, Zloději, Denní režim, Problém, Hymna šibeničních bratří, Neděle, Spěch, Nálada ze IV. kruhu, Pochod cínových vojáčků, OPBH, Noviny, Veliké lalulá, Stánek, Kdož sú boží bojovníci, Traktor
Vydavatel: Parlophone
"Atentát na kulturu" je po legendárním "Žofíně" další archivní koncertní nahrávkou
Visacího zámku. Představuje kapelu ve dvou rozdílných předrevolučních podobách. Jednak z raného (ještě předžofínského) období z koncertů roku 1983 (Strahovská Sedmička 22.2.1983 a Chmelnice 11.3.1983), následně (a to už jsme v době po Žofíně) nahrávku z posledního dubnového dne roku 1988 z Juldy Fuldy.
Celý komplet má nezanedbatelnou archivní a sběratelskou roli i hodnotu, k poslechu však příliš není. Zatímco
"Žofín" byl jedním z nejkultovnějších demáčů, na nějž řada lidí vzpomínala, vytvořila si k němu vztah a vznik CD podoby se přímo nabízel, "Atentát na kulturu" bez dávné zainteresovanosti jen dokládá řadu dnes už samozřejmých věcí. Třeba to, že punkové demáče z 80. let minulého století mají fakt otřesný zvuk a ani po masteringu je skoro nelze poslouchat. Ostatně i Jan Haubert to komentuje slovy:
"Zvuk je věru nenapodobitelný a naše tehdejší drzost obdivuhodná."
Pokud si ale přece jen dáte práci s poslechem (a bude to bolet), můžete s vášní archeologa objevovat (a užívat si) nejednu zajímavost. Uvědomit si souvislosti. A tak zjistíte, jak se jednotlivé skladby vyvíjely (textově i hudebně), než došlo na jejich současnou podobu. Hezkým příkladem jsou třeba "Dopravní značky" s přímočařejším textem. Také zaznamenáte písničky, co skončily poprávu v propadlišti dějin (třeba
Roadhouse Blues "Vitana"), anebo si uvědomíte, že do roku 1988 připravili Visáči materiál, z něhož hojně čerpali pro svá první tři řadová alba.
Více toho ale od této dvojdesky nečekejte. Jen pohled na to, jak v Československu vznikal punk a jak už se to dneska nedá poslouchat. Ostatně - kdysi mi vyprávěl kapelník skupiny Paprsek Pavel Klíma, že ty live nahrávky, které Michal Pixa vozil v 80. letech domů do Suchdola, nebyly k poslechu už tehdy.