První večer na Pohodě většinou bývá jen takový zahřívací, s jednou významnější hvězdou, letos to nebylo jinak. Také se již tradičně vzpomínalo, tentokrát na nedávno zesnulého posledního společného československého prezidenta Václava Havla - a byla to vzpomínka nadmíru povedená.
© Martin Chrz / musicserver.cz Půl osmé ráno a je to tady. Stan připomíná horkovzdušnou troubu, obloha po včerejších manévrech mraků z Mordoru azurová jak z barevného modelu CMYK a z různých směrů už se začíná ozývat post-opilecké chrčení nebo roztodivné imitace zpěvu. Začíná druhý den Pohody v maximálně tradičním stylu - oči si zvykají na ataky slunce a kůži je třeba vybavit vrstvou UV ochrany. Zprávy, které se nesou z českého Rock For People, hovoří o odvrácené straně letních festivalů a já už klepu v novinářské zóně na dřevěný stůl, ať se letos bouře Trenčínu vyhnou... První den se totiž až nečekaně vyvedl a byla by škoda, kdyby se letos do lineupu protlačil škodolibý pohanský bůh Perun, jenž čtvrteční noc tancoval okolo.
© Martin Chrz / musicserver.cz Co si budeme namlouvat, očekávání před
Lou Reedem nebyla vysoká. Ze zahraničního tisku se valí často dost rozporuplné reference k jeho aktuálnímu turné "From VU To Lulu" a zatím poslední deska ve spojení s metalovými dinosaury
Metallikou nebyla zrovna majstrštyk (mírně řečeno). A tak mohl hlavní tahák čtvrtečního programu jenom příjemně překvapit - a to se taky stalo. Nabídl totiž opravdu poctivý průřez celou jeho kariérou, navíc chytře vystavěný, kdy epické psychedelické kusy střídaly kratší písničky, přičemž střed patřil obřím riffům z aktuální desky "Lulu" - z ní zazněly čtyři věci a otevřenému posluchači do setu zapadly skvěle. Možná taky proto, že je stylově doprovodil zvedající se vítr blížící se bouřky. Ta sice nakonec letiště minula, ale dala jedné z nejtvrdších kytarových pasáží, která kdy na Pohodě zazněla, stylovou atmosféru souboje s přírodními živly.
© Martin Chrz / musicserver.cz Reed se předvedl v solidní formě, a co jeho hlas za ty roky ztratil v síle či přesnosti, to našel v textuře a vnitřní přesvědčivosti. Hlavní silou jeho hodinu a půl trvajícího setu byl parádní sedmičlenný band, který natáhl songy jako "Heroin" nebo "I'm Waiting For My Man" tak akorát, aby sóla pomohla gradovat energii a zbytečně nedrhla. Zkreslené housle a rozeřvaný saxofon o občas až čtyři naráz hrající kytary se postaraly o erupce hluku, které krásně kontrastovaly s některými ambientními začátky písní, kdy Reed básnil a za ním se táhl mystický
drone, jenž ostatně spolu s
Velvety kdysi uvedl do světa populární hudby. Ze zásadních kusů, které připomíná na turné, chyběl snad jen "Sad Song", ale vynahradil si to skvělou verzí "Street Hassle" a "Walk On The Wild Side". Obě interpretoval akurátně svému věku, s téměř Cohenovským stylem, kdy spíše deklamoval a jakoby vzpomínal. Dojemné, trochu sentimentální a přitom (překvapivě) vitální a nijak senilní. A hlavně nadčasové! Václav Havel, kterému Reed i organizátoři koncert věnovali, by byl jistě spokojený.
© Martin Chrz / musicserver.cz Caribou, to je jistota! Kdykoli jsem na projekt Dana Snaitha narazil, a to ještě v době, kdy si říkal
Manitoba, řadil jsem jeho show vždy k vrcholným momentům koncertního roku. A letos bych mohl pokračovat, ačkoli jeho vystoupení v obřím stanu Dome přece jenom mělo na můj vkus až příliš velké měřítko. I s tak velkým pódiem a davem si však spolu s kapelou poradil naprosto suverénně, jen škoda, že po něm Pohoda sáhla v mezidobí, kdy nemá venku nové LP.
Komu by však vadilo, že hrál sice ze dva roky staré, ale výtečné a kanadskou Juno Award oceněné desky "Swim"? Už originální verze zní jako remixy, naživo spolu s kapelou vše ještě zvýraznil. NAŽIVO musí být kapitálkami, protože Snaith si opravdu nepomáhá žádnými předpřipravenými patterny a jeho sety působí spíše jako jam hipícké kapely, která prostě dokonale ovládá technologie 21. století. Shluky zvuků a rytmických breaků v reálném čase ohýbal a rytmicky krášlil i rozbíjel, v pravý čas zvýraznil rytmus nebo melodii. Caribou jsou taneční bez ústupků v melodičnosti, elektroničtí bez chladu a mechaničnosti, libiví a multižánroví bez vlezlosti a šablonovitosti. Závěr setu byl lekcí v tranzoidním popu - nejdříve zpěvná hitovka se zabijáckou basovou linkou "Odessa" a potom hymnická "Sun", jejíž opakovaná a efekty ohýbaná mantra
"sun, sun, sun, sun, sun...", nechť je hymnou letošní Pohody. Pryč Perune, pryč!
Zbylé podstatné kapely čtvrtečního programu rozebereme v našem shrnujícím reportu po skončení festivalu.