shop.musicserver.cz

Tindersticks opanovali Archu

Vydáno: 22.10.2001 19:51 v sekci Naživo - Lukáš Beldik | foto: facebook interpreta

Britští Tindersticks se vrátili do Prahy po dlouhých čtyřech letech a přivezli s sebou jejich nezaměnitelné melancholické "retrobalady", podporované mohutnou hudební řekou smyčcové sekce i zajímavou předkapelu vedenou Davidem Kittem.

Tindersticks navštíví 20.10. divadlo Archa
© www.tindersticks.co.uk
I když jsem v ulicích podzimní Prahy nenašel příliš plakátů svolávajících všechny duše propadlé posmutnělým skladbám britských Tindersticks na sobotní seanci v divadle Archa, na zaplněnosti jejího prostoru a atmosféře to vidět určitě nebylo. Jsou prostě představení, která se propagují sama a tohle byl přesně ten případ. Vzhledem k tomu, že se nám poslední čtyři roky úspěšně vyhýbali, znám lidi, kteří si pro lístky na jejich koncert vyrazili už v červnu, jakmile se dozvěděli, že se jejich oblíbenci vedení zpěvákem Stuartem Staplesem a představující lehký hudební anachronismus na britské hudební scéně, v Praze objeví. Radost z budoucího koncertu pak ještě zmnohonásobila zářijová zpráva o doplnění bandu sedmnáctičlennou smyčcovou sekcí.

Síla bolestínských melancholiků Tindersticks spočívá především v temnějších baladách s retronáladou a také v prvních třech albech. Sexteto přirovnatelné možná ke klidnější podobě The Bad Seeds vychází spíše z rhytm&blues, než aby se staralo o žhavou současnost. Působí trochu starosvětsky. Jejich písně jsou plné nostalgie, atmosféry levných hotelů, špíny, mužského egoismu, nevydařených vztahů, žalu a beznaděje. Ale i přesto zde nejde o depresi, spíše o katarzi.

Tindersticks, Archa, 20.10. 2001
© Michael Kelly
Nálada v plné Arše byla už od počátku skvělá. Nestává se příliš často, aby předskokan sklízel takové ovace jako neznámý David Kitt, označovaný za britský folkový objev. Mimochodem o žádného Brita se nejedná, je to Ir. Asi jako jeden z mála jsem měl možnost slyšet jeho první regulérní desku "Big Romance". Je to klidná věc, příjemně prozářená úsměvem podzimního slunce, možná trošku colorfactoryovská, ale nehodnotil jsem ji nijak převratně. Spíš než folk bych ji označil za nějaký postfolk, Kitt využívá pozadí bicích smyček, občas se chápe elektrické kytary a v kapele mu sekundují dlouhovlasý obrýlený klávesista Paul Smyth, kterému přes vlasy nevidíte do obličeje (vizuální podívaná pro přítomné slečny se tak nutně soustřeďuje na pohledného, tmavovlasého Davida) a který v průběhu hry odchází na pivo a cigaretu a ještě hráč na saxofon a klarinet Diarmid MacDiarmada, se kterým si, pokud to není pseudonym, rodiče ošklivě zažertovali. Prostě pohodová trojka.

Byl jsem ale přesvědčený, že spíš náladu večera až příliš zklidní a trochu uspí. Teď se kaji a odcházím do ústraní. Ne že by trio, které začalo přesně načas, bylo nějak instrumentálně skvělé, navíc jejich ozvučení nebylo na stejné úrovni jako hlavních hvězd večera, ale to vše vynahrazují amatérsky odzbrojujícím komedianstvím a lachtaní hravostí. David Kitt přirozeně komunikoval a žertoval s publikem. Na ohlas z publika, že není slyšet saxofon, s úsměvem zareagoval, že se to bude zlepšovat, ale myslím, že od té chvíle se zmiňovaný nástroj už neobjevil. V nějakých čtyřiceti minutách jejich vystoupení, do kterého se vešlo asi pět písní, myslím, že až na poslední z právě zmiňovaného "Big Romance", se nejdříve drželi poklidného tempa desky. Příkladem jsou úvodní akustické "Step Outside In The Light" a singlovka "Song From Hope St. (Brooklyn, N.Y.)" nebo jedna píseň hraná na akustickou kytaru osamělým Davidem za doprovodu bicích z minidiscu. Ale když vzal do rukou elektrickou kytaru, jako by celá jejich produkce dostala nový a absolutně nečekaný náboj. Hra kulečníkovým tágem na kytaru se opravdu často nevidí, stejně jako pouštění atmosférického šumu z rádia, připomínajícího ovladač na autíčka, do mikrofonu. Bylo to milé, zábavné a lidé v publiku se rádi nechali nakazit a bouřlivě odměňovali kapelu potleskem. A závěrečné, snad desetiminutové neuměle noiseovské běsnění, kdy se k nim přidal ještě druhý kytarista a spolu s Davidem i zbytkem kapely vyráběl silné hlukové stěny, celou "show" jenom korunovalo. Učili se asi nejen u folkařů, ale studovali i Sonic Youth a podobné party. A my jsme se po jejich odchodu mohli těšit na Tindersticks.

Tindersticks, Archa, 20.10. 2001
© www.tinder.org
Hlavní prostor Archy do sebe jako legendární tmavěmodrý kámen z Létajícího Čestmíra přitáhl ještě více lidí a tleskat i žít se tak dalo jen s rukama těsně u těla. Přibližně čtvrthodinu po deváté se na jevišti objevili první členové a členky smyčcového doprovodu, a i když jsem při prvním pohledu nevěřil, že na relativně malém prostoru může koexistovat a především hrát tolik lidí (včetně šesti z Tindersticks jich mělo být dvacet tři!) byl jsem náhle přesvědčen, že to půjde a dokonce naprosto skvěle. Co jinak říci. Koncert byl samozřejmě skvělý, úžasný a hyzdil ho jen poměrně krátký čas, který nám původem nottinghamští Tindersticks věnovali. Necelá půldruhá hodina mi přišla docela málo. Ale při pohledu na data dalších koncertů je jasné proč. Tindersticks na současné šňůře koncertují téměř každý den. Pražský koncert následovalo hned v neděli vystoupení v německém Berlínu, v pondělí je čekal Kolín a další dva dny vyplní (vyplnily) dva koncerty v Utrechtu. Ale potrestáni jsme byli jen co se týče času, na kvalitě předvedené hry to neubralo ani "ň".

Jinak výběr skladeb byl podle všeho podřízen přítomnosti početné skupiny smyčců, takže dostaly přednost skladby, kde už na deskách hrají podstatnou roli. Ještě než vám řeknu, co jste na koncertu slyšet mohli, vám sdělím, co všechno se ten večer nekonalo. Někomu asi chybělo "City Sickness", jinému "Rented Rooms", "Patchwork", "My Sister" nebo duet se zpěvačkou Walkabouts "Travelling Light", i když je otázkou, kdo by to místo ní odzpíval. Už od začátku jsem přemýšlel, jak se s konkurencí dalších hudebníků vyrovná houslista Dickon Hinchliffe. Zda večer vůbec vezme housle do ruky. Trochu k tomu sváděla úvodní, pomalá "Can Our Love...", kde dominovalo jeho střídmé brnkání na elektrickou kytaru, stejně jako následující, psychedelická "People Keep Comin' Around", u níž jsou kvůli klávesám často skloňováni The Doors, ale takovéhle party najdeme minimálně i na albu "Simple Pleasure". Dickon se při ní usadil právě u kláves a mě překvapilo, že hlavní part zde hraje on a ne David Boulter, jak jsem se mylně domníval. Jinak Tindersticks stojí podle mě na třech základních pilířích. Určitě na osikově se chvějícím, barovém hlasu Stuarta Staplese, který téměř celý večer strávil se zavřenýma očima s jednou rukou u mikrofonu a druhou obtočenou kolem jeho stojanu. Tvář většinou odvrácenou od diváků, zadumán, uzavřen do sebe, ale viditelně prožívající slova a příběhy, které zpíval a vyprávěl. Jeho slova vůči přítomným byste spočítali na prstech malomocného a při jediném úsměvu jste ho mohli přistihnout před závěrečným přídavkem. V jedné chvilce se z kotle ozvalo ženské "I love you", Stuart se naklonil nad mikrofonem, vypadalo to, že chce zareagovat, ale místo slov se ozval zpěv.

Další opěrným sloupem skupiny jsou jen zdánlivě nenápadné klávesové plochy Davida Boultera, obyvatele pražského Žižkova. A poslední konstantou, když odložím stranou texty, je už zmíněný Dickon Hinchliffe občas jen poklepávající smyčcem na dřevo houslí nebo je něžně dráždící drobnými pohyby po strunách. Tindersticks tedy načali večer titulní stejnojmennou písní z teď už předposledního alba "Can Our Love..." (v říjnu totiž vyšel soundtrack "Trouble Every Day"), které jim vystačilo na první tři skladby. Třetí byla "Dying Slowly" s příjemnou Stuartovou akustickou kytarou odkazující až někam k "The First Album" s prvním výrazným procitnutím houslí a violoncell. Jejich tóny vytvářely překrásné kompozice, prolínaly se s tóny kytar, kláves a Stuartovým zpěvem. Chvílemi vás něžně kolébaly, jindy byly výhružné a hrozivé jak z Hitchcockových filmů, ale krásně umocňovaly atmosféru. Musí se sice vážit jako na laboratorních vahách, aby se nezvrhly do kýče, ale když se to povede, jako tomu bylo v sobotní večer, je to nezapomenutelné.

Tindersticks, Archa, 20.10. 2001
© William Alberque
Jedním z prvních vrcholů večera tak byla nadšeně přivítaná, curtainovská "Another Night In". Mrazivou naléhavost s jakou prokletý básník Stuart zpívá refrén "For a love of that girl, tears swell, you don't know why, for the love of that girl, they never fall, they can never run dry " vystupňovala řeka smyčců až k extázi. Další pecky brzy následovaly. "Bathtime", pekelná a depresivní "El Diablo En El Ojo" nebo "CFGF" ze "Simple Pleasure". Po necelé hodině hry se ale jako na povel zvedli a zmizeli v zákulisí. Bylo jasné, že dnes se dlouhého koncertu nedočkáme. Zaplněná Archa vřela a podlaha se otřásala dusotem bot. Přišlo pak ještě vyloučení na dvakrát dvě minuty, tedy pardon dvakrát dva přídavky. A dva další vrcholy. Skvostná a neopomenutelná "Tiny Tears" a už jen na schopnostech skupiny spočívající "Her" s geniálně nadupaným sólem na španělku Neila Frasera. Zní to hodně podobně jako jedna hudební pasáž z Pulp Fiction.

Byl to prostě krásný večer, musím říci na závěr a plním tak přání svého bratrance, který když se se mnou loučil, řekl jen: "Napiš, jak to bylo krásné."

Tindersticks, divadlo Archa, Praha, 20.10.2001

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Michaela Remešová a Jan Adam - Příběhy skryté za písněmi KG 7/10
Hudba v tisku: Poutavě psané "Příběhy za písněmi KG" zasazují Gottovy hity do zajímavých souvislostí Už pět let uběhlo 1. října od smrti nejslavnějšího českého zpěváka. Podle množství nosičů a knih, které nadále vycházejí, se však zdá, jako by tu s námi stále zůstával. Ne všechny tituly jsou povedené, některé může... čtěte zde
Vydáno: 21.12.2024 16:30 v sekci Recenze | Hudba v tisku
Aneta Langerová - Zázračná písně krajina 20 LET Symfonická (3LP) 10/10
Recenze: "Zázračná písně krajina 20 LET Symfonická" Anety Langerové nabízí dokonalou esenci všeho, co hudba přináší V dnešní době je čím dál vzácnější, když při poslechu jakéhokoliv nosiče zažíváte mrazení v zádech. Trojvinyl "Zázračná písně krajina 20 LET Symfonická" od Anety Langerové ovšem tento pocit navozuje. Nadšení navíc... čtěte zde
Vydáno: 21.12.2024 08:00 v sekci Recenze
Zemřela Helena Zeťová
Zemřela Helena Zeťová Ani v předvánočním období nechybějí smutné zprávy. Některé jsou až šokující - jako ta, že zemřela Helena Zeťová. S informací přišel deník Blesk, podle kterého nevlastní dcera Leška Semelky vypadla z okna. Zlínská policie... čtěte zde
Vydáno: 20.12.2024 14:49 v sekci Novinky
Helena Vondráčková -  Vážím si toho, že to se mnou fanoušci tak dlouho vydrželi
Rozhovory: Helena Vondráčková - Vážím si toho, že to se mnou fanoušci tak dlouho vydrželi Helena Vondráčková zažívá krásné období. Šedesát let na scéně si připomíná několika výběry písní, koncerty, ale i speciální výstavou v Tančícím domě. Nedávno obdržela Cenu Thálie za celoživotní dílo. Jak na to... čtěte zde
Vydáno: 20.12.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Jaromír Švejdík (Letní kapela) - Psaní písniček je pro mě hrabání se v nevědomí
Rozhovory: Jaromír Švejdík (Letní kapela) - Psaní písniček je pro mě hrabání se v nevědomí Letní kapela se letos v listopadu vrátila s povedenou deskou "Jako pes" a předvánoční čas tráví po českých hudebních klubech. O inspiracích, minulosti i budoucnosti projektů, v nichž působí, jsme si povídali s muzikantem a... čtěte zde
Vydáno: 19.12.2024 15:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 37/2024 - od Snow Patrol přes Xindla X po London Grammar (18.09.2024 18:00)
- Melancholičtí Tindersticks přijedou s novou deskou v září do Prahy (22.02.2024 17:04)
- Naživo: Martin Garrix zakončil Colours Of Ostrava ohňostrojem i jedním hudebním bonbónkem (18.07.2022 17:09)
- Nové desky 7/2021 - od Mogwai přes Tindersticks po Marka Ztraceného (23.02.2021 12:00)
- Melancholici Tindersticks vystoupí v červenci v pražském Divadle Archa a na Colours Of Ostrava (15.01.2020 14:47)
- Naživo: Spokojenost pro dospělé aneb Tindersticks zpátky v Praze (16.03.2016 13:43)
- Nové desky pro 4. týden (31.01.2016 06:00)
- Tindersticks přivezou novinku na pražský koncert (20.01.2016 13:35)
- Obálku Reportu ovládl Kamil Střihavka (01.10.2010 12:33)
- Open-air show Tindersticks nebude, koncert se přesouvá do Roxy (10.09.2010 16:36)

ALBUM TÝDNE 51/2024

Marilyn Manson
One Assassination Under God

O Marilynu Mansonovi se v posledních letech dalo dočíst spíše ve společenských rubrikách než na stránkách hudebních magazínů. Pravda, stal se - a možná ne neoprávněně - tučným soustem. I na konci roku 2024 soudní pře trvají, vyšla ale také nová deska. Jaká "One Assassination Under God - Chapter 1" je?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 21.12.
Michal Prokop & Framus 5 (CZ (Forum Karlín, Praha)
So 28.12.
Jesus Christ Superstar (CZ) (O2 arena, Praha)
Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Lady Gaga Coldplay Wanastowi Vjecy Linkin Park Viktor Dyk Vypsaná fiXa Madonna Beyoncé Kabát Queen Viktor Sheen Lucie Vondráčková Mirai Lucie Ed Sheeran Billie Eilish
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe