TOPlist
shop.musicserver.cz

Labutí píseň Björk

Vydáno: 16.09.2001 20:41 v sekci Recenze - Lukáš Beldik | foto: facebook interpreta

Islandský skřítek Björk balancuje na skvělém novém albu "Vespertine" mezi alternativním popem, minimalistickou elektronikou a orchestrální filmovou hudbou. Označte klidně má slova za kýč, ale pro mě je to magický soundtrack k filmu o islandské přírodě.

9/10

Björk - Vespertine

Celkový čas: 55:41

Skladby: Hidden Place, Cocoon, It's Not Up To You, Undo, Pagan Poetry, Frosti, Aurora, An Echo, A Stain, Sun In My Mouth, Heirloom, Harm Of Will, Unison

Vydavatel: Universal

Drobounká černovlasá Islanďanka Björk Gudmundsdóttir, s vizáží pětatřicetiletého dítěte a hlasem pohybujícím se někde mezi výrazem posmutnělé školačky, emociálně labilní ženy, bezstarostné popové hvězdy i ledové královny, si v poslední době oblíbila image labutě. Do kostýmu opeřence se oblékla už na předávání Oscarů a stejný motiv spolu s neidentifikovatelnými kresbami ovládl i černobílý obal nového alba "Vespertine". Na hodně osobním a pocitovém albu Björk skotačí na hraně mezi popem alternativního kalibru a éterickou, lehce elektronickou hudbou. Přes to všechno se každou chvíli převalí mohutná přívalová vlna smyčcového orchestru a pokryje minimalistický elektronický základ pořádnou porcí filmové hudby.

Na "Vespertine", které obsahuje dvanáct skladeb, se odráží úspěšné postupy použité na albu "Homogenic" (1997), ale kontaminované filmovou zkušeností z depresivního antimuzikálu dánského režiséra Larse von Triera "Dancer In The Dark". Ten spolu se svým soundtrackem "Selmasongs" (2000) hrál určitě důležitou roli při vzniku téhle, do jisté míry symfonické, nadílky. Stejně podnětné bylo i klasické hudební vzdělání islandského skřítka. Napoprvé to na někoho může působit až moc překombinované, nehitové, pomalé, studené (prostě jak výkon české reprezentace na ostrově) a bůh ví, jaké hnidy by kdo ještě našel, ale Björk se podařilo skloubit tohle vše do skvěle fungujícího organismu. Když k tomu ještě přidám zajímavé, netradiční ženské chóry (podle všeho se jedná o skupinu grónských "dam"!), vytvářející klenbu řady písní nebo třeba vydatné využití umění harfenistky Zeeny Parkins a v jednom případě ještě Caryl Thomas, jako je tomu u asi nejhitovější věci alba a druhého singlu "It's Not Up To You" (nejen kvůli refrénu s výraznou popovou melodií patří k "orgasmům" alba), dospívám k závěru, že Björk se na "Vespertine" skvěle vypořádala s osudovou otázkou její tvorby a sice, co se k jejímu skvostnému originálnímu hlasu hudebně nejlépe hodí.

Když si poslechnete její starší desky, hlavně "Debut" (1993) nebo "Post" (1995), jejich hudební podklad slouží občas jako křoví. Prosím nestřílejte na mě. Myslím tím koketování s monotónním rytmem výrazných smyček bicích, bez kterého bych se obešel. Je to méně zdatný sparingpartner, který dostává tvrdě do zubů. Nadnesená paralela s boxem není náhodná. Působí moc přízemně a nehodí se k hlasu éterické islandské divy, u které máte hudebně pocit, jako by se vznášela někde nad vámi v mracích. Její hudba je prvotně postavena na vokálu a také na jejích slovech. Můžete s tím nesouhlasit, ale to je to jediné, co s tím můžete dělat. Od roku 1992, kdy se rozpadli Sugarcubes (skupina, se kterou Björk prožila přelom devadesátých let poté, co skončilo období její účasti v punkových partičkách), ušla dlouhou cestu při objevování nových hudebních krajů.

Na "Vespertine" vítězí nad elektronikou něco, co bych označil za severskou spiritualitu, aniž bych věděl, co tím chci říci. Vytvořila zde zajímavý a těžko se popisující křišťálový hudební rám z nejrůznějších naprogramovaných zvuků, ruchů, které dostala ze svých "krabiček", basových linek, smyčců, harfy (harfa není novým prvkem v chemické tabulce její hudby, objevila ho už na albu "Debut", kde ji doprovází v písni "Like Someone In Love"), kousků Islandu a dalších nástrojů. Hudebníci se poslední dobou stále s větší náruživostí proměňují ve vášnivé sběratele, míchající vše, co jim přijde pod ruku, ale málokomu se to zdařilo spojit dohromady tak jako Björk, které přitom pomáhali například její přátelé - dvojice "tanečních kazatelů" Matmos. A do tohoto rámu už mohla v klidu zasadit Monu Lisu, totiž svůj hlas.

Hudební pozadí alba má v sobě chvílemi nové Radiohead (vyměňte v druhém skladbě "Cocoon" její hlas za Thoma Yorka a můžete si ji vlepit do památníčku s názvem "Amnesiac"). A když už jsem u zvolna ubíhající "Cocoon", to zoufalé astmatické dýchání, kterým ze sebe vyráží slova "who would have known" , to je celá Tori Amos v jedné z její hlasových variací odněkud z "Boys For Pelé" nebo "Choirlgirl Hotel". Ale jinak se Björk i její vokál úspěšně brání chycení do nějaké škatulky. A stejně jako se moje srdce bojí tlouci při geniálním duetu Björk s Thomem Yorkem "I've Seen It All", aby nepřehlušilo ani hlásku, vynechává i u závěru páté písně "Pagan Poetry", Björk opuštěná hudbou napůl zpívá, napůl promlouvá: "I love him, I love him..." a sama si zároveň odpovídá: "she loves him, she loves him". To první singl "Hidden Place" mě do extáze zrovna nedostává, podstatu tady tvoří nudná basová linka a repetivní bicí a na ně je naroubován nepříliš výrazný zpěv. Ale přesto stojí za poslech, paní z Grónska mu dávají svou přítomností šmak. Z ostatních skladeb bych určitě vypíchnul závěrečnou "Unison". Björk je tady v roli vypravěčky a pořádně se do zpěvu pokládá jen v dokonalém refrénu "Let's unite tonight, we shouldn't fight, embrace you tight, let's unite tonight." Další skladbu už nevyzdvihnu, "Vespertine" je kompaktní celek a bylo by mi líto ho trhat. Jinak co se týče textů, které tradičně tvoří podstatnou složku, zatím jim ani za mák nerozumím. Ale i přes to mi přijdou krásné. Asi paradoxní, ale tak to prostě je.

"Vespertine" vás na nějakou dobu pohltí a je to jako ponor do mrazivé vody zamrzlého horského jezera. Nejprve si musíte prosekat cestu pod hladinu a pak už jen plujete pod ledem a ztrácíte cit v těle. Bon voyage!

  • o recenzi... (jardan, 27.04.2007 13:08) Reagovat

    Recenze je výborná. Obzvlášť oceňuju, že se autorovi podařilo plně odhalit, nakolik geniální je tohle album.

  • Great (lada, 14.03.2011 23:08) Reagovat

    naprosto dokonalé album..Sice chvíli trvá, než písničky strávíte, ale pak to stojí za to.!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
the.switch - Uprostřed ničeho nic 9/10
Video: the.switch v klipu "Uprostřed ničeho nic" bojují s ničivým tornádem Už před rokem a půl vyšlo zatím poslední album "Skrytý místa" kapely the.switch, na kterém nabídla velice vyrovnaný a silný materiál. Mezi nejvýraznější skladby patří i emocemi nabitá pecka "Uprostřed ničeho nic", kterou formace... čtěte zde
Vydáno: 23.03.2025 16:00 v sekci Audio / Video | Video
Peter Lipa - Symphony 80 9/10
Recenze: Peter Lipa uzavřel na živém záznamu "Symphony 80" symbiotické partnerství s orchestrem Jeden z nejvýraznějších jazzových a bluesových hlasů na česko-slovenské scéně nepřestává udivovat svou aktivitou. I s blížící se dvaaosmdesátkou neúnavně koncertuje a nyní navíc připravil albovou připomínku svých... čtěte zde
Vydáno: 23.03.2025 08:00 v sekci Recenze
Tublatanka - Patriot (20th anniversary) 6/10
Recenze: "Patriot" od Tublatanky je poctivou rockovou nahrávkou, ale vlajkovou lodí kariéry nikoli Tublatanka se rozhodla pořádně zreedovat svůj archiv. Nyní došlo na album "Patriot", v podstatě první počin sestavy, která vydržela až do těchto dní nezměněná. Formace se na ní vyrovnávala s odchodem kytaristy Doda Dubána a toto... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2025 15:00 v sekci Recenze
Kolikpak jí dáme? aneb Cesta do hlubin recenzentovy duše
Blogísek ultrapopaře: Kolikpak jí dáme? aneb Cesta do hlubin recenzentovy duše Názor má každý a většina lidí se ho nebojí použít. Pokud ovšem píšete hudební recenze, je to správně. Právě váš postoj k desce či skladbě nebo koncertu tvoří základ článku. Někdy ale není úplně lehké své pocity a... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2025 08:00 v sekci Publicistika | Blogísek ultrapopaře
Lucie - Marie / Krása a zázrak a tajemství 7/10
Audio: Uff, to jsme si oddechli - dvě nové skladby Lucie jsou úplně v pohodě Nová podoba Lucie to prozatím na musicserveru neměla zrovna lehké. Ne že by nám vadil nový zpěvák Viktor Dyk, dva podivné a hrubě nepovedené kousky, kterými se muzikanti prozatím prezentovali - pseudoživá verze songu "Nejlepší,... čtěte zde
Vydáno: 21.03.2025 12:00 v sekci Audio / Video | Audio
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Björk a Rosalía spolu i proti sobě. Díky AI se v klipu "Oral" mlátí hlava nehlava (22.11.2023 10:41)
- Naživo: Fantastická Björk představila pražské O2 areně svou snovou utopii (17.09.2023 12:00)
- Publicistika: Björk a vizualita aneb Technologie, sny, pohádky a kontroverze (12.09.2023 08:00)
- Publicistika: Björk a Hildur aneb O vztahu matky s dcerou (08.09.2023 17:05)
- Video: Björk vzala 800 dronů a ovládla jimi festival Coachella (02.05.2023 19:12)
- Video: Björk se v psychedelickém klipu k songu "Fossora" vrací do světa hub (01.04.2023 16:56)
- Björk přijede v září do Prahy (30.01.2023 10:31)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2022 podle musicserveru (30-21) (25.01.2023 20:00)
- Nové desky 39/2022 - od Björk přes Joss Stone po Slipknot (05.10.2022 20:30)
- Recenze: Björk sa z výšin Utopie obrátila na zem. Album "Fossora" je o materstve, pôvode a siaha hlboko ku koreňom (03.10.2022 00:00)

ALBUM TÝDNE 11/2025

Youth Lagoon
Rarely Do I Dream

Jmenuje se Trevor Powers a svoje předposlední album posluchačům představil po osmileté pauze. Řeč je o hudebníkovi, který si říká Youth Lagoon. Jeho nejnovější deska nese název "Rarely Do I Dream" a dost možná jde o nejintimnější počin v celé muzikantově kariéře.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 30.03.
Avantasia (DE) (Forum Karlín, Praha)
Po 31.03.
Benjamin Clementine (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 01.04.
Baby Lasagna (CH) (MeetFactory, Praha)
Út 08.04.
Dizzee Rascal (UK) (Roxy, Praha)
So 12.04.
Twenty One Pilots (US) (O2 arena, Praha)
Út 15.04.
Chase Atlantic (AUS) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 16.04.
Nemo (CHE) (Roxy, Praha)
St 16.04.
Bernard Allison (US) (Jazz Dock, Praha)
St 16.04.
P.O.D. (US) (Roxy, Praha)
Čt 17.04.
Composers Summit Prague - Galavečer filmové hudby (Obecní dům - Smetanova síň, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince The Prodigy Justin Bieber Lady Gaga Queen Madonna Lucie Vondráčková The Weeknd Pink Floyd Beyoncé Taylor Swift Viktor Sheen Vypsaná fiXa Coldplay Mirai Kabát Hugo Toxxx Dua Lipa Ed Sheeran
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím