shop.musicserver.cz
Eskmo, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011

Eskmo rozsvítil Lucernu svou oživenou elektronikou!

Vydáno: 16.06.2011 17:29 v sekci Naživo - Radek Londin | foto: facebook interpreta

Kultovní vydavatelství Ninja Tune zažívá po mírném útlumu novou renesanci a zase se mu daří lákat do svých řad producenty, kteří opravdu promlouvají do vývoje současné beatové elektroniky. Patří mezi ně i Eskmo. Své spojení hutných basových linek a zašmodrchaných melodií předvedl poprvé v Praze.

Živě: Eskmo

support: Philip TBC live & MC Lindee, DJ Josef Sedloň
místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 14. června 2011
Fotogalerie

DJ Josef Sedloň, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Návštěvníkům Eskmova úterního koncertu se dostalo zajímavého srovnání dvou etap elektronické muziky, respektive také dvou přístupů k tomuhle žánru. Ten první reprezentoval alespoň v rámci večera sám hlavní guru cyklu večerů Conference Josef Sedloň a také přizvaný host Philip TBC v doprovodu MC Lindee - zjednodušeně by se dal označit za retro. Tím druhým byl právě Eskmo - reprezentující v současnosti nesmírně vitální elektronickou scénu z oblasti San Francisca. V jeho případě se nabízí kontrastní slůvko futuro... Jde o trochu nefér paušalizování, ale vlastně proč ne.

Philip TBC & MC Lindee, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Josef Sedloň si jako zahřívací DJ hrál prostě tak, jak je zvyklý ze svých pořadů Radia 1 - sympaticky po svém, prostě jak to cítí, co se mu líbí. Respektuje zaměření večera, volil hlavně s dubstepem koketující uvolněné rytmy, občas lehce funky, nějaké ty novější breakz. Všechny kusy ale spojoval takový ten potemnělý opar, atmosférické plochy, které frčely na přelomu tisíciletí a o nichž se tehdy psalo, že souznějí s myslí post-clubberské generace. I syrovější subbasové záležitosti, evidentně aktuálního vročení, měly spíše klasický pravověrný ostrovní zvuk.

Philip TBC & MC Lindee, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Podobně pokračoval Philip TBC, také již odrostlý syn beatu. Hrál převážně vlastní produkci, jíž se v posledních letech intenzivně věnuje - za jeho jménem stála navíc poznámka "live". A také on, ač poučen aktuálními rytmy i glitchem, zůstával v éře, kdy ještě elektronická muzika žila z ozvěn pravdařské generace, věřící, že pilule nebo ganja pomůžou vytvořit lepší svět. Tehdy se zdálo, že jde o generaci bez ideálů - plnou ironie a hédonismu, ale dnešním pohledem se opět jeví vlastně docela naivně - dá-li se to tak říct. V tomto duchu také ukazoval svou eklektičnost, tedy míchání stylů, ne však moc vzájemně do sebe, ale hezky postupně, po sobě - a tak hrál chvílí jungloidní dubstep, pak něco abstraktních hip hopů a tak dále... V závěru bohužel došlo i na "klacky v kýblu" neboli drum'n'bass - snad nejvíce atrofovaný taneční žánr současnosti, který za ty roky tak maximálně převzal něco samplů z databank novějších tanečních odnoží. Vše ještě doplnila MC Lindee, jež svým soulově laděným vokálem i dikcí takřka navodila flashback, že jste na Shadowboxu někdy před desítkou let.

Eskmo, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Kormidlo stroje času však v pravý moment strhnul Eskmo a nasměroval jej dopředu. Stejně jako Philip TBC vystupoval "live" a hned bylo zřejmé, jak se význam tohohle výrazu posouvá. První jmenovaný vystupoval klasicky, tedy skrčený k notebooku a potenciometrům pouštěl předem připravené stopy, které do sebe vmíchával, a do toho občas přidal něco kouzel za gramofony. Druhý vtahoval publikum do procesu vzniku hudby. Controllery, klávesy i sampler měl Eskmo nahnuté k divákům, aby mu každý viděl pod ruce, a navíc vydatně naživo samploval. Jedním zdrojem smyček byl jeho hlas - zpěv, deklamace, občasné výkřiky nebo jen harmonizování. Druhým a ještě efektnějším pak různé zvukově zajímavé předměty - chřestítka, svazek klíčů, pet lahve, papír k roztrhání, plechovky k syčivému otevření, plechové kýble k bubnování šatním ramínkem... Jasně, nejde o nic nového, ale Eskmo to všechno velice organicky zapojil do výsledného mixu, až na pár momentů to nepůsobilo samoúčelně, navíc se v pravých chvílích soustředil spíše na syntezátory nebo efektové procesory, aby svými found sounds publikum nezahltil. V jemnějších pasážích set připomínal projekt Eskamon, v němž spolu se svým hudebním mentorem Amonem Tobinem také hojně využíval podobné samply. Základ Eskmovy show byl sice připravený na hard disku, ale každý živý element nebo přidanou pasáž dokázal patřičně prodat.

Eskmo, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Nejpodstatnější je však nespoutaný pocit, který předával. Byl to čistý pop, nebo spíše hyperpop. Nebál se veselých emocí, líbivosti, barev a se žánrovými vlivy zacházel naprosto bez respektu a omezení. Jeho samotný styl je průsečíkem mnoha vlivů, a jednotlivým skladbám tak nemůžete dát nějakou žánrovou nálepku - opět něco jiného, než jsme slyšeli před ním. Jeho debutová deska stojí na několika skvěle provedených postupech a nemá při opakovaném poslechu takovou trvanlivost, jakou by si někdo mohl přát (v iPodu do města však ideální). Je z ní však cítit, že právě naživo to může být velice chytlavá headbangin' záležitost. Okořeněná dalšími efekty a patřičně rozvedená a vygradovaná měla opravdu sílu - jak bylo znát i na peckách "Cloudlight", "We Got More" nebo "Color Dropping". Všechny skončily jinak než na desce, vždy zajímavěji, ale zároveň v tom dobrém slova smyslu přímočařeji. Velice dobrý zvuk, přesná světla i solidní projekce dotvořily výsledný dojem. Přát si podobně epické mapping projekce, jaké na aktuální šňůře doprovází Amona Tobina, to už bychom si koledovali o jednu z akcí roku...

Eskmo, Lucerna Music Bar, Praha, 14.6.2011
© Jan Dvořák / musicserver.cz
Eskmo byl svěžím větříkem do dramaturgie cyklu Conference, doufejme, že jich bude přibývat s tím, jak oblíbené labely pořadatelů nabírají mladickou sílu. Mohlo by se zdát, že tento článek psal zapřísáhlý hipster, ale záleží, z jaké myšlenkové pozice jej čtete. Jasně, ono zdaleka neplatí, že co je nové, je automaticky dobré a naopak... Obzvláště v Česku má ale člověk občas pocit, že jako se kdysi vymezovali posluchači elektroniky proti zatvrdlým bigbíťákům a klasickým rockerům, tak dnes sami přebrali jejich roli... Conference se teď nachází někde na půli cesty mezi klasiky a hipstery. Budiž tam zůstane, protože bez kořenů, v konzervativním Česku tak populárních, není ani nových výhonků...

  • Unbelievable (konradox, 17.06.2011 11:28) Reagovat

    Neverím vlastným očiam, konečne erudovaný článok, dokonca zmienka o controllerisme !! 1*

  • Houšť & větší kapky (andymc, 17.06.2011 13:27) Reagovat

    Já se připojuju ke konradoxovi - taky se mi ten report moc líbil a dostala mě i formální stránka - oprášení přechodníků nebo hlášky typu "odrostlý syn beatu" :)

  • Report (Ondra, 20.06.2011 11:52) Reagovat

    Moc povedený, velká pochvala!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Ensoul - Kdo si poslechne naši desku, začne se prý usmívat a cítí se hezky
Rozhovory: Ensoul - Kdo si poslechne naši desku, začne se prý usmívat a cítí se hezky Začátkem října vydali Petr Vaněk se Sárou Bukovskou debutové album svého projektu Ensoul - "Roztáhnout křídla". Svou hudbu chtějí formou netradičního audiovizuálního konceptu představit také naživo. Povídali jsme si s nimi o... čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 12:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
Mirek Kemel - Mordyjé 9/10
Recenze: Mirek Kemel koncipoval album "Mordyjé" jako sbírku povídek pro každou náladu Patrně to zaznít musí, protože tyto dvě role nelze oddělit: Mirek Kemel je karikaturista - a písničkář. Obě povolání v sobě nesou aspekt pečlivého pozorování lidského pinožení a jeho vtělení do média, jež vyžaduje... čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 00:00 v sekci Recenze
Dream Theater, Sportovní hala Fortuna, Praha, 2.11.2024
Naživo: Všechny barvy hudby. Dream Theater v Praze důstojně a radostně oslavili čtyřicet let na scéně Když se vloni do řad Dream Theater vrátil bubeník Mike Portnoy, řada fanoušků si ulehčeně oddechla. Znamenalo to totiž naději, že skončí více než dekáda tápání a spíše průměrných alb. Ještě než kapela v kompletní sestavě... čtěte zde
Vydáno: 03.11.2024 16:37 v sekci Naživo
Jacob Collier - Djesse Vol. 4 (Deluxe Edition) 9/10
Recenze: Jacob Collier přináší na "Djesse Vol. 4" čirou radost z hudby a její pestrosti V roce 2018, ještě jako takřka neznámý hudebník, odstartoval Jacob Collier svoji albovou sérii "Djesse". Během šesti let a dalších tří dílů se z něj stal hojně vyhledávaný umělec, který může spolupracovat de facto s kýmkoli.... čtěte zde
Vydáno: 03.11.2024 13:45 v sekci Recenze
Pixies - The Night the Zombies Came 7/10
Recenze: Ani na svém desátém albu "The Night the Zombies Came" si Pixies nevedou špatně Pixies se letos fanoušky rozhodli překvapit již desátou studiovkou "The Night the Zombies Came". Titul desky je skutečně příznačný, když pomyslíme, že vyšla necelý týden před děsuplným Halloweenem. Dokáže se ale vyrovnat... čtěte zde
Vydáno: 03.11.2024 09:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Rozhovory: Josef Sedloň - Hledáme možnosti, jak festival Spectaculare posunout dále (12.03.2024 16:00)
- Naživo: The Prodigy v Praze své umění rozmělnili, vzpomínka na Keitha Flinta mohla být emotivnější (08.12.2023 17:15)
- Rozhovory: Josef Sedloň - Festival Spectaculare ušel už kus cesty (20.03.2023 13:00)
- Nové desky 38/2021 - od Mig 21 přes Poppy po Vladimíra Mišíka (29.09.2021 17:05)
- Lucerna Music Bar Open Air se rozrůstá o další koncerty (14.05.2021 13:32)
- Letní scéna koncertů Lucerna Music Baru letos bude v areálu Ledáren Braník (27.04.2021 11:53)
- Nové desky 46/2020 - od Gartha Brookse přes Jamieho Culluma po Nicka Cavea (25.11.2020 08:00)
- Fotogalerie: The Cat Empire zahráli podruhé v Praze (26.10.2016 12:57)
- Fotogalerie: Legendární Dub FX po roce zpátky ve vyprodaném Lucerna Music Baru (17.10.2016 08:43)
- Naživo: Radio 1 oslavilo pětadvacáté narozeniny po česku (09.02.2016 12:03)

ALBUM TÝDNE 45/2024

Mirek Kemel
Mordyjé

Patrně to zaznít musí, protože tyto dvě role nelze oddělit: Mirek Kemel je karikaturista - a písničkář. Obě povolání v sobě nesou aspekt pečlivého pozorování lidského pinožení a jeho vtělení do média, jež vyžaduje výstižnou zkratku. Třináct takových vhledů přináší deska nadepsaná výkřikem "Mordyjé".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 05.11.
Abel Selaocoe & Manchester Collective (JAR/UK) (Velký sál Lucerna, Praha)
Čt 07.11.
November 2nd (CZ) (Stará střelnice, Hranice)
Pá 08.11.
McKinley Dixon (US) (Kasárna Karlín, Praha)
Pá 08.11.
Mezzoforte (ISL) (Metro Music Bar, Brno)
Pá 08.11.
Miles Kane (UK) (Rock Café, Praha)
So 09.11.
Royel Otis (Lucerna Music Bar, Praha)
So 09.11.
Palace (UK) (MeetFactory, Praha)
Ne 10.11.
Sum 41 (US) (O2 arena, Praha)
Ne 10.11.
The Last Dinner Party (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.11.
The Last Dinner Party (UK) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Prince Lady Gaga Coldplay Queen Madonna Lucie Vondráčková Taylor Swift Kabát Linkin Park Ed Sheeran The Cure Billie Eilish Beyoncé Dua Lipa Viktor Sheen In Flames Katy Perry
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe