Tvrdí, že to je zřejmě jeho poslední turné (doufejme, že nikoliv). Těžko říct, zda si více plní svůj sen, nebo sen fanoušků. Roger Waters předvádí "The Wall" naživo za použití technologií dostupných více než třicet let po vzniku tohoto opusu. Ptáte se, jak to dohromady funguje? Dokonale!
Roger Waters - The Wall Tour 2011
Místo: O2 arena, Praha
Datum: 15. dubna 2011
Setlist: In The Flesh?, The Thin Ice, Another Brick In The Wall (Part 1), The Happiest Days Of Our Lives, Another Brick In The Wall (Part 2), Mother, Goodbye Blue Sky, Empty Spaces, What Shall We Do Now?, Young Lust, One Of My Turns, Don't Leave Me Now, Another Brick In The Wall (Part 3), The Last Few Bricks, Goodbye Cruel World, Hey You, Is There Anybody Out There?, Nobody Home, Vera, Bring The Boys Back Home, Comfortably Numb, The Show Must Go On, In The Flesh, Run Like Hell, Waiting For The Worms, Stop, The Trial, Outside The Wall
Fotogalerie
© Petr Klapper / musicserver.cz Mnoho kilobytů již bylo popsáno na téma "The Wall Tour 2011", neb o projektu hovoří sám
Roger Waters už nějaký ten pátek, navíc Evropa je druhou nohou tohoto turné, jehož americká část proběhla loni. Recenzí (povětšinou nadšených), rozhovorů s protagonistou, fotek i videí je na síti k mání bezpočet, očekávání těch, kteří za nemalý peníz zakoupili lístek na jeden ze dvou vyprodaných pražských koncertů, veliká. Co nového lze ještě k tématu napsat? Snad jedině subjektivní pocit. Film "The Wall" mi poněkud drsným způsobem otevřel před mnoha lety cestu k hudbě
Pink Floyd. Album znám jak některé ze svých bot. Viděl jsem naživo tohle představení v podání
Australian Pink Floyd i
Filipa Benešovského a jeho přátel. Viděl jsem z DVD Watersovu megalomanskou verzi z Berlína, viděl jsem neoficiální video z Londýna roku 1980 v podání
Pink Floyd. Ale to, co jsem viděl a zažil v pražských Vysočanech, předčilo naprosto vše.
© Petr Klapper / musicserver.cz Po výstupu bezdomovce a po melodii "Outside The Wall" zahrané na trubku asi nikoho nepřekvapil mohutný nástup "In The Flesh" s množstvím světel, výbuchů a ohňostrojů. Hned při následující skladbě "The Thin Ice" se rozjíždí celovečerní obžaloba války, ve které Waters nešetří nikoho a nic. Jeho pacifismus je ovšem nepředstíraný, upřímný, a navíc poselství nikdy nejsou prvoplánová a nesklouzávají k plakátovosti. Stále zrychlující se promítání fotek vojáků padlých ve všech možných válkách od druhé světové až po ty současné, s jejich základními životopisnými údaji, těžko mohou nechat někoho chladnými. Dokonalá projekce postupně umisťuje obličeje padlých na jednotlivé cihly zatím nesměle se připravující zdi. A show pádí k prvnímu z vrcholů, "Another Brick In The Wall (Part 2)" se sborovým zpěvem skupiny českých dětí. Nevím, jak dlouho věnovaly secvičení zpěvu a jednoduché, ale působivé choreografie, jejich výkon je ovšem rozhodně obdivuhodný a žalující gesta směrem k obřímu nafukovacímu učiteli, sedícímu na zdi, jeví se býti upřímnými.
Následuje Watersovo krátké pozdravení diváků a vysvětlení, že v další písni se bude tak trochu cestovat časem: na zeď a plátno je promítán záznam z výše zmíněného londýnského koncertu z roku 1980 s detailem Rogera zpívajícího píseň "Mother". O jednatřicet let starší Roger se se svým "dabingem" strefuje bezchybně. Na pomalu rostoucí zeď jsou promítány nápisy: "Big brother is watching you" s písmeny
br přeškrtnutými a nad nimi ční obrovské
M. Těžko také říct, zda Waters ví, jak trefně a aktuálně komentuje politickou situaci v naší zemi. K verši "
Mother, should I trust the government?" se objevuje na zdi komentář "
No fucking way", jako jediný promítnutý i hezky česky "
Ani z prdele". Že by před koncertem proběhlo setkání s panem premiérem či některým z ministrů?
© Petr Klapper / musicserver.cz Animace letadel bombardujících krajinu různými symboly při skladbě "Goodbye Blue Sky" vzbudily ve světě různé, začasté negativní ohlasy. V Praze v konkurenci křesťanských křížů, Davidových hvězd, islámských půlměsíců či dolarů jednoznačně největší aplaus obdrželi věrní to soudruzi srp a kladivo. Show se postupně dostává do své nejdepresivnější části a
dirty woman sledovaná v Pinkově hotelovém pokoji bezpečnostními kamerami dodává všemu neurčitý pocit, že Velký bratr má ve svých rukou už opravdu vše. Zeď je postupně dostavěna - způsobem, že prakticky nikdy si nevšimnu, že by přibyla nějaká konkrétní cihla, vždy je zeď najednou jakoby z ničeho nic větší - Pink dává sbohem krutému světu, a diváci si mohou oddechnout během přestávky. Ne tak ale ti, kteří zůstávají na svých místech, na dostavěnou zeď se totiž opět promítají portréty desítek vojáků padlých v boji.
Prvních šest skladeb druhé části odehraje kapela schovaná za vystavěnou zdí, téměř celou píseň "Hey You" dokonce skoro bez projekcí. V této části koncertu poprvé (a naposledy) trochu lituji svého místa skoro u stropu haly, protože hrozen reproduktorů znemožňuje mi výhled na sólisty či pěvce předvádějící své výkony na vrcholu zdi. "The Show Must Go On" a muzikanti se záhadným způsobem ocitají i se svými instrumenty před zdí, která se mezitím proměnila v betonové sloupořadí, aby doprovodili Pinka při jeho proměně v nekompromisního vůdce. Během "Run Like Hell" várka obrazů a nápisů připomene jiné slavné album Pink Floyd, "Animals", neb se postupně ukážou prasata vedle "iLead", psi vedle "iProtect" a ovce vedle "iFollow", leč i jiných zajímavých spojení si může člověk všimnout, třeba George Bushe ve společnosti "iBelieve" nebo Adolfa Hitlera u "iPaint". A kladiva pochodují a letadla nalétávají a hromadně se čeká na červy, dokud Pink nezvolá spásné:
"Stop!"
© Petr Klapper / musicserver.cz Pak už tlustý soudce předvádí svůj brilantní procesní kousek a odsuzuje hlavního, těžko říci zda hrdinu, ke stržení zdi, což se také vzápětí děje. A při "Outside The Wall" Roger Waters děkuje a představuje kapelu.
Rozepisovat se o tom, že se Waters obklopil vynikajícími hudebníky a zpěváky, nebo o tom, že zvuk nemá nejmenší chybičku, by bylo zbytečné, to se rozumí jaksi samo sebou. Na "The Wall Tour 2011" je ale skvělá ještě jedna velmi podstatná věc: tvůrcům představení (ani nevím, zda lze hovořit o koncertu, zda se nejedná spíše o svého druhu divadlo) se podařilo skvěle využít, co dnešní technika nabízí, ale přitom se v těchto možnostech neutopit a dílo nepřeplácat. Vše je užito precizně, ale s citem a stejně tak jsou propojeny nové (zejména grafické) prvky s těmi původními.
Roger Waters splnil oba sny: svůj i fanoušků.