Bravíčko pro smažky nebo seriózní časopis zaměřený na současnou taneční hudbu? Pokud vás zajímá, co si o Tripmagu myslí jeho šéfredaktor Honza Babka, přečtěte si dnešní rozhovor s ním. Dozvíte se určitě hodně zajímavého.
© facebook interpreta
Jedni o něm říkají, že to je bravíčko pro smažky. Pro jiné je to jediný zdroj informací o taneční scéně. Minimálně CD v každém čísle však stojí za poslech, vychází každý měsíc - časopis
Tripmag. Jeho šéfredaktorem je student žurnalistiky Jan Babka, se kterým jsme si sedli na kus řeči.
Jak vlastně Tripmag vznikl?
Tripmag vznikl z časopisu Trip a ten zase z časopisu Trip2house a ten se zrodil v hlavě Aleše Blehy, což je známý promotér a DJ z Pardubic. Ten začal dělat s Tomášem Zylvarem na Trip2housu a poté, co se kluci a redakce přestěhovali do Prahy a časopis se začal vydávat i v Praze, dostal se do nějaké profesionálnější podoby, Aleš předloni po Svojšicích z časopisu odešel. My jsme s Tomášem Zylvarem změnili název na
Tripmag, protože jsme si řekli, že už nebudeme jen dýdžejský časopis, ale budeme o klubové muzice a o tom, co se točí okolo.
Jaké byly nejdůležitější mezníky ve vývoji časopisu?
No už si to nepamatuju v letech, ale určitě, když se časopis přestěhoval do Prahy a bylo první číslo Trip2housu. Bylo barevné a už to nebyl jen takový fanzin. Další pak vloni v lednu, kdy se změnil název na
Tripmag a hlavně v dubnu, kdy jsme začali vydávat jako přílohu cédéčka.
Nebylo nefér, když v anketě Czech Dance Music Awards v kategorii kompilace roku spolu soutěžili o přízeň posluchačů kompilace, vydávané jako přílohy Tripmagu, a nepoměrně dražší kompilace z music shopů?
U celé ankety byl problém, ať už v kategorii alba, nebo v této kompilační kategorii, že ty desky tady nevycházejí. My jsme se bavili s Josefem Sedloňem, jestli tam dát jenom české kompilace typu "Future Sound Of Prague", které jsou nemíchané a jsou to české projekty, nebo tam dát kompilace, které vyšly na českém labelu, jako jsou třeba DJ mixy od Agenta jako "Techno Energy", nebo tam dát DJ mix, který vyšel v časopisu a dostane se k lidem v desetinásobném nákladu. Je logické, že naše kompilace se tam objevily nahoře, ale na druhou stranu Agentova "Techno Energy" také zabodovala. Nejde to brát jako objektivní hledisko, ale ti lidi ukázali, co mají rádi.
V Tripmagu je hodně protěžován DJ Tráva a naopak jiní Djs jako by nebyli...
My říkáme, že máme s Trávou podepsaný několikaletý kontrakt, takže to potvrzuji. Já se teď starám o
Red Bull Music Academy, která má dávat šanci novým dýdžejům a to je hrozně těžký, protože těch mladých kluků je hodně a těch starejch pardálů je třeba pět, ale přejí si je lidi. Na druhou stranu ta generace Trávy, Loutky a Bidla, když to řeknu blbě, časem zestárne a přijdou mladší lidi a clubbeři, kteří budou chtít určitě chodit na mladší DJe.
A nemělo by to být tak, že byste jako hudební časopis zaměřený na taneční scénu měli více informovat o mladých a nových dýdžejích?
Já si myslím, že co se týče informací, snažíme se, ale je to trošku prostorově omezené. Samozřejmě, že budeme vždycky psát o známých dýdžejích, protože když se kouknu na Elektromajka i toho Trávu, tak oni kromě toho, že každý víkend hrají, vydávají i desky a snaží se dělat i něco okolo. Být objektivní je hrozně těžký, my máme třeba rubriku DJ dema, kam může kdokoliv poslat svoje demo a to je přesně to, co by se mělo dít. Například když jsme dělali a vydali CD "Czechoslovak Sound System", tak se nám v redakci za tři měsíce sešly dvě veliký krabice cédéček a to stačilo dát oznamku do časopisu a já z toho mám hroznou radost, že se to, co lidi doma vytvoří, může dostat ven. Něco z toho určitě vyjde jako příloha v září. Pointa celého projektu "Czechoslovak Sound System" je, že sponzor Sony Music zaplatí těm mladým klukům studio, aby mohli jít makat na pořádných mašinách a udělat pořádný zvuk. A co se týče DJ mixů, tak kdo chce, může nám namíchat a poslat CD a my si ho poslechneme, děláme to fakt pravidelně. A ti staří a noví DJové se fakt prostřídají a není to tak daleko, může se to stát už po této letní sezóně.
Ty osobně jsi někdy zkoušel DJjing?
Jo jo, chvilku na dvou domácích mejdanech.
Jak tě to baví?
Baví mě to, ale je to hrozně velká obsese a já mám kromě muziky ještě pár jiných koníčků, které bych nerad pustil. Měl jsem období, kdy jsem si začal kupovat desky, byla to za měsíc super sbírka, protože člověk se staral jenom o to, ale nakonec jsem prostě nechtěl, tak jsem se toho raději vzdal a nechal jsem to jiným, těm lepším. Rozhodně česká scéna o nějakého špičkového DJe nepřišla.
Říkal jsi, že jste omezení prostorem časopisu. Není prostor třeba na internetu? Na stránkách www.tripmag.cz toho zatím moc nenajdeme…
To je velký úkol, který je před námi, ale my cítíme, že ještě není dodělaný ten časopis. Proto jsme se zatím nepustili do internetu a také proto, že tady funguje www.techno.cz, které je perfektním zdrojem informací. Internetem ten časopis určitě rozšíříme, máme už i plán, ale není na to čas.
Tripmag.cz bude jednou stránka určitě trochu jiná, než techno.cz, bude nabízet trochu odlišné věci a mohlo by se to dobře doplňovat.
Kdy jsi vlastně začal poslouchat taneční muziku a jak jsi se k tomu dostal?
Já jsem se k tomu dostal přes
Radio 1 někdy před šesti lety ve druháku na gymnáziu.
Dva lidi, kteří mě pak dostali k muzice nejvíc, byli
Josef Sedloň a Jana Kománková z Rock & Popu. Jana byla člověk, pro kterého jsem začínal psát a s Josefem jsem se nějak kamarádil a jezdili jsme spolu na akce.
A šéfredaktorem Tripmagu jsi se stal jak?
Já jsem se znal ze školy s tehdejším šéfredaktorem Tripu Petrem Vondřichem a my jsme si tenkrát ještě s Tomášem řekli, že je třeba s tím časopisem trošku pohnout. To bylo asi před dvěma lety a když si vezmu ten starý Trip a dnešní
Tripmag, tak nemůžu říct, že bych byl úplně spokojen, ale myslím si, že je vidět kus práce. Nechci se nějak chvástat, ale myslím si, že jsme alespoň díky těm cédéčkům něco pro tu muziku udělali.
Jaký je tvůj ideál Tripmagu, co si myslíš, že by v něm měl čtenář všechno najít?
Já bych chtěl hlavně říct, že
Tripmag-ideál a
Tripmag, který je dneska, jsou hodně rozdílný. Je to taková honička za něčím hodně vzdáleným Ale i po těch malých krocích to člověka docela naplňuje, když se mu povede každý měsíc něco změnit. Zrovna jsme přemýšleli, že bychom určitě chtěli dělat kvalitní cédéčka, mixy i od zahraničních DJs, nemuset dělat kompromisy při výběru článků, mít velký a tlustý časopis o zajímavých věcech, které vycházejí a lidech, kteří tvoří. Letos jsme se začali snažit objevovat a podporovat také mimopražskou scénu, protože v Praze už jsou kluby docela rozjetý, kdežto ty malé akce mimo Prahu to potřebují.
Nedávno jste v Kněževsi uspořádali MAASIVE, jednu z největších parties u nás, kam dorazilo devět tisíc. Kdo přišel s tímto nápadem?
To byl nápad Tomáše Zylvara, to je takový náš zdroj nápadů. Bylo to kvůli tomu, že 8. května byl svátek, lidi nemuseli v pondělí do práce, mohli na party a hlavně se dal zabookovat DJ, který by jinak nepřijel.
Stephunk a další si stěžovali na špatný zvuk v prostředním sále Radosti FX, který nebyl zvukově odizolován od vedlejší techno stage…
No, MAASIVE měla mít původně tři haly, ale protože vedle byli nějací počítačoví maniaci, kteří tam asi tři dny za sebou hráli hry, měli tam snad Mistrovství republiky v počítačových hrách nebo co, tak se mohly pronajmout jenom dvě haly a pak se dodatečně zjistilo, že to nelze přehradit. Proto se to v Radosti tlouklo, poučili jsme se.
Chystáte další akce?
Letos už ne, teď začíná sezóna, takže to budeme spíš objíždět a psát.
Na jakou party vzpomínáš nejraději?
Nejraději vzpomínám na loňský
Open Air Field, kde jsem tedy neviděl skoro vůbec nic, protože jsem se tam staral o Joshe Winka, ale měl jsem radost z kluků z Lighthousu, kterým se to fakt povedlo. Byl jsem na ně hrdý, že dokázali takový festival udělat, a přestože byli hrozně unavení, všechno proběhlo v klidu. Hrozně dobrý pocit jsem měl, když hráli
The Orb na Pražském hradě v Jelením příkopě a pak ještě nemůžu nezmínit koncert
Orbital před pár lety v Berlíně, hrozně bych si přál, aby sem tato kapela přijela. A ještě když tu hrál Ben Watts z
Everything But The Girl, mně se hrozně líbí ta kapela a já jsem měl tenkrát také šanci být s ním - takový člověk je hrozně fajn, i když jako DJ třeba pak nenadchne.
A koho bys chtěl přivést?
Bylo by fajn přivést třeba Goldieho, protože on je takovej hrozně živelnej, a kdyby hrál třeba v Roxy, tak by třeba nepředvedl super dýdžejský výkon, ale určitě by to byla dobrá party.
Díky za rozhovor.