shop.musicserver.cz
'Trendy' country

'Trendy' country

Vydáno: 13.10.2010 05:00 v sekci Publicistika - Tomáš Parkan | foto: facebook interpreta

Jestliže se zajímáte o hudební dění v Evropě a především pak v Americe, narážíte na předních místech žebříčků a ve výčtu prestižních cen na jména jako Carrie Underwood, Rascal Flatts nebo Lady Antebellum. Mnozí z nich patrně vašim přátelům nic neřeknou. Hrají totiž country. Jenže proč tomu tak vlastně je?

Now That's What I Call Country
© facebook interpreta
Je to už pár let, co jsem si s dalším redaktorem musicserveru Karlem Veselým povídal o tehdejším hudebním vývoji. Já žehral na stále se opakující americkou produkci, kde vedl hip hop a r'n'b, a na to, že ji produkovali vesměs stejní lidé, což znělo, jako by vykrádala sama sebe, a výsledná situace začala být dosti nudná. Samozřejmě že za Atlantikem vznikala fůra slušných desek nejrůznějších žánrů, ale naneštěstí drtivý objem toho, co vedlo americké žebříčky a tudíž bylo nejlépe vidět, byl spíše už patos s cimrmanovskou kompozicí - tedy s prvkem očekávání a prvkem zklamání. Bylo jasné, že hip hop a r'n'b musí něco nahradit, a tak jsem se Karla zeptal na jeho názor. On tehdy odpověděl prakticky bez váhání, že dalším stylem, který bude hýbat Amerikou, bude country.

Ano, country! To je ten styl, který my u nás považujeme prakticky za podřadný, protože je u nás spojený spíše s trampskou hudbou. Ten styl, ve kterém nám už léta chybí nějaká výrazná osobnost a který u nás umí opravdu jen málokdo dělat moderně. V Americe je situace ale jiná, country tam vystrkuje růžky prakticky neustále a občas infikuje i některé jiné státy jako třeba Austrálii nebo Irsko.

Garth Brooks
© www.gathbrooks.com
Poslední takový větší countryboom přišel s Garthem Brooksem, kterému se povedlo vyvést country z hal na stadióny a který ukázal, že i s tímhle stylem se dá udělat neskutečná show. Důsledkem toho bylo neuvěřitelných sto miliónů prodaných nosičů. V jeho vleku se pak vezli další zpěváci jako Tim McGraw nebo Vince Gill ale především tři dámy - Shania Twain, LeAnn Rimes a Faith Hill. Zvláště první se povedlo něco, co už jiným dlouho ne - prorazit opravdu celosvětově. Jenže to bylo za cenu toho, že se více přiklonila k popu. Když ji potom začali ostatní napodobovat, bylo zle. V tu chvíli je fanoušci country téměř zavrhli a i zbytek světa najednou ztratil zájem. Country se ocitlo v krizi a renesance přišla až v novém tisíciletí...

Dixie Chicks
© abc.net.au
A znovu za to mohly především dámy. Jakousi předzvěstí byl stále narůstající úspěch Dixie Chicks, které si začaly připravovat půdu už v roce 1998 deskou "Wide Open Spaces". Od této doby odstartovala trojice muzikantek doslova sběr nejrůznějších cen, vítězství v žebříčcích a prodávala své CD po miliónech. Během několika let se Dixie Chicks vymanily ze škatulky country, ovšem ne hudebně, ale v uších posluchačů i kritiků, kteří se do této doby o country nezajímali. Všechno vyvrcholilo v roce 2007, kdy jejich album, po několika neproměněných nominacích, získalo nejprestižnější z cen Grammy - "Taking The Long Way" se stalo Albem roku, a to bez ohledu na žánr. V tomto období přitáhly Dixie Chicks více pozornosti ke country a vypadalo to, že se výrazněji prosadí i další jako Martina McBride a obzvlášť Gretchen Wilson, ovšem zůstalo spíše u zbožného přání. Ta pravá injekce přišla až od hodně průrazného mládí.

Carrie Underwood
© www.carrieunderwoodofficial.com
Oběma bylo v době debutu teprve -náct, zjevily se jako blesk z čistého nebe, z míst, odkud to zřejmě málokdo z příznivců country čekal. Řeč je pochopitelně o Carrie Underwood a Taylor Swift. První jmenovaná na sebe strhla pozornost v American Idol a doslova jej zbourala systémem start - cíl. Od začátku měla jasné směřování, kde nedala o svém stylu prakticky ani na chvíli pochybovat. Výsledek? Amerika získala novou megastar, která do této doby vydala tři poměrně ceněná alba, odnesla si pět cen Grammy a řadu dalších ocenění. Jen si představte, být to v naší SuperStar, pravděpodobně letí už v castingu nebo někde v semifinále - stejně jako se to v případě okrajových žánrů už několikrát stalo. Jeden případ za všechny? Naďa Válová.

Taylor Swift
© www.taylorswiftfanpage.info
Taylor Swift na to šla trošku jinak. Takříkajíc od lesa, přesněji řečeno od tehdy expandujícího MySpace.com. Napodobila svoji kámošku Colbie Caillat a hit "Tim McGraw" ji doslova vystřelil na čelo americké hudební scény. Její country-pop zkrátka trefil přímo do černého a ona měla v tu chvíli obrovskou výhodu. Zatímco většina jejích předchůdkyň koketujících s tímto spojením byla následně zavržená jednou i druhou skupinou, Taylor Swift na něm postavila svůj styl hned od začátku, a tudíž jí nikdo nemohl nic vyčítat. K tomu připojila neskutečně chytlavé melodie a texty, které odrážejí jen a pouze její dosavadní zážitky. Výsledek? Její eponymní debut se stal nejdéle působícím albem v americkém žebříčku poslední dekády a letos navíc vstoupila do historie i s druhou nahrávkou. "Fearless" jako vůbec první album vyhrálo v jednom roce ocenění American Music Award, Academy Of Country Music Award, Country Music Association Award a Grammy za Album roku. Takovýhle masivní úspěch a také styl zapříčinily, že se o ní, potažmo o country začala opět zajímat i Evropa.

Možná budete namítat, že tyhle dvě barbie jsou jen aktuálním výkřikem módy a že třeba i díky jejich mládí není jejich hudba ještě příliš seriózní. Jenže těch ocenění je už opravdu pěkná řádka, i těch velmi prestižních, a především ony přitom prošlapávají cestičku dalším a svým způsobem pomáhají bořit určité bariéry.

Lady Antebellum
© www.ladyantebellum.com
I ony totiž mohou za situaci, která nedávno nastala v americkém žebříčku, kdy "Need You Now" Lady Antebellum vystoupalo až na příčku nejvyšší, a to hned třikrát. Tahle smíšená trojice z Nashvillu na sebe upozornila již eponymním debutem z roku 2008, ale ten pravý průlom přišel právě až s "Need You Now", které se pere s Eminemovým "Recovery" o nejprodávanější album roku ve Státech. Věřte, že o téhle skupině ještě hodně uslyšíme a je velmi pravděpodobné, že zabodují i na příštích Grammy. Ještě úspěšnější než Lady Antebellum je ale jiné trio - Rascal Flatts. Jejich dosavadní skóre je neuvěřitelné - své poslední čtyři desky dostali na vrchol americké albové hitparády, a tím pochopitelně i té countryové. Přesto jsou Lady Antebellum v jedné věci napřed - jejich "Need You Now" velmi slušně zabodovalo i v Evropě - například ve Francii zní snad na každém rádiu a v Británii nakouklo dokonce do Top 10. Z tohoto pohledu prozatím Rascal Flatts zůstávají "jen" superúspěšnou "lokální" záležitostí.

Darius Rucker
© www.dariusrucker.com
Nicméně country jako styl má v Americe i jeden dosti podstatný problém. Když se kouknete na jakýkoli koncert, budete jen velmi obtížně hledat v publiku někoho jiného než bělochy. Pravděpodobně žádný jiný styl není tak segregovaný, ale i to už se pomalu (velmi pomalu) začíná měnit. Jak by řekl klasik, je tu první vlaštovka. Ne že by do této doby nezabodoval žádný černoch, nicméně ve chvíli, kdy frontman Hootie & The Blowfish Darius Rucker oznámil, že natáčí country album, vzbudilo to velký ohlas. Naštěstí se očekávání v něj vkládaná do velké míry vyplnila. "Learn To Live" mělo celkem slušný ohlas u kritiky a hlavně téměř po třiceti letech dobyl countryový žebříček Afroameričan. To všechno vede k tomu, že se o country začalo ještě více mluvit a znamená to, že se více mluví také o jeho alternativních odnožích, začíná se míchat s dalšími styly a více si ho volí interpreti jiných žánrů jako bokovku.

Calexico
© www.casadecalexico.com
Ke country si vedle Ruckera v poslední době odskočila například Jewel, Norah Jones si střihla desku s Little Willies a Michelle Branch spojila síly s Jessicou Harp v duu The Wreckers. To by nebylo až tak překvapující, písničkářky ke country nemají tak daleko, nicméně už dosti vzdálený je například hlavní kytarista Foo Fighters Chris Shiflett, který si ke country založil novou kapelu The Dead Peasants. Nedávno se v podobném vedlejšáku spojili i někteří členové R.E.M., Belle & Sebastian a Snow Patrol. Celá tato superskupina dostala název Tired Pony, a i když se nakonec do debutu zamíchala řada dalších stylů, původní countryový záměr je v něm jasně patrný. Co se týče alternativní odnože country, ta tu je samozřejmě delší dobu a dokazuje to například úspěch Wilco, Ryana Adamse či Lucindy Williams, nicméně nyní konečně více vystrčila růžky. A víc pozornosti skupinám, jako jsou Calexico, The Avett Brothers, Lambchop nebo Tift Merritt, rozhodně neuškodí.

Alison Krauss
© pastemagazine.com
Do této doby jsem nechal stranou bluegrass. On je to totiž velmi speciální podžánr country, který si žije tak nějak svým životem a už léta mu vévodí jediná žena - vynikající houslistka, skladatelka, producentka i zpěvačka Alison Krauss. Jejích šestadvacet cen Grammy z ní dělá v této oblasti nejúspěšnější ženu historie a třetího nejúspěšnějšího umělce. Přestože už spolupracovala s kde kým a její hudba ovlivnila řadu muzikantů, je o ní mimo Ameriku jen malá povědomost a nebýt nedávné spolupráce s Robertem Plantem na albu "Rising Sand", řada obyvatel starého kontinentu by o ní nevěděla vůbec.

Kam toto sáhodlouhé povídání vlastně směřuje? Jednak mělo dokázat, že Karel Veselý se opravdu nemýlil a country se pomalu, ale jistě stává trendy stylem. A to hlavně díky tomu, že se hudební scéna za poslední dobu vyčerpala neúměrnou záplavou r'n'b a hip hopu a hledá něco jiného. Jedním, avšak ne jediným východiskem je právě country, které se aktuálně otevírá dalším žánrům. Druhá a obzvláště smutná věc byla zmíněna už na začátku - české scéně v tomto neskutečně ujel vlak.

Když se nad tím zamyslíte, kdo ji vlastně dnes představuje? Napadnou vás folkaři? Ne! To je jiný sport. Ano, máme velmi slušné či dokonce špičkové bluegrassové muzikanty, ale jak jsem napsal: to je velmi speciální kategorie. Takže nám tu zbývají staříci a mrtví, při hluboké úctě k nim. Michal Tučný a Pavel Bobek a jejich vrstevníci tuhle káru nemohou táhnout donekonečna. Možná namítnete, že je to americká záležitost, ale nebylo Countryrádio ještě donedávna nejposlouchanější stanicí u nás? Kde tedy nastala chyba, že mám pocit, jako kdyby country u nás znamenalo skoro sprosté slovo, a proč tenhle styl, který začíná hýbat světem, v Česku neumí nikdo dělat dobře moderně? Určitě se na mě v názorech vysype spousta jmen kapel a interpretů a já je budu s radostí hltat, nicméně dokud se o těchto jménech nebudu moct bavit mezi přáteli či kolegy v práci, jako kdyby neexistovala. Snad se světový nástup tohoto stylu odrazí i u nás, protože není jiný styl, v kterém by bylo v Česku tak pusto a prázdno jako právě v country.

NÁZORY
  • Hrůza (Martin, 13.10.2010 09:29) Reagovat

    České country je to nejhorší country , který jsem kdy slyšel. Uhozený texty, ve většině případech přebraná hudba od zahraničních interpretů a natolik zprase** . Hlavně od Tučnýho, kterýho všichni u nás obdivujou, milujou a přitom jeho country buď bylo přebraný nebo to bylo uhozený, že by až člověk brečel.

    • Re: Hrůza (Jožan, 17.10.2010 15:10) Reagovat

      Daleko více přebraných zprasenin je v jiných žánrech než v té "české nejhorší country",jak píšeš.Nejsem žádným skalním příznivcem tohoto hudebního stylu,vyrostl jsem na bigbeatu a hard rocku ale nevím na čem ty,když dokážeš takhle kritizovat,Tys asi ještě nevyrostl vůbec,když jsi tak nesnášenlivý k jiným hudebím stylům a brečet bys měl sám nad sebou!!Jožan

  • meh (Cylon, 13.10.2010 21:31) Reagovat

    Country jako životní styl u nás neexistuje a nikdy neexistovalo, tak je snad naprosto očekávatelné a normální, že se u nás ani nevyskytuje country jako hudební styl. Nemůžete očekávat, že se tady jen tak uměle vytvoří country cítění, protože to je zrovna trendy.

  • děkuji (Martin, 14.10.2010 08:41) Reagovat

    Chtěl bych vám moc poděkovat za tento článek... Osobně jsem nečekal, že se něco tak obsáhlého objeví na stránkách Musicserveru. Musím doslova souhlasit s jeho obsahem a s trochou lítosti se nad tím už jen pousmát. Na americké country 90. let jsem vyrostl a stala se mým stěžejním žánrem, který miluji (aniž bych se bránil všem ostatním žánrům) a tak mezi mé přátele občas vypustím nějakou tu vlaštovku, přesto také pozoruji, že na country koukají s trochou despektu... Znám všechna jména, která jste uvedli v tomto článku a od drtivé většiny z nich mám jejich kompletní discografie a tak jsem vždy nechápal, proč tato hudba nemá v ČR žádný prostor! Lidi je neznají, občas něco zaslechnou v popovém remixu a to nemluvím o tom, že se jejich alba neshánějí zrovna levně :(
    Osobně si myslím, že lidí, kteří by byli schopni, dělat současnou a pro mladé publikum přitažlivější country je tu dost, ale problém je v tom (jak bylo zmíněno), že nedostanou prostor a pomažou domů už v prvním kole.... Řekněte někomu, že chcete dělat country. Všichni si vás představí ve flanelové košili, se Stetsonem na hlavě jak za každou větou pronášíte Yeeehaw a budete zpívat o řidičích kamionů a bitkách v saloonu... blbost. Kdyby většina médií věnovala country alepoň občas trochu pozornosti, lidi by neměli tolik předsudků a zkreslenou představu o tom, co tato hudba obnáší...
    Úspěch Dixie Chicks byl tak fenomenální a přesto je nikde neslyším a články o nich jsou neskutečné slátaniny...
    Mrzí mě to, protože já, coby skalní fanoušek této hudby už skoro 20 let, žiju v zemi, která tento žánr ignoruje více než dost... A všechny vždy udivovalo, že 12leté dítě zná Johnnyho Cashe, Willieho Nelsona a nebo Shaniu Twain v době, kdy ji tu nikdo neznal... A není to až tak o potřebě životního amerického stylu... Je to tím, že český posluchač je snadno potěšitelný i tím, co se kvalitou řadí k braku a tak se často stává, že "sežerou vše, co jim hodíte" a nad přemýšlením o vybudování si svého hudebního výběru, neztrácí čas...

  • to nefunguje (olga, 15.10.2010 20:14) Reagovat

    autor bohužel zapomněl na zásadní kapelu Druhá tráva

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Mike Shinoda, Kailee Morgue - In My Head 7/10
Video: Mike Shinoda řve "In My Head" pro šestý "Vřískot" Šestý díl jakékoli filmové série si přímo říká o to, že bude nekoukatelný, v případě aktuálního pokračování snímku "Vřískot" právě s číslovkou šest v názvu ale toto pravidlo úplně neplatí. Filmové databáze ukazují... čtěte zde
Vydáno: 23.03.2023 12:10 v sekci Audio / Video | Video
0
Nové desky 11/2023 - od U2 přes All Time Low po Kamelot
Nové desky 11/2023 - od U2 přes All Time Low po Kamelot Tento týden si přijdou na své především rockeři a milovníci tvrdších žánrů: alba vydali All Time Low, Kamelot, Pop Evil, Chelsea Grin nebo čeští Nylon Jail a Zemětřesení 2. Připojili se i Yves Tumor, T-Pain, 100 gecs a M83.... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2023 20:00 v sekci Novinky | Nové desky
0
Progres 2, Lucerna Music Bar, Praha, 20.3.2023
Naživo: Progres 2 v Lucerna Music Baru aneb Toulky po hvězdách hudební galaxie Pětapadesát let na hudební scéně, to už je úctyhodná doba. Mnohé kolem nás se změnilo, ale některé jistoty naštěstí zůstávají. Jednou z nich je brněnská art/progrocková legenda Progres 2. V pondělí oslavila v pražském... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2023 12:57 v sekci Naživo
0
Shania Twain - Falling (Harry Styles cover) 7/10
Audio: Shania Twain přezpívala skladbu "Falling" od Harryho Stylese. Otiskla do ní svou bolest Shania Twain v únoru rozšířila svou diskografii o šestou řadovku. Nese název "Queen Of Me" a dosud z ní vyšly singly "Waking Up Dreaming" a "Giddy Up!" včetně doprovodných klipů. Kolem desky jinak panuje spíše ticho, turné navíc... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2023 08:09 v sekci Audio / Video | Audio
0
Kryštof, Dům kultury, Liberec, 15.3.2023
Naživo: Kryštof ponoukali k odhození studu. Liberecký kulturák na chvíli proměnili v "Halywůd" Když Kryštof v libereckém Domě kultury hráli naposledy, psal se rok 2014. Žebříčky lomcovaly hity z přelomové desky "Inzerát", lístky na jejich klubové koncerty mizely z pokladen v řádu minut a v anketě Český slavík drželi... čtěte zde
Vydáno: 21.03.2023 17:53 v sekci Naživo
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Lewise Capaldiho v rádiích stíhá Taylor Swift, albovou hitparádu ovládl PTK (09.02.2023 09:30)
- Måneskin rozbili dominanci rapu v albovém žebříčku, do rádií vtrhla úspěchy ověnčená Miley Cyrus (02.02.2023 08:00)
- Video: Taylor Swift ve svůdném videoklipu "Lavender Haze" tančí v levandulové cloně (29.01.2023 09:37)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2022 podle musicserveru (10-1) (27.01.2023 20:30)
- Makrorecenze: Makrorecenze "Midnights" Taylor Swift (19.01.2023 08:00)
- Kabát se s "El Presidento" na pátý pokus dočkal vítězství v českém albovém žebříčku (17.11.2022 18:00)
- Chinaski dobyli s "Měl bych si boty zout" rádiový éter za nezvykle krátkou dobu (11.11.2022 18:30)
- Video: Taylor Swift jako Popelka. Blyštivý klip "Bejeweled" je plný odkazů na zpěvaččinu předchozí tvorbu (11.11.2022 15:19)
- Půlnoční Taylor Swift opanovala také český žebříček, na Kabát zbylo i do třetice stříbro (03.11.2022 11:00)
- Přepište dějiny: Taylor Swift obsadila v top desítce americké singlové hitparády všech deset míst (01.11.2022 14:04)

ALBUM TÝDNE 12/2023

Kamelot
The Awakening

Americká powermetalová mašina Kamelot už mnoho let patří ke špičce žánru a každé její album je pod přísným drobnohledem - fanoušci zkoumají, kam se parta kolem jediného původního člena Thomase Youngblooda posunula. V posledních letech se zvukové kormidlo otočilo k moderním trendům. Je tomu tak i na novince "The Awakening"?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 26.03.
Damien Rice (IRL) (Divadlo Hybernia, Praha)
Po 27.03.
Chloé & Vassilena Serafimova (FR/BG) / Michal Rataj & Oskar Török (CZ) (Palác Akropolis, Praha)
St 29.03.
Carlos Cipa (DE) / Irena & Vojtěch Havlovi (CZ) / Petr Mazoch (CZ) (Klementinum, Praha)
Pá 31.03.
Pantha Du Prince (DE) / Badfocus (CZ) (Palác Akropolis, Praha)
So 01.04.
Max Cooper 3H DJ Set (UK) + Alex Banks (UK) + Llyr (UK) (Meet Factory, Praha)
Út 04.04.
Aldous Harding (NZ) (Palác Akropolis, Praha)
Pá 07.04.
We Are Scientists (US) (Futurum Music Bar, Praha)
Pá 07.04.
Kamelot (US) / Myrath (EGY) / Eleine (SWE) / League of Distortion (DE) (Meet Factory, Praha)
Ne 09.04.
Lil Tjay (US) (Malá Sportovní hala, Praha)
Pá 14.04.
Mathias Grassow (DE) / Arovane (DE) (Camp, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber The Prodigy Prince Vladimír Mišík Madonna Adele Beyoncé Lady Gaga Kryštof Lucie Vondráčková Coldplay Miley Cyrus Rihanna AC/DC Sia Ewa Farna Viktor Sheen Mirai BTS The Weeknd
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2023 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2022 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu