Šestá studiová nahrávka "Liebe Ist Für Alle Da" německých provokatérů Rammstein vzbudila kontroverzní reakce. Jako ostatně každá předchozí. Stojí ten povyk okolo ní ale tentokrát opravdu za to? Mají R+ ještě pořád co říct, nebo se noří do žumpy zvané showbusiness čím dál hlouběji? Napoví makrorecenze.
© facebook interpreta O videoklipu k singlu "Pussy", pilotu k šesté desce berlínských
Rammstein, musel slyšet každý, kdo ví, co jsou internet, rádio a televize. Nedalo se tomu uniknout, vášnivá debata na téma Hranice slušnosti se ostatně strhla i na
našem serveru. Provokativní obal, ještě provokativnější tracklist a ještě provokativnější limitovaná edice desky dávají jasný vzkaz: Rammstein umějí šokovat. Umějí ale dělat i kvalitní muziku? Petr Adámek je ke komedii, která vydání novinky provází, skeptický a střízliovst projevil i v
hlavní recenzi na ni - udělil známku sedm. Stejného honocení se v naší makrorecenzi album dočkalo ze tří pětin, v jednom případě bylo nadšení vyšší, v jednom naopak nižší, průměr se ale nevychýlil.
Lukáš Benda - Mehr! Víc! Jen houšť! (8/10)
Vztah ke kapele: "Herzeleid" - 10/10, "Sehnsucht" - 9/10, "Mutter" - 8/10, "Reise, Reise" - 7/10, "Rosenrot" - 6/10
R+ na nové desce překvapují syrovostí a hravostí, jako by materiál k "Liebe Ist Für Alle Da" vytáhli ze stejného šuplíku, z jakého pochází dnes už kultovní "Sehnsucht". "Rammlied" se po textové stránce podobá "Rammstein", "Ich Tu Dir Weh" po té kompoziční "Zwitteru". "Haifisch" je se synťáky v zádech žralokem se žaberními štěrbinami ve tvaru DM a "Pussy"? Jednoduše geniální singl. Deska "Liebe Ist Für Alle Da" bude za pár let stejně legendární, jako jsou první tři počiny Rammsteinů. Spojnicí mezi nimi je totiž různorodost a s tím související možnost prozkoumání jednotlivých písní z různých úhlů pohledu. Někdo rád holky, jinej vdolky, ale všichni společně Rammstein. Nejlepší moment desky? Strhující křik ve "Waidmanns Heil". Škoda jen patosu "Rotter Sand" a "Frühling In Paris". Lindemann to bez hřmících kytar neumí podat dostatečně zajímavě (fígly jak na to, by mohl odkoukat třeba od Hájíčka nebo Špalka, kteří jsou v tomto ohledu bez nadsázky nejlepší na světě). Tak i tak se zrodila třetí nejlepší deska R+ v historii, což je po těch všech "Amerikách" a "Benzínech" malý zázrak.
Petr Doupal - Stále dobrá německá mašina (7/10)
Vztah ke kapele: "Sonne" jsem, myslím, slyšel + viděl jako úplně první, ostatní hity z "Mutter" ze mě pak udělaly fanouška.
"Reise Reise" bylo prvním albem, které vyšlo, když už jsem byl fanouškem Rammsteinů, a mám ho velmi rád. "Rosenrot" jsem ale kvůli nevýrazným singlům ani neslyšel, a tak jsem byl na novinku zvědav. Existuje výraznější singl než "Pussy"? Je okamžitě chytlavý. A neberu názor, že klip
"je už moc". Rammsteini se s tím nikdy nes*ali a video je dobrá sranda a skvělá reklama. Třinácté místo v puritánské USA v prvním týdnu je fantazie. Jen škoda že "Pussy" je kvůli používání angličtiny a němčiny skoro parodie sebe sama, připomíná mi "Bernardína" Slížů. "Liebe Ist Für Alle Da" obsahuje hodně přímočaré songy, a i když Rammsteini zakomponovali mnoho nových zvuků, nápadů, motivů, tak mám problém najít dalšího adepta na singl. Že by chlapi vsadili na líbivou baladu "Frühling In Paris"? Mým oblíbencem je otvírák "Rammlied". Celkově je celá jedenáctka (klasické číslo pro R+) písní pak pouze dobrá, ne výborná.
Katka Guziurová - Láska jen pro vyvolené (7/10)
Vztah ke kapele: Jako k masu. Libové sním bez problémů, tučné jen jednou za čas.
© facebook interpreta Má dobrá kamarádka se mě nedávno zeptala:
"Tak o čem teď píšeš? Rammstein, to jsou ti satanisti?" Můj otec zase při rozjímání nad novou deskou a slovy, které naťukám do klávesnice, jen opáčil, že mi toleruje všechno, co poslouchám, ale blití do mikrofonu bych si mohla odpustit. Ale jaképak blití? Má někdo vůbec zájem dolouskat se k tomu, o čem jsou texty Rammsteinů? Ano, tihle Berlíňani jsou šálek silného kafe, ale mě překračování hranice vkusu u nich někdy nevadí. Nejen proto mě až jímal děs ze songu "Wiener Blut". O Josefu Fritzlovi nejde napsat jiná než realistická písnička, a kdo jiný než tihle bardi by ji měl natočit? A o tom to je: Rammstein jsou realisti. Zpívají i o lásce, třeba "Frühling In Paris", a i přestože je song docela verliebt, tak pořád rammsteinovsky. Protože i v naoko křehkých písních je všechno dobře spočítané a věřím, že i sám Till Lindemann ke své hudební poezii přidává i obrovský kus teatrálnosti a společně s kumpány se baví nad tím, jak jeho banda rozděluje národy na dvě skupiny. No a "Pussy"? To je důkaz, že
Rammstein pořád umějí udělat z hovna zlaté kuličky.
Martin Višňa - Pořád na sebe umějí upoutat (7/10)
Vztah ke kapele: Kdysi nejoblíbenější zahraniční kapela, dnes je náš vztah spíše "čímsi ze setrvačnosti".
Po desce "Rosenrot", kterou jsem si poslechl ze zvědavosti - singl "Benzin" byl nemastný neslaný a jedinou pro mě zajímavou písní byla "Te Quiero Puta!" -, by mě ani nenapadlo, že čtyři roky nato budu z ještě větší zvědavosti poslouchat další album Rammsteinů. Singl "Pussy" mě opět nezaujal, nepomohl mu ani provokativní klip. Ale zpráva, že k desce budou přibalené odlité penisy členů kapely, to už bylo moc. Po prvním poslechu jsem byl docela nadšen, tento pocit časem lehce zeslábl, nicméně oproti předchozímu kousku Rammstein daleko lépe využili své léta budované know-how. V rychlejších písních deska tepe velice slušně, v pomalejších zase někdy až nahání husí kůži, odkazy k vážné hudbě a nejrůznější samply na pozadí řízných kytar to jen umocňují. K mým favoritům patří úvodní "Rammlied", kauzou násilníka Josefa Fritzla inspirovaná "Wiener Blut", titulní "Liebe Ist Für Alle Da" nebo nakopnutá "Waidmanns Heil". Co však nemůžu snést, je singl "Pussy", průměrná šeď, ale zároveň pověstná výjimka potvrzující pravidlo, že Rammstein na sebe pořád umějí upoutat.
Eva Vlachová - Nafouklá bublina cílené provokace (6/10)
Vztah ke kapele: Jedna z kapel, které se zásadně podílely na rozšíření mojí německé slovní zásoby o neslušné výrazy.
Informace o tom, že germánští zlobiči Rammstein vydali nové album, díky mediálnímu humbuku kolem prvoplánově kontroverzního singlu "Pussy" unikla jen málokomu. Německá hudba je taková moje
provinilá radost, a tak není divu, že i tato deska upoutala moji pozornost. Po prvním poslechu jsem byla mírně rozčarovaná, po druhém už trošku méně - jsou to přece "jen" Rammstein a od těch se složité kompozice ani očekávat nedají. Fanoušci jistě zklamáni nebudou - nechybí monstrózní otvírák ve stylu
"Poslouchejte, jsme zase zpátky!", stadionové halekačky s chytlavým refrénem, trocha experimentů a samozřejmě pořádná dávka velmi nekorektních textů na hraně i za ní (skladbu "Ich Tu Dir Weh", otevřeně popisující brutální násilí, dokonce v Německu museli z alba dodatečně odstranit). Tihle pánové každopádně vědí, jak na sebe strhnout pozornost - přece jen platí, že
sex/death sells... Uvidíme se na koncertě, milí Rammstein. Tenhle cirkus si totiž i tak rozhodně nenechám ujít.
Album: Rammstein - Liebe Ist Für Alle Da
Průměrné hodnocení: 7/10
Celkový čas: 46:03
Skladby: Rammlied, Ich Tu Dir Weh, Waidmanns Heil, Haifisch, B********, Fruhling In Paris, Wiener Blut, Pussy, Liebe Ist Für Alle Da, Mehr, Roter Sand