Metalová formace Epica vydala nové album "Design Your Universe" a podle dosavadních ohlasů je to prý něco jako "metalová svatba Therion a Andrewa Lloyda Webbera". Právě o novince a o dění v kapele jsme si povykládali se skladatelem a kytaristou skupiny Markem Jansenem.
© rudysphotos.com Když jste informovali o myšlence, která se za novou deskou "Design Your Universe" skrývá, mnohé jste překvapili. Jak tě napadlo postavit symfometalové album na současných objevech kvantové fyziky?
Hodně jsem o této problematice četl a celkově mě vědecká témata velmi zajímají. To, co čtu, vidím a vnímám, se také odráží v nových skladbách, je to moje inspirace. Během posledních dvou měsíců jsem bohužel neměl čas cokoliv číst. Měli jsme spoustu práce s přípravou turné, poskytujeme rozhovory a o celý náš management se staráme sami. Je to spousta práce, ale také zábava. Naše turné teď ale začíná a beru si s sebou spoustu knížek. (smích)
Když tedy sbíráš inspiraci převážně touto cestou, docela by mě zajímalo, jakou knížku jsi četl při přípravách předchozího alba "Divine Conspiracy"? To se opírá o téma náboženství a jeho původu.
V tomto případě to nebylo ani tak žádnou knihou jako spíš mým vlastním uvážením. Myslím, že neexistuje jeden Bůh pro každé náboženství. Pokud Bůh existuje, je tu pro všechny. Nemyslím si, že bychom měli Boha vidět jako něco nebo někoho, kdo dělá náš svět lepším. To, co se kolem nás děje, tvoříme my sami a jenom my jsme schopní něco změnit. Podle mého názoru a mých znalostí jsme všichni nějakým způsobem propojeni a jsme to jen my, kdo dokáže z toho světa udělat ráj. Zatím se nám podařilo vytvořit monstrum a my s tím souhlasili.
Kdyby si tohle lidé uvědomili, vyřešila by se, a možná vůbec nenastala, spousta historických problémů, samozřejmě včetně válek.
Přesně tak, ale můžeme za to sami. Podle mě je většina válek jen důsledkem sobectví. Někteří chtějí více než ostatní, jeden náboženský proud chce smést ten druhý, a tak vznikají války. Někdo to musí zastavit, i když mnozí toto považují za utopii. Já tomu ale věřím a podle mě se k tomu přelomovému bodu blížíme.
Epica...
... je holandská metalová formace, která vznikla v roce 2003.
Epiku po odchodu z kapely
After Forever založil kytarista Mark Jansen, který je (až na pár výjimek) i dvorním skladatelem. Kapela v čele se zpěvačkou Simone Simons vydala čtyři řadové desky a ta poslední, megalomanská "Design Your Universe" dorazila do našich obchodů 19. října.
V jedné z vašich nových písních "Burn To A Cinder" jsi dokonce citoval projev současného amerického prezidenta. Jako bys tím dával najevo, že takový člověk je teď mezi námi...
Barrack Obama má skvělý potenciál a když byl zvolen, potěšilo mě to. Sdílíme stejné názory na spoustu věcí. Pro něj to ovšem musí být nesmírně těžké udělat tolik změn, protože je jich zapotřebí skutečně moc. Jeho zvolení je velkým krokem kupředu, minimálně oproti ostatním kandidátům jako John McCain nebo předchozímu prezidentovi Georgi Bushovi. Proto jsem použil i jeho řeč.
Tím se dostáváme k hlavnímu tématu vaší novinky - síla myšlenek a představ. Sám si teď řekl, máme v sobě sílu změnit svět. Myslíš, že i jednotlivci?
Člověk sám toho moc nezmůže, ta síla spočívá v lidech jako v celku. Nicméně právě z tohoto pohledu je jednotlivec nesmírně důležitý a jen díky němu může tento proces fungovat. Co do koncepční linky je v našich skladbách klíčová svoboda a vše s tím související, jako svoboda řeči a myšlení. Lidé jsou dnes velmi svazováni normami, pravidly a zákony. Na jednu stranu je potřeba lidi chránit, na druhou jim to trochu té svobody ubírá.
Vrcholem nové desky je bezesporu skladba "Kingdom Of Heaven". Nese v sobě asi největší sílu a co do výpravnosti zde dokonce vystupuje postava Boha.
Máš pravdu, je to hlavní bod nahrávky. Vše, na čem si deska zakládá, je v této písni několikanásobně silnější. V textu jsem také použil myšlenky lidí, kteří se takřka dotkli smrti. Na něčem podobném si staví i skladba "Unleashed", kterou otextovala zpěvačka Simone Simons. Je o tom, že člověk ne vždy stihne udělat věci, které chtěl, a pak toho lituje. "Kingdom Of Heaven" jsem věnoval své mamince, která je pro mě nesmírně důležitá. Proto si zaslouží, aby ta nejkrásnější skladba na albu patřila právě jí.
© facebook interpreta Oproti tomu jsou na desce i jemnější skladby a do jedné z nich jste obsadili i vašeho hosta. Po Royi Khanovi z Kamelot jste oslovili Tonyho Kakka ze skupiny Sonata Arctica. Kdy se ve vás tento nápad zrodil?
Bylo to velmi spontánní rozhodnutí. Byli jsme společně se Sonatou na turné, které se po všech stránkách podařilo a bylo úspěšné. Častokrát jsme se sešli v zákulisí a bavili jsme se. Přiznám se, že až do té doby jsem o Sonatě pořádně nevěděl, slyšel jsem od někoho, že je to nějaký klon Stratovarius. (smích) Když jsme ale muzikanty ze Sonaty poznali blíže, napadlo nás přizvat Tonyho k nové desce. Oslovili jsme ho, on souhlasil a naráz jsme seděli v nahrávacím studiu a dělali na "White Waters".
Vašemu produkčnímu týmu opět vévodil Sascha Paeth. S tímto člověkem spolupracujete už od svých začátků, nechtěli jste zkusit něco jiného?
Ano, Sascha je s námi od té doby, co
Epica existuje a navzájem se velmi dobře známe. Už se nijak nešokujeme a naše spolupráce je tím velmi usnadněná. Když něco potřebujeme, stačí jedno slovo a Sascha udělá, co je v danou chvíli potřeba. Pro naši kapelu je to skvělý producent. Tvoříme dohromady perfektní tým, daří se nám a já nechci a nemám důvod se ničeho z toho vzdát. Myslím, že se nám to vyplatilo - podařilo se vytvořit něco, co tu ještě nebylo.
Na "Design Your Universe" se také podílel nový kytarista Isaac Delahaye. Podařilo se mu přijít s nějakým novým nápadem, kterým by tě překvapil?
Připojil se k nám zhruba dva měsíce před tím, než jsme se odebrali do studia. V podstatě neměl ani šanci nijak přípravy nových písní ovlivnit. Velkým dílem ale zasáhl do kytarových partů, i když většina z nich byla už také hotová. Změnil pár věcí a podařilo se mu dostat kytary na vyšší úroveň. On sám je skvělý sólový kytarista a na desce to je slyšet, dostal prostor se předvést.
Takže v době, kdy jste nový materiál chystali, byl stále v kapele váš předchozí kytarista Ed Slujter. Poznamenal jeho odchod nějak nové album?
Když jsme na albu pracovali, neměli jsme ponětí, že chce Ed odejít. On je na naše poměry tak trochu pomalý skladatel a neměl čas na album nějak výrazně přispět. To byl ostatně jeden z důvodů, proč od nás odešel. Měl pocit, že ho už hraní nových skladeb, které v podstatě nenesou ani nic "jeho", nenaplňuje a nemá tu správnou motivaci. Jsme společně neustále v kontaktu, na posledních dvou koncertech s námi dokonce odehrál jednu píseň. Zůstali jsme dobrými přáteli. Bylo to dobré rozhodnutí, že se rozhodl odejít od kapely.