Grunge pomalu odezněl a na výsluní se hřály kapely, které dělaly hudbu pro středoškoláky. Green Day a The Offspring hýbali světem a byli na vrcholu popularity, kam je vynesla zlomová alba "Dookie" a "Smash". Pojďme se nyní podívat, jak se vyvíjela jejich další dráha a co vlastně rozpoutali.
V PRVNÍM DÍLU tohoto miniseriálu jsme si objasnili, jak se vyvíjela situace kolem punku do roku 1994.
© offspring.com The Offspring válcovali v polovině 90. let svět hitovkami jako "Self Esteem" a Brett Gurewitz, jejich vydavatel, si spokojeně mnul ruce - takhle mu ještě žádná kapela nevynášela. Nebylo divu, že se kolem kanceláří Epitaphu motala řada agentů z velkých firem. Všichni chtěli koupit novou punkovou hvězdu; jenže té se nikam nechtělo, a tak vyjednávači dostávali postupně košem. Pouze ale do chvíle, než své hlavní továrně na peníze vrazil kudlu do zad sám šéf labelu v honbě za penězi. Jeho nová smlouva byla plná absurdních požadavků (třeba že mu zůstanou veškerá práva, pokud
Offspring pověsí muziku na hřebík), na což samozřejmě nikdo nehodlal přistoupit. Výsledek?
Offspring se stali novou akvizicí Columbia Records.
To
Green Day byli tehdy zaprodanci od velké firmy už dávno. Část jejich bývalých fanoušků jimi sice opovrhovala, ale příliv nových to bohatě nahrazoval. Jenže jejich kariéra nabrala úplně jiný směr - následující deska "Insomniac" z roku 1995 se nesla pořád ve stejném duchu a byli to ti staří dobří punkáči z Berkeley, ale už to zkrátka nebyla taková senzace jako "Dookie". Prodeje klesaly a za dva roky následující deska "Nimrod" byla, ač kritikou nadšeně přijata, komerčním propadákem. Pouhé dva miliony byly fiaskem, a to například balada "Good Riddance" se stala velkým hitem. Těžko určit důvody, ale bylo jasné, že tenhle středoškolský punk už skupině nebude stačit. Rok 2000 přinesl album
"Warning" a to byl poslední hřebíček: přestože byl tento počin plný kvalitních kousků, výrazné zvolnění tempa a experimenty znechutily fanoušky a ani hitovka "Minority" toho moc nezachránila. S
Green Day to šlo z kopce a čekal se pád na nejhlubší dno. Následné ticho nevěstilo nic dobrého a dva výběry signalizovaly spíše nemohoucnost kapely stvořit nový materiál, než cokoli jiného. Málokoho tehdy napadlo, že se jedná o ticho před bouří.
The Offspring - Why Don't You Get A Job
Naopak raketovým startem letěla vzhůru popularita
The Offspring. V devadesátém sedmém vydali "Ixnay On The Hombre" a mohli být spokojení. Pro mnoho fanoušků jde totiž o nejlepší počin v historii kapely. Prodeje byly sice menší než u předchůdce, ale to bylo tím, že příznivci tradičně negativně zareagovali na přechod k majoru. Koho tehdy zajímalo, jakou boudu na jejich někdejší idoly ušil šéf bývalé stáje? O rok později ale přišla "Americana" a ta je opět vynesla na vrchol. Singly "Pretty Fly" nebo "Why Don't You Get A Job" zaznamenaly masový úspěch a prodeje desky překonaly dokonce i "Smash". V konkurenci tápajících
Green Day nebylo těžké usednout na trůn. Jenže na jak dlouho? O slovo se totiž vehementně začaly hlásit nové soubory.
© nme.com Opět to byli přerostlí středoškoláci, kteří se potřebovali vybouřit. V čele nové vlny stanulo ulítlé trio s lehce retardovaným humorem a brilantním tahem na bránu.
Blink-182 za jejich drzost musel každý mladý rebel zbožňovat. "Enema Of The State" a
"Take Off Your Pants And Jackets" z let 1999 a 2001 byla alba, která nepostrádala vtip, nadhled a poměrně slušné hudební nápady. Další, tentokrát
eponymní deska byla však pro veřejnost šokem. Úplně jiný sound, daleko vážnější polohy a muzikantské experimenty dokazující instrumentální vyzrálost. V únoru 2005 pak následoval rozpad a několik projektů, které původnímu triu nemohly konkurovat.
Z Kanady se pak vyloupli
Sum 41. Ten samý pubertální případ a skvělá deska
"All Killer No Filler" z roku 2001. Jenže od té doby to poměrně skřípalo a o kapele mluvilo jen v souvislosti se vztahem frontmana Derrycka a kanadské hvězdičky
Avril Lavigne. Další alba měla sestupnou tendenci a z dnešního pohledu šlo vlastně o omílání jedné nahrávky, pokaždé akorát s jinými texty.
Blink 182 – Dammit
V roce 2000
The Offspring natočili vcelku povedenou
"Conspiracy Of One", která však nedosahuje kvalit tří předchozích desek, navíc nenabídla žádnou hitovku. Jen experimenty, které se minuly účinkem. Další počin
"Splinter", byl již úplně mimo někdejší lesk a slávu kapely, singl plný hiphopových samplů znechutil spousty. Následovaly klasické ústupové boje - výběrovka, DVD s výběrem klipů a pětiletá pauza mezi deskami. Loňský
"Rise And Fall, Rage And Grace", pak ukázal tvrdou a trpkou realitu: směs naprosto průměrných songů, které s někdejší hvězdnou skupinou mají společný jen název a personální obsazení; jinak nic.
© nme.com Když najednou vybuchla na konci léta roku 2004 bomba. Připravili ji takřka odepsaní pyrotechnici z
Green Day.
"American Idiot" ukázalo, že tříakordové rychlovky s primitivními texty jsou dávno pryč. Punkovost však nikoliv. První singl řezal do živého, valil se v neúprosném tempu a trefil se do černého. Tohle kapela potřebovala. Mluvilo se o nich, psalo a deska šla na dračku. Není se čemu divit. Mnoho lidí považuje desku za vrchol kapely a nejen to. Zaznělo dost názorů, které směle srovnávaly "American Idiot" s "London Calling" od
The Clash. Nebylo to úplně od věci. Nadčasovost, hravost, skladatelský nadhled a štiplavá ironie jsou společnými prvky. A když připočteme monumentální kousky jako "Jesus Of Suburbia" nebo dokonale hravou "Boulevard Of Broken Dreams", tak pochopíme, že Grammy byla naprosto oprávněná a punk si zde sáhl na svůj vrchol. Tedy pokud je to ještě punk, ale dohadovat se o mezích tohoto žánru je házením perel sviním. Radši věnujme pozornost
"čerstvé novince" Green Day, která nijak neustoupila z pozic a záleží jen na přijetí veřejnosti.
A do toho se nám hlásí zpět
Blink-182, takže to vypadá na úspěšný neopunkový rok. I když neopunkový vlastně ne, to jsme si už vysvětlili...
Green Day - American Idiot
-
Green Day are the best! (tschrky, 08.06.2009 08:45) Reagovat
The Offspring dosáhli na vrchol s albem Smash, pak už to s nimi šlo jenom z kopce (až na slušné Conspiracy Of One). Blink 182 ani Sum 41 jsem nikdy moc nemusel, snad se k nim ještě někdy dostanu a poslechnu si jejich diskografie. Green Day jsou prostě mezi současnými punk-popovými formacemi nejlepší, nevydali žádné vyloženě špatné album (průměrný je pouze debut). Grammy za Idiota taky o něčem svědčí. Poslední album nepatří sice mezi jejich nejlepší desky, ale rozhodně je kvalitní. Trochu škoda, že nebyly v článku zmíněny další zajímavé skupiny jako Rancid, Pennywise apod.
-
hm (Aleš, 08.06.2009 09:19) Reagovat
No já zas myslim, že jediná ze zmíněných kapel, co kdy svou hudbu někam posunula, jsou blink-182...GD nic nevyčítam a úspěch přeju...jen se divim úspěchu idiota...krom konceptu cd to neni žádný posun v jejich kariéře, zmiňovaný singl Boulevard...dobrý song, ale blink udělali Adams Song v roce 99...písní jako je tato je spousty a dávno před idiotem...ale co...jsem zvědavej na novou desku blink, protože s blink z období enemy už to nemá moc společnýho...to se od green day říct nedá...
-
Slyšel vůbec autor všechna alba Sum 41? (kufač, 10.06.2009 17:15) Reagovat
Možná to bude ode mě, jako od zarytého fanouška Sum 41, znít trochu neobjektivně, ale slyšel vůbec autor článku všechna alba Sum 41? Jasně, All Killer No Filler je určitě jejich nejhitovějším albem, ale určitě nesouhlasím s tím, že by pak na každém dalším albu omílali to samé s jinými texty. Třeba jejich album Chuck je podle mě úplně něco jiného, než to co předvedli na All Killerovi. Ale co, hlavně že se Sumi líbí mně :)
-
NOFX (Charass, 11.06.2009 14:15) Reagovat
A co takhle NOFX i kdyz nikdy vlastne nepatrili k "neo punku" i kdyz buhvi co to spojeni znamena. Ale kapela s neuveritelnym nadhledem a humorem...Jejich pisne sou pro me nesmrtelne. Pokdu nekdo nezna velice doprucuji...
-
Sum 41 (Petronius, 03.08.2009 01:16) Reagovat
No tak tenhle článek dost pokulhává, rozhodně co se týče Sum 41. Jsou sice možná na ústupu, možná se nejvíc mluví o Avril, ale nevím, kdo souhlasí s tím, že alba po All Killer No Filler měly sestupnou tendenci? AKNF bylo album, kterým Sum 41 prorazili, ale Does This Look Infected a Chuck jsou parádní alba a tvoří základ songů pro koncerty kapely (např.: Still Waiting, The Hell Song, We Are All To Blame, Pieces, Mr. Amsterdam, No Brains, No Reason). A že všechny songy jsou stejné, jen s jinými texty, je naprostý nesmysl, právě změny stylů a různorodost jsou pro Sum 41 typické.