Antverpští dEUS jsou skutečně zpět. Po dlouhé pětileté odmlce to dokládají celkově pátým studiovým albem nazvaným "Vantage Point". Na něm potvrzují svou pozici belgické kytarovky číslo jedna a bez nadsázky je můžeme označit za vlámské bratry Radiohead.
7/10
dEUS - Vantage Point
Vydáno: 18.04.2008
Celkový čas: 46:35
Skladby: When She Comes Down, Oh Your God, Eternal Woman, Favourite Game, Slow, The Architect, Is A Robot, Smokers Reflect, The Vanishing Of Maria Schneider, Popular Culture
Belgie není jen země s největší hustotou evropských politiků na metr čtvereční. Pokud budete trochu přemýšlet, brzy se vám vybaví několik významných nebo známých hudebníků či kapel, kteří odtud pochází. Nejspíš si vzpomenete na
Kate Ryan,
Hooverphonic, někomu se vybaví Jacques Brel nebo příšerní představitelé eurodance 2Unlimited. Rozhodně byste ale neměli zapomínat na indie alternativce
dEUS.
Aktuální album "Vantage Point" je pátým kouskem v diskografii antverpské kapely, druhé po téměř pětileté pauze mezi alby "The Ideal Crash" a "Pocket Revolution" a zastihuje ji ve výborné formě.
dEUS se na něm stávají na první poslech otevřenější, rádiovější a přístupní mainstreamu. Hned na ten další ale pochopíte, že nejde o omezující ústupky. Kapela je naopak velmi svobodná a dělá si, co chce. "Vantage Point" je logickým vyústěním vývoje kapely od experimentální alternativy po propracovaný inteligentní pop rock.
Charakterizovat "Vantage Point" jednou větou není vůbec snadné. V pestré kolekci většinou zábavných tracků najdete poprockovou baladu ("Eternal Women") i taneční záležitost ("Architect"). Tvář albu ale dodávají zpěvné refrény umocněné backvokály nebo smyčci. Občas v kombinaci s podstatně syrovějšími slokami. Typickým příkladem je "Oh Your God" s rádiovým refrénem a slokou pro rockfest.
Na své zatím nejpopovější album si
dEUS přizvali proslulé pěvecké hosty. V táhlé "Slow" uslyšíte, kromě Toma Barmana, Karin Dreijer Andersson z
The Knife. Vzniká skladba plná vzrušujícího napětí mezi dvěma smyslně nabitými hlasy. Druhým příkladem je Guy Garvey z
Elbow v "The Vanishing Of Maria Schneider", který naopak skladbu zcivilňuje a odlehčuje.
Pozitivní deprese, melancholie plná naděje, nesplněné touhy jako hnací motor života. Křehká krása posledního tajícího rampouchu visícího z neudržované okenní římsy architektonického skvostu. "Vantage Point" může vyvolávat různé představy a na každého působit úplně jinak. Nelze mu však upřít schopnost probouzet obrazotvornost. Je deskou, s níž nebudete nikdy sami. Album, k němuž má smysl se vracet.
PS:
dEUS vystoupí 6. října v pražském Abatonu.