Kdo tahá za nitky globálních hitů? musicserver vám nyní představí první polovinu desítky nejvyhledávanějších hudebních producentů současnosti. Nechybí Stargate, Timbaland, T-Pain, Dr. Luke a J. R. Rotem. Nezapomeneme ani na veterány Ricka Rubina a Briana Ena.
Když jdou po ulici, nepronásledují je fotografové, když se předávají hudební ceny, kamery si jich nevšímají. Jejich jména znají jen největší fanoušci, přesto jsou pro svět popu zcela nepostradatelní. Díky nim dobývají pěvecké hvězdy hitparády a prodávají miliony desek. Co jsou zač ti tajemní stvořitelé šlágrů? Pojďme si představit desítku těch momentálně nejvyhledávanějších. Naše dvoudílná exkurze navazuje na
článek, který jsme světu urban-popových producentů věnovali před čtyřmi lety.
Stargate
© mic.no Když chce popová hvězda sacherovou baladu s r'n'b polevou, připraví si tučný obnos a vytočí mobil manažerů dvojice Tor Erik Hermansen a Mikkel S. Eriksen. Norský tým
Stargate drží v posledních letech svět popu v šachu a do žebříčků sází jeden hit za druhým. V hudebním byznysu se pohybuje tato značka už jedenáct let. Když na konci minulého desetiletí dostali první šanci pracovat s britskými interprety (5ive,
S Club 7, Shola Ama), jejich kariéra začala strmě stoupat ke hvězdám. Byli jedni z prvních producentů ze starého kontinentu, kteří vzali vážně americké r'n'b a pokusili se ho předělat podle evropského vkusu. Původně byli tři, ale Hallgeir Rustan se v roce 2005 odmítl odstěhovat do New Yorku, odkud nyní
Stargate operují.
"Naší poznávací značkou jsou klasické melodie a současná produkce. Jednoduché, ale účelné," říkají
Stargate v rozhovorech. Stejně jako u hiphopových producentů začíná jejich práce s beatem. Když ho mají, zavolají některému ze svých dvorních autorů, který dodělá melodii a text a sami pak píseň zaranžují. Do noty si padli hlavně s
Ne-Yo, s nímž vytvořili továrnu na r'n'b balady. Společně napsali "Unfaithful" a "Take A Bow" pro Rihannu nebo "Irreplaceable" pro
Beyoncé. Důkaz jejich nadvlády podaly letošní Grammy, ze kterých si Eriksen a Hermansen odnesli pět nominací.
Stargate jsou patrně poslední z absolutní producentské špičky, kdo se ještě nepokusil vybudovat vlastní kariéru. Místo klipů a vyprodaných koncertů raději pracují ve svém studiu.
Dva holohlavé Nory, jejichž celoživotní láskou je ABBA, možná na ulici nepronásledují davy fanoušků, bez nich by byl ale pop ve vážném nebezpečí.
Timbaland / Danja / Justin Timberlake
© timbalandmusic.com Pokud vám nevoní spojení hip hopu a popu, pak můžete svůj vztek směřovat na hlavu jediného člověka - jeho jméno je
Timbaland. Od poloviny 90. let, kdy natáčel s
Aaliyah a
Missy Elliot, stojí Timbo v čele producentského peletonu a vymýšlí věci, které ostatní jen kopírují. A se
"Shock Value" se mu konečně splnil i poslední sen - stát se rapovou hvězdou.
Timbaland ale není stroj a i na něj přišla krize. V roce 2004 produkoval drtivou většinu skladeb z alba "Afrodisiac" zpěvačky
Brandy, ale místo aby bývalé teenagerské hvězdě pomohl zpět na vrchol, byl z toho propadák. Spočítat Timbovy zásahy do černého mezi léty 2002 - 2005 lze na prstech jedné ruky, ale jedním z nich bylo "Cry Me A River" pro první album Justina Timberlake. Ačkoliv
Scott Storch později tvrdil, že to byl jeho beat, všichni si to pamatují jako moment, kdy se
Timbaland vrátil do formy. V roce 2004 se jeho pravou rukou stal Nate Hills alias
Danja a společně napsali většinu materiálu pro "Loose"
Nelly Furtado a "FutureSex/LoveSounds" Justina T. Spolupráce na posledně jmenované desce byla tak úspěšná, že Timberlake se na čas stal jejich stabilním parťákem. Když
50 Cent potřeboval pro propagaci "Curtis" popový hit, samozřejmě nemohl zavolat nikomu jinému než Timbalandovi. T&T&D mu napsali "Ayo Technology" a rapper byl navýsost spokojený.
Timbaland a
Danja dvakrát po sobě ovládli statistiky nejúspěšnějších hitmakerů podle žebříčků Billboardu, když za tento čas nasbírali šest amerických hitů číslo jedna. Žádná sláva ale netrvá věčně a ve triu poprvé narazili s albem
Duran Duran "Red Carpet Massacre". Ani jejich polovina Madonnina alba "Hard Candy" se nepovedla tak, jak se čekalo. V poslední době se zdá, že cesty učitele a jeho žáka se na nějaký čas rozešly. Zatímco
Danja produkoval velkou většinu alba
Britney Spears "Blackout",
Timbaland má nové parťáky The Royal Court, s nimiž natočil vlažně přijaté album
Ashlee Simpson "Bittersweet World". Timbo se také poslední dobou soustředí více na provoz svého labelu Mosley Music (
Keri Hilson,
OneRepublic) a opravdu velký hit už nějaký pátek nenatočil (a "4 Minutes" jím pro mě nebyl).
Timbaland i
Danja rádi zkouší neokoukané věci a vrhají se i do žánrů, s nimiž by na první pohled neměli mít nic společného. První jmenovaný stojí za úspěchem
OneRepublic a spolupracuje s teenagerskými raketami
Jonas Brothers, druhý má zase tři skladby na nové desce kanadských pop-punkerů
Simple Plan. Někdo říká, že
Timbaland nezná mez a za peníze natočí track i s ďáblem.
Hm, jen si to představte: ďábel zpívá r'n'b!
Chyťte zloděje!
Je to už stará písnička. V popu nemůžete napsat tři noty za sebou, aby to neznělo jako něco, co už kdysi někdo zazpíval. A když je píseň tolik "na očích", obvinění z plagiátorství se jen hrnou. V roce 2007 Timbalanda obvinil jistý finský producent, že motiv skladby "Do It" ukradl z jeho staré písně, kterou kdysi složil na počítači Amiga a prezentoval na soutěži amatérských demoproducentů. Timbo nepopřel, že si skladbu vypůjčil, ale všechno podle něj bylo v rámci běžných pravidel samplingu. Dr. Luke podobné obvinění slízl za "Girlfriend", jež prý ukradla refrén z hitíku kapely The Rubinoos "I Wanna Be Your Boyfriend". Dr. Luke a Avril šli kvůli skladbě dokonce k soudu, který ale rozhodl, že jsou nevinní.
Dr. Luke
© facebook interpreta Deset let hrál
Lukasz Gottwald na kytaru v kapele účinkující v populární televizní show Saturday Night Live. A pak si řekl dost. Jeho hiphopová skupina nestála za nic, soundtracky mohl točit jen k hovadinám jako "Mortal Combat" a hrát s Herbie Hancockem ho taky už nebavilo. Vystudovaný jazzman se raději stal pomocníkem švédského hitmakera Maxe Martina a dnes je z něho jeden z nejvyhledávanějších popových producentů. Kde by bez něj dnes byly
Avril Lavigne,
Kelly Clarkson nebo
Lady Sovereign? Mimochodem, není zvláštní, že
Dr. Luke píše skladby hlavně pro holky?
Když se
Kelly Clarkson, vítězka prvního ročníku soutěže American Idol, chtěla odstřihnout od bezpohlavního teenagerského popu, který musela zpívat na svém prvním albu "Thankful", zamířila do Švédska, aby se tam potkala s Maxem Martinem. Tenhle chlápek napsal tunu hitů pro
Backstreet Boys, 'NSYNC a Britney, ale svůj dluh vůči lidstvu splatil tím, že Kelly doporučil spolupráci se svým učedníkem Lukaszem Gottwaldem, který si říká
Dr. Luke. Výsledkem spolupráce byla skladba "Since U Been Gone", která zněla, jako kdyby se
The Strokes nebo
Yeah Yeah Yeahs rozhodli napsat tutový hit pro rádia. Ta a jejich další kolaborace "Behind These Hazel Eyes" byly dvě nejhranější skladby v amerických popových rádiích v roce 2005. Pod oběma je ale ještě
Dr. Luke podepsaný společně s Maxem Martinem.
Jeho první sólový zásah do Top 3 přišel vloni, když
Dr. Luke napsal obří hit "Girlfriend" pro
Avril Lavigne a letos už má také první číslo jedna v americkém žebříčku - "I Kissed A Girl" nového objevu
Katty Perry se už v Americe hraje na každém rohu. Je to tak,
Dr. Luke se veze na vítězné vlně, o čemž svědčí i fakt, že letos v dubnu si koupil luxusní vilku v Hollywoodu za čtyři a půl milionu dolarů.
T-Pain
© T-painmusic.co.uk Jeho
vokodérové refrény se šíří rychleji než malárie a když se to vezme, tak
T-Pain je zároveň nejmilovanějším i nejnenáviděnějším mužem hudebního průmyslu. Za typický efekt ve skutečnosti může samoladící software modulující zpěvákův hlas, T-Paina tento podivný nápad a také samozřejmě perfektně zvládnuté producentské triky vynesly na vrchol.
Všechno v roce 2002 začala vtipná verze Akonova hitu "Locked Up", kterou
T-Pain nazpíval pod názvem "I'm Fucked Up". O regionálním hitíku na Flodidě se dozvěděl autor originálu a sedmnáctiletého mladíka podepsal na svůj label Konvict Music. Nebyla to špatná volba, už o tři roky později vystřelily singly "I'm Sprung" a "I'm N Luv (Wit A Stripper)" z jeho první desky do americké Top 10 a o T-Painovy produkce začala být pořádná poptávka. Mezi jeho klienty najdete
Kanye Westa, Lil Wayneho, R Kellyho nebo třeba Chrise Browna a šeptá se, že momentálně pracuje na nové desce Michaela Jacksona.
Dá se předpokládat, že
vokodérová horečka brzy přejde a
T-Pain se zařadí mezi hudební kuriozity popu. I kdyby se to stalo zítra, úctyhodnou bilanci osmnácti Top 25 amerických hitů a čtyř nominací na Grammy mu už nikdo nevezme.
J. R. Rotem
© vh1.com Kdo dokáže zároveň produkovat hitové singly a být v hledáčku bulvárních novinářů? Odpověď je jasná: J.R. Rotem. Hezoun narozený v Jižní Africe na sebe strhává pozornost svými producentskými schopnostmi stejně jako údajnými sexuálními skandálky s popovými celebritkami.
Jonathan Reuven Rotem se až do střední školy věnoval jen vážné hudbě a jazzu, pak však v jeden prokletý den zaslechl album "Raising Hell" od
Run DMC a to navždy změnilo jeho život. Zamiloval si g-funk
Dr. Dre a rozhodl se, že se po jeho vzoru stane hiphopovým producentem. Jeho velký debut přišel se skladbou "Fancy" na "Survivor"
Destiny's Child a ani se nenadál a psal pro
50 Centa,
Bustu Rhymese,
The Game, ale také pro r'n'b zpěvačky Rihannu nebo Mýa. Tři jeho skladby najdete také na otřesném albu Kevina Federline "Playing With Fire", nicméně Rotem se díky této session seznámil s
Britney Spears, po jejímž boku ho během loňského roku často nachytali fotografové bulvárních médií.
"Chodil jsem s ní dva týdny," přiznal nedávno časopisu Blender. Notorického proutníka, který žije v Beverly Hills, vloni novináři načapali třeba s
Lindsay Lohan.
Jen díky skandálům by se ale do našeho přehledu nedostal, Rotem je specialista na hity, které balancují mezi urban soundem a popem, přičemž k tomu druhému se kloní trochu více. Jeho první velký úspěch přišel na jaře 2006, kdy si jeho track postavený na vybrakování "Tainted Love"
Soft Cell koupila
Rihanna a udělal z něho "S.O.S.".
"Ten beat jsem se snažil prodat tři roky, všichni mě odmítali, ale já jsem mu věřil," řekl v rozhovoru. "S.O.S." ho dostalo do první ligy, ještě větší úspěch přišel s "Beautiful Girls" Seana Kingstona. S ním se Rotem vyhříval na vrcholu amerického, britského i australského žebříčku. Rotem nakonec pro mladíka produkoval celé album a do svých statistik si přidal ještě další dva Top 10 hity. Říká se o něm, že se s celebritami v Los Angeles sžil tolik, že začíná mít problémy rozeznávat, co je ještě hudba a co už je marnivost. Profesionální celebrita
Kevin Federline byl první, pak přišla
Paris Hilton a teď se zrovna pokouší udělat popovou hvězdu z herečky Hayden Panettiere (seriál "Hrdinové").
Rok producentských veteránů?
Nikdo už moc nepočítal, že jsou ještě schopní výrazněji promluvit do současného popu, ale oba nás letos překvapili. Z Ricka Rubina (45) se nedávno stal manažer nahrávací firmy, ale ani to mu nezabránilo, aby ještě na stará kolena natočil album s Neilem Diamondem. Jejich album "Home Before Dark" je obrovský úspěch, který nikdo nečekal. Připomíná to úspěch Rubinových nahrávek s Johnny Cashem. Rubin je v posledních letech mimořádně aktivní, natáčí s Metallikou i Slayer a výrazně vylepšuje renomé své nahrávací společnosti. Časopis Time ho vloni zařadil mezi sto nejvlivnějších lidí na světě. Brian Eno (60) by už pomalu měl nárok na důchod a popu se v posledních letech věnuje výjimečně (poslední alba James a U2). Když mu ale zavolali Coldplay, nemohl odmítnout. "Viva la Vida Or Death And All His Friends" dal alternativnější kabát a po letech znovu jím produkovaná skladba stanula na čele amerického žebříčku.