Měsíc v taneční hudbě (4/2008)

04.04.2008 05:00 - Karel Veselý a Dan Hájek | foto: facebook interpreta

Dubnové vydání pravidelného klubového měsíčníku přináší přehled nejžhavějších lokálních tanečních scén po celém světě. Podíváme se, které kluby DJ Mag vyhlásil za ty nejlepší, přidáme portrét remixéra XXXchange, několik novinek a nejzajímavější desky posledních týdnů.
Baile Funk
© facebook interpreta
World Dance Party
"Zítra se bude tančit všude," zpívalo se v Československu v padesátých letech. Komunisti to sice mysleli tak, že všechny tančit donutí, přesto se tenkrát výjimečně nemýlili. Klubová taneční hudba zažívá v globalizovaném světě nevídaný boom, když jedním z důvodů je určitě také to, že stejně jako hip hop dokáže navázat na místní tradici. Taneční hudba ve své prapůvodní lidové podobě samozřejmě v Africe, Asii či kdekoliv jinde existovala odnedávna, díky technickému pokroku a informační dálnici do ní pronikají vlivy prvky západní elektronické hudby, které spojují staré rytmy s moderními aranžemi. World dance party může začít, vydejte se s námi na cestu kolem světa po tanečních subkulturách.

Baile funk / Funk Carioca

Epicentrum: Rio De Janeiro, Brazílie
Doporučené desky: Rio Baile Funk: Favela Booty Beats (2004, Essay Records)
Rio Baile Funk: More Favela Booty Beats (2005, Essay Records)
DJ Diplo - Favela On Blast (2004, mixtape)
Edu K - Frenétiko (2006, Man Records)

V gangsterských ghettech (favelách) na kopcích kolem Ria vznikla hudba, která je stejně divoká a nekompromisní jako život v těchto místech. Fúze salsy, Jamese Browna a hip hopu (hlavně miami bass) se původně hrála na parties (bailes), které často končily rvačkami nebo přestřelkami. Typickým znakem jsou kromě frenetického beatu také vokály zpívané dětským hlasem. Není to náhoda, dospělosti se ve favele dožije jen málokdo. Texty jsou plné násilí a vulgarit, což je důvod, proč se baile funk ve zbytku Brazílie nehraje v rádiích ani neprodává v obchodech - je to prostě zakázané. O to více ale tato hudba kvete na černém trhu, který slouží jako jeden ze zdrojů příjmů pro drogové bossy. Ačkoliv baile funk už existuje od 70. let, ve světě se o něm ví teprve v tomto desetiletí. V roce 2003 se skladba "Quem Que Caguetou" od Black Alien & Speed hrála v televizní reklamě a o rok později vyšla první zásadní kompilace "Rio Baile Funk: Favela Booty Beats" na německém Essay Recordings. Ve stejném roce použila baile funk M.I.A. na "Bucky Done Gun", když producent Diplo přímo vysamploval skladbu "Injeçao" od Deize Tigrona, nejpopulárnějšího zpěváka baile funku. Diplo také inicioval vznik dokumentu, stojí též za úspěchem brazilské kapely Bondo Do Role, jež si získala pozornost energickými koncerty po celém světě. Jejich debut "With Lasers" obsahoval i britský Top 40 hit "Office Boy".

Kwaito

Epicentrum: Johannesburg, Jižní Afrika
Doporučené desky: Různí - Tsotsi OST (2006, Milan Entertainment)
Zola - Mdlwembe (2001, Ghetto Ruff)
Urban Africa Club - Hip Hop Dancehall And Kwaito (2007, Out Here Records)

Kuduro
© facebook interpreta
Jihoafrické kwaito se zrodilo za časů apartheidu v ghettu Soweto, chudinské čtvrti Johannesburgu. Překlady jeho názvu jsou buď "naštvaný" nebo zkrácenina slova "gangster", což dobře charakterizuje jeho náboj. Základem je rovný houseový beat, který je ale pomalejší, a proto bývá kwaito někdy řazeno do hip hopu, když je navíc často doprovázeno rapem. V kwaito nechybí ani samply z tradiční africké hudby. Prvním hitem byl v roce 1995 singl "Kaffir" Arthura Mafokate, který je dodnes považován za nejdůležitějšího producenta této hudby. Jeho loňské vítězství na Jihoafrických hudebních cenách potvrdilo průnik kwaito do mainstreamu, kam už dávno patří počtem prodaných desek. V posledních letech se styl výrazně přiblížil americkému hip hopu a je považován za odpověď na globální popularitu rapu. Ve světě zájem o kwaito vzrostl díky soundtracku k filmu "Tsotsi", který v roce 2005 dostal Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. Několik skladeb na desce má na svědomí herec Bonginkosi Dlamini alias Zola, hvězda kwaito scény. O africkou urban music se stará label Out Here Records, který vydává výběry kompilace a pořádá koncerty afrických hudebníků v Evropě.

Kuduro

Epicentrum: Luanda, Angola & Lisabon, Portugalsko
Doporučené desky: Buraka Som Sistema - From Buraka To The World! (2006, Enchufada)
Frederic Galliano Presents The Kuduro Sound System (2007, Frikyiwa Catalog)

Buraka Som Sistema
© myspace.com/burakasomsistema
Když v 80. let hudební producenti v Angole spojili kalypso, soca a rap, vznikl neobvyklý žánrový mix, který ovládl místní kluby a brzy se rozšířil přes portugalské kolonie až do jižní Evropy. Během občanské války hodně angolských hudebníků přesídlilo do Lisabonu, kde vývoj žánru pokračoval v konfrontaci s evropskou taneční hudbou. Dnes tedy existují dvě podoby kuduro - jedna v Africe a druhá v Lisabonu. Popularitu v evropských klubech získala samozřejmě ta druhá, za což může portugalská skupina Buraka Som Sistema, kteří se po debutu "From Buraka To The World!" vloni předvedli hitem "Yah!". Jejich aktuální novinka "Sound Of Kuduro" ohlašuje v grandiózním stylu album "Black Diamond". Ve skladbě se po jejich boku objevují M.I.A. a legendární angolský DJ Znobia.

Buraka Som Sistema - Sound Of Kuduro

Sebastien Tellier bude soutěžit v Eurovizi
Sebastien Tellier
© myspace.com/sebastientellier
Kultovní electro zpěvák Sebastien Tellier bude reprezentovat Francii na písňové soutěži Eurovize. Tellier bude soutěžit s písní "Devine" z jeho aktuálního alba "Sexuality", které natáčel s Homem Christo z Daft Punk. Díky výsledkům z minulých let má jistou účast ve finálovém večeru, který proběhne 24. května. Zpěvák si slibuje, že díky Eurovizi prorazí do světa. "Ano, říkají o mně, že jsem trendy. Já proto doufám, že tato příležitost mi pomůže dostat se z undergroundu," vysvětluje Tellier, který bude zpívat anglicky jako vůbec první francouzský zástupce v soutěži. Mezi jeho soupeři budou loutkový krocan Dustin v barvách Irska a nebo bývalý popelář Andy Abraham, který zazářil v britské soutěži X Factor. Jak moc Tellier bere svoji účast vážně, můžete posoudit podle oficiálního klipu ke skladbě.

Nintendo Wii - revoluce také v hudbě
Revoluční herní konzole Nintendo Wii nachází využití i v hudbě. Neobvyklé řešení bezdrátových ovladačů, které snímají pohyb v prostoru, se totiž nemusí využívat jen ke hraní počítačových her. Izraelskému elektronickému muzikantovi Tomu Tlalimu se podařilo konzoli hacknout a z ovladačů připevněných na lidské tělo s pomocí software SuperCollider udělal hudební nástroj. Jeho vynález se jmenuje W_space a ovládá se tancem. Jak to v praxi vypadá, se můžete podívat na YouTube.com. Loňská konference v amsterdamském STudio For Electro-Instrumental Music ukázala, že kutilů, kteří se pokouší nové technologie využít v hudbě, je mnohem více. Holandský DJ, tedy vlastně WiiJ Timski ovládá v třírozměrném prostoru své turntables (video). Uvidíme, třeba se jednou opravdu dočkáme doby, kdy hudebníci nebudou ke své tvorbě potřebovat klávesnici a myš.

K čemu Kylie potřebuje Mimse?
Kylie Minogue
© Parlophone
Návrat Kylie Minogue na pódia je jedním z nejpozitivnějších příběhů v popu z poslední doby. "X" možná není tak výtečné album, jak jsme čekali, nicméně prodeje se už blíží k milionu. V Evropě deska vyšla loni v listopadu, teprve tento týden se ale dostává na pulty obchodů v USA. A protože taneční hudba (kam Kylie oficiálně spadá) to nemá v Americe lehké, desku v zámoří propaguje nová verze "All I See" s rapperem jménem Mims. Ano, tím Mimsem, který před rokem natočil stupidní hit "This Is Why I'm Hot" a po vydání alba "Music Is My Saviour" byl oficiálně uznán za one-hit-wonder. Když už chtěli, probůh, pomoci prodejům "X", to nemohli v Capitol Records najít nějakého pořádného rappera?

DJ Mag vyhlásil stovku nejlepších světových klubů
Časopis DJ Mag má patent na výroční žebříčky a po nejlepších světových DJs mohl na konci března vyhlásit i první stovku nejlepších světových klubů. Na rozdíl od DJské ankety, která je zcela v rukou veřejného internetového hlasování, v klubové anketě hlasují oslovení promotéři a DJové, a proto jsou její výsledky mimořádně prestižní. Letos se na číslo jedna po roční pauze vrátil londýnský Fabric a znovu se dostal před legendární Space na Ibize, který je druhý. I trojka patří klubu z populárního letoviska, v Amnesia kdysi Dan Rampling a Paul Oakenfold poprvé slyšeli techno a rozhodli se ho přivést do Anglie a klub si stále zachovává svůj status. Už na pětce je první klub z Tokia - Womb, berlínský Panorama Bar je na šestce, torontský Guvernment na osmičce a brazilský Warung na devítce. První klub z New Yorku je až na čísle osmnáct, kam podle hlasování patří brooklynský Stereo. Asi nebude žádným překvapením, že ve stovce chybí kluby ze střední Evropy. Kompletní pořadí najdete zde nebo v březnovém vydání DJ Magu.

Další novinky

Ellen Allien přichystala na květen nové album. Bude se jmenovat "SOOL" a nemáme se prý těšit na nic jiného než na minimal.
• Třetí placka Booka Shade "The Sun & The Neon Light" má přinést více písňových kompozicí, akustických nástrojů (symfonický orchestr, ehm) a lidských hlasů. Datum vydání: květen.
• Potížisté Nôze jsou připraveni vypustit tento měsíc novinku "Songs On The Rocks".
• Tohle techno nepůjde sníst. The Vegetable Orchestra, soubor hudebníků, kteří mají své nástroje tak rádi, že si z nich po skončení vystoupení udělají polévku, nabídli svůj repertoár k zremixování. Zeleninové techno na "Remixed" si vystřihli Villalobos, Luciano, Basteroid nebo Gabriel Ananda.
• Nové album nachystal na červen Daedelus. Bude se jmenovat "Love To Make Music To". Na jeho webu je možné stáhnout zadarmo skladbu "'Hrs:Mins:Secs".
• "Muting The Noise" se bude jmenovat ambientní album Innervisions. Natočili ho s hosty, jako jsou I:Cube, Stefan Goldmann, Tokyo Black Star nebo klasik Klaus Schulze (Tangerine Dream a Ash Ra Tempel).

Remixér měsíce - XXXchange

XXXchange
© myspace.com/xxxchange
Možná někdo namítne, že dvojice Spank Rock patří spíše do rubriky "Měsíc v hip hopu", nicméně producent téhle baltimorské sestavy Alex Epton aka XXXchange si se škatulkami nedělá velkou hlavu. Jejich předloňský debut "YoYoYoYoYoYo" je už dnes klasika aktuální electro rapové vlny a beaty, které na něm jeho bílá polovina XXXchange servíroval, předznamenaly vývoj žánru. Co dělá, je absolutně nové a neobvyklé a nelze se divit, že se na něj jako hladoví psi vrhli hudebníci s žádostmi o remixy. XXX trochu překvapivě volí schválně ty, kteří jsou jeho domovskému žánru nejvzdálenější - Panda Bear, Test Icicles, Björk nebo dokonce Thom Yorke. Jeho hyperfunková verze "The Eraser" oficiálně nikde nevyšla, což je jenom dobře pro všechny ostatní remixy na vinylovém boxsetu "The Eraser Remixes", XXXchange je strčí všechny do zadní kapsy. Remixu "L.E.S. Artistes" od vycházející hvězdy Santogold se povedlo skoro neuvěřitelné - skvělý track ještě o něco vylepšit. Nevěřil bych tomu, kdybych to neviděl černé na bílém, XXX si dokonce vystřihl i kyselinovou verzi singlu "Cheap And Cheerful" od The Kills (produkoval polovinu jejich novinky "Midnight Boom"). Jeho sebevědomí je takové, že si troufne i na psychedelický monolit "Comfy In Nautika" od Panda Bear. Tvrdým 4/4 beatem asi hipísácké fanoušky Animal Collective pořádně vyděsil, ale co, ti si to dávno zasloužili. Nevím jak vám, ale mně XXXchange připomíná slavného bloggera Perez Hilton, který si někdy dost nevybíravě dělá srandu z celebrit. Ty ale místo toho, aby ho ignorovaly, se rvou o to, aby o nich napsal. XXX dělá to stejné se skladbami hudebních celebrit, není k nim dvakrát milý, ale jim se to líbí. Budoucnost značky XXX, to jsou alba The Pase Rock, Kid Sister, Amanda Blank, Naeem Juwan (alias sólový projekt rappera ze Spank Rock).

Doporučené šlehy:
Santogold - L.E.S. Artistes (XXXchange Remix)
Wiley - My Mistake (XXXchange Remix)
Lady Sovereign - Ch Ching (Spank Rock Remix)

Top alba měsíce

Osborne - Ruling (Spectral Sound)
Osborne - Ruling
"Ruling" je čtyřtrackové épéčko, které láká na květen a bezejmennou desku projektu Osborne. Za ním se skrývá dýdžej a producent Todd Osborn (bez e na konci), který protentokrát nechal spát své oblíbené techno a vrhnul se výhradně na old school house. Titulní kompozice "Ruling" s vokálním samplem nebo podmanivá hymna "Downtown" nabídnou vzpomínky na klasický deep house a dávné groovy-dancefloorové opusy. Návnada to slibná, uvidíme, jak bude znít celá deska.

Alter Ego - Gary (Klang Electronic)
Alter Ego - Gary
Alter Ego nedávno Praze živě představili zatím poslední album "Why Not?!" a na květem už ohlašují novinku "What's Next". "Gary" však ještě pochází z "Why Not?!" a patří k trackům, které mě na této desce stále baví. Singl kromě originální verze doplňuje na b-straně remix Carla Craiga, který hutný syntenzátorový základ více provětral a roztančil. Měl sice snadnou práci, ale nezalekl se silné původní verze, prostě to šlape.

Gui Boratto - Anunciación (K2)
Gui Boratto - Anunciación
Jeho remixy mám, přiznávám, rád a byl jsem zvědav, s čím rok po desce "Chromophobia" přijde. Gui Boratto se z kraje roku blýsknul povedeným překopáním singlu "A&E" Goldfrapp a pokud máte rádi, co teď třeba dělá Gabriel Ananda nebo Sascha Funke, bude se vám "Anunciación" rozhodně líbit. Mix minimalu s prvky tech housu je hlavně k poslechu a překvapivě silnějším opusem je béčko "Haute Couture". To šlape v jeho tradičnějších prvcích, kdy silná melodická linka jen tak nevypadne z paměti. Vinyl "Anunciación" je poctivý kus ve stylu tohoto zvukového kulišáka.

Boys Noize - Oi Oi Oi Remixed (Boysnoize Records)
Boys Noize - Oi Oi Oi Remixed
O desce Boys Noize "Oi Oi Oi" jsme psali v jednom ze starších vydání "Měsíce v taneční hudbě" a nyní nadešel pravý čas na remixovou podobu. Alexander Ridha oslovil Apparata, Proxy, Para One nebo Feadze, aby se koukli na zoubek jeho kompozicím. Každý se chopil své úlohy jinak, zůstaly tu syrové výplachy, ale i rozmělněné skoro něžnosti. Tou je třeba i Apparatova úprava "Shine Shine", což je protihodnota za remix pecky "Arcadia", o kterém jsme psali minule. Toto remixové épéčko neurazí žádného fandu Boys Noize, ale původní verze "Oi Oi Oi" byla přeci jen drobet lepší.

Cut Copy - In Ghost Colours (Modular Recordings)
Cut Copy - In Ghost Colours
A na závěr trocha electro popu ve stylu australského tria Cut Copy. Jejich hudební mix je ovlivněný Daft Punk, Röyksopp nebo klasickým kumštem New Order a Kraftwerk. Novinka "In Ghost Colours" je nápaditá, zábavná a nebojí se i hrábnout do strun kytar. V "Out There On The Ice" si Cut Copy trochu hrají na Hot Chip, ale to jim snadno odpustíte. "Lights And Music" je totiž hit jak Brno a "In Ghost Colours" se neohraje. Často vám přijde, že těch padesát minut muziky je málo a přispěcháte k přehrávači znovu stisknout tlačítko play. Je to ideální deska pro současné aprílové počasí. (Dan Hájek)


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY