Hudební časopisy versus hudební servery

Vydáno: 18.02.2008 05:00 v sekci Na okraj - Honza Balušek | foto: facebook interpreta

Byly doby, kdy časopisy měly z hudebních serverů jen srandu, měly pocit, že je nemohou ohrozit. Dodnes si vzpomínám na slova Vojtěcha Lindaura, dlouholetého šéfredaktora Rock & Popu, který říkal, že hudební weby nejsou nic moc, že na papír nemají. Pak z něj vylezlo, že vlastně žádný nezná.

Filter
© facebook interpreta
V současnosti je situace samozřejmě zcela jiná. Před Vánocemi musicserver poprvé překonal hranici deseti tisíc návštěvníků za den, počátkem února jsme několikrát pokořili už i dvanáct tisíc. To je číslo, ve které bych se před několika lety neodvážil ani doufat, za naprostý strop jsem tehdy považoval polovinu. Bez toho, abych byl nařčen z chlubení, mohu nyní říct, že mezi českými hudebními servery, jejichž hlavním obsahem jsou články, nemáme, co se návštěvnosti a počtu vydávaných textů týče, konkurenci. Mám musicserver srovnávat s Musicwebem nebo Musiczone, které nám jsou svým spíše mainstreamovým zaměřením nejblíže? Nebo s Freemusic, který je naopak obsahově zaměřen úplně jinak, takže o žádném soupeření se nedá hovořit? Případně s Muzikusem, což je ovšem web, jenž se na hudební články spoléhá také jen zčásti? A proč ne radši s hudebními časopisy, které jsou svým obsahem musicserveru přece jen nejblíže, ačkoli vycházejí na papíře? Přestože se může zdát porovnávat internetové servery a tištěné časopisy jako poměřovat hrušky s jablky, není důvod, proč to nezkusit. Z pozice šéfredaktora a spolumajitele musicserveru snad mohu.

Bezpochyby nejdůležitějším měřítkem je jak u webů, tak časopisů počet jejich čtenářů. Zásadní rozdíl mezi návštěvností serverů a prodejem magazínů je ale v tom, že zatímco u internetu jsou k dispozici naprosto průkazná čísla (díky různým veřejným i interním měřícím programům), u tiskovin je výše prodejů v podstatě neověřitelnou neznámou. Ověřování prodeje totiž neprobíhá u žádného z hudebních časopisů, resp. nelze najít žádné veřejné hodnoty (jediné dohledatelné číslo je u Filteru z prosince 2005, kdy se prodalo něco přes devět tisíc kusů), takže nezbývá než věřit vydavatelům, kteří si ale mohou vymyslet cokoli.

Více než stotisícový porevoluční náklad Rock & Popu je už roky minulostí. Situace došla tak daleko, že výše současných prodejů, které poletují v kuloárech, se při prvotním porovnání s návštěvností musicserveru mohou zdát až směšné. Časopisy jako music, Report či Rock & Pop údajně prodávají "cokoli" mezi třemi a deseti tisíci kusy za měsíc. Nejprodávanější je pravděpodobně Filter, jenž se údajně dostává někam ke dvanácti tisícům (hovoří se ale také o sedmi tisících, těžko si vybrat). Dvanáct tisíc za měsíc, tolik lidí projde musicserverem za jedno pondělí. Samozřejmě se dá namítat, že jeden časopis si přečte víc lidí, ale i kdyby to byli v průměru dva na jeden výtisk, výsledek stále není nijak ohromující.

Report 1-2/08
© ireport.cz
Teď by někteří možná čekali, jak napíšu, že nějakých pět tisíc prodaných kusů časopisu za měsíc a dvanáct tisíc návštěv na musicserveru za den jsou čísla natolik průkazná, že budoucnost je v internetu a papír bude za chvíli zbytečnost. To ale samozřejmě není pravda. Samotný počet čtenářů totiž není tím úplně hlavním, důležité jsou kromě dalšího také chování vydavatelství a inzerentů.

Co se týče CD či DVD, už několik let nemáme žádný problém od vydavatelů získat téměř cokoli na recenzi, což se s počátky serveru vůbec nedá porovnávat. Jakmile ale dojde na rozhovor s nějakou zahraniční hvězdou či cestu na koncert do ciziny, praxí je stále to, že jako první jsou osloveny časopisy a až poté, co zbude místo, přijde řada i na internet. Jakkoli mě to může štvát, dá se to pochopit: hudební servery a časopisy sice píší o tom stejném, tedy o hudbě, ale to, jak texty vnímají čtenáři, je zcela rozdílné. Hudební vydavatel si může být téměř jistý, že pokud vyjde rozhovor s jeho hvězdou v magazínu, přečte si jej naprostá většina těch, která si ho koupí. Internet naproti tomu funguje "deníkovým" stylem, tudíž interview sice dostane velký prostor první den, ale za pár dnů (někdy i hodin) se propadne do archivu a ani podpora upoutávkami či bannery (jak to děláme na musicserveru) už není to samé, jako když text visí na hlavní stránce.

Co si budeme nalhávat, nejdůležitější pro fungování internetových webů i časopisů jsou peníze. A ty přicházejí hlavně z reklamy - na musicserveru ze sta procent, tisk má výhodu v tom, že si jej lidé musí koupit, což představuje nezanedbatelný, možná dokonce hlavní příjem. Avšak zatímco nyní mají potištěné stránky u inzerentů stále lepší zvuk než obrazovky monitorů, troufám si říct, že v blízké budoucnosti se to změní. Cílem reklamy je zasáhnout co nejvíce příjemců a pokud by se porovnala částka na reklamu vynaložená v časopise a na serveru, u toho druhého je počet lidí, kteří reklamu zhlédnou, bezpochyby několikanásobně vyšší.

Music 01-02/2008
© Music 01-02/2008
Přes vše výše napsané si rozhodně nemyslím, že hudební časopisy záhy skončí a zůstanou jen hudební weby. Zatímco "hrušky" nabízí hlavně každodenní čtení a rychlé hudební zpravodajství, "jablka" má sílu v přidané hodnotě (jako je třeba CD zdarma), místy kvalitnějších textech či rozsáhlejších publicistických materiálech (takový článek zabere několik tištěných stran a redaktor na něm může pracovat třeba i několik týdnů). Na internetu je díky jeho nafukovacímu charakteru jedno, jestli se jedná o krátkou novinku, nebo o obsáhlý článek, stále je to jedna zobrazená stránka, na níž se vejde stejné množství reklamy.

A co si budeme nalhávat - na záchod si hudební web s sebou nevezmete, takže časopisy tady s námi ještě budou dlouho a budeme se spíše doplňovat, než si konkurovat. Ostatně proč se omezovat jen na hrušky či jablka, když ovocný salát je mnohem lepší.

  • Skutecne hrusky s jablky (GLOWi, 18.02.2008 22:40) Reagovat

    No porovnat tiskovinu, kterou si musi zakaznik KOUPIT s webzinem, ktery muze konzument precist ZADARMO, to je skutecne ferove :). To se potom cisla skacou :). Oboje jsou odlisne obchodni modely, kdy webzin musi skutecne shlednout radove vice lidi, aby se uzivil.
    Za sebe mohu rici, ze zadarmo musicserver proc ne, ale kdybych za obcas tristni kvalitu clanku a recenzi mel platt, tak jako za tiskovinu bych za to nedal ani bura.

  • a (a, 19.02.2008 00:40) Reagovat

    A co si budem nalhávat - notebook nebo pdačko si na záchod může vzít kdokoli, problém je už jenom s tím, že si bohužel s článkama, jako je tenhle, vytřít zadek nemůže :)

  • nechápu (weeks, 19.02.2008 10:29) Reagovat

    Nechápu toto srovnání.Jak už je napsáno v jiném příspěvku to,že je musicserver tak hojně navštěvován nesvědčí o jeho kvalitě,jsem přesvědčen,že mnoho lidí sem chodí jen tak ze zvyku.A pokud srovnám kvalitu článků zde se články v časopisech,rozdíl je podle mě naprosto markantní.A to,že vaše návštevnost stále stoupá bohužel neznamená,že to samé platí i pro kvalitu,ta má podle mě sestupnou tendenci:-)

    • Re: nechápu (Tomas Lazorik, 19.02.2008 16:55) Reagovat

      ja zas nechapem vas hejterov. argument, ze ludia sem chodia zo zvyku je dost smiesny :) ci sem chodia zo zvyku, ci z donutenia, ci co ja viem z coho, chodia sem a to je podstatne. moj skromny nazor je, ze keby bola kvalita taka katastrofalna tak by si odvykli raz-dva. len tolko som chcel, have a nice day :)

  • cisla (4am, 19.02.2008 13:46) Reagovat

    Operovat s cisly, ktera ukazuje TOPLIST je taky trosku nefer....ve skutecnosti muze navstevost musicserver.cz tak 6500 unikatu za den, coz Honzo urcite vite, pokud pouzivate Google analytics ;-)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Tomáš Hrubý - Robert Křesťan: Psát texty mě bolí 9/10
Hudba v tisku: Nebývalý ponor do duše Roberta Křesťana. Knižní rozhovor "Psát texty mě bolí" se stal i hudebníkovou poctou Robert Křesťan patří na domácí scéně k nepřehlédnutelným osobnostem. Textař, muzikant, překladatel, lídr nezařaditelné formace Druhá tráva - a taky člověk v mnoha ohledech uzavřený a tajemný. Do jeho života se... čtěte zde
Vydáno: 26.12.2025 12:00 v sekci Recenze | Hudba v tisku
Lady Gaga in Harlequin Live: One Night Only
Video: Vánoční dárek od Lady Gaga: podívejte se zdarma na koncert "Harlequin Live: One Night Only" Lady Gaga bude nejspíš na rok 2025 vzpomínat jako na jeden z těch kariérně nejvydařenějších. Úspěch alba "Mayhem", zahrnujícího velké hity "Die With A Smile" a "Abracadabra", předčil očekávání a na doprovodné turné, se kterým... čtěte zde
Vydáno: 25.12.2025 17:00 v sekci Audio / Video | Video
Hvězdy seriálu "Stranger Things", které dobývají hudební scénu
Nejvíc nej: Hvězdy seriálu "Stranger Things", které dobývají hudební scénu "Stranger Things" není jen seriálový fenomén a přehlídka démonických demogorgonů, ale i líheň hudebních talentů. Hned několik herců totiž čas mimo natáčení tráví za mikrofonem, vydáváním desek a hledáním vlastního zvuku.... čtěte zde
Vydáno: 25.12.2025 08:00 v sekci Publicistika | Nejvíc nej
Písně našich srdcí: Vánoce, svátky a tak vůbec
Publicistika: Písně našich srdcí: Vánoce, svátky a tak vůbec V dnešním článku rozhodně nečekejte záplavu koled, svátečních písní či odevšad znějících vánočních hitů. Zadání znělo jinak - jakou skladbu máte spojenou s obdobím Vánoc? A je úplně jedno, že ona sama s nimi třeba nemá... čtěte zde
Vydáno: 24.12.2025 08:00 v sekci Publicistika
Pohled do českých hitparád - 51. týden 2025
Bez "Last Christmas" nejsou Vánoce. Čtyřicetiletý hit od Wham! kraluje českému digitálnímu žebříčku Ve vánočním vydání českých hitparád se prosadily klasické sváteční hity "Last Christmas" od Wham!, "All I Want For Christmas Is You" od Mariah Carey a také Ewa Farna s "Vánocemi na míru". Všechny tři zmíněné singly zamířily do... čtěte zde
Vydáno: 23.12.2025 19:00 v sekci Novinky | České hitparády
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 34/2023 - od Burna Boye přes Alice Coopera po Ashnikko (30.08.2023 20:51)
- Nové desky pro 23. týden (02.06.2013 05:00)
- Na okraj: Podivný konec Reportu (31.01.2011 16:27)
- Vánoční titulka Reportu patří Nightwork (02.12.2010 13:14)
- Titulní straně nového Reportu vládne David Koller (05.11.2010 10:15)
- Obálku Reportu ovládl Kamil Střihavka (01.10.2010 12:33)
- Titulka zářijového Reportu patří Chinaski (31.08.2010 10:29)
- Titulce Reportu kraluje metalový veterán Ozzy Osbourne (01.07.2010 17:08)
- Titulka květnového Reportu nabízí Navigators (02.05.2010 12:04)
- Na titulce dubnového Reportu jsou AC/DC a Iron Man (05.04.2010 19:40)

ALBUM TÝDNE 51/2025

Story
Takzvaná duša

Svět je plný příběhů. Jeden takový nenápadně píše i Marian Zima se svým projektem Story. Na druhou desku "Takzvaná duše" muzikant opět přizval ke spolupráci známá jména česko-slovenské scény a nabídl jim silný autorský materiál. Jak se mu tentokrát vedlo v týmu s Prokopem, Lipou nebo Chodúrem?

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)
Ne 25.01.
Raye (UK) (O2 arena, Praha)
So 31.01.
Benjamin Amaru (CH) (Café V lese, Praha)
Čt 05.02.
Béla Fleck / Edmara Castañedy / Antonio Sánchez (US/CO/MEX) (Archa+, Praha)
So 07.02.
Alfa Mist (UK) (MeetFactory, Praha)
Po 09.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Sono Centrum, Brno)
Po 09.02.
All Time Low (US) (SaSaZu, Praha)
Út 10.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince Justin Bieber The Prodigy Beyoncé Madonna Lady Gaga Ewa Farna Coldplay Kryštof
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe