shop.musicserver.cz

Nabitý týden Wyntona Marsalise v Praze

Vydáno: 09.10.2000 22:04 v sekci Naživo - Hynek Just | foto: facebook interpreta

Minulý týden u nás působil jeden z největších světových trumpetistů a jazzových skladatelů současné doby - Wynton Marsalis. O tom, s kým v Praze byl, co tu dělal a čeho významného byla naše metropole svědkem, se dočtete ve článku, MusicServer u většiny jeho akcí nechyběl.

Wynton Marsalis
© Wynton Marsalis
Wynton Marsalis přijel do Prahy především za účelem odehrát zde evropskou premiéru svého nového projektu "All Rise" (Všichni povstaňte). Svůj pobyt v naší metropoli využil on i spoluučinkující sbor Morgan State University Choir (MSUC) na své další aktivity, kromě veřejného workshopu (ve středu 4.10.) odehrál Marsalis s Lincoln Center Jazz Orchestra (LCJO) ještě klasicky jazzový koncert v pražské Lucerně ("Only For Dancers", 7.10.) a gospelový soubor zažil několik koncertů po celé republice (v Plzni, Kladně, Brně, na Pražském hradě a bezplatně na Staroměstském nám.). Nicméně hlavní náplní všech výše zmíněných těles byly dva rudolfinské koncerty (5. a 6. 10.) představující Evropě "skladbu z jiného světa", Marsalisovu novinku "All Rise".

Tato jazzová symfonie má být (bluesovým jazykem vyřčeným) mottem pro 21. století, které Marsalis vidí jako století integrace, století vzájemného poznání. Stejně jako blues obsahuje dvanáct taktů, skládá se i "All Rise" z dvanácti částí. Ty jsou rozděleny do oddílů po čtyřech (první čtyři mají vyjadřovat "radostnou náladu", další čtyři jsou "přemýšlivější", poslední čtyři "taneční"), jednotlivé bloky jsou oddělené přestávkami.

Wynton Marsalis - detail
© Wynton Marsalis
Na projektu je oceněníhodný především pokus o skloubení funkce filharmonie, jazzového orchestru a gospelového sboru. Nehledě na to, jestli kominikace mezi nimi probíhala, nehledě na to, nešlo-li by ze situace vytěžit víc, nehledě na to, jak si tato tři tělesa rozuměla (došlo-li skutečně k integraci) a nehledě na to, nebyly-li velké cíle celého projektu zbytečně nadnesené, se z principu jedná o výtečnou ideu a geniální nápad. Dostat na společné jeviště dva představitele naprosto odlišných hudebních principů, tedy toho klasicky akademického na jedné straně a na originalitě a spontánnosti založeného na straně druhé, znamená velkou odvahu a předpokládá ohromnou dávku sebedůvěry. Wynton Marsalis, jeden z největších současných amerických jazzových trumpetistů a skladatelů, který je znám svými projekty propojujícími jazz s jinými druhy umění (za všechny jeho spolupráce s Americkým tanečním divadlem Alvina Aileyho, N.Y. city balletem, smyčcovými komorními orchestry...), se na popud šéfa Newyorské filharmonie Kutra Masura tohoto projektu zhostil a v prosinci 1999 sklidil ohromný úspěch s newyorskou premiérou.

Rudolfinum, ČF
© Česká filharmonie
Na secvičení ČF a LCJO s MSUC měl Marsalis pouze čtyři dny, což se ukázalo být na navázání hlubšího kontaktu mezi soubory málo; na pódiu vedle sebe figurovaly stále dva odlišné světy, k tolik proklamované intergraci docházelo jen velmi zřídka. Silnější momenty koncertu byly vždy dílem jedněch, druhých, nebo třetích, chyběly plochy, na kterých by docházelo ke vzniku něčeho nového, co by člověk od jedněch ani od druhých nečekal. Jednotlivé věty symfonie vedle sebe působily mírně roztěkaně, celkové poslání projektu se z reklamních upoutávek nepodařilo přenést do koncertního sálu. To nemění nic na faktu, že některé části byly výtečné a že pokud divákova důvěra v mesiášské poslání celého díla nebyla tak silná, mohl mít z celého koncertu poměrně intenzivní zážitek.

Během tří částí koncertu došlo k jistému vývoji a posunu v celkové uvolněnosti. Nejvíce rozpačitý byl kontakt mezi muzikanty v prvních čtyřech větách, většinu pozornosti na sebe strhávala jazzová sóla LCJO - exceloval pianista Farid Barron a na trumpetu W. Marsalis. Po první přestávce jakoby filharmonici vycítili potřebu většího nasazení, druhá část byla o poznání kontaktnější. Jednak dostal mnohem větší slovo MSUC, což zapříčinilo příjemné zvukové a dynamické zpestření, pak došlo k několika příjemným mezihrám mezi orchestry, např. ve větě "The Hals of Erudition and Scholarship" si pěkně "popovídali" basista LCJO s violoncelovou sekcí ČF. Vrcholem večera byly alespoň pro mne věty ze třetí sekce. Ta byla zahájena latinou "El Gran Baile de la Reina", při které vyvrcholila spoluhra mezi orchestry, smyčcové stacattové party, které akcentovaly rytmus LCJO byly přesně tím, co do té doby scházelo. Poprvé a naposledy zde došlo k prolnutí všech tří souborů, které vydrželo přes zvukomalebnou "Expressbrown Local" až k pomalejšímu swingově laděnému ploužáku "Saturday Night Slow Drag". Celý koncert byl zakončen neuvěřitelným gospelovým nášupem "I Am, Dont You Run From Me", po kterém přišla ještě čistá neworleanská pochodová dohra, která sice zvedla a roztleskala většinu přítomných diváků, na druhou stranu působila v kontextu celé skladby zbytečně estrádně.

Jak jsem zmiňoval již výše, byl tento koncert cenný především pokusem o syntézu žánrů, které mají kdesi hluboko společné kořeny a přitom jsou dnes obecně vnímány docela odděleně (integraci je zbytečné očekávat až od 21. stol., stačí pohlédnout o 70 let zpět na to, co se geniálně podařilo G. Gershwinovi). Jak pro filharmoniky, tak pro jazzmany byla účast na "All Rise" přínosnou zkušeností bezesporu, každý z nich měl minimálně šanci zde prokázat nadhled nad stylem, který je zvyklý hrát rutinně.

Wynton Marsalis - Only for dancers
© Wynton Marsalis
Koncert, který uspořádal LCJO na sobotní večer ve velkém sále Lucerny - "Only For Dancers" - byl jen důkazem toho, že věrnost pouze jednomu žánru může posluchači navodit dojem jednotvárnosti a nenápaditosti. Přes neoddiskutovatelnou muzikantskou vyzrálost všech členů orchestru a přes nadhled nad hrou na jednotlivé nástroje, který má každý tu více tu méně vyvinutý, chyběl orchestru celkový nadhled nad žánrem. Samozřejmě, že večer byl už z pozice svého názvu určen především k tancování, jako potenciální divák-posluchač jsem však byl nepatrně zklamán rutinérstvím a ortodoxností ve strukturách jednotlivých písní a celkovou stylovou neoriginalitou. Většina skladeb skončila v zajetí klasického neworleánského mainstreamového jazzu, až monotónní střídání pomalých blues s rychlejšími swingy bylo párkrát příjemně narušeno laninskoamerickými motivy, které (a to platilo i v Rudolfinu) představily nejzajímavější a nejpestřejší části koncertu. Jinak orchestr fungoval jako profesionální kulisa, což je při všech kvalitách, které třímá ve své potenci, přinejmenším škoda.

Wynton Marsalis má Prahu očividně rád (bylo koneckonců na něm, které z evropských měst si vybere pro premiéru), diváky zde zažil velmi spřízněné a je obecně pravděpodobné, že se svými novými projekty se u nás jistě ukáže. Doufejme jen, že příště přijede s dílem, které nebude skrývat toliko silnou výpověď, že se poučí zkušeností s místním publikem, které evidentně ocení více kvalitní hudební prožitek nad snahou o vizionářské určení toho, co na nás čeká...

Páteční koncert z Rudolfina si budete moci poslechnout 27. října ve 20:00hod. na stanici Vltava.

Wynton Marsalis, Lincoln Center Jazz Orchesrtra (LCJO), Morgan State University Choir (MSUC), Česká filharmonie (ČF), 5.10. 2000, Rudolfinum, 7.10. Lucerna, Praha


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Mad Velvet - The Dreamshape Mirror 8/10
Recenze: Pro Mad Velvet, boční projekt frontmana Madhouse Express, se nahrávka "The Dreamshape Mirror" stala svobodnou laboratoří Rok 2024 byl pro Madhouse Express dobrý. Poctivou koncertní aktivitu završili velkolepou oslavou desátého výročí založení a k tomu stačili vydat rovnou tři videoklipy. Do toho všeho si ještě frontman Maxmilián Hruška - coby Mad... čtěte zde
Vydáno: 08.01.2025 08:00 v sekci Recenze
Roxette - Crash! Boom! Bang! (reedice 2024) 8/10
Recenze: Roxette vzpomínají reedicí desky "Crash! Boom! Bang!" na doznívající zlaté časy Zatímco se pomalu chystá minimálně koncertní comeback kapely, Roxette společně s vydavatelstvím nezapomínají ani na svou minulost. V roce 2021 vyšlo po třiceti letech v reedici album "Joyride" a na konci roku 2024 došlo po té samé... čtěte zde
Vydáno: 07.01.2025 08:00 v sekci Recenze
Saint Etienne - The Night 8/10
Recenze: "The Night" Saint Etienne přináší zvukomalbu intimity konce dne Jedenáctá řadovka Saint Etienne "The Night" je zvukový experiment, jenž se odehrává v momentech zahalených tmavou nocí, v přesně nespecifikovaný čas. Svým způsobem jde o hudební báseň, jež se noří do ambientních iterací a nikam... čtěte zde
Vydáno: 06.01.2025 00:00 v sekci Recenze
Karel Vepřek - Písně ze dvora krále Magora 9/10
Recenze: Karel Vepřek se na albu "Písně ze dvora krále Magora" dokázal obdivuhodně napojit na básně Ivana Martina Jirouse Písničkářský samorost Karel Vepřek se k tvorbě českých básníků coby podkladu pro své písně obrací docela často. V minulosti zhudebnil texty Bohuslava Reyneka (věnoval mu skvělý počin "Blázen jsem jen ve své vsi"), Jiřího... čtěte zde
Vydáno: 05.01.2025 10:36 v sekci Recenze
Doechii - Denial Is a River 8/10
Video: Nová královna rapu? Doechii v řízné "Denial Is a River" ukazuje všechny své přednosti Jestli se v loňském roce rozzářila na ženském raperském nebi nějaká skutečně výrazná hvězda, pak to dost určitě byla Doechii. Tato nadějná rapperka z Tampy, která loni vypomohla i Katy Perry na jejím singlu "I'm His, He's Mine",... čtěte zde
Vydáno: 04.01.2025 08:47 v sekci Audio / Video | Video
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Branford Marsalis přivezl na brněnský Jazz Fest lomoz i pohlazení (14.03.2019 20:21)
- Paul Simon na svém čtrnáctém albu opráší pozapomenuté staré skladby (19.07.2018 12:04)
- Nové desky pro 37. týden (11.09.2011 07:00)
- Společný koncert Wyntona Marsalise a Erica Claptona vyjde na CD i DVD (15.08.2011 18:12)
- Nové desky pro 13. týden (27.03.2011 05:00)
- Nové desky pro 36. týden (05.09.2010 05:00)
- Nové desky pro 12. týden (22.03.2009 05:00)
- Nové desky pro 28. týden (06.07.2008 05:00)
- W. Marsalis, Lincoln Center Jazz Orchestra zahrají s Českou filharmonií v Rudolfinu (01.10.2000 17:44)

ALBUM TÝDNE 01/2025

Saint Etienne
The Night

Jedenáctá řadovka Saint Etienne "The Night" je zvukový experiment, jenž se odehrává v momentech zahalených tmavou nocí, v přesně nespecifikovaný čas. Svým způsobem jde o hudební báseň, jež se noří do ambientních iterací a nikam nechvátá, naopak nechává naplno vyznít daný okamžik. Jen nezapomeňte vždy zhasnout.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 19.01.
The Music of the Wall in Concert (Kongresové centrum, Praha)
Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Prince Justin Bieber Ewa Farna Coldplay Lady Gaga Linkin Park Madonna Lucie Vondráčková Beyoncé Karel Gott Queen Vypsaná fiXa Viktor Sheen Kabát Mirai Lucie Pink Floyd Ed Sheeran
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe