shop.musicserver.cz

Nabitý týden Wyntona Marsalise v Praze

Vydáno: 09.10.2000 22:04 v sekci Naživo - Hynek Just | foto: facebook interpreta

Minulý týden u nás působil jeden z největších světových trumpetistů a jazzových skladatelů současné doby - Wynton Marsalis. O tom, s kým v Praze byl, co tu dělal a čeho významného byla naše metropole svědkem, se dočtete ve článku, MusicServer u většiny jeho akcí nechyběl.

Wynton Marsalis
© Wynton Marsalis
Wynton Marsalis přijel do Prahy především za účelem odehrát zde evropskou premiéru svého nového projektu "All Rise" (Všichni povstaňte). Svůj pobyt v naší metropoli využil on i spoluučinkující sbor Morgan State University Choir (MSUC) na své další aktivity, kromě veřejného workshopu (ve středu 4.10.) odehrál Marsalis s Lincoln Center Jazz Orchestra (LCJO) ještě klasicky jazzový koncert v pražské Lucerně ("Only For Dancers", 7.10.) a gospelový soubor zažil několik koncertů po celé republice (v Plzni, Kladně, Brně, na Pražském hradě a bezplatně na Staroměstském nám.). Nicméně hlavní náplní všech výše zmíněných těles byly dva rudolfinské koncerty (5. a 6. 10.) představující Evropě "skladbu z jiného světa", Marsalisovu novinku "All Rise".

Tato jazzová symfonie má být (bluesovým jazykem vyřčeným) mottem pro 21. století, které Marsalis vidí jako století integrace, století vzájemného poznání. Stejně jako blues obsahuje dvanáct taktů, skládá se i "All Rise" z dvanácti částí. Ty jsou rozděleny do oddílů po čtyřech (první čtyři mají vyjadřovat "radostnou náladu", další čtyři jsou "přemýšlivější", poslední čtyři "taneční"), jednotlivé bloky jsou oddělené přestávkami.

Wynton Marsalis - detail
© Wynton Marsalis
Na projektu je oceněníhodný především pokus o skloubení funkce filharmonie, jazzového orchestru a gospelového sboru. Nehledě na to, jestli kominikace mezi nimi probíhala, nehledě na to, nešlo-li by ze situace vytěžit víc, nehledě na to, jak si tato tři tělesa rozuměla (došlo-li skutečně k integraci) a nehledě na to, nebyly-li velké cíle celého projektu zbytečně nadnesené, se z principu jedná o výtečnou ideu a geniální nápad. Dostat na společné jeviště dva představitele naprosto odlišných hudebních principů, tedy toho klasicky akademického na jedné straně a na originalitě a spontánnosti založeného na straně druhé, znamená velkou odvahu a předpokládá ohromnou dávku sebedůvěry. Wynton Marsalis, jeden z největších současných amerických jazzových trumpetistů a skladatelů, který je znám svými projekty propojujícími jazz s jinými druhy umění (za všechny jeho spolupráce s Americkým tanečním divadlem Alvina Aileyho, N.Y. city balletem, smyčcovými komorními orchestry...), se na popud šéfa Newyorské filharmonie Kutra Masura tohoto projektu zhostil a v prosinci 1999 sklidil ohromný úspěch s newyorskou premiérou.

Rudolfinum, ČF
© Česká filharmonie
Na secvičení ČF a LCJO s MSUC měl Marsalis pouze čtyři dny, což se ukázalo být na navázání hlubšího kontaktu mezi soubory málo; na pódiu vedle sebe figurovaly stále dva odlišné světy, k tolik proklamované intergraci docházelo jen velmi zřídka. Silnější momenty koncertu byly vždy dílem jedněch, druhých, nebo třetích, chyběly plochy, na kterých by docházelo ke vzniku něčeho nového, co by člověk od jedněch ani od druhých nečekal. Jednotlivé věty symfonie vedle sebe působily mírně roztěkaně, celkové poslání projektu se z reklamních upoutávek nepodařilo přenést do koncertního sálu. To nemění nic na faktu, že některé části byly výtečné a že pokud divákova důvěra v mesiášské poslání celého díla nebyla tak silná, mohl mít z celého koncertu poměrně intenzivní zážitek.

Během tří částí koncertu došlo k jistému vývoji a posunu v celkové uvolněnosti. Nejvíce rozpačitý byl kontakt mezi muzikanty v prvních čtyřech větách, většinu pozornosti na sebe strhávala jazzová sóla LCJO - exceloval pianista Farid Barron a na trumpetu W. Marsalis. Po první přestávce jakoby filharmonici vycítili potřebu většího nasazení, druhá část byla o poznání kontaktnější. Jednak dostal mnohem větší slovo MSUC, což zapříčinilo příjemné zvukové a dynamické zpestření, pak došlo k několika příjemným mezihrám mezi orchestry, např. ve větě "The Hals of Erudition and Scholarship" si pěkně "popovídali" basista LCJO s violoncelovou sekcí ČF. Vrcholem večera byly alespoň pro mne věty ze třetí sekce. Ta byla zahájena latinou "El Gran Baile de la Reina", při které vyvrcholila spoluhra mezi orchestry, smyčcové stacattové party, které akcentovaly rytmus LCJO byly přesně tím, co do té doby scházelo. Poprvé a naposledy zde došlo k prolnutí všech tří souborů, které vydrželo přes zvukomalebnou "Expressbrown Local" až k pomalejšímu swingově laděnému ploužáku "Saturday Night Slow Drag". Celý koncert byl zakončen neuvěřitelným gospelovým nášupem "I Am, Dont You Run From Me", po kterém přišla ještě čistá neworleanská pochodová dohra, která sice zvedla a roztleskala většinu přítomných diváků, na druhou stranu působila v kontextu celé skladby zbytečně estrádně.

Jak jsem zmiňoval již výše, byl tento koncert cenný především pokusem o syntézu žánrů, které mají kdesi hluboko společné kořeny a přitom jsou dnes obecně vnímány docela odděleně (integraci je zbytečné očekávat až od 21. stol., stačí pohlédnout o 70 let zpět na to, co se geniálně podařilo G. Gershwinovi). Jak pro filharmoniky, tak pro jazzmany byla účast na "All Rise" přínosnou zkušeností bezesporu, každý z nich měl minimálně šanci zde prokázat nadhled nad stylem, který je zvyklý hrát rutinně.

Wynton Marsalis - Only for dancers
© Wynton Marsalis
Koncert, který uspořádal LCJO na sobotní večer ve velkém sále Lucerny - "Only For Dancers" - byl jen důkazem toho, že věrnost pouze jednomu žánru může posluchači navodit dojem jednotvárnosti a nenápaditosti. Přes neoddiskutovatelnou muzikantskou vyzrálost všech členů orchestru a přes nadhled nad hrou na jednotlivé nástroje, který má každý tu více tu méně vyvinutý, chyběl orchestru celkový nadhled nad žánrem. Samozřejmě, že večer byl už z pozice svého názvu určen především k tancování, jako potenciální divák-posluchač jsem však byl nepatrně zklamán rutinérstvím a ortodoxností ve strukturách jednotlivých písní a celkovou stylovou neoriginalitou. Většina skladeb skončila v zajetí klasického neworleánského mainstreamového jazzu, až monotónní střídání pomalých blues s rychlejšími swingy bylo párkrát příjemně narušeno laninskoamerickými motivy, které (a to platilo i v Rudolfinu) představily nejzajímavější a nejpestřejší části koncertu. Jinak orchestr fungoval jako profesionální kulisa, což je při všech kvalitách, které třímá ve své potenci, přinejmenším škoda.

Wynton Marsalis má Prahu očividně rád (bylo koneckonců na něm, které z evropských měst si vybere pro premiéru), diváky zde zažil velmi spřízněné a je obecně pravděpodobné, že se svými novými projekty se u nás jistě ukáže. Doufejme jen, že příště přijede s dílem, které nebude skrývat toliko silnou výpověď, že se poučí zkušeností s místním publikem, které evidentně ocení více kvalitní hudební prožitek nad snahou o vizionářské určení toho, co na nás čeká...

Páteční koncert z Rudolfina si budete moci poslechnout 27. října ve 20:00hod. na stanici Vltava.

Wynton Marsalis, Lincoln Center Jazz Orchesrtra (LCJO), Morgan State University Choir (MSUC), Česká filharmonie (ČF), 5.10. 2000, Rudolfinum, 7.10. Lucerna, Praha


NÁZORY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Thirty Seconds To Mars, Sportovní hala Fortuna, Praha, 15.5.2024
Naživo: Thirty Seconds To Mars si v Praze napravili reputaci. Přivezli povedenou show Americké bratrské duo Thirty Seconds To Mars se po šesti letech vrátilo do holešovické sportovní haly, aktuálně zaštícené názvem Fortuna, a to v rámci turné nazvaného "Seasons". Jak se návrat povedl a jak znějí nové skladby z... čtěte zde
Vydáno: 16.05.2024 10:18 v sekci Naživo
Pohled do českých hitparád 19. týden 2024
Pop už v albovém žebříčku nehraje druhé housle. Taylor Swift dovršuje hattrick a boduje i Dua Lipa Česká rádiová hitparáda konečně hlásí nového vítěze. Mnohaměsíční stálice typu Dua Lipa, Ofenbach nebo Michael Schulte střídá americký zpěvák Teddy Swims se songem "Lose Control". V albech potřetí triumfuje Taylor Swift.... čtěte zde
Vydáno: 16.05.2024 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
Nové desky 19/2024 - od Kings Of Leon přes Anguse & Julii Stoneovy po Aleka Benjamina
Nové desky 19/2024 - od Kings Of Leon přes Anguse & Julii Stoneovy po Aleka Benjamina Na velké hvězdy chudší týden nabízí především novinku Kings Of Leon, kterým sekunduje s ípíčkem plných hostů Orville Peck, australské duo Angus & Julia Stone, popový písničkář Alec Benjamin, punk-rockoví Hot Water Music,... čtěte zde
Vydáno: 15.05.2024 13:36 v sekci Novinky | Nové desky
Tereza Balonová, Lucerna Music Bar, Praha, 13.5.2024
Naživo: Tereza Balonová v Lucerna Music Baru zářila jako hvězda, která hned tak nevyhasne Malostranská beseda už byla příliš malá, a tak Tereza Balonová vyrazila do Lucerna Music Baru. V něm dle svých slov viděla spoustu zahraničních kapel, které jí pomáhaly na cestě k tomu, aby našla svou vlastní hudební tvář. Nyní... čtěte zde
Vydáno: 14.05.2024 21:27 v sekci Naživo
The Beatles - Let It Be 8/10
Video: Nový klip k "Let It Be" nabízí alternativní pohled na slavnou píseň The Beatles Poté, co režisér Peter Jackson dovyprávěl příběh konce The Beatles v rozsáhlém třídílném dokumentu "The Beatles: Get Back", postaveném na dosud nikdy nezveřejněných záběrech, se k tématu vrací ještě jednou. V digitálně... čtěte zde
Vydáno: 14.05.2024 14:00 v sekci Audio / Video | Video
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Branford Marsalis přivezl na brněnský Jazz Fest lomoz i pohlazení (14.03.2019 20:21)
- Paul Simon na svém čtrnáctém albu opráší pozapomenuté staré skladby (19.07.2018 12:04)
- Nové desky pro 37. týden (11.09.2011 07:00)
- Společný koncert Wyntona Marsalise a Erica Claptona vyjde na CD i DVD (15.08.2011 18:12)
- Nové desky pro 13. týden (27.03.2011 05:00)
- Nové desky pro 36. týden (05.09.2010 05:00)
- Nové desky pro 12. týden (22.03.2009 05:00)
- Nové desky pro 28. týden (06.07.2008 05:00)
- W. Marsalis, Lincoln Center Jazz Orchestra zahrají s Českou filharmonií v Rudolfinu (01.10.2000 17:44)

ALBUM TÝDNE 20/2024

The Valentines
You All Look Beautiful When You Dance

Trojice The Valentines z Hradce Králové se na hudební scéně pohybuje už od roku 2017. Po několika singlech a EP se letos konečně rozhodla svůj rukopis otisknout i do debutového alba, které nazvala "You All Look Beautiful When You Dance". A povedlo se - deska hudebně baví, přitom textově vybízí k zamyšlení.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Ne 26.05.
Myles Smith (UK) (Rock Café, Praha)
Út 28.05.
Bruce Springsteen & The E Street Band (US) (Letiště Letňany, Praha)
Po 03.06.
Rakim (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 04.06.
Sting (UK) (Amfiteátr Lochotín, Praha)
St 05.06.
Charlotte Sands (US) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 06.06.
Nickelback (CAN) (O2 Arena, Praha)
Čt 06.06.
††† (Crosses) (US) (Roxy, Praha)
Pá 07.06.
Alfie Jukes (UK) (Café V Lese, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Justin Bieber Vladimír Mišík The Prodigy Queen Kabát Adele Imagine Dragons Sia Bono Dua Lipa Taylor Swift Rush Mirai Beyoncé Rammstein AC/DC Liam Gallagher Lady Gaga Linkin Park
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu