shop.musicserver.cz
Alan Wilder - Hudbu budeme rozdávat zadarmo

Alan Wilder - Hudbu budeme rozdávat zadarmo

Vydáno: 06.11.2007 05:00 v sekci Rozhovory - Dan Hájek | foto: facebook interpreta

Recoil, projekt Alana Wildera, vydal výtečnou desku "subHuman" a v rámci promotion zavítal i do Prahy. Využili jsme možnosti udělat s ním rozhovor a zavzpomínat mimo jiné na dobu, kdy byl členem Depeche Mode. Že jde o velmi vstřícného člověka se silným názorem, je z odpovědí nasnadě.

Recoil Party, Retro Music Hall, Praha, 29.9.2007
© Marek Myslivec
Alan Wilder byl dlouhou dobu členem Depeche Mode. On sám o tomto období tvrdí, že ta léta mu pomohla k tomu, aby dnes mohl dělat to, co doopravdy chce. Výsledkem je projekt Recoil, který nedávno vydal velmi povedenou desku "subHuman". Wilder ji přijel osobně představit do Prahy - strávil zde několik hodin na Recoil Party s fanoušky v klubu Retro. Pár dnů předtím se konala zvláštní tiskovka, na níž byla možnost udělat s umělcem rozhovor. Bohužel, nějak to nevyšlo, ale nakonec se podařilo domluvit s jeho managementem na e-mailové formě. A v tom je ten vtip: když jsem se s ním krátce, na pár vět, setkal později v klubu, dokonale mě odzbrojil, neboť bez mrknutí oka věděl, že na něj čekají mé otázky. Stejně vstřícný byl v průběhu celé párty. Samotný rozhovor ukazuje, že jde o člověka, jenž má jasný názor a přesnou představu o tom, co se děje a jaká nás čeká budoucnost.

V jednom z rozhovorů jsi lidstvo označil za anti-lidské. Co tě přivedlo na tuto myšlenku?

Nikdy jsem přímo neřekl, že lidstvo jako takové je "anti-humánní", mám jednoduše pocit, že myšlenka nadřazenosti jednoho člověka nad jiným je stále stejně rozšířená, jakkoliv lidstvo považuje samo sebe za "civilizované". My všichni, ať už individuálně nebo ve skupině, se vyvyšujeme nad někoho jiného, což vede k netoleranci, fanatismu a v extrémních případech ke genocidě. Je to nesporný rys lidskosti. Viděl jsem velmi zajímavý dokument o konfliktech ve 20. století, který se zabýval myšlenkou, že na rozdíl od předchozích období, kdy země bojovaly o území, aby podpořily své imperiální ambice, za válkami v posledních sto letech stály rasové a ideologické rozpory, často podpořené náboženskou vírou.

Mezi alby "Liquid" a "subHuman" byla dlouhá časová mezera - četl jsem, že ses musel všechno učit znovu. Co je na tom pravdy?

Podílelo se na tom několik faktorů. Na určitou dobu jsem se fyzicky i psychicky odpoutal od prostředí nahrávacího studia, a proto bylo třeba znovu se obeznámit se svou vlastní situací. Samozřejmě se to všechno člověku vrací rychle, přesto byl ale tento proces tak trochu skličující, což je zpravidla aspekt, který brzdí spuštění jakéhokoliv projektu. Stejně tak technologie pokročila a já jsem si musel zvyknout na nové vybavení a odlišný software.

Alen Wilder (Recoil)
© www.mute.com
Dokážeš si ještě teď vybavit moment, kdy sis řekl, že se vrátíš do studia a začneš natáčet nový materiál?

Hepzibah (Alanova manželka - pozn. red.) poznamenala, že se chovám jako zapšklý mizera, což bylo nejspíš dáno tím, že mi chybělo tvůrčí vyžití. Pro většinu lidí platí, že soustavná práce může uškodit, ale totéž platí i o nečinnosti. Nešlo o to, že bych byl líný, potřeboval jsem se zaměřit a soustředit na to, v čem jsem nejlepší.

Dokázal bys ve stručnosti říci svou původní ideu k "subHuman" a jestli došlo k nějakým změnám během natáčení?

Nikdy jsem se nepustil do projektu Recoil s konkrétní vizí. Mohu si například říci, že bych rád více pracoval s živými hudebníky nebo třeba tolik nevyužíval mluveného slova, ale tato volná pravidla nikdy nejsou definitivní. Raději nechám hudbu naprosto přirozeně plout. Téma "subHuman" se objevilo až tehdy, když mi dva vokalisté poskytli své texty a já jsem začal uvažovat o tom, jak spolu souvisí a jak by mohly podat srozumitelné sdělení.

Podle mě zvuk desky dost ovlivnil Joe Richardson, kde jsi na něj natrefil?

Zadal jsem do Googlu "bluesový zpěvák/autor písní" a on byl jedním z prvních jmen, která se objevila. Odtud už se jednalo pouze o spoustu rozhovorů a uskutečnění našich diskuzí.

Jako docela zajímavý se jeví nápad udělat ambientní verzi "subHuman". Kdes na to přišel?

Díky poslechu zpětných repráků verze 5.1, která dává mnohem více vyniknout stereo mixu, mne napadlo, že bychom mohli vydat celé album, které by bylo mnohem minimalističtější. Jsem si vědom toho, že má hudba dokáže být velice hutná, a tak nám toto připadalo jako dobrá příležitost k vytvoření prostoru pro dýchání. Začali jsme odstraňováním rockovějších prvků, jako živé bicí a tvrdé kytary, abychom zjistili, co zbude. Pak jsem poupravil zbylé ambientnější části tak, aby dávaly smysl, a nakonec, kde bylo třeba, přidal pár nových smyček a zvuků. Je to hlavně o odhalování efektů, hlasů a více atmosférických momentů. Do popředí se dostávají například opakované vokály, podkres, pomalé kytary atd. Je kladen menší důraz na dynamiku a co se týče struktury, bylo provedeno několik drobných změn.

Zvláštní je i obal, že?

Dal jsem výtvarníku Jessi Holbornovi stručnou synopsi alba a nechal ho, aby přišel s různými nápady. Ty jsme poté protřídili a došli k něčemu, co podle nás nejlépe reprezentovalo daný koncept.

Alan Wilder (Recoil)
© www.mute.com
"subHuman" mělo premiéru během live webcastu, zdá se tedy, že se k současným komunikačním médiím stavíš otevřeně.

Obecně mám zato, že nové technologie jsou dobrá věc - nebýt lidí usilujících o nové způsoby řešení problémů a vlastní prezentace, nebyl by žádný pokrok. Pro umělce menšího formátu bez podpory nějaké společnosti mohou být velkou výhodou v publikaci jejich tvorby. Na druhou stranu nahrávací společnosti opravdu fungují jako filtry na "sračky".

Kontroverzí ale vyvolávají digitální downloady - legální a hlavně ty nelegální. Jaký je tvůj názor na věc?

V zásadě nemám problém s legálním šířením multimedia, pokud se bude zvuková kvalita nadále zlepšovat, a myslím, že projektům, jako je Recoil, které se nemohou spolehnout na tradičnější prostředky typu rádia, TV a prodejny desek, to může pomoci. Je samozřejmě smutné, že producenti z rádií poskytují tak omezený prostor pro jakoukoliv hudbu mimo mainstream, takže boj o to, aby se lidé seznámili s projektem Recoil, přetrvává. Jsem ale realista - mým jediným cílem je zaprvé lidi upozornit, zadruhé se ujistit, že tato hudba je k dispozici a posluchač se tudíž může rozhodnout sám.

Díky tomu, co jsem už řekl, se ale obávám, že myšlenka alba se brzy stane minulostí, protože lidé, jak se zdá, dávají přednost vybírání si jednotlivých skladeb, než aby věnovali čas tomu, že si sednou a poslechnou si celé album od začátku do konce. Pocházím z generace, která je zatížená na fyzický produkt, umění atd. CD se nicméně ubírá stejným směrem jako vinyl, a tak musí každý přijmout nové trendy. Mně se líbí fakt, že je vše k dostání on-line. V minulosti jsem promrhal spousty hodin prohledáváním obchodů s deskami a odcházel frustrován, že nejsem schopen najít to, co hledám.

Troufneš si odhadnout, jaké médium z těch fyzických má šanci tuto válku přežít? A co tvá skepse k hudebnímu průmyslu?

Budoucnost? Je mi jasné, že nebude trvat dlouho a všichni budeme rozdávat hudbu zdarma, jelikož ilegální kopírování už je stejně běžné. Já to v mnoha ohledech akceptuji, hudba zadarmo je dobrá reklama. Má skepse se netýká samotného průmyslu, ale obecného přístupu k hudbě jako celku. Fakt, že kupující veřejnost víceméně říká, že už za ni nechce platit. Připadá mi to docela zavádějící. Nikdo by se nepodíval na oblek ušitý na míru nebo krásný, ručně vyrobený kus nábytku a pak navrhnul, že by ho měl dostat bez placení, nebo ano? Z pohledu hudebníka je těžké smířit se s dlouhou snahou vyprodukovat něco opravdu výjimečného, když to v závěru musíte poskytnout v mizerném zhuštěném formátu mp3, protože to diktuje trh. Dokážu si představit, že po boku stahování by se mohla objevit nova verze vinylu - něco jako vysoce kvalitní disk, ne přímo vinyl, ale možná super-audio DVD s uměleckým obalem velikosti vinylu, který by uspokojil fajnšmekry. Vlastně už můžeme vidět podobné nápady přicházející od Radiohead a jim podobných.

S tímhle souvisí jedna věc, na kterou jsi určitě už mnohokrát odpovídal: Recoil je převážně studiový projekt, můžeme ale někdy očekávat, že uděláš i koncertní show?

Toto je asi nejčastější otázka , která je mi kladena, spolu s "Kdy budu produkovat nebo se vrátím k Depeche Mode?" Rozhodně si nedokážu představit, že by Recoil vystupoval živě v tradičním pojetí, tedy s bicími, basou, kytarou, zpěvákem, ale jsem otevřen něčemu bližšímu umění nebo filmu. Dokázal bych si představit přepracované nebo remixované verze různých skladeb s živým vokalistou a možná ve spojení s jedním nebo více filmovými tvůrci. Nicméně není to nic, co bych plánoval v blízké budoucnosti - alespoň pokud tuto myšlenku někdo nebude chtít zaštítit finančně.

Tak ona je hudba Recoil hodně scénická, neláká tě natočit nějaký sountrack, nepřišla někdy taková nabídka?

Setkal jsem se s různými věcmi, ale nic mě zatím doopravdy nelákalo. Problém je v tom, že nepracuji zrovna rychle a mnoho filmových společností očekává, že hudbu vysypeš z rukávu a bez mrknutí oka přepracuješ. V zásadě jsem ale této myšlence otevřen.

Alan Wilder (Recoil)
© www.mute.com
Mnoho kapel se chlubí, že jim z natáčení zůstalo hodně materiálu a že měly problém vybrat ty pravé skladby? Bude třeba někdy album nevydaných rarit Recoil?

Mám různé skladby, které se nikdy neobjevily na albech Recoil, ale existuje pro to důvod. Nemám v plánu je vydat. Jsem příliš velký perfekcionista a pokud to nezvládly napoprvé, bylo to prostě proto, že nebyly dost dobré.

Když se podíváme trochu zpět, co tě v rámci tvé sólové práce více ovlivnilo - být součástí Depeche Mode, nebo si třeba vyzkoušet produkční práci pro Nitzer Ebb?

Těžko říct. Líbilo se mi produkovat Ebb, ale na Recoil to nijak zásadní vliv nemělo. Samozřejmě ale cokoliv, co děláš, a veškerá hudba, kterou posloucháš, má vliv na tvou produkci.

Na "Unsound Methods" ti zpívá tvá manželka Hepzibah Sessa, myslíš, že ji ještě někdy pozveš k mikrofonu? Nebo se budeš dál držet hesla, že na každém novém počinu chceš mít někoho jiného, manželka nemanželka?

Je to dost možné. Nevím, jaká bude hudba a vokály na dalším albu, ale mohu říci, že způsob, jakým Hep přispívá do Recoil, má mnoho forem, ona sama je a vždy byla velice důležitá.

Už jsem zmínil tvé působení v Depeche Mode. Dokázal bys čistě hypoteticky někoho z nich pozvat na desku Recoil? Sleduješ i po těch letech to, co dělají, nebo tě to nechává zcela chladným?

To se nestane. Jejich tvorbu samozřejmě znám a občas jsem v kontaktu s Davem.

Ostatně někteří fanouškové říkají, že jim na "subHuman" vadí kromě hlubokého ponoru do r'n'b také to, že na ní slyší hodně samplů podobných Depeche Mode...

Tak tomu moc nerozumím, obvykle mě lidé obviňují, že hudba, kterou dělám, se dostatečně nepodobá Depeche Mode.

  • Fotky z Recoil party (Mirage, 06.11.2007 09:32) Reagovat

    Alan i Hep jsou vyborni lide a jsem rad, ze po Berlinu byla Praha mesto, ktere je mohlo hostit. Doporucuji precist report od Hep na jejich myspace. A zde jsou nejake fotky z party:
    http://mi.rage.cz/2007/Recoil_party-Retro_Music_Hall-Prague-29.9.2007

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 47/2024 - od Marilyna Mansona přes Pavola Hammela po Elvise Costella s T Bone Burnettem
Nové desky 47/2024 - od Marilyna Mansona přes Pavola Hammela po Elvise Costella s T Bone Burnettem Tento týden si na své přijdou hlavně rockeři, které potěší Marilyn Manson, Body Count, AViVA, domácí Narajama, Father John Misty, metaloví Opeth nebo Hail Of Bullets. Příznivcům ostatních žánrů musí stačit Elvis Costello s T Bone... čtěte zde
Vydáno: 27.11.2024 12:30 v sekci Novinky | Nové desky
Vladimír Merta - Nejisté jistoty 2: Vzdálená blízká 8/10
Recenze: Na albu "Vzdálená blízká" nabízí Vladimír Merta svazek klíčů k zámkům v posluchačově mysli Velkolepý dubnový návrat Vladimíra Merty skutečně jen spustil stavidla a ona jednička na přebalu desky "České sny" nelhala. Po zhruba pěti měsících se písničkář vrací s deskou "Vzdálená blízká". Opět nese podtitul "Nejisté... čtěte zde
Vydáno: 27.11.2024 08:00 v sekci Recenze
Kult ohně: Cult of Fire + Bohemian Symphony Orchestra Prague, Divadlo Hybernia, Praha, 22.11.2024
Naživo: Cult of Fire v Divadle Hybernia aneb Smetanovy blackové šaty Bedřicha Smetany dvousetletého bylo letos všude plno, ale o příznačný humbuk se v létě postarala domácí blacková stálice Cult of Fire. Na žádost festivalu Brutal Assault vytvořila program spojující metal se symfonickým orchestrem.... čtěte zde
Vydáno: 26.11.2024 10:30 v sekci Naživo
Tři sestry - 40 let (The best of 1985 - 2025) 5/10
Recenze: Výběrovka Tří sester "40 let (The best of 1985 - 2025") nepřináší nic objevného Legendární Tři sestry oslaví v příštím roce další kulaté jubileum a s malým předstihem posílají svým posluchačům dárek v podobě výběrovky "40 let (The best of 1985 - 2025)". V souladu s názvem obsahuje deska to nejlepší z... čtěte zde
Vydáno: 26.11.2024 08:00 v sekci Recenze
Sepultura, Jinjer, Obituary, Jesus Piece, O2 universum, Praha, 24.11.2024
Naživo: Přivezla Sepultura do Prahy své poslední rozloučení? Doufejme, že ne. Energie kapely svědčí o opaku Sepultura si v pražském O2 universu střihla rovnou dvoják a uzavřela světové turné. Stylotvorná brazilská formace oslavila čtyřicet let na scéně jakostní přehlídkou zásadních skladeb, kterou podala s takovou porcí živočišně... čtěte zde
Vydáno: 25.11.2024 11:07 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Caroline Polachek zdařilou předělávku "True Love Waits" od Radiohead představila ve francouzském muzeu (26.10.2024 09:15)
- Recenze: The Smile jsou na třetím albu "Cutouts" velkolepě hraví (07.10.2024 00:00)
- Video: Depeche Mode se loučí s érou desky "Memento Mori". V "People Are Good" hledají to dobré v nás (06.04.2024 08:00)
- Naživo: Depeche Mode v Praze skvěle zahráli, svou show ale neoslnili (23.02.2024 14:13)
- Fotogalerie: Depeche Mode odehráli ve čtvrtek v O2 areně koncert, na který se bude ještě dlouho vzpomínat (23.02.2024 08:35)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2023 podle musicserveru (10-1) (02.02.2024 19:00)
- Video: Depeche Mode se v "Before We Drown" symbolicky loučí (30.01.2024 08:52)
- Video: "My Favourite Stranger" je setkáním Depeche Mode s tajemnou cizinkou... bez Depeche Mode (22.09.2023 07:55)
- Naživo: Depeche Mode v Letňanech zahnali déšť a ovládli masy lidí (31.07.2023 10:00)
- Fotogalerie: Depeche Mode smrti navzdory v obrazech (31.07.2023 09:11)

ALBUM TÝDNE 48/2024

První hoře
Achtung, Sultan!

První hoře se vracejí. Trvalo to, ale alternativci z Prahy po sedmi letech vydali sedmou studiovku "Achtung, Sultan!". V poslední době o sobě kapela příliš vědět nedávala a kromě občasných koncertů se jednotliví členové angažovali hlavně ve vlastních projektech. Jak se návrat povedl?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 28.11.
Two Another (AUS) (Rock Café, Praha)
Pá 29.11.
Faun (DE) (Masters of Rock Café, Zlín)
So 30.11.
Kaleo (ISL) / Június Mayvant (ISL) (O2 universum, Praha)
So 30.11.
Madhouse Express (CZ) (Archa+, Praha)
Ne 01.12.
Ewa Farna (CZ) (Betlémská kaple, Praha)
Út 03.12.
Boy Bleach (UK) (Rock Café, Praha)
Pá 06.12.
Freedom Call (DE) (Masters of Rock Café, Zlín)
So 07.12.
Desire (CAN) (Café V Lese, Praha)
So 07.12.
Mononeon (US) (Metro Music Bar, Brno)
So 07.12.
Imodium (CZ) (Palác Akropolis, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince Justin Bieber The Prodigy Linkin Park Viktor Sheen Madonna Coldplay Lady Gaga Mirai Queen Beyoncé Lucie Vondráčková Kabát Billie Eilish Ed Sheeran Lucie Katy Perry The Cure Helena Vondráčková
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe