Zatímco všude po světě si pro nové Princovo album "Planet Earth" musejí fandové zajít do hudebních obchodů, v Británii ho téměř tři miliony lidí dostaly zdarma k bulvárnímu plátku Mail On Sunday. Je to začátek nové éry, nebo pouze ojedinělá propagační akce?
© facebook interpreta "Úúú-bi-láá mánželáá páličkouu na másóó! Pááris Hilton je venku z básy. Nóvéé cédéčko Prínce zdármáá."
Takhle nějak možná pokřikovali kameloti předminulou neděli v ulicích britských měst. U listu Mail On Sunday vyšlo totiž jako příloha zdarma cédéčko
Prince "Planet Earth". Ne že by podobné dárky byly něčím novým, různá CD a DVD přibalují mnohé noviny a časopisy i v České republice, ale nové album tak slavného umělce se jako příloha nějaké tiskoviny objevilo vůbec poprvé.
Britové, kteří si chtěli později nahrávku koupit v hudebním obchodě, narazili na nečekaný problém. Šlo to jen někde a i tak to bylo dost bizarní: místo cédéčka se v regálech skvěly výtisky Mail On Sunday zabalené s CD jako bonusem. Oficiálně totiž album na britských ostrovech vůbec nevyšlo. Proč? Legendární egoista dal
Sony BMG o smlouvě s novinami, která mu přinesla čtvrt milionu liber, vědět až přibližně tři týdny před plánovaným vypuštěním nahrávky na trh. Na to vydavatel logicky reagoval tím, že disk nezačal v Británii vůbec distribuovat. Kdo by si ho asi tak koupil, když jej přibalený k Mail On Sunday našly tři miliony lidí?
Zatímco hudební labely buší na poplach,
Prince si může mnout ruce. Chytrým marketingovým tahem dostal nové album ke spoustě posluchačů, kteří by jinak o nahrávku pravděpodobně neprojevili zájem. Výrazně tak upozornil na chystanou koncertní šňůru po Londýně; vydělaly tedy obě strany, nemluvě o publicitě po celém světě, které se kroku dostalo. Výrobní hodnota cédéčka není moc vysoká, Mail On Sunday náklady pokryl zvýšeným prodejem a větším ziskem z inzerce.
© time.com Přesto se nedá očekávat, že by odteď všechny hvězdy hudebního byznysu nové desky začaly poskytovat jako přílohy tisku.
Prince je specifický případ. Většina jeho příjmů pochází z koncertů, alba by vydávat ani nemusel, ostatně několik let jel po téhle stránce na vlastní triko a prodával si je po internetu sám. Díky své dlouhé kariéře je obecně známý a ačkoli málokdo zná všechny jeho nahrávky, hrstku hitů by z paměti vylovil téměř každý. Tudíž proč si nekoupit nedělní bulvár s jeho novým albem, že? Tento model by ale těžko fungoval u jiných stars, které jsou na prodejích nosičů pořád ještě závislé, nebo naopak u mladých, neznámých kapel, jejichž cédéčko by zase nikoho nezajímalo.
Uvidíme, zda se někdo vydá Princovou cestou. V době, kdy je kopírování nosičů a pirátské stahování skladeb z internetu běžnou záležitostí, se koncerty obecně stávají nejvíce výdělečnou položkou účetnictví hudebníků. A CD zdarma u novin na ně rozhodně velmi silně upozorní.
Zatím mohou všichni fandové akorát závidět Britům, že "Planet Earth" dostali za pár šupů a několik bulvárních zpráv k tomu jako dárek. Všude kromě Albionu se totiž Princova novinka prodává pouze v obchodech za plnou cenu.