K čemu jsou makrorecenze aneb hledání obecné pravdy

Vydáno: 07.10.2006 05:00 v sekci Publicistika - Honza Balušek

Už je to přes dva roky, co na musicserveru vyšla první makrorecenze - byla na "Nanoalbum" Tata Bojs. Od té doby jsme jich publikovali už téměř sedmdesát. Mnohdy se v diskusích pod nimi rozpoutaly zbytečné názorové přestřelky, za nimiž stálo nepochopení toho, k čemu hromadné recenze slouží. A právě na to se snaží odpovědět dnešní článek.

"Proboha... Tohle nemyslíte vážně! Musicserver by měl přehodnotit personální obsazení redaktorů, protože některé recenze nemají snad ani trochu toho, co by měla recenze mít! Co takhle trochu nadhledu! Nezlobte se na mě a odpusťte mi to ošklivé slovo, ale kdo dá tomuhle albu 2/10, je debil, který neví o hudbě nic." (čtenář Marek k makrorecenzi "Armády špásu" J.A.R.)

"Snažíte se tady o odbornej názor, ale jak si to čtu, tak nevím, na čem jsem. Jeden píše, že "Tripping" je troska, druhej že "Tripping" je skvělý. Každej píše jiný písničky a co se mu líbí. O tom to je, že to někoho zaujme a někoho ne. A když je ta deska nejprodávanější asi v 17 zemích, tak na ní něco bude. Navíc ROBBIE JE SUPER!!!!" (čtenář wil k makrorecenzi "Intensive Care" Robbieho Williamse)

"2/10 - 8/10? No tady je vidět, že kritici jsou zbyteční. Ale ve svém vlastním zájmu byste se měli aspoň občas shodnout, jinak přijdete o práci." (čtenář kdojsem k makrorecenzi "I'm Not Dead" Pink)

Tata Bojs - Nanoalbum
Tolik stručné ukázky z diskuzí pod vybranými makrorecenzemi. Je tomu už dva a čtvrt roku, co na musicserveru vyšla první makrorecenze. Detailně rozebrala "Nanoalbum" Tata Bojs. Původně měla být i poslední, prostě takový nevšední experiment. Jenže nazírání na desku z různých pohledů se zalíbilo jak čtenářům, tak redaktorům a občas i vydavatelům, tudíž se od té doby staly hromadné recenze nedílnou součástí našeho serveru. Do dnešního dne jich vyšlo už téměř sedmdesát včetně jedné speciální na DVD (té cti se samozřejmě dostalo opět Tata Bojs a jejich "Nanotour"). Stejně jako si makrorecenze začaly budovat širokou oblibu mezi čtenáři (u recenzí nejsou výjimkou dotazy, zda na tu a tu desku bude makro), stejně tak se v diskusích pod jednotlivými články objevovaly názory (viz výše), z nichž jasně vyplývalo, že někteří lidé smysl makrorecenze naprosto nepochopili. Právě to bylo podnětem, proč vznikl tento text - aby objasnil, že hlavním důvodem makrorecenze skutečně není, aby deset redaktorů dostalo originální CD. I když to je bezpochyby příjemný bonus.

Důvodem, proč makra píšeme, není snaha dokázat, že je mezi redaktory musicserveru vždy deset lidí, kteří dokáží zcela fundovaně ohodnotit určitou desku, neboť daného interpreta a jeho X předchozích nahrávek mají v malíku. To skutečně ne! Od toho je hlavní recenze, kterou vždy píše člověk, jenž daného interpreta zná a jeho hudbu má více či méně rád. (Ano, není to úplně vždy, přiznávám; nikoho, kdo by zbožňoval opusy Crazy Froga, jsme v redakci nesehnali...) Na rozdíl od jiných webů či magazínů se nesnažíme potopit vybraného umělce tím, že by recenzi psal člověk, který jeho hudbu nesnáší. Hlavní recenze je tedy ve většině případů jakýmsi odrazem názorů člověka, jenž je s hudbou obsaženou na desce seznámen a něco si o ní myslí. Účelem recenze je informovat fanoušky muzikanta, co od nahrávky mohou čekat. Vždy jde ale o postoj jednoho redaktora, byť třeba výtečně erudovaného.

Makrorecenze na to jde jinak. Snaží se o něco, čemu osobně říkám hledání obecné pravdy. Když si projdete recenze jedné nahrávky na pěti různých webech, ve třech novinách a dvou časopisech, dost možná získáte deset zcela odlišných názorů. Totéž najdete v každé naší hromadné recenzi, jen to máte na jednom místě. Ano, je pravděpodobné, že se fanouškům r'n'b bude líbit nové album Justina Timberlakea. Ale bude se líbit člověku, co poslouchá hlavně rock? Český pop? Undergroundovou elektroniku? Mohlo by, ale jak to zjistit? Jak jinak poznat, zda je nahrávka kvalitní v různých ohledech a ne jen ve svém žánru a pro své fanoušky? Právě na to se snaží odpovědět makrorecenze. Proto kromě lidí, kteří interpreta znají či ho mají dokonce rádi, se makrošek účastní i ti, kteří o něm nic neví, nemají ho rádi či klidně ho i nesnášejí, případně inkriminovaný žánr vůbec neposlouchají. Je to vlastně princip tabula rasa - nepopsaný, čistý list, jakým by byl při poslechu i fanoušek zcela jiného stylu. A to je důvod, proč se redaktoři ve svých příspěvcích občas vyznávají, že deska pro ně byla prvním kontaktem s daným interpretem či žánrem. Otázka položená makrorecenzí tedy je: Je album natolik dobré, aby oslovilo i toho, kdo by si je jinak vůbec nepustil?

System Of A Down - Hypnotize
Za dobu, co tyto články na musicserveru vycházejí, vyšlo najevo několik zajímavých skutečností. Jsou dva momenty, kdy si kapela může navzájem potřást rukama, že pro ni makro dopadlo dobře. Zaprvé tehdy, když je rozptyl hodnocení v celé bodové škále (z poslední doby třeba "Armáda špásu" J.A.R., kteří dostali jak 2/10, tak třikrát 9/10), tudíž jejich hudba vzbuzuje velmi rozdílné reakce a buď ji lidé milují, nebo naopak nesnášejí. Za druhé tehdy, což by asi chtěli všichni, když celá desítka redaktorů, jež je složena i z těch, kteří danou muziku vyloženě nemají rádi, desku pochválí. Podařilo se to například Kryštof, jejichž "Mikrokosmos" dostal známky jen od sedmičky do devítky. Podobně dopadlo i "Hypnotize" System Of A Down, kde byla sedmička dokonce jen jedna, devět redaktorů hodnotilo osm a výše. Právě SOAD ukazují, že dokážeme odhodit předsudky a ocenit vysoko i ryze žánrové nahrávky, jako jsou právě metaloví (samozřejmě s mnoha příměsemi) System Of A Down. Potěšitelný je i fakt, že se dokážeme většinou povznést nad okolnosti vzniku nahrávky a hodnotíme hlavně výsledek. Tak jsme mohli pochválit desku Sámera Issy "Break The Silence" a naopak do stoky poslat album Vlasty Horvátha "Místo zázraků", ačkoli po lidské stránce většině redaktorů určitě více vyhovoval sympatický Vlasta, než ulízaný model Sámer. A to nehledíme na to, že oba jsou produkty televizní soutěže.

Dotazy čtenářů občas směřují také k tomu, proč píšeme makro zrovna na tuhle desku, ale nikoli na tamtu. Bohužel domluvit makrorecenzi s vydavatelskou firmou není vždy jednoduché, protože místo jednoho výlisku na recenzi jich musí poskytnout jedenáct, což logicky navyšuje náklady s promotion spojené. Většinou se to daří, ale u nahrávek, jichž se v Česku prodá sotva několik desítek, to samozřejmě možné není. Že se jedná o album mimořádně kvalitní, v tu chvíli není důležité.

Jisté je jedno: makrorecenze se staly nedílnou součástí musicserveru a pomáhají mu budovat vlastní "ksicht", jenž je jinak díky stylové všežravosti poněkud nejasný. A dokud budou makra zajímat a bavit redaktory i čtenáře, budete se s nimi setkávat. Nikdy totiž není od věci zjistit, jak se na vaši oblíbenou či naopak neoblíbenou desku dívají jiní lidé.

• Makrorecenze beru (Petr Jirus, 07.10.2006 08:20) Reagovat

V makrorecenzích na CD které už jsem slyšel, nebo mám, hledám recenzenty kteří mají víceméně shodný názor jako já. Oni mi pak usnadní výběr při nákupu dalších CD které moc neznám. Fungují skoro jako reklama. To se líbí nám - mohlo by se to líbit i tobě. Jen tak dál.

• makro.. (placebo, 07.10.2006 09:09) Reagovat

čtu jen na ty cd o který mam eventuelní zájem a dá se říct že cd rozeberou různí recenzenti z různých pohledů což může být zajímavé,ale jak říká předchozí příspěvek také sesoutředím hlavně na recenzenty, kteří mají v hledáčku podobnou muziku jako já,ostatní jen prodoplnění

• Danny (Danny, 07.10.2006 10:17) Reagovat

tak kaslete na odstavecek od ruznych recenzentu, k cemu mi je recenze treba na Marvina Gayeo od recenzenta ktery posloucha treba jen Kabaty a AC/DC??? Chcete-li makrorecenzi, at ten kdo hudbe rozumi tu desku doopravdy vzebrubne ohodnoti, at ji ohloda na kost a podrobi vse detailne pozitivni a negativni kritice.

• makra mají pofidérní úroveň (Lola, 07.10.2006 10:34) Reagovat

Makrorecenze jsou dobrý nápad, ale chtělo by to dotáhnout. Dát třeba recenzentům šablonu/strukturu toho, co by recenze měla obsahovat. Často na mě totiž tyto recenze dělají dojem, že si recenzent za placku zdarma ani nedá tu práci si ji poslechnout (např. Ondřej Ševela, kterého u makra The Prostitutes tak znechutil booklet s texty, že ho musel rychle zavřít - ten booklet ovšem neexistuje...) a píše ho vykalenej nebo po jiné osobní tragédii... Nebo další smutná skutečnost: recenzentka Balaštíková ve zkráceném formátu recenze (u stejné makrorecenze na The Prostitutes)sice dává 7/10, ale z celkových 278 slov je vlastnímu albu věnováno pouze 115 a dozvíme se o něm toliko to, že je to nekvalitní nahrávka. Na čem své hodnocení staví? To má fakt být kvalitní recenze? Jeden recenzent hodnotí, co viděl v létě na festivalech, zatímco pro dalšího je rozhodujícím kritériem, jak kapelu hodnotí média. Pominu vulgarismy Ondřeje Ručky a dalších (jako by nestačily ty sprosťárny ve fórech, teď už si nabrousili kudličky i recenzenti!). Takže makrorecenze pro mě budou mít vypovídací hodnotu pouze v případě, že se budou věnovat skutečně tomu, co hodnotí, napíše je člověk, který je fundovaný a jeho jediným předpokladem není to, že už deset příspěvků do makra napsal. Někteří recenzenti mají odbornou i lidskou úroveň rodiny Homolkovy a jejich recenzí si opravdu nevážím. Pro jakoukoliv práci , kterou chci kdekoliv pro kohokoliv dělat, musím mít nějakou kvalifikaci, zkušenost, doporučení, test znalostí atd. Zajímalo by mě, co pro výběr recenzentů používá musicserver.

• Keep going! (Aazy, 07.10.2006 12:20) Reagovat

Makrorecenze jsou fajn a určitě se jich držte. A pokud je bude někdo kritzovat, vemte si z toho ponaučení, ale jen je prosím vás nerušte:-).

Bones UK - Bones UK 8/10
Recenze: Bones UK si i na eponymním debutu udržely nezaměnitelný rukopis Pod jménem Bones UK (nebo také jen Bones), se skrývá duo hudebnic Rosie Bones a Carmen Vandenberg. Společně působí od roku 2014 a dosud vydávaly pouze samostatné písně. Eponymní novinka je tedy debutem, který tepe v rytmu blues rocku,... čtěte zde
Vydáno: 24.08.2019 12:11 v sekci Recenze
0
Rudolf Brančovský - Pro lidi bez postižení je moje tvorba příliš nestabilní voda
Rozhovory: Rudolf Brančovský - Pro lidi bez postižení je moje tvorba příliš nestabilní voda Poletíme? letí v pomyslném žebříčku popularity s každou deskou vzhůru. Úspěch posledního alba "Chce to hit!" se tak logicky rozhodli oslavit dosud největším koncertem v kariéře. Uskuteční se 5. září v areálu Kytary.cz v Praze.... čtěte zde
Vydáno: 23.08.2019 10:15 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
The Offspring, BVV, Brno, 21.8.2019
Naživo: The Offspring přivezli do Brna nostalgii Legendární neopunkeři The Offspring v Brně odehráli sympatický, i když poměrně krátký set. Pokladnice hitů, vděčné publikum různých věkových, žánrových i sociálních skupin a v čele stále charismatický, i když už... čtěte zde
Vydáno: 22.08.2019 18:11 v sekci Naživo
3
The Prodigy hlásí návrat do studia
The Prodigy hlásí návrat do studia Začátkem března paralyzovala celý hudební svět zpráva o smrti frontmana The Prodigy Keitha Flinta. Jeho spoluhráč Liam Howlett tehdy na svém instagramovém profilu deklaroval, že zpěvák si vzal život, avšak informace, kterou zveřejnil... čtěte zde
Vydáno: 22.08.2019 11:44 v sekci Novinky
9
Billie Eilish, O2 arena, Praha, 20.8.2019
Naživo: Vřískot v O2 areně: Minimalistická Billie Eilish zhypnotizovala davy teenagerů Svět nejopěvovanější teenagerky současnosti Billie Eilish je temný a úzkostný. A podobný byl i její pražský koncert, který se odehrál ve vyprodané O2 areně, i když se původně měl konat ve Foru Karlín. Fanoušci ale lístky... čtěte zde
Vydáno: 21.08.2019 09:56 v sekci Naživo
29