TOPlist

Šťavnaté maso, ale příliš nakyslé omáčky

22.05.2006 05:00 - Radek Londin | foto: facebook interpreta

Mezi množství DVD mapujících kariéru legendy černé hudby Raye Charlese se zařadila také koncertní oslava padesáti let "muzicírování", která se konala v Pasadeně roku 1991. "50 Years In Music" potěší v několika momentech inspirativního souznění oslavence s hosty, jinak jde chvílemi spíše o obskurní výlet zpět časem.
6/10

Ray Charles - 50 Years In Music

Celkový čas: asi 90 minut
Vydavatel: Sony BMG
Můj vztah k hudbě Raye Charlese se dá vysledovat do dávné minulosti. Byl to jeden z prvních vinylů, které jsem objevil v otcově diskotéce. Výběr největších pecek už je dnes tak sjetý, že se jehla stěží udrží v drážce. Přiznám, že nakonec u mne sice zvítězila obdobná kompilace Jamese Browna společně s Jazzrockovými syntézami, ale každopádně byl tenhle člověk mým prvním dětským králem groovu a já jsem mohl v klidu stírat spolužáky, kteří na mě útočili nahrávkami Šmoulů či pecek Dalibora Jandy (no, měl jsem taky Jitku Molavcovou, a co?). Jeho diskografie připomíná horskou dráhu, v níž postupně ubývalo zajímavých výkrutů, své ale dokázal na pódiu před lidmi, o možnosti spatřit ho naživo už lze pouze snít. Připomínkou sály a stadiony plnícího charismatu je i záznam koncertu z roku 1991, kterým oslavil 50 let v hudebním byznysu. Na začátek devadesátých let se divák přenese hned po zhlédnutí prvního jinglu. Také seznam hostů odpovídá době - kde je dneska třeba takový MC Hammer?

Technická kvalita obrazu je pouze slušná, nikdo se také neobtěžoval s komplikovaným přemícháním zvuku do prostoru, musí stačit stereo. Ani střihač nezasahoval, na diváka čekají krátké skeče komiků, mezi písněmi potom pohled do zákulisí s umělci vyznávajícími se svému vzoru. Pěkné, ale koncert by byl možná ucelenější, kdyby stál dokument zvlášť jako bonus. S hudebními dévédéčky se zkrátka vydavatelé většinou moc nemažou.

Uncle Ray oslavoval ve velkém stylu, s orchestrem a v dobré formě, ostatní výstupy už mají rozporuplnou kvalitu a jsou spíše studií světa amerických estrád. Kouzlo mistrovy uvolněné interpretace je cítit hned na klasické "What'd I Say", skvělý je také duet s žákem Steviem Wonderem. Zatímco taťka sází v "Livin' For The City" hlavně na bluesové cítění, Stevie si užívá v typických vyšších rejstřících - magické souznění plné dynamiky a emocí, na nejž navazuje "Busted" s Williem Nelsonem. Kamarádi si popovídali a vyšla z toho nejlepší verze, jakou jsem kdy slyšel. Michaela Boltona, který osladil "Georgia On My Mind", lze obdivovat za skvělou, ale trochu samoúčelnou, techniku. Prostor nedostaly jenom hity - "Just For A Thrill" a "Can't Keep Good Man Down" rozehrají orchestr i oslavencovy mrštné prsty. Tam, kde odpočíval, obstála dobře Gladys Knight a Michael McDonald, odšťavňovačem asi před vystoupením prošli Randy Travis a James Ingram, jelikož předvedli suchou profesionalitu, dostalo se i na sterilitu v podání Brand New Heavies a Tevina Campbella - v obou případech jsou na vině umělé spodky a křečovitá snaha o show, navíc Campbell, malý Jackson z ulice aneb další objev Velkého Q, je největší připomínkou doby vzniku nahrávky.

Otázkou zůstává, zda má smysl pořídit si DVD kvůli několika úžasným interpretacím dnes již klasických standardů a zbylý čas pozorovat vcelku nezáživnou a časem ohlodanou sbírku umělců, z nichž už nemalé části prošla lhůta trvanlivosti. Fanouškům napovídám ano, tedy pokud už mají ostatní nahrávky, kde si mistr nechodí tak často převlékat sako.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím