TOPlist
shop.musicserver.cz

Wayne Shorter dul náročně, ale krásně

Vydáno: 08.03.2005 05:00 v sekci Naživo - Tomáš Turek | foto: facebook interpreta

Jazz prý už dlouho stagnuje. Na pražském koncertě Waynea Shortera jste se ale mohli 6. března přesvědčit o opaku. Nebo přinejmenším pocítit jeho neustávající životaschopnost. Inu, status legendy nemusí pokaždé znamenat jen oživování dávné minulosti. Více v naší reportáži.

James Harries, Praha, 6.6.2005 small
© Sofii / musicserver.cz
Sterilně neosobní plyšový sál pražského Kongresového centra není místem, do kterého bych se nějak zvlášť těšil. Nabídka ke strávení večera v těchto prostorách musí být tudíž opodstatněna náležitým lákadlem. V neděli 6. března však na mě měla tato chudokrevná budova políčeno obzvlášť rafinovaně. Wayne Shorter, těžká váha jazzu, rovnocenný parťák Milese Davise, majitel všemožných odborných ocenění a jeden z mála skutečných inovátorů a hudebně-ideových tahounů se totiž po deseti letech opět rozhodl vystoupit v Česku. V rámci svého kvarteta, obklopen hudebníky par excelence, se stálou, posledními alby nanejvýš prokázanou, hráčskou i skladatelskou potencí, sliboval jeho koncert přinejmenším vysoce kvalitní kulturní zážitek. "Předkrm" v podání u nás zabydleného písničkáře Jamese Harriese se sice servíroval většinou kamsi putujícím a neposedným divákům, přesto se mu hlavně díky jako vždy vynikající hře Emila Viklického na piano dařilo upoutat dostatečný počet lidí na to, aby si i přes relativně apatické publikum nepřipadal úplně odstrčen. Melancholické trio přehrálo nejzajímavější kousky z podle mě kouzelné, u Indies vydané nahrávky "The Straight Street Session", a nikdo by se myslím neurazil, kdyby své vystoupení o něco více protáhli. V Harriesově zpěvu lze slyšet inspirační názvuky od Dylana po Jeffa Buckleyho, ale mně ten večer, právě i díky Viklického ležérní hře, nápadně evokoval projev Toma Waitse z období alba "The Heart Of Saturday Night".

Wayne Shorter, Praha, 6.6.2005 small d
© Sofii / musicserver.cz
Po přestávce, při které se pohotovější diváci z balkónu přemístili z absurdně vzdálených míst na ta volná v dolní části sálu, vystřídalo napínavé zvukové putování odlehčenou atmosféru decentně našlehanou Harriesovým triem. Při první, bezmála třičtvrtěhodinové kompozici Shorter víceméně nedal příležitost obecenstvu projevit svou touhu si čas od času ulevit potleskem. Pětatřicetiletý bubeník Brian Blade rozjel "free" rytmus, který se při sebepozornějším poslechu zdánlivě nesetkával se hrou ostatních, ovšem v rámci celku po několika minutách "toulání" nakonec přeci jen dohromady vyzněli jako parádně sehraná jednotka. Mistr nejprve pomalu rozehřával tesknými tóny svého tenorsaxofonu a ke zrychlení tempa docházelo jen v Bladeových výpadech, při kterých s ohromnou vervou pokropil své bicí a dál jakoby nic pokračoval v decentním přiklepávání rytmu. Povětšinou neuchopitelné exkurzy kamsi mimo prostor a čas byly tu a tam usměrněny rytmickou linkou připomínající funky či nějaký starý jazzový standard, ale vzápětí se pod Shorterovým vedením kapela znovu vrhla do halucinogenních výprav. Newyorský švihák a kontrabasová hvězda první velikosti John Patitucci ke svému korpulentnímu nástroji čas od času přiložil smyčec a upozornil tak na to, co je ze Shorterovy hudby zřejmé už nějaký ten pátek. Ačkoliv svým věkem a fakticky i hráčskou zkušeností patří do staré školy, je jeho hudba od sklepa po půdu prosycena nejrůznějšími vlivy. Tu se kloní ke klasice (ať už to znamená cokoliv), tu si pohraje s inspiracemi z world music. Jistě, to dnes dělá kde kdo, jenže jemu to jde tak nějak samozřejmě a vůbec to nenarušuje celkovou původní náladu žánru. Ten je zde totiž sice stále jazzem, ale hranice prakticky nemá. Jednoznačná disharmonie si najde skulinku, aby pohltila celou hru, a nakonec vám ještě vnutí dojem plynulosti.

Wayne Shorter, Praha, 6.6.2005 small b
© Sofii / musicserver.cz
Danilo Perez za pianem válel tak nějak automaticky profesionálně a jen si občas s panem kapelníkem prohodili lišácké úsměvy nebo ležérní gesto. Shorter ale věnoval veliký prostor především zmíněnému Brianu Bladeovi. Ten se opakovaně pustil do sólování s takovou vervou, až jsem si říkal, jestli si nechce svého starého mistra udobřit po nějaké šarvátce. Ve druhé, také sáhodlouhé skladbě pod dominantní piano jen tak jemně přicinkával na činely nebo "cákal" štětečky, až mě napadlo, jestli už toho "šolíchání" nebylo dost. V tom ale spustil neuvěřitelnou hromovou kaskádu. Ve chvílích, kdy se Shorter rozparádil a jeho brutálně ždímaný soprán kvílel o sto šest, zdálo se, že snad vypustí duši. On si ale v takovou chvíli tón sebejistě podrží ještě o něco déle, aby ho mohl vzápětí řádně "skřípnout". Když zadul do tenoru teskný motiv, vytanula my na mysl švejkovská parafráze: "Waynea možná ještě neznáte, ale až ho poznáte, on vás donutí až k pláči!" Určitá neuchopitelnost hudby během prvních dvou, epicky nejnáročnějších, skladeb (nebo snad pásem?) doslova vyhnala docela početné, pravděpodobně armstrongovský jazz očekávající diváctvo. Před poněkud "pohodovějším" přídavkem jsem sledoval, kterak někteří přímo pádí ze sálu. Přes bujarý potlesk zbylých a blažených diváků se ale druhý "nášup" nekonal a kvartet se přišel pouze vděčně uklonit.

Wayne Shorter, Praha, 6.6.2005 small c
© Sofii / musicserver.cz
Přiznávám, že jsem měl jistou obavu, že se z Shorterova koncertu vyklube tak trochu snobárna (ostatně prezentace v médiích by tomu nasvědčovala). Naštěstí však jeho hudební velkorysost porazila všechny předsudky. Hlavní část koncertu Shorterova kvartetu se všehovšudy skládala ze tří základních kompozic, přičemž se jednalo především o nové kusy (eventuelní ohlasy starších skladeb tu asi nemá smysl odhalovat), které má Shorter v plánu ještě letos se svým hvězdným kvartetem nahrát a vydat. Po majstrštyku "Alegría" z roku 2003 to bude sice teprve druhé album v poměrně dlouhém časovém úseku. Eventuelní zájemci o jeho hudbu ale mají skutečný poklad k objevování jak v jeho sólových albech (zejména těch ze šedesátých let), tak v rámci jeho participace v kapelách Weather Report nebo v už zmiňovaném druhém kvintetu božského Milese. Myslím, že i v jedenasedmdesáti letech je jeho múza stále neobyčejně čilá, což na pražském koncertě dokázal více než přesvědčivě.

Wayne Shorter, James Harries, Kongresové centrum, Praha, 6.3.2005

  • Wayne Shorter... (STTM, 12.03.2005 00:48) Reagovat

    Kdybych nedělní koncert slyšel z CD, vím, že bych měl potíže vydržet s poslechem celou hodinu; trochu se už znám, a proto je pravděpodobnější, že po pěti minutách by se do playlistu dostalo něco jednoduššího (možná bych přitom stylově zůstal u saxofonu a zvolil báječné In Praise of Dreams Jana Garbarka).

    Jenže já jsem na tom koncertě byl osobně. První dojem byl umocněn dlouhým a nudným čekáním (teď vím, že bylo správné); od prvních tónů byla zřejmá extrémně vysoká úroveň ovládnutí nástrojů, která z protagonistů přímo vyzařovala, a jejich maximální koncentrace, spojená však s potutelným a přitažlivým nadhledem. Skladby zazněly celkem čtyři. Na první pohled málo, ale byly výživné jako moje vinotéka na parapetu (pokus o vtip). Rychlé momenty, doprovázené zběsilými hmatovými exhibicemi Johna Patitucciho a ďábelskými bubenickými výpady Briana Bladea, plynule přecházely do snových pasáží, v nichž Danilo Perez jemně naznačoval příští motiv. Pak to vždy přišlo: Wayne, trpělivě vyčkávající, nasadil to nejkrásnější sólo, jaké může existovat; vše se náhle změnilo a já byl v New Yorku pod Brooklynským mostem, se zavřenýma očima poslouchal pouličního saxofonistu, vlasy mi čechral vítr a zamračená noční obloha slibovala noční déšť...

    Profesionalita nejvyšší kategorie, v níž ale nebyl kalkul - namísto něho byla všude cítit radost z hraní. Jednotlivé nástroje si přihrávaly neviditelný míč a vzájemně se vyzývaly k pokračování hry; i gesta samotných protagonistů svědčila o této hře, která (nejen) je tolik bavila. Poplácání po ramenou, spojené pěsti, oslava úderem dlaní... gesta jak z fotbalového zápasu na americké střední škole, přesto však v daný moment neobyčejně pravdivá, všeříkající a vlastně obdivuhodná, jako vše, co je mistrovské a nemůže už být vylepšeno...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Teddy Swims - I've Tried Everything But Therapy (Part 2) 8/10
Recenze: Teddy Swims nabízí na "I've Tried Everything But Therapy (Part 2)" vznešený pop A také vroucí soulový feeling, hromadu silných emocí a snad ještě více bezpodmínečné lásky. Kdo si na cukrování moc nepotrpí, pro toho může jít jen o hezky zazpívaný kýč, ale kdo má rád lásku ve všech jejích podobách,... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2025 15:00 v sekci Recenze
Nové desky 11/2025 - od Seleny Gomez s Bennym Blankem přes Lordi po Grey256
Nové desky 11/2025 - od Seleny Gomez s Bennym Blankem přes Lordi po Grey256 Novinkám minulého týdne vévodí partnerská dvojice Selena Gomez a Benny Blanco, jimž sekundují příšerky Lordi, metaloví Cradle Of Filth, indiepopoví Japanese Breakfast, české naděje Nika a Grey256, pop-rockoví Deacon Blue, rapper... čtěte zde
Vydáno: 26.03.2025 08:00 v sekci Novinky | Nové desky
​Lisa - Alter Ego 6/10
Recenze: Lisa to s "Alter Ego" myslí dobře, ale bez Blackpink zapadá do průměru Když máte jako interpretka jen dva songy, ale dohromady s nimi nasbíráte několik miliard přehrání, staví vás to do těžké pozice - udržet hlavu nad hladinou očekávání se zdá jako skutečná výzva. A Lisa z k-popového fenoménu... čtěte zde
Vydáno: 25.03.2025 14:00 v sekci Recenze
Tak co? - Ministr nitra 8/10
Recenze: Neokázalí Tak co? se na albu "Ministr nitra" odmítají podbízet, nové posluchače ale jistě najdou Příběh olomouckých samorostů skrytých pod tajnosnubným názvem Tak co? v sobě neskrývá žádnou velkou zákrutu, šokující překvapení, natož bulvární vějičku. Za muzikanty stojí poctivá práce. Parta, jež se nikdy netlačila... čtěte zde
Vydáno: 25.03.2025 08:00 v sekci Recenze
Jennie - Ruby 8/10
Recenze: Jennie na "Ruby" neobrací odkaz Blackpink naruby. A vyplácí se jí to V krátkém rozmezí několika týdnů vydaly své sólové projekty všechny členky k-popového fenoménu Blackpink. A Jennie to vzala za správný konec: na "Ruby" se nesnaží utéci ze žánru, který ji se skupinou proslavil. Místo toho... čtěte zde
Vydáno: 24.03.2025 15:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2023 podle musicserveru (15-11) (25.01.2024 21:00)
- Naživo: Finále Metronome Prague obstaraly hity M83, Tove Lo nebo White Lies (25.06.2023 18:53)
- Naživo: James Harries přinesl do Malostranské besedy domov a skromně pokřtil novou desku (14.04.2023 18:19)
- Fotogalerie: James Harries v Malostranské besedě objektivem fotoaparátu (13.04.2023 15:02)
- Rozhovory: James Harries - Nemám rád moc čudlíků, chci jenom zvuk (31.03.2023 17:40)
- Zemřel Wayne Shorter, jeden z těch, kdo pomáhali utvářet moderní jazz (02.03.2023 21:24)
- Nové desky 8/2023 - od Gorillaz přes Adama Lamberta po Jamese Harriese (28.02.2023 20:15)
- Recenze: James Harries se na desce "Hiraeth" ohlíží za minulostí a teskní po domovu (27.02.2023 00:00)
- James Harries už tento pátek vydá desku "Hiraeth" (23.02.2023 16:04)
- Video: Ondřej Galuška zpívá ve sci-fi klipu "Největší zátěž", že už "nevěříme na žádný spasitele" (11.01.2023 18:49)

ALBUM TÝDNE 12/2025

Steven Wilson
The Overview

Sledovat hudební cestu Stevena Wilsona může být pěkné drama. Doslova nevíte, co vás čeká za každým rohem. Od No Man po Porcupine Tree, od Blackfield až k nevyzpytatelné sólové kariéře. Všechno je to nesmírné dobrodružství. A to zřejmě nekončí s aktuálním počinem "The Overview", jenž na to jde zase odjinud.

10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 30.03.
Avantasia (DE) (Forum Karlín, Praha)
Po 31.03.
Benjamin Clementine (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 01.04.
Baby Lasagna (CH) (MeetFactory, Praha)
Út 08.04.
Dizzee Rascal (UK) (Roxy, Praha)
So 12.04.
Twenty One Pilots (US) (O2 arena, Praha)
Út 15.04.
Chase Atlantic (AUS) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 16.04.
Nemo (CHE) (Roxy, Praha)
St 16.04.
Bernard Allison (US) (Jazz Dock, Praha)
St 16.04.
P.O.D. (US) (Roxy, Praha)
Čt 17.04.
Composers Summit Prague - Galavečer filmové hudby (Obecní dům - Smetanova síň, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince Justin Bieber The Prodigy Lady Gaga Viktor Sheen Queen Pink Floyd Madonna Lucie Vondráčková The Weeknd Taylor Swift Beyoncé Coldplay Hugo Toxxx Mirai Ed Sheeran Kabát Vypsaná fiXa Dua Lipa
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím