shop.musicserver.cz

Colours Of Ostrava - slušné omalovánky

Vydáno: 14.07.2004 17:50 v sekci Naživo - Ondřej Pravda | foto: facebook interpreta

Původně neplánovaný report z festivalu Colours of Ostrava doplňuje už publikované postřehy mých kolegů. Slyšel jsem jinou muziku, na stejnou muziku měl někdy poněkud jiný náhled. Jakožto třídenní permanentní návštěvník jsem viděl jinak i některé organizační věci. Ale celkově se festival povedl, vybarvil hudební scénu docela pestrými barvami.

Tata Bojs na Colours of Ostrava '04
© Ondřej Pravda / musicserver.cz
Práce a zácpy na dálnici způsobily, že z pátečního programu jsme s přítelkyní stíhali původně chtěné Monkey Business pouze v poslední skladbě při parkování. Pořádně jsme si tak užili až "povinné" Tata Bojs. Výkon předvedli slušný, poprvé se pořádně dalo ozkoušet, jak budou znít novinky z koncepčního alba bez koncepce. Ve "Virtuálním duetu" se Klárka snažila, zvládla ho se ctí, ale stejně - kopie není tak dobrá jako originál s Lindou. "Boj" a "Nemocná" jsou naživo správně tvrdé, i v jiných skladbách se zdá, že nový kytarista Vladimír Bár zapadl do skorobratrského soukolí Cais-Mardoša výborně. Na rozdíl od kolegy si nemyslím, že by nové věci dopadly špatně (možná i díky mému tréninku před Bowiem). Ukazuje se, že i na novince je dost kvalitních věcí a že se z nich časem snad i vyloupnou "hity". Pro sebe jsem si naopak potvrdil poněkud rozpačitý pocit ze skladeb z "Biorytmů", a to i naživo, které obsahují pár hodně silných skladeb, ale jinak už je to moc "disko". Klasika z "Futuretra" fungovala i po letech nejlíp, to znamená perfektně.

Ready Kirken na Colours of Ostrava '04
© Ondřej Pravda / musicserver.cz
Tatáči končili na koncerty v dost nezvyklé dvě hodiny ráno, ale to ještě nebylo z pátku vše. Na menší scéně na hradu (tedy spíš jeho zřícenině) nastoupili původem pardubičtí Ready Kirken. Dle zpěváka dorazili přímo z Chorvatska, ale přes pokročilou hodinu se snažil komunikovat s publikem, rozhýbat a rozezpívat ho. Repertoár kapely k tomu nabádá, nekomplikované refrény publikum znalo a postupně si rádo zazpívalo.

Banana na Colours of Ostrava '04
© Ondřej Pravda / musicserver.cz
Ale příjemným Kirkenům nepatřil závěr večera. Ten obstarala neuvěřitelná Banana na druhém hlavním místě festivalu, Černé louce. Už při recenzi desky se mi zdálo, že u jejich zpěvačky jde o zvláštní osobu, a shlédnutí kousku Noci s Andělem mi ten pocit prohloubilo. Ale naživo je to ještě větší síla - Vladivojna je rozenou frontwomankou, tady by se superstar měly co učit. Hlasové kejkle pomalu jak u Diamondy Galás doprovázela Vladivojna blbnutím na pódiu, kapela vše podporovala tvrdým zvukem, ale ne monotónním, změny rytmu byly časté. Na koncertě byl i pokřtěn (Lenkou Dusilovou, prý si spolu moc rozumí) druhý disk Banany s názvem "Trip", kde je prý šest kousků z první desky v akustické podobě a čtyři nové. Strhující vystoupení, i když se pořád nemohu zbavit dojmu, že kdyby Vladivojna víc a srozumitelněji zpívala, než jen kvičela nebo žvatlala do mikrofonu, byla by Banana ještě lepší.

Sobotní program jsme už mohli sledovat skoro od začátku. Samozřejmě ne na všech sedmi scénách, jen na těch třech, čtyřech hlavních. Po pročtění line-upu se nedala přehlédnout orientace na funkrockově a hlavně keltsky/world music laděné soubory. Předběhnu, a hned okomentuji, že té orientace bylo až příliš, stylově barevnější složení kapel by vůbec neuškodilo. 100°C publikum příjemně zahřáli, jejich funkrockové písničky se k tomu hodily výborně, není náhoda, že uspěli ve vyhledávací soutěži Coca-Cola Popstar. Před Njorkem jsme dali na chvíli přednost valaškým "Docuku", kteří se, podobně jako Čechomor (a víc a víc dalších), snaží obléci lidové a vlastní písničky do novějšího, rockem šmrncnutějšího hávu. Z pár skladeb jsem si odnesl dobrý pocit, takovéhle obrození beru.

Kava Kava na Colours of Ostrava '04
© Ondřej Pravda / musicserver.cz
Ale už jsme pospíchali na v Česku prý koncertně oblíbené Kava Kava. Pro nás premiéra a hodně povedená. V líném odpoledni svou směskou dechů, doprovodných space zvuků, groovů kytary a baskytary dostala nejen nás. Zpěvák Pat Fulgoni, vypadající jako klasický metalista (po koncertě příjemný chlápek děkující za zájem), si koncert užíval a dokázal přesvědčit lidi, že na jejich skladby se má pařit. Novinkové album "Maui" je elektroničtější než koncert, ale i tak stojí za sehnání. Ti, co si na ně v pondělí došli (zadarmo!) do Roxy, vědí, o čem mluvím. Druhý ze tří zážitků festivalu.

Následující Stonehenge a Croft No. Five mně splynuly, ačkoliv jedni Poláci a druzí Skotové, obě skupiny lze označit za keltský rock, i když u druhých jmenovaných se koketerie s tanečnějšími rytmy nedala přeslechnout. To projekt DuOud byl zajímavější, ne nadarmo byl nominován v BBC World Music Awards jako objev roku. Dva hudebníci z Alžíru a Francie, oba hrající na arabskou loutnu, ale prohánějící ji přes mašinky a dosahující tak rockových zvuků. S tanečním podkladem z playbacku dost chytlavá směs, i když repetetivnost a absence zpěvu smysly trochu otupila. Ale přestože DuOud byli dobří, stejně zamrzelo, že původně skoro ve stejnou dobu plánovaní Slováci IMT Smile nedorazili. Škoda, chtěl jsem si ověřit, zda jsou opravdu tak chytlavou kytarovkou, jak jsem o nich četl.

Folkbluesrockera Elliota Murphyho se skupinou jsem vypustil z přímého sledování, i přes jeho hvězdné pracovní kontakty s Brucem Springsteenem mi stačilo naslouchat v areálu. Obdobně mě minula i trojice Heaven's Shore, Urban Trad a Lot Lorien. Ačkoliv jistě každá jiná i vzhledem k původu, pro mě na dálku splynuly v jeden "keltský" spolek. Dle reakce kolegů možná neoprávněně, první dvě skupiny se jim líbily, tak mám aspoň další tip.

Radši jsme tedy šli na další scénu, do Algida stanu, poslechnout české svěženky. O kopřivnicko-příborské kapele Nierika jsem zatím jen četl, naživo mě přesvědčili, že jsou nadějnou formací. Klídková směs trip-hopu, nu-jazzu a nevím-jak-dál-to-nazvat plynula příjemně, i když lze pochopit, pokud ji někdo jiný označí za monotónní. Ale jedna skladba se zpěvem jinak bubeníka Tomáše Neuwertha (ano, bratra slavnějšího Dušana, spolupracovníka a zvukaře nejen Tata Bojs), temnější, drsnější než ostatní skladby ukázala, kudy by se mohla Nierika ubírat v rámci boje proti monotónnosti.

Ta by hrozila, kdyby před ve stejném prostoru hrajícími Alvik člověk nezměnil menu. Ale (polo)cikánské funky Gulo Čar na venkovním pódiu změnu zajistilo. Zpěvačka Irena Horváthová se sice poněkud naivně a marně snažila lidi víc rozhýbat, ale muzika kapely to udělala sama. Po nákupu bazarových CD ale zpátky do stanu, koncert v poslední době hodně diskutovaného a chváleného Alviku jsme si nemohli nechat ujít. Překvapivě daleko menší navštěvnost než u předchozí Nieriky Alvik nerozhodila, ve složení kontrabas-flétna-bicí-komputery předvedl své slušné hrátky s jazzem, ohýbaného k obrazu svému, moderní době otevřenému. Anya svým hlasem a angličtinou dodává produkci Alviku "světovější" rozměr. Není to bomba, která by vás posadila na zadek, ale příjemná rozhodně byla.

Od jedné ze dvou hlavních hvězd soboty, Natachy Atlas, jsem nečekal žádné zázraky a možná proto se jich nedočkal. Její produkci se nedá upřít zajímavost, míchání arabských vlivů se západním světem má v hlase i muzice, ale po pár kouscích na mě padala poněkud nuda, což se mi stává tím spíš na jejích deskách. Ale koncert to nebyl špatný. Ve festivalovém buletinu byli Kanjar' Oc označováni za pokračovatele Manu Chaa a jeho Manu Negra, ale znáte ty PR kecy. To, že někdo kombinuje francouzštinu s trochou španělštiny ještě neznamená podobnost s Chaem. Tihle Francouzi jsou daleko rockovější, hiphopovější než Manu. Místy až čtyři rappeři v refrénech to do vás valí, škoda že nevíte, o čem je řeč. Kromě normálních bicích se jeden z občasných rapperů věnuje bubínkům, jiný zase dechům. Příklad té kapely, u které bych asi nemusel desku, ale naživo vás rozhýbou a předají svou energii. Ti, co kapelu zkusili 12.7. v pražském Abatonu, by snad mohli řečené potvrdit.

Kopírovat se nemá, ale o hvězdě Rachidu Tahovi mám "chuť" napsat to samé jako o Natache. Ačkoliv inspiračně je na jiné vlně arabského světa než ona, výsledek byl podobný. Zdaleka mě nedostal tak, jak se o to snažil oslavný text v buletinu. Spíš než o tolik citovanou kombinaci rocku a rai Rachid a spol. předvedl to druhé, tanečně orientované skladby, ve kterých zaznělo "pár" riffů tvrdší kytary. Ale to z Rachida rockera neudělá. Ale jako ochutnávka dosud nepoznaného dobré, energie koncertu fungovala, možná by při znalosti jeho produkce skladby tolik nesplývaly. Na Southpaw už nezbyly síly, takže test, zda má cenu řešit, jestli jde opravdu o takové floutky, jak vypadají, nebo jde jen o tu muziku, holt někdy příště.

Ty syčáci na Colours of Ostrava '04
© Ondřej Pravda / musicserver.cz
Nedělní program byl ohlašován jako pohodový, omezení programu jen na dvě scény tomu ostatně víc než nasvědčovalo. Ty syčáci svými dadaistickými slovními hříčkami a netypické dvoukytarové produkci celý den začali. Lidi si je za svítícího sluníčka užívali vsedě i leže a skupina se bavila také.

Úspěch na Colours of Ostrava '04
© Ondřej Pravda / musicserver.cz
Od skupiny Úspěch jsem moc nečekal a přišlo další překvapení festivalu. Nečekal bych, že mě tihle recesisti tak pobaví svými ulítlými verzemi světových hitů typu "Nothing Compares To You" nebo "Beat It" (v jejich verzi jako "Bidet"), ale i českých skladeb. Čekali byste Nohavicovy "Divoké koně" jako "Zapalte Lunetic"? Oni jsou autorem skladby "Žerom", kterou zviditelnili Buty. Není divu, když dva členové v Buty hrají. I ostatní členové kapely jsou aktivní v jiných projektech. Možná proto bylo z pódia cítit, jak si kapela koncert užívá, a lidi se rychle chytli, frontman Rosťa Petřík to navíc s publikem umí. Zvolili si přiléhavý název, ten typ kapely, který patří právě na fesťáky.

Priessnitz na Colours of Ostrava '04
© Ondřej Pravda / musicserver.cz
Priessnitz předvedli svůj vysoký standard, přehráli z větší části svůj živák "Playlist", jen na úvod přidali novinkovou "Larisu". I když na velkém pódiu prý byli trochu nesví, jak nám později řekl zpěvák Jarda Švejdík, nebylo to znát, kapele to hrálo slušně a lidi své "hrdiny z hor" oceňovali. A já se navíc pobavil, jak organizátoři v buletinu "zlehka" zkopírovali část textu naší recenze na musicserveru, asi se jim to zdálo výstižné.

Po delší pauze vyplněné balením stanu a zevlováním došlo na Buty. Pro mě poprvé koncertně a nedopadlo to dobře. Jak se zdá z postřehu kolegů, Radek Pastrňák byl opravdu opilý, jak prohlašoval, já si nebyl jistý. Ale moc keců mezi skladbami, které neměly moc hlavu a patu, nevydařená snaha být vtipný (byl přímo trapný) tomu nasvědčovaly. Přitom hudebně to šlapalo dobře, asi mají praxi a lidi si "dlouhou ruku" samořejmě užívali. Ale jelikož Buty neobdivuji ani na deskách, tímhle koncertem se to opravdu nezměnilo. Z Wohnoutů jsme za mírného poprchávání viděli jen kousek, takže bez komentáře.

Nehlavnější hvězdou festivalu byl bezesporu Bob Geldof & The Bobkatz. Určitě to nešlo jinak, ale nedělní večerní čas nebyl zrovna nejštastnější pro neostravské návštěvníky festivalu. Čekal jsem, že původně předpokládaný začátek v osm večer nehrozí, ale že se začne se skoro hodinovým zpožděním v té kose a mírném dešti víc než nepotěšilo. Hvězda je hvězda. Když sir a spol. spustili, navázali na sobotu - s výraznými houslemi jejich rock směroval ke keltským končinám. Bez znalosti starých skladeb, kterých, jak oznámil, měla být většina, se člověk mohl "jen" kochat dobrým zvukem, kvalitními výkony muzikantů a snadno rozpoznatelným zpěvem na první pohled životem jetého Geldofa, než zpívat hity. Ukázky z posledního alba mě ale navnadily k jeho poslechu, pokud jsou i ostatní skladby takto inovativní (v rámci možností), mohlo by to být zajímavé album. Ale nutnost cesty do Prahy a ještě práce v noci pro nás jeho koncert ukončily po půlhodince.

Celkově mohu při své premiéře Colours pochválit. Program slušný, absence zahraničních megahvězd vůbec nevadila. Dalo se stihnout dost skupin, a i když bych uvítal poněkud širší hudební rozpětí, především v sobotu, celkově se daly najít zajímavé kapely. Nelze však nezmínit několik velkých administrativních otazníků a námětů na vylepšení pro příště, i když celkově byl festival zorganizován v pohodě, za nic moc počasí (ale pořád ještě slušné) pořadatelé nemohou.

1. Proč nebyla na webu lépe popsána cesta pro automobilisty a možnosti parkování? Možná jsem jediný, kdo v Ostravě v pátek v noci tápal, ale byl to fakt opruz.
2. Proč nebylo "ráno", tzn. v 10-11 hodin, možnost jít do areálu a dát si něco k snídani? Snaha přinutit účastníky konzumovat své vlastní zásoby nebo navštívit město, najíst se tam, a přitom se pokochat jeho pamětihodnostmi je možná pochopitelná, ale ne chvályhodná.
3. I z několika dalších detailů se mi zdálo, jako kdyby byl festival určen hlavně místním. Chápu, že "Banik, pičo", ale...
4. Jedním z těch detailů byly hygienické podmínky. Záchodů bylo docela dost a nebyl to humus, ale že by se člověk trávící třídenní festival na místě chtěl trošku pořádněji umýt než u koryta na zemi, by mohla alespoň ženská část organizátorů pochopit a minimálně s myšlenkou na své hygienicky náročnější pohlaví zajistit takovou vymoženost jako sprchy (na peníze, samozřejmě).
5. Ten DJ, hrající v pátek v noci/ráno ve stanu deset metrů od nejbližších stanů, nebyl zrovna nejštastnější nápad. Možná to ale pořadatelům došlo, protože v sobotu už tam nikdo nebyl.

Colours Of Ostrava, Slezskoostravský hrad a Černá louka, 9.-11.7.2004

  • trapné? (Sebastian Kantor, 14.07.2004 19:07) Reagovat

    označení Pastrňákových keců za trapné je jasné nepochopení jejich humoru...no jo, pražáci...

  • trapné - pro p.Kantora (Ondřej Pravda, 15.07.2004 13:59) Reagovat

    vy jste mne rozesmal - ano, bylo to trapne, i pro mne, cloveka z Vysociny. A stejne tak pro nekolik mych znamych, pravych ostravaku, kteri maji jinak Buty dost radi. Takze uzivejte si humor opileho talenta Pastrnaka do sytosti, ja radsi ostravsky humor Uspechu

  • Když myslíte...-pro pana Pravdu (Sebastian Kantor, 15.07.2004 19:13) Reagovat

    Děkuju, teď jste zase rozesmál vy mne..
    R.Patrňák řekne na začátku že je
    opilý, a vy se tím začnete ohánět...
    to mojich cca 10 přátel, do jednoho všichni hodnotili tenhle koncert jako druhý nejlepší hned po MB's...označit někoho za trapného je hodně lehké..pokud bych mu něco mohl
    vytknout, tak možná to zbytečné nadužívání neslušných slov..jenže kdo ho zná, ví jak to myslel..bylo to jen dokonalé divadlo, nic víc, nic míň pane
    Pravdo...

  • priessnitz - nevím nevím (Marsha, 15.09.2004 10:28) Reagovat

    Co se týče koncertu Priessnitz, znám je už dlouho a zažila jsem daleko lepší koncerty. Tenhle nestál za nic. Byli utahaní, pomalí a myslím,že chybějící kytara je znát. Natacha tedy nic moc, ale Rachid to rozjel. Stálo to za to!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Karel Vepřek - Písně ze dvora krále Magora 9/10
Recenze: Karel Vepřek se na albu "Písně ze dvora krále Magora" dokázal obdivuhodně napojit na básně Ivana Martina Jirouse Písničkářský samorost Karel Vepřek se k tvorbě českých básníků coby podkladu pro své písně obrací docela často. V minulosti zhudebnil texty Bohuslava Reyneka (věnoval mu skvělý počin "Blázen jsem jen ve své vsi"), Jiřího... čtěte zde
Vydáno: 05.01.2025 10:36 v sekci Recenze
Doechii - Denial Is a River 8/10
Video: Nová královna rapu? Doechii v řízné "Denial Is a River" ukazuje všechny své přednosti Jestli se v loňském roce rozzářila na ženském raperském nebi nějaká skutečně výrazná hvězda, pak to dost určitě byla Doechii. Tato nadějná rapperka z Tampy, která loni vypomohla i Katy Perry na jejím singlu "I'm His, He's Mine",... čtěte zde
Vydáno: 04.01.2025 08:47 v sekci Audio / Video | Video
Toad Planet - Bloudím 7/10
Recenze: Na debutu Toad Planet "Bloudím" se to podstatné skrývá v hudbě Pod hlavičkou Toad Planet se potkali dva bráchové z Ostravska, jejich kamarád a další známý z brněnské JAMU. Dlouhá léta společného hraní do šuplíku se nakonec podařilo završit stylově barevným debutem "Bloudím", který vydal... čtěte zde
Vydáno: 03.01.2025 08:00 v sekci Recenze
Marien a Epydemye, Zámecké konírny Telč, 30.12.2024
Naživo: Hurá! I Marien jsou jenom lidi. S Epydemyí přesto předvedli skvělý dvojkoncert Nádherná Telč ožívá folkem nejenom v létě, ale i o zimních svátcích. Během nich se zde konají hudební večery, které nezřídka končí až za ranního kuropění. Výjimkou nebylo ani společné vystoupení Marien s Epydemyí. V... čtěte zde
Vydáno: 02.01.2025 12:00 v sekci Naživo
Mirek Kemel - Nedokážu zpívat o věcech, které jsem sám neprožil
Rozhovory: Mirek Kemel - Nedokážu zpívat o věcech, které jsem sám neprožil Album "Mordyjé" patří k nejsilnějším písničkářským počinům roku 2024. S jeho autorem Mirkem Kemelem jsme si ale povídali nejen o něm. Samozřejmě došlo i na karikatury a na to, jak se ty dva obory působnosti mohou doplňovat, dále... čtěte zde
Vydáno: 02.01.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Do Prahy přijede v květnu Bob Geldof i se svými The Boomtown Rats (11.12.2024 08:10)
- Colours of Ostrava doplňují line-up o Stinga, Shaggyho a další hvězdy (03.12.2024 10:00)
- Na Colours of Ostrava míří Snow Patrol (02.12.2024 09:21)
- Na okraj: Český slavík jako okno do duše domácí populární hudby (30.11.2024 09:30)
- Puding pani Elvisovej představí novou desku v Praze i v Brně. Nahráli na ni také duet s Milanem Caisem (21.11.2024 17:17)
- Audio: Tata Bojs v songu "Bůh má problém" kritizují náboženství a podporují LGBTQ+. Asi (04.11.2024 08:16)
- The Chainsmokers na Colours of Ostrava doplní i Iggy Pop, Justice či Alvaro Soler (30.10.2024 09:37)
- Rozhovory: Monkey Business - Máme co říct, chtěli jsme se podělit o naše názory na svět (01.10.2024 15:00)
- Video: Saša Rašilov a Barbora Poláková nazpívali Caisovu "Píseň Malého Pána a Majolenky" (28.09.2024 13:55)
- Na exkluzivní křest nového alba Monkey Business se dostane jen pět set fanoušků. Přijde i Fanánek (18.09.2024 10:36)

ALBUM TÝDNE 00/2025

Načeva
Jdem temným dnem

Pro Načevu je nezařaditelnost stavem bytí. Už od devadesátých let platí za jednu z nejvýraznějších osobností domácí alternativy a o relevanci nepřichází ani v novém tisíciletí. S letošní deskou "Jdem temným dnem" se podruhé, po albu "Zdivočelí koně", obrátila směrem k textům perzekuovaných básníků.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince The Prodigy Justin Bieber Ewa Farna Coldplay Lady Gaga Linkin Park Lucie Vondráčková Kabát Madonna Karel Gott Queen Beyoncé Viktor Sheen Vypsaná fiXa Ed Sheeran Mirai Pink Floyd Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe