Pokud to kapela nezabalí po dvou deskách a funguje třeba i několik dekád, až na čestné výjimky dojde v průběhu let v jejích řadách k několika či více personálním změnám. Když ale někdo důležitý ze skupiny zemře, jedná se přece jen o složitější situaci.
Hudební historie zná samozřejmě spoustu rozpadů, následných reunionů, odchodů a opětovných příchodů muzikantů. Fanoušci na tom vydělají nejvíce tehdy, když se rány zahojí a staré se bez zlé krve spojí s novým. Příkladem budiž nyní rozsáhlé sestavy kytarových matadorů
Iron Maiden či
Helloween.
Příznivci změny nesou různě, podle obliby muzikantů - třeba bubeníci a basáci nikoho nezajímají (sorry!) - nejtěžší a nejvíce viditelné, respektive slyšitelné, jsou rošády na postu zpěváka či zpěvačky. Jenže co se skupinou dál, když její hlas odejde navždy?
Emoce, které v těchto případech víří hlavami hudebníků i fandů, dosahují mnohdy extrémních hodnot.
"Chestera nikdo nikdy nenahradí!" Jasně, že ne. Ale proti nové éře
Linkin Park s
Emily Armstrong snad nejde nic namítat. Kapela si dala několik let oddech, nechala rodinu i své posluchače vyrovnat se se zármutkem a vrátila se v nové podobě, kdy může připomínat staré hity a zároveň mířit do nové budoucnosti.
A pak tu máme nejen v Česku milované
Roxette. Zatímco zlom v kariéře výše zmíněné americké formace přišel náhle a šokem, boj
Marie Fredriksson s nemocí s ní její fanoušci prožívali mnoho let. Podporovali ji i ve chvílích, kdy na koncertech předváděla jen zlomek svých někdejších výkonů. V roce 2016 přestala koncertovat úplně a o tři roky později zemřela.
Jenže co její parťák
Per Gessle? Autor naprosté většiny repertoáru? Jakkoli Marie tvořila nedílnou součást švédského dua, přece jen v něm fungovala v podstatě jako zpěvačka a většinu ostatního na svých bedrech nesl její kolega. Pár let se protloukal jako sólista, oživil svou kapelu z mládí a připomínal odkaz Roxette na menších koncertech.
A nyní se rozhodl jít do toho zase naplno. Spojil se se švédskou hvězdou Lenou Philipsson a pod hlavičkou Roxette In Concert vyrazili do velkých hal -
v listopadu vystoupí i v pražské O2 areně. Může mu to někdo zazlívat? Samozřejmě může
- protože Marii nikdo nenahradí!!! -, ale třeba já jsem s tím naprosto v pohodě.
WTF je Honza Balušek?
Honza Balušek je jedním ze zakladatelů musicserveru a mimo krátké doby po celých pětadvacet let i jeho šéfredaktorem. Identifikuje se jako hrdý ultrapopař, kterému by k nutnému hudebnímu přežití stačil pravidelný přísun (produkce) severských zpěvaček. Občas sice rád zavzpomíná na své metalové mládí, jeho celoživotně nejoblíbenější kapelou jsou ale Pet Shop Boys. Na občasné výtky, že poslouchá sračky, je zvyklý. Moudře totiž ví, že inteligentní pop je tou nejvyšší hudební formou.
Ve svém koutku (původně blogísku, což mu po deseti dílech došlo, že je pěkně blbé, i když pravdivé označení) vás bude nepravidelně oblažovat krátkými glosami. Nejde o žádné obecné pravdy, ale jen o takové víkendové poplkávání. Dokud ho to bude bavit a nedojdou mu nápady.
Hudba, kterou milují miliony posluchačů, má žít dál. Per do
Roxette vložil celý svůj profesní život a má právo prapor skupiny nést i nyní. Nejde o žádné přiživování se na bývalé slávě, ale naopak o udržování odkazu formace, na jejímž úspěchu měl obrovský podíl. Marii opravdu nikdo nenahradí, ale i ona by určitě měla radost z té spousty lidí, kteří si zase budou zpívat její písničky.