Beatles, Whitney Houston nebo Nirvana - jen málokdo nikdy neslyšel o těchto velikánech hudební scény. Anglicky mluvící interpreti dominují světovým žebříčkům už celá desetiletí, a to i v zemích, kde angličtina není mateřským jazykem. Za touto dominancí stojí historické a kulturní faktory, které vytvořily ideální podmínky pro expanzi anglické hudby do celého světa. Co přispělo k této dlouhodobé dominanci angličtiny (nejen) na hudební scéně a co nám napovídají aktuální žebříčky o budoucnosti hudby v tomto jazyce? Pojďme to prozkoumat!
Historické kořeny a globální dopad
© Unsplash Hudební průmysl, jak ho dnes známe, se ve Spojených státech a Velké Británii vyvíjel desítky let a má za sebou bohatou historii. Právě tyto země jsou bezpochyby kolébkou mnoha hudebních žánrů, od rocku a popu až po hip hop a elektronickou hudbu. Nejznámější nahrávací společnosti, jako jsou Universal Music Group, Sony Music nebo Warner Music Group, mají kořeny v anglofonních zemích a dominují distribuci hudby na mezinárodní úrovni.
Důležitou roli hraje i přijetí angličtiny jako globálního jazyka. Anglické texty jsou přístupné mezinárodnímu publiku, což zvyšuje jejich popularitu a přijetí po celém světě. Kromě toho z anglofonních zemí vycházejí nahrávky téměř všech žánrů, na rozdíl od např. španělsky mluvících zemí, ze kterých vychází nejčastěji latinskoamerická hudba nebo reggaeton. Bližší pohled na globální hudební trendy poskytuje žebříček
Billboard Hot 100, který každý týden přináší přehled 100 nejpopulárnějších skladeb celosvětově.
Paralely v médiích: Podcasty, komedie a online zábava
Dominance anglofonní tvorby není omezená jen na hudební průmysl. Podobný trend totiž můžeme sledovat i v mnoha dalších typech médií. Například populární podcasty, jako je The Joe Rogan Experience nebo Serial, se těší popularitě po celém světě, ačkoliv jsou primárně mířeny na anglicky mluvící publikum.
Podobně tomu je i u stand-up komedie, která se v poslední době stala globálním fenoménem. Komici jako Kevin Hart nebo Ricky Gervais pravidelně vyprodávají sály a haly po celé Evropě, přestože jejich vystoupení jsou pouze v angličtině.
V neposlední řadě stejný trend pozorujeme i v zábavním průmyslu, a to od počítačových her po online casina. Mnoho lokalizovaných platforem, včetně těch nejpopulárnějších, jako je
Betano Casino, nabízí hry od dodavatelů z celého světa. Většina hráčů v České republice, ať už preferují počítačové hry nebo casina, se zde tím pádem nejčastěji setká s hraním v angličtině.
Udrží se anglická hudba na vrcholu i v budoucnu?
© Unsplash I přes současnou dominanci anglické hudby existují náznaky, že situace by se mohla začít měnit. Díky rostoucím možnostem vydávání hudby pro začínající umělce je čím dál snazší objevovat hudbu, která nepochází od výše zmiňovaných velikánů nahrávacích společností. Sociální média a platformy jako YouTube a Spotify také nyní umožňují umělcům z různých zemí oslovit mezinárodní publikum bez nutnosti vydávat skladby v angličtině.
To dokazuje například korejská skupina BTS, která se stala globální senzací, přestože většina jejích skladeb je v korejštině. Podobně Bad Bunny, který zpívá výhradně španělsky, dokázal prorazit na amerických i evropských trzích bez nutnosti přechodu na angličtinu.
Podle online magazínu
Rolling Stone se podíl neanglicky zpívajících interpretů zvyšuje každým rokem. V předpovědi největších talentů roku 2025 magazín zmiňuje interprety z Jižní Koreje, Latinské Ameriky i Afriky, což naznačuje, že hudba se snad i do budoucna bude stávat více jazykově rozmanitou.