18.03.2025 16:00 - Jiří V. Matýsek | foto: Petr Čejka / musicserver.cz
Encyklopedická série se loučí s titulem "Blues-Rock Line 1968-1989". Všeříkající název nabízí hluboký ponor do muziky, která za minulého režimu stačila načichnout blues. A to v různé míře. Ve výběru najdeme známá jména, pozapomenuté interprety, covery i originály. Jak čtyřicet skladeb šlape takto pohromadě?
8/10
Různí interpreti - Blues-Rock Line 1968-1989
Skladby: CD 1: Matadors: Shotgun, You´ll Be Mine, Out of Reach, Komety: Chain of Fools, The Soulmen: Wake Up!, Baby, Do Not Cry, Jaromír Löffler: Stvoř ženu z mých přání (It´s a Man´s Man´s Man´s World), Framus Five: Work Song, My Days Are Numbered, Some Day Baby, Blues Five: I Don´t Need No Doctor, The House of the Rising Sun, The Bluesmen: Mám smutek ve tvářích, The House Full of Blues, Flamengo: No Reply, Summertime, Vím, že pláčem to skončí, Blue Effect: I´ve Got My Mojo Working, Little Girl, Blues About Stone. CD 2: Jazz Q: Lost Soul, Blues podzimního odpoledne, Vladimír Mišík & Etc…: U kiosku, Sladké je žít, Špejchar blues, Michal Prokop & Framus Five: Blues pro poštovní doručovatelku, Cokoli, Yetti blues, Luboš Andršt Blues Band: Lednový blues, Blues o stáří, ASPM: Špitál u sv. Jakuba (Saint James Infirmary Blues), Aceton blues, San Francisco Bay Blues, Ivan Hlas: Přátelé, Bluesberry: Co je to blues, Blues mokrejch bot, Krausberry: Camp, Hlava B: Na cestě, Ondřej Hejma & Žlutý pes: Believe Me Darlin´ (Miláčku, vrať se) Jazz Q: Blues jako řemen /krátký/
Vydáno: 24.1.2025
Celkový čas: 150 minut
Vydavatel: Supraphon
Blues už z podstaty naráží na určité ošemetnosti při snaze jej definovat. Vydáme-li se striktně formalistickou cestou, tedy že blues je dvanáctitaktový útvar v pomalém či středním tempu s typickým rytmickým vzorcem, dojde k nemístné redukci a připravíme se o spoustu skvělé muziky. Pokud půjdeme po pocitu, tedy že blues odráží strasti a radosti života, definice se zase stane až poněkud všeobjímající a rozvolněnou.
Na domácí scéně navíc situaci notně komplikuje sblížení bluesmanů s písničkáři a taky poněkud
uvolněné nakládání se samotným termínem. Stačí se jen podívat, kolik skladeb napsala dvojice
Jiří Suchý a
Jiří Šlitr a dala jim do názvu
blues - a kolik jich naopak bluesový feeling má, ale forma a název jdou jinudy.
V tomto zamotaném klubku se ocitl Karel Deniš, šéfeditor vydavatelství Supraphon a člověk podepsaný pod všemi předchozími díly série "Line" pečlivě mapující domácí beatovou a rockovou scénu před rokem 1989, s poslední částí nazvanou "Blues-Rock Line 1968-1989". A nutno konstatovat, že se z něj dokázal vymotat jen částečně. Ale jak píšu výše, on mu to vývoj domácí hudební scény nikterak neulehčil.
Úvodní disk čtyřicetipoložkové kolekce rozprostřené na dvě CD je proto pohříchu více "Soul-Line". Zároveň poměrně přesvědčivě dokazuje, jak klopotně a po svém si československé kapely s bluesovými vlivy pohrávaly. U
The Matadors převáží spíše bigbítový tvar, excelentně si nicméně poradili s táhlou "Out Of Reach" původně od Petera Greena.
Povinnou jistotou jsou i dechy posílení
Framus Five, jakkoliv ti se vydali spíše soulovým směrem a
bluesman Michal Prokop se tu projeví pouze v "Some Day Baby". Více prostoru dostala tato Prokopova tvář na druhém disku. Ale už z těchto raných nahrávek se dá jasně vypozorovat, proč patří
Michal Prokop k žánrové pěvecké špičce.
Předělávek najdeme na prvním CD nadpoloviční většinu a je zajímavé sledovat, jak čeští muzikanti originály uchopili - povětšinou skvěle a po svém. Potěší český text ke klasice
Jamese Browna "It’s Man’s Man’s World", s nímž skvěle naložil
Jaromír Löffler, trestuhodně pozapomenutá soulová hvězda.
Překvapí
Blue Effect, kteří ryčnou "I Got My Mojo Working" (porovnejte třeba s
napumpovanou verzí Michala Prokopa z debutu "Blues In Soul") uzemnili a bluesově ortodoxně zpomalili. Jejich "Blues About Stone" zase nabízí nádhernou prezentaci Hladíkova kytarového mistrovství a výrazové citlivosti. Výbornou formu tu ukazuje také
Peter Lipa, tentokrát s kapelou Blues Five, kterému obě skladby, tedy "I Don’t Need No Doctor" i "House of the Rising Sun", prostě sedí.
Podobných zaprášených klenotů, které se krčí za
hvězdnými jmény, tu najdeme více - patří mezi ně třeba olomoučtí The Bluesman nebo bohužel krátkodechá druhá kapela Deža Ursinyho
The Soulmen, kteří směle aspirují na nejlepší materiál prvního CD -, a navíc jde o originály. Potěší i rané
Flamengo se třemi skladbami - a třemi zpěváky, Karlem Kahovcem, Joan Duggan a Ivanem Khuntem. Tady lze ale trochu vycítit jakési hledání výrazu v kontextu kolekce, jejich příspěvek bohužel nijak nenadchne.
Druhou polovinu otevírá na první dobrou nezvyklá volba -
Jazz Q. Nicméně jak "Lost Soul", tak "Blues podzimního odpoledne" s Oskarem Petrem za mikrofonem spíše vybočují z klasického jazz-rockového repertoáru proměnlivé party kolem Martina Kratochvíla. U dalších skladeb už se ale překlenujeme do zlatého období, kdy blues-rock napevno srostl s českým bigbítem.
Vladimír Mišík,
Michal Prokop,
Luboš Andršt Blues Band,
Jan Spálený,
Petr Kalandra a
ASPM, pozdější generace ztělesněná
Bluesberry a
Krausberry i ze stejné líhně hospody U Houtyše na pražské Hanspaulce
Ivan Hlas a Hlava B. To byla hlavní jména této éry.
Jen krátký povzdech: Dočká se někdy reedice i raritní sampler "Hanspaul City"? Do výběru zavál i
vítr z jihu v podobě anglické verze Hlasovy "Miláčku vrať se" v podání Ondřeje Hejmy a
Žlutého psa.
O zastoupených interpretech a výběru písní asi není třeba nijak výrazně polemizovat. Jakkoliv bych asi u Krausberry místo skladby "Camp" sáhnul po jiné, žánrově emblematičtější položce z debutového EP, písni "Vlakem na Kolín", a u "Špejchar Blues" Vladimíra Mišíka se zase poohlédnul po méně dobově poplatné přeprodukované studiové verzi, výběr dobře vystihuje cestičky, kterými se blues může ubírat.
Sám Karel Deniš v bookletu dvojalba přiznává, že s pojmem blues v tomto případě zachází poněkud volně. Jestli je to správně, nechť rozhodne posluchač. Osobně bych se možná větší ortodoxii nebránil.
"Blues-Rock Line" každopádně završuje celou výbornou ediční řadu na úrovni. Nabízí vyváženou směs známých jmen i těch, která bohužel zůstávají pod radarem. A konkrétně u tohoto titulu se k posluchači dostává vzorník velmi vyvážený, stylově barevný a na poslech příjemný. A taky dokazující jednu věc: blues je všude. Někde jen lehce šumí, jinde mocně tepe.