Ve svém blogísku už jsem psal o několika různých, spíše nevážných tématech, dnes ale poprvé zamířím trošku za oponu musicserveru. Přiblížím vám, jak to u nás chodí v temném lese hudebních tiskovek aka TZ aka tiskových zpráv. Už titulek prozrazuje, že nepatří k těm nejsvětlejším částem naší práce.
Na našem webu máme poměrně jasně rozděleno, které články patří mezi ty subjektivní, do nichž se nejen může, ale vyloženě musí otisknout osobnost a názory redaktora, a na ty, kde jde pouze o objektivní informace. Do té první skupiny patří samozřejmě všechny recenze. To u nás neznamená pouze hodnocení desek, ale i reportáže z koncertů a články ze sekce Audio/Video, protože na ms, což je v kontextu hudebních webů spíše výjimka, recenzujeme i skladby a videoklipy.
Subjektivní přístup ale zcela vynecháváme v novinkách, které mají za úkol opravdu pouze informovat. Pokud jste snad někdy přemýšleli nad tím, odkud bereme informace, kromě zahraničních hudebních webů, sociálních sítí samotných interpretů či v domácích případech občas i z osobních kontaktů s nimi, mezi naše zdroje patří také tiskové zprávy. A s nimi si někdy fakt užijeme.
Když jsme musicserver před pětadvaceti lety (jo, fakt) přeměnili z něčeho jako mp3.com / bandzone.cz do podoby obsahového hudebního webu, rozhodli jsme se i ve značně amatérských podmínkách dbát o dvě věci - že za příspěvky budeme autorům platit (což opravdu v té době nebylo standardem) a že všechny články budou procházet korekturou (což pro malé oborové weby bylo v té době cizí slovo). Start jsme pokryli půjčkou od mých rodičů (velké díky!), naštěstí jsme ale záhy začali vydělávat něco málo za reklamu, takže kolečko nalej-vylej se mohlo roztočit i bez toho, abychom do tehdy fanouškovského webu pro radost vráželi své další peníze.
A korektury se samozřejmě týkaly a stále týkají i tiskových zpráv. Pokud si totiž myslíte, že je vždy píší a rozesílají profíci a milovníci češtiny, nemohli byste být dále od pravdy. Pokud se jedná o tiskovky o nových singlech či deskách, použijeme samozřejmě pouze citace interpretů a základní informace pro autorské články, u oznámení o koncertech je ale situace jiná.
Jinde třeba autorsky zpracovávají i tyto materiály, na musicserveru to ale považujeme za zbytečnou práci. Co dalšího vymyslet k tomu, že se
někde bude
něco konat a vstupenky budou stát
tolik? Tyhle zprávy tedy pouze překlápíme. Jenže! I když se mezi nimi najdou skutečně skvěle napsané texty, zhruba polovina potřebuje méně či spíše více korektorských i editorských zásahů.
WTF je Honza Balušek?
Honza Balušek je jedním ze zakladatelů musicserveru a až na několik let po celých pětadvacet let i jeho šéfredaktorem. Identifikuje se jako hrdý ultrapopař, kterému by k nutnému hudebnímu přežití stačil pravidelný přísun (produkce) severských zpěvaček. Občas sice rád zavzpomíná na své metalové mládí, jeho celoživotně nejoblíbenější kapelou jsou ale Pet Shop Boys. Na občasné výtky, že poslouchá sračky, je zvyklý. Moudře totiž ví, že inteligentní pop je tou nejvyšší hudební formou.
Ve svém blogísku vás bude nepravidelně oblažovat krátkými glosami. Nejde o žádné obecné pravdy, ale jen o takové víkendové poplkávání. Dokud ho to bude bavit a nedojdou mu nápady.
Dost často opravdu žasnu, co dokážou promotéři koncertů či nových nahrávek poslat jako ve své podstatě reklamní texty. Hemží se to v nich gramatickými i faktickými chybami, překlepy, špatně vyskloňovanými slovy, chybějícími či naopak přebývajícími čárkami a někdy s tak špatnou stylistikou, že jen marně přemýšlím, co ty věty vlastně znamenají. Samostatnou kapitolou je opakování slov. Věřte, že mezi rozesílači tiskovek se objevují i tací, kteří zvládnou v krátkém článku použít slova
kapela či
album klidně patnáctkrát. A tak nezbytné úpravy textu často padnou na naše bedra.
Ačkoli tedy koncertní tiskovky pouze překlápíme, i tak na musicserveru často vyjdou ve výrazně upravené a opravené podobě. A někdy se stále nejedná o výsledky, za které by bylo možné se poplácat po zádech. Jen jsou standardní, a ne tak hrozné jako originály.
Ale pak na ty originály bez jakýchkoliv úprav často narazím na jiných webech, kde jim stačí použít
cut & paste & publish. Ale co, ušetří čas i peníze, zatímco já to možná jen beru zbytečně vážně.