24.07.2024 16:33 - Jiří V. Matýsek | foto: Animal Music
Vydavatelství Animal Music představilo projekt nazvaný "Zdeněk Liška Archives". Spočívá v postupném vydávání limitovaného nákladu vinylových desek s výběrem z původních nahrávek filmové hudby legendárního filmového skladatele Zdeňka Lišky, který stál mimochodem třeba za evokativními hudebními doprovody ke snímkům "Markéta Lazarová" nebo "Spalovač mrtvol".
Petr Ostrouchov, majitel labelu a kurátor kolekce, získal od dědiček hudebníka přístup do soukromého archivu, kde si skladatel uchovával nahrávky své hudby k filmům na magnetofonových páscích, a také ke všem dochovaným Liškovým partiturám.
© Animal Music První část, která vychází v těchto dnech, nabídne hudbu ke třem krátkým animovaným filmům režiséra a surrealisty Jana Švankmajera: "Don Šajn" (1973), "Leonardův deník 1972" (1973) a "Žvahlav aneb Šatičky Slaměného Huberta" (1973). Z desítky Švankmajerových filmů, k nimž Liška napsal hudbu, se ve skladatelově archivu dochovaly pouze tyto tři.
Švankmajer vyzdvihuje Liškovo geniální filmově-skladatelské umění takto:
"Liškova hudba byla úžasná v tom, že nešel, jako ostatní filmoví skladatelé, po podtrhávání nálad ve filmu a nedojil ve své hudbě z diváků city, ale šel po rytmu filmu. To, především u animovaného filmu, napomáhalo tempu a dramatizovalo situace. Liška nacházel ve filmech rytmy, o kterých ani autor sám nevěděl, že tam jsou."
Petr Ostrouchov dodává:
"Zdeněk Liška vytvořil kombinací dramaturgické geniality, tvůrčí odvahy a zvukového novátorství jakousi nedostižnou úroveň kvality filmové hudby, ke které všichni domácí (a leckteří zahraniční) filmoví skladatelé vzhlížejí. Poznáte ho po několika vteřinách, přitom je jeho tvorba pestrá, svou hudbou leckdy filmy povznesl na novou úroveň. Je radost trávit s jeho hudbou čas a při pohledu do partitur zjišťovat, z čeho jsou ty divné zvuky namíchány. Těším se na práci na dalších dílech liškovské kolekce," uzavírá.
Obal alba obsahuje fotografie ze zmíněných tří filmů a vytvořili jej Aleš Najbrt a Marek Pistora ze Studia Najbrt. V obalu je otištěn průvodní text Pavla Klusáka a osobní vzpomínka Jana Švankmajera. Remastering původních nahrávek pořídil Pavel Karlík ve studiu Sono Records. Deska je k dispozici na
e-shopu vydavatelství a v běžné distribuci společnosti Supraphon.