Kamasi Washington se na "Fearless Movement" inspiroval otcovstvím. Nahrál jiskřivě strhující opus

24.05.2024 17:30 - Jiří V. Matýsek | foto: Young

Saxofonistovi Kamasimu Washingtonovi můžeme vyčítat možná až přepjaté megalomanství, těžko ale zpochybnit fakt, že jde o nepřehlédnutelnou osobnost. A to nejen vzhledem. Na svých dlouhohrajících albech zatím nešlápl vedle, každý nový materiál proto vzbuzuje zvědavost. Jak dopadl aktuální "Fearless Movement"?
9/10

Kamasi Washington - Fearless Movement

Skladby: Lesanu, Asha The First (feat. Thundercat, Taj Austin & Ras Austin), The Visionary (feat. Terrace Martin) 4. Get Lit (feat. George Clinton & D Smoke), Computer Love (feat. Patrice Quinn, DJ Battlecat & Brandon Coleman), Dream State (feat. Andre 3000), Interstellar Peace (The Last Stance), The Garden Path, Road To Self (KO), Together (feat. BJ the Chicago Kid), Lines In The Sand, Prologue
Vydáno: 3.5.2024
Celkový čas: 86 minut
Vydavatel: Shoto Mas Inc./Young
Dveře do hájemství spirituálního jazzu otevřel v šedesátých letech John Coltrane. Jeho následovníci jako Pharaoh Sanders nebo Sun Ra spojovali postupy avantgardního jazzu a free jazzu s psychedelií, výraznější meditativností i duchovní orientací afroamerické hudby. A pokud bychom hledali současného pokračovatele této tradice, bez většího přemýšlení vyskočí na mysl Kamasi Washington.

Pro nepřehlédnutelného saxofonistu původem z Los Angeles se stalo zlomovým jeho třetí album. Název "The Epic" tady skutečně nelže: Téměř tříhodinový opus založený na autorově snu a rozpracovaný do pečlivě promyšleného triptychu zaujal v roce 2015 jazzovou veřejnost i kritiku. Poté Washingtonovi a jeho mnohohlavému ansámblu vynesl hned několik ocenění.

Následovník - nebudeme-li počítat půlhodinové EP "Harmony of Difference" (2017) - "Heaven & Earth" byl v roce 2018 ještě delší: Roztažený na pět vinylů včetně EP "The Choice" hravě přesáhl dvě stě minut. Washington je v tomto ohledu megaloman s aurou duchovního vůdce, ale i vizionářský muzikant. Očekávání spojená s letošní novinkou byla proto značná.

Časovou dotaci sice "Fearless Movement" dostalo ani ne poloviční (necelých devadesát minut), hudebně se ale opět jedná o výraznou nahrávku, která se od snových vizí "The Epic" a meditací nad vnějším a vnitřním světem "Heaven & Earth" vrací poměrně výrazně na zem: Inspirovalo ji totiž Washingtonovo otcovství. Optimistické "Heaven's in the kid, Hell don't exist" tu rapuje hostující Ras Austin ve skladbě "Asha the First" - mimochodem, nosný melodický motiv napsala právě Washingtonova malá dcerka.

Tato perspektiva zasahuje do většiny z písní, jež mají na "Fealess Movement" text a odrážejí nejen rodičovskou lásku ("Together" lze číst jako romanci i právě jako zrcadlo onoho vztahu dcery s otcem), ale i problémy současného světa - včetně globálního oteplování nebo odosobnění mezilidského kontaktu ("Computer Love") a stejně tak i naději v osvícení. "Get Lit" tak nabízí notně psychedelickou vizi kdo-ví-jakými substancemi podpořené seance, kde se v D Smokově pořádně nasekané flow míchá Ježíšova dcera, panáky svěcené vody, Winston Churchill i sex. Může se tu stát cokoliv.

Svůj sedmý dlouhohrající počin avizoval Kamasi Washington jako taneční album. Ne snad, že by "Fearless Movement" hnalo posluchače na parket - nejvýraznější tanečnost přináší vlastně až závěrečná položka tracklistu, paradoxně nazvaná "Prologue". Autor ono adjektivum chápe spíše coby vyjádření "ducha prostřednictvím těla, což je společné pro hudbu i tanec," jak uvedl.

Kamasi Washington živě v Brně

Americký saxofonista představí své nové album i na turné. Spolu se svým početným gangem muzikantů zahraje také v Česku - stane se jednou z hvězd letošního ročníku festivalu Jazz Fest Brno. V Sono Centru vystoupí 5. listopadu.

Nakonec tu netancuje posluchač, ale hudba samotná. Ta vyloženě jiskří, srší energií a od úvodní mantry "Lesanu" vtahuje do svého obřadního světa. Melodicky rozvolněné pasáže uvolňují prostor hutným groovům, rap střídá klasický jazzový zpěv, skladby se vlévají jedna v druhou, amorfně se proměňují i uvnitř vlastní stopáže. O druhé zhruba polovině alba, ze které mizí vokály hostujících umělců, lze uvažovat i jako o v jistém smyslu suitě, kde dělení na jednotlivé tracky působí v zásadě formálně.

Výše zmíněné rozdělení na první část s vokály a druhou výhradně instrumentální představuje jisté úskalí v oblasti dramaturgické výstavby. Na streamovacích službách je přeryv mezi částmi docela výrazný, na vinylech už toto dělení smysl dává. V zásadě jde o drobnost, která ale trochu naruší pečlivě vymyšlené plynutí jinak velmi sevřené desky netrpící problémem hluchých míst.

Když už přece jen pozornost povolí, Kamasi Washington a jeho početný gang - celkem se na "Fearless Movement" podílela třicítka muzikantů, včetně kmotra funku George Clintona nebo Andreho 3000 z rapového dua OutKast, jenž nahrál, poněkud překvapivě, flétny do instrumentálky "Dream State" - se hodně rychle postarají o to, aby k sobě posluchače rychle přitáhli. Ať už zmíněnou účastí hosta nebo jen chytlavým melodickým zvratem.

S "Fearless Movement" se umělcovi podařilo stvořit patrně uživatelsky nejpřístupnější ze svých opusů. Přitáhne k sobě pravověrné jazzmany, plejádou hostů naláká příznivce hip hopu, stylovou fluidností zase milovníky nepřímočarého přístupu k hudbě. Kamasi Washington přináší další albový monument a i přes ty přehršle nápadů, jež na každém z jeho děl najdeme, nepřichází pocit, že by se opakoval či snad stagnoval.

"Fearless Movement" je skutečně takovým bezostyšně odvážným krokem, pohybem kupředu, dalším nasáváním nových vlivů. A hlavně v jeho případě posloucháme skvělé album, které si pozornost - a hlavně čas s ním strávený - na každý pád zaslouží.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY