shop.musicserver.cz

Jewel jako sexy popová diva

Vydáno: 15.09.2003 00:01 v sekci Recenze - Luboš Svoboda | foto: facebook interpreta

Popový, moderní, k úspěšnosti předurčený počin ukrytý pod tajemným názvem "0304" je pro za oceánem zbožňovanou písničkářku Jewel velkým krokem. O jeho následcích, úhlu došlapu, rychlosti, původci, o tom zda byl krokem vpřed či vzad, čtěte v dnešní recenzi.

8/10

Jewel - 0304

Celkový čas: 59:48

Skladby: Stand, Run 2 U, Intuition, Leave The Lights On, 2 Find U, Fragile Heart, Doin' Fine, 2 Become 1, Haunted, Sweet Temptation, Yes U Can, U & Me=Love, America, Becoming, Intuition (Todd Terry In-House Mix)

Jewel - 0304
© facebook interpreta
Není to tak dávno, co jsem zde ("This Way") lamentoval nad tím, jak výbornou folkrockovou písničkářku se vzácným křestním jménem Jewel do sebe vtahuje mocný střední proud. A zaujatým pohledem fanouška dštil oheň a síru na všechny, kdo by za to teoreticky mohli být zodpovědní. S tím, jak album pro mě dozrálo a já pro něj, jsem se s ledasčím smířil. Ani v nejmenším mě to ale nemohlo připravit na průplesk od právě vycházejícího "0304". Tam, kde minule popík jen nesměle vystrkoval růžky, propichuje jimi tentokrát všechny, kdo se mu připletou do cesty. Už někdy v zimě začaly prosakovat na povrch informace o umělohmotném zvuku s elektronickými a kdovíjakými prvky připravovaného alba, ale to, že jsou použity v takovém množství a výsledkem je tanečně popový sound, který by mohla závidět i Madonna (jedním z producentů je ostatně i její Rick Nowels) i malý Ježíšek, je docela zarážející. Toto není přestup do jiného týmu nebo ligy, ale k jinému sportu. V počátečním ohromení dostává člověk nápady, jako proč se tato podlá zrada nejmenuje 0104, tedy nepovedený aprílový vtípek, nebo jestli 0304 není nouzovým číslem na Jewelina cvokaře nebo základní školu, kde kupuje svá oblíbená narkotika, nemá brát třikrát denně čtyři algeny, neodhaduje v tisících počet smrtí šokem, jež způsobí atd. Na otázku, jak bude nový repertoár prezentován naživo, mi odpovědělo několik televizních záznamů (na kterých jí to mimochodem s vlnitými rozpuštěnými vlasy neskutečně sluší - narozdíl od obalu amerického vydání alba - viz. obrázek vpravo dole). Jednoduše. Všechny efekty jsou nasamplovány ve velkých klávesách a vše zní velmi podobně jako ve studiu. Koncertní kapela je navíc tatáž, s níž zpěvačka absolvovala loňské evropské turné.

Jewel - 0304 US
© 0304 - US release
Tomu, co na mě z počátku působilo jako odpadkový koš pro nepovedené remixy lehce nadprůměrných písní, jsem nakonec ukoulel bachratého sněhuláka a připnul mu startovní číslo 8. Proč? Ono totiž stále platí to, co jsem psal v předposledním odstavci minule. I když jinak nezůstal kámen na kameni, po vystavení se jejich delšímu působení, dokáží písně člověka ovládnout, zbavit jej rozumu a všech v těch chvílích nepotřebných smyslů. Toto nebylo zmrzačeno ani snahou udělat, málem za každou cenu, album co nejzábavnější, co nejvíc jít s dobou a být prostě extra "cool". A Jewel naštěstí skočila ze sociálně zabarveného písničkářství do hlubin nablýskaného popu s dostatečnou zásobou kyslíku a doufejme i se záměrem někdy v budoucnu opět vylézt na břeh. Před utonutím by ji měl zachránit bezpečný nadhled, nejlépe patrný z nápaditě parodického videoklipu k prvnímu singlu "Intuition". Když vidím, s jakou roztomilou nešikovností v něm zpěvačka napodobuje populární panenky všech možných kategorií (drahou Britney Spears samozřejmě nevyjímaje), nemyslím, že by tato nová image mohla být něčím jiným než dočasnou, jistě nesmírně zábavnou, pózou.

Snad bylo žertem myšleno i zpěvaččino ujištění, že i tentokrát klade důraz na texty. Nyní totiž často jen drží transparenty jako "I like your smile / Don't like complications" a "So come on, baby / Let's just have fun". Jako textařka za sebou vláčí PPK - pytel plný klišé, ve kterém se nestydí občas zašmátrat. Ale opět - v žánru, kde z něj většina psavců ruku ani nevyndává a tou druhou si jej přidržuje, by měly platit za velmi slušné a originální i ty s hloubkou výstřihu polárníkovy kombinézy. A i obyčejná slova vlepená do koláže polibků, slibů, nespoutaných projevů radosti a vzájemných pohledů jsou nakonec ve spojení s hudbou působivá.

Spoluproducent Lester Mendez, známý například díky své spolupráci se Shakirou, i těch několik původně křehkých skladeb zapasoval mezi popůvky a přetřel hlasitými (v horších případech dokonce tuctucovými) bicími. Jihoamerická hadí ďáblice Shakira do jejich výrazného rytmu vpadne jako natěšená dívka do nervózního objetí svého tanečníka, plně zaměstnaného sledováním velkého bubnu, od jehož úderu si odpočítává doby. Zato u jejího opaku, bledé krásky z Aljašky, jejíž aktivní fanoušci jsou sdruženi pod názvem Everyday Angels (Andělé všedního dne), mi jde tato hrubá snaha zprostředkovat prostřednictvím otřesů celého pokoje rytmus i hluchoněmým, dost proti srsti. Částečně tak zastiňuje to dobré, co Mendez pro album udělal. Skladby, které už jsou všechny napsány tak, že nikdy nemohou splývat v obtížně rozeznatelnou masu, ještě diferencuje používáním nepříliš běžných nástrojů (např. nepřeslechnutelný akordeon v "Intuition") s citem pro jednotlivé styly, jimiž jsou skladby ovlivněny. Výsledkem pak není zářivý chaotický kaleidoskop, ale z něj vysypaná barevná sklíčka poskládaná do zcela konkrétního pop-artového díla.

Hip hop s R&B tvoří základ úvodní "Stand" (9/10), jejíž vtipně stylový text mumlaný ve sloce by povolil čelist nejednomu výrostkovi v kšiltovce, vytahané mikině a kalhotách s rozkrokem proklatě nízko, šermujícímu kolem sebe rukama ve snaze o působivou recitaci. Vzpomínáte na "všechno tady korupcí hnije"? :-) Těžce chytlavý refrén s bridgem pak píseň tlačí do hitparády. U "Run 2 U" (6/10) se nenechte zmást poklidným začátkem, je to jak záběr na rybářskou vesničku plnou smíchu hrajících si dětí, zpěvu jejich matek a říhání přejedených otců předtím, než ji vyčistí od všech obyvatel horda berserků s opravdu velkými sekerami, co přihopkala v diskotékovém rytmu. Je nejvýraznějším zástupcem tanečního zvuku, který tu pohltil jinak překvapivě melodickou skladbu a tím ji vykázal tak do MTV2 Pop. "Intuition" (8/10) s výraznými prvky R&B sice rozhodně není na desce tou nej-lepší, je ale tou nej-vhodnější pro první singl, neboť se naprosto distancuje od staré Jewel a včas tak varuje ty, pro které by byla ta nová nestravitelná. Parodičnost videoklipu má kořeny už v textu a i hudba jako by měla pozadí a poprsí už zmiňované kamarádky Britney. Jako jazzový koncert Morcheeby zní "Leave The Lights On" (7/10), zatímco "2 Find U" (9/10) je jasnou známkou toho, že písničkářská minulost není ještě úplně pohřbena. Dokonce i piano je slyšitelné v této písni připomínající předloňský singl "Standing Still", do níž jí chybí nápaditější refrén a jeho větší hlasitostní odlišení od slok. "Fragile Heart" (10/10) se svým hezkým rytmem, chytrou baskytarou, měkce hedvábným zpěvem, krásnou melodií ve slokách a rozsáhlém bridgi a fantastickou v kratičkém refrénu, musí být královnou desky. Přírodní folkové pískání a vůbec přirozenost, ve zbytku tolik postrádaná, tomu napomohla nemalou měrou. Bonusovou informací je, že v polovině devadesátých let, tedy v začátcích své kariéry, hrála Jewel stejnojmennou, nikdy nevydanou píseň, která s touto kromě drobných textových podobností nemá snad nic společného. Rozjásanost a plánovaná bezstarostnost jsou u "Doin' Fine" (7/10) už opravdu na obtíž, pořád ale jde o příjemný popíček. Lovesong "2 Become 1" (8/10) disponuje zvukem jak vystřiženým z "This Way" nůžkami půjčenými od sourozenců Corrových. Zato táhlá "Haunted" (5/10) připomíná rockovou nahrávku puštěnou poloviční rychlostí v prázdné tovární hale, což není zrovna libé, nicméně na rozjuchaném, rychlém albu je její nálada, sednoucí spíše hostující houslistce Lise Germano, příjemnou změnu. Temnější je i kytarovka "Sweet Temptation" (7/10) s nádechem cikánské hudby. V původně pro Santanu napsané svižné a trochu vlezlé "Yes U Can" (6/10) si potřásá rukou rozjařená Shania Twain se špatně naloženými No Doubt a její rytmus přímo nutí do tance. Matematikovo vyznání lásky - rovnice "U&Me=Love" (3/10) je šíleným pokusem o techno-pop osmdesátých let. Úspěšným, ale skoro neposlouchatelným. New Waveová "America" (6/10) vyrývá jeden z nepočetných škrábanců do barevné metalízy alba. Kritika současné Ameriky ale po hudební stránce i přes povedený bridge moc nevyniká, ostatně ani text protest-songu není nijak zvlášť účinný. S "Becoming" (9/10) jakoby si chtěla na poslední chvíli udobřit ty, které tento čtrnáctidenní výlet na třistačtvrtý ostrov Dr. Moreaua dvakrát nenadchnul. Citlivá introspekce s - na místní poměry - decentním doprovodem je malým dárkem na usmířenou těm, co čekali něco jiného.

Tedy jiného než "jen" výborné popové album, o kterém si nemyslím, že by se mělo brát jako nějaký postup vpřed. Spíše jako sérii zajímavých, objevných úkroků stranou s jistotou, že se jde vždycky vrátit a vydat se jinudy. Doufám ale, že cesty, na nichž by zpěvačku čekaly šňůry po ilegálních technoparty či zakládání dívčích skupin (na což je ve svých devětadvaceti přece jen už trochu stará), zůstanou neprozkoumány a její písně získají zpět takovou emocionální hloubku, pro kterou byly její "Hands" hrány při pádu newyorských dvojčat. Rozhodně se napresováním se do sexy oblečků z Jewel nestala modelka, co taky "občas zpívá". Pěvecký výkon nemůže zadusit ani relativní přeprodukovanost desky a je opět obrovským lákadlem. Když připočtu nevysychající pramen silných a zdravých melodií, různorodost dosaženou i využitím spousty hudebních vlivů, bezstarostnost a zábavnost, jichž se přece jen podařilo dosáhnout, přesáhnu minimum, za kterým už mohu desku doporučit všem, co dočetli až sem. Má alespoň malý dáreček (ale i malé zklamání) pro každého a určitě vydrží déle než jen do března 2004.

  • 0304 (Martin Holouš, 23.07.2006 16:17) Reagovat

    Popravdě, musím souhlasit s touto obsáhlou recenzí.. Při prvním poslechu jsem si pomyslel jen hořké: What the f..k!!! A jediné světýlko se pro mě rozsvítilo při písni Fragile Heart, která je jednoduše krásná! Ale jinak se toto album Jewel ani trochu nepovedlo, tak budu doufat, že si z jeho propadu vzala ponaučení!

  • 4 MH (Fík, 24.07.2006 01:40) Reagovat

    Poněkud přehnané, takových "propadů" bych rád slyšel víc...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Bára Basiková - Moje první vánoční 9/10
Recenze: Na desku "Moje první vánoční" si Bára Basiková počkala. A vyplatilo se to Alespoň jedno vánoční album za život natočí téměř každý popový interpret. Je proto k neuvěření, že Bára Basiková, která s dětským sborem a svátečním programem jezdí už skoro třicet let po našich kostelích, doposud... čtěte zde
Vydáno: 14.11.2024 19:00 v sekci Recenze
Nové desky 45/2024 - od Tomáše Kluse přes Primal Scream po Čechomor
Nové desky 45/2024 - od Tomáše Kluse přes Primal Scream po Čechomor V minulém týdnu jsme zažili nebývalý příval českých nahrávek. Silnou dvojici Tomáš Klus - Čechomor doplnili dále Česká filharmonie, Ondřej Galuška a Miloslav König. Zahraniční novinky pak obstarali Primal Scream, Skillet, Make... čtěte zde
Vydáno: 14.11.2024 11:30 v sekci Novinky | Nové desky
Jacob Collier, Lau Noah, O2 universum, Praha, 12.11.2024
Naživo: Jacob Collier skvěle bavil i dojímal Prahu. Publikum mu zapívalo i českou hymnu Jacob Collier se po osmi letech vrátil do Prahy, ovšem ve značně odlišné pozici, než tomu bylo tehdy v rámci festivalu Mladí ladí jazz. Tentokrát už přijel jako držitel několika cen Grammy a uznávaný hudebník. I na svém třetím... čtěte zde
Vydáno: 14.11.2024 09:14 v sekci Naživo
Pohled do českých hitparád - 45. týden 2024
Hard Rico v souboji ostravských rapperů předčil Sergeie Barracudu, v albovém žebříčku uspěl i Jelen Na dominanci tuzemských rapperů v domácí albové hitparádě se ani tento týden nic nezměnilo, vedoucí Hard Rico má za zády hned několik žánrových souputníků, včetně Sergeie Barracudy s novinkou "713 až na věky". Do top desítky... čtěte zde
Vydáno: 13.11.2024 20:00 v sekci Novinky | České hitparády
Prague Sounds: Müller / Koller: Kryl, Rudolfinum, Praha, 12.11.2024
Naživo: Richard Müller se s nimi trápil, ale Davidovi Kollerovi seděly písničky Karla Kryla znamenitě Festival Prague Sounds už tradičně nabízí nevšední hudební zážitky i zajímavá a ojedinělá spojení. K nim patřil také koncert věnovaný Karlovi Krylovi, který by se letos dožil osmdesáti let. Jeho písně ve slavnostním prostoru... čtěte zde
Vydáno: 13.11.2024 12:30 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Živě: Shakira předvedla během finále fotbalového šampionátu show po vzoru Super Bowlu. Jen škoda playbacku (17.07.2024 14:00)
- Nové desky 12/2024 - od Elbow přes Shakiru po Janu Kirschner (27.03.2024 22:00)
- Recenze: Shakira už nepláče. Na desce "Las Mujeres Ya No Lloran" si drží solidní laťku (26.03.2024 15:00)
- Video: Shakira, Cardi B a polonazí kentauři, to je klip k roztančené novince "Puntería" (25.03.2024 08:12)
- Video: Shakira je v klipu k songu "Copa Vacía" za mořskou pannu. Hudební nápad ale novinka s Manuelem Turizem nepřináší (04.07.2023 14:38)
- Recenze: Train udělali s "AM Gold" comeback rocku. Ale jen pro ty své (15.01.2023 15:00)
- Video: Black Eyed Peas, Shakira a David Guetta v klipu k "Don't You Worry" tancují s mimozemšťany (27.06.2022 11:58)
- Nové desky 15/2022 - od Jewel přes Nazareth po Swedish House Mafia (20.04.2022 11:00)
- Video: Black Eyed Peas se Shakirou za zády nudí jako nikdy. "Girl Like Me" holt díru do světa neudělá (13.12.2020 12:59)
- Nové desky 46/2020 - od Gartha Brookse přes Jamieho Culluma po Nicka Cavea (25.11.2020 08:00)

ALBUM TÝDNE 46/2024

Circus Ponorka
Lost Angeles

Honza Ponocný nahrál po dlouhé době další fantastickou desku. Ta vychází z písniček, které zazněly převážně ve filmech Alice Nellis, a koncertní podoby, v níž je na pár výjimečných vystoupeních představil spolu s Deep Blue Sea Orchestra, tedy s Davidem Landštofem, A. M. Almelou a Epoque Quartetem.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 15.11.
Roomful of Teeth (US) (Divadlo X10, Praha)
Pá 15.11.
Freak Power (UK) (Metro Music Bar, Brno)
Pá 15.11.
Blues Alive (Dům kultury, Šumperk)
So 16.11.
Nubya Garcia (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
So 16.11.
Bad Nerves (UK) (Rock Café, Praha)
So 16.11.
Blues Alive (Dům kultury, Šumperk)
Út 19.11.
Juraj Griglák & Company (SK) (Metro Music Bar, Brno)
Út 19.11.
Hot Milk (UK) (Futurum Music Bar, Praha)
St 20.11.
Tigran Hamasyan (ARM) (Rudolfinum, Praha)
St 20.11.
Majkls & Friends (CZ) (Metro Music Bar, Brno)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Viktor Dyk The Prodigy Prince Vladimír Mišík Justin Bieber Kabát The Cure Kateřina Marie Tichá Billie Eilish Linkin Park Lucie Queen Charli XCX Beyoncé Katy Perry Lights Rammstein Nebe Honza Ponocný Kofe-in
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe